2021-12-04, 22:53
Avslutad
Nyfiken på medicinen Tergetol (antiepileptikum), och undrar ifall den skrivs ut i Sverige för tex ångest, adhd? Någon som vet?
Citera
2021-12-04, 22:57
Medlem
ViaGettys avatar
Hoppas verkligen inte det. Att medicin för allvarliga sjukdomar används som partydroger av er dekadenta stockholmare är rent ut sagt vidrigt. På skattebetalarnas bekostnad.
Citera
2021-12-04, 23:03
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kossa1000
Nyfiken på medicinen Tergetol (antiepileptikum), och undrar ifall den skrivs ut i Sverige för tex ångest, adhd? Någon som vet?

Jag vet inte om den skrivs ut inom psykiatrin fortfarande men för runt tio år sedan i alla fall var det vanligt att den skrevs ut till personer med t ex borderline-diagnos. Även relativt vanligt att personer med alkoholism fick den då man lätt mår illa med kombinationen Tegretol och alkohol. Många alkoholsorter smakar även illa med den kombinationen.
Citera
2021-12-04, 23:14
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
JMånga alkoholsorter smakar även illa med den kombinationen.
Kan du ge exempel? Öl? Vin? Rött? Vitt?
Citera
2021-12-04, 23:18
Medlem
Samurajzs avatar
Jag har fått Tegretol för läkaren fick för sig att jag var bipolär. Visade sig inte bara att medicinen var onödig, jag var dessutom väldigt allergisk mot den. Kul det där.
Citera
2021-12-04, 23:26
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Kan du ge exempel? Öl? Vin? Rött? Vitt?

Jag har ingen aning. Vet bara att det kan ta emot att dricka alkohol med den medicinen, att det smakar illa och att man kan må illa. Vet inte ens om det är så generellt eller om det är individuellt.
Citera
2021-12-04, 23:30
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samurajz
Jag har fått Tegretol för läkaren fick för sig att jag var bipolär. Visade sig inte bara att medicinen var onödig, jag var dessutom väldigt allergisk mot den. Kul det där.
Som sagt rent ut vidrigt att ni festar med den som partydrog medan människor som behöver den står utan. Läkaren borde orosanmälas till Socialstyrelsen.
Citera
2021-12-04, 23:31
Medlem
Samurajzs avatar
Citat:
Som sagt rent ut vidrigt att ni festar med den som partydrog medan människor som behöver den står utan. Läkaren borde orosanmälas till Socialstyrelsen.

Det var 15år sen nästan.
Citera
2021-12-04, 23:44
Medlem
Citat:

Läs om inläggen ovan noga innan du yttrar dig!

Ingen i tråden har framställt karbamazepin som någon slags partydrog!

Imbecillt 😂
Citera
2021-12-04, 23:48
Medlem
ViaGettys avatar
Get ur facts straight

Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Ingen i tråden har framställt karbamazepin som någon slags partydrog!
Inlägget ligger i forumdelen psykiatri och psykofarmaka. Psykofarmaka = partydroger.
Citera
2021-12-04, 23:53
Medlem
Citat:
Du har nog blandat ihop Tegretol med något annat. Tegretol är en ickenarkotikaklassad medicin mot främst Epilepsi.

Kan även ges som stämningstabiliserande till bipolära eller till folk som ligger inne för alkoholavgiftning, då den minskar risken för delirium.

Det går absolut inte att berusa sig på Tegretol öht.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-12-04 kl. 23:57.
Citera
2021-12-04, 23:56
Medlem
Citat:
Inlägget ligger i forumdelen psykiatri och psykofarmaka. Psykofarmaka = partydroger.
Psykofarmaka är ett begrepp där alla former av medicin mot psykisk ohälsa ingår.

Det är lite offtopic så jag tar bara upp den enda gruppen av läkemedel i denna kategori som går att missbruka och det är Bensodiazepiner.

Tegretol hör inte till dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in