2021-12-06, 22:51
Medlem
Swe1227s avatar
Känner du att det blåser vid fötterna eller är reglagen kanske trasiga?
Citera
2021-12-06, 22:51
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Redan gjort, ingen märkbar skillnad.
Det är inte så att bilen har en elektrisk hjälp pump för att skicka in jämnare vattenflöde till värmen? Lägger en sån av blir det svårt för vattnet att cirkulera och minns jag inte helt fel är det Mercedes och BMW som i alla fall har dom, som man kan sätta på andra bilar
Citera
2021-12-06, 23:31
Medlem
Citat:
Hej, jag har en V70 som värmer ganska dåligt, speciellt om fötterna.

Vad är det för modell av V70, motor och för tillverkningsår?
Citera
2021-12-06, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Köp en VAZ Lada från 77. De var det bra värme i.

Jo, men vi har haft flera V70N (bensinare) och aldrig någonsin frusit i de. Så misstänker att det kanske är något skumt med just TS bil.
Citera
2021-12-07, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
De flesta moderna bilar är usla med fotvärmen!
Funderar själv på en knäpp lösning, dra ett rör från ett annat ställe ner till fötterna, för så här kan jag inte ha det!

Nej, det har de inte för du har inte kört och testat ”de flesta moderna bilar” vad gäller fotvärmen.

Generellt sett har moderna bilar mycket bättre värme och värmesystem än äldre bilar, även med Dieselmotorer då dessa på moderna bilar oftast har smarta tilläggsvärmare för att kompensera för den högre verkningsgraden i dieselmotorer som gör att de har mindre spillvärme och tar längre tid på sig att nå driftstemeratur.
Citera
2021-12-07, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Försök komma åt kranen...tror kranen bestämmer hur mycket kylarvatten som går igenom elementet...fel på den så går det nog direkt till motorn bara.

”Kranen” har försvunnit för en massa år sedan från bilarna, och tror knappast en V70 har haft nån sådan. Sedan en massa år har de allra flesta bilar haft sk fullflödessystem för värmen. Det betyder att det inte finns någon sådan ”kran” som på gamla bilar där man manuellt med reglage från instrumentbrädan ströp eller öppnade flödet av varmt kylvatten till elementet.
Istället är det vanligen luftflödet genom elementet som påverkas genom ett spjäll som väljer hur mycket friskluft utifrån som ska blandas in i luften genom värmeelementet för att nå önskad temperatur.

Vissa bilar kan ha dubbla system, med både flödesventil för kylvattnet och luftspjäll för luften, som t ex min gamla BMW E38 7serie 1994-2001. Men det är då en dubbel elektriskt styrd membranventil som om jag fattat det rätt pulsar öppningen så det blir det flöde klimatanläggningens automatik vill ha på höger och vänster sida i kupén. Alltså inget man reglerar själv direkt. Dock kan det bli läckage i dessa membran och då får man inte stop på värmen istället.
Citera
2021-12-07, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är inte så att bilen har en elektrisk hjälp pump för att skicka in jämnare vattenflöde till värmen? Lägger en sån av blir det svårt för vattnet att cirkulera och minns jag inte helt fel är det Mercedes och BMW som i alla fall har dom, som man kan sätta på andra bilar

Sådan pump finns det inbyggt i den avancerade värmeventilen på min BMW E38 7serie 1994-2001, men den har vad jag förstår bara två funktioner.

1. Pumpar runt kylvatten för att använda motorns restvärme för att hålla kupén varm längre när man t ex går in i en affär och handlar en stund. Aktiveras med knapp på ratten.

2. På bilar med fabriksmonterad bränsledriven motor/kupé-värmare bidar den med flöde enligt ovan samt vid körning av denna värmare.

Så jag tror inte dessa pumpar har nåt egentligen med vattenflödet genom värmeelementet att göra när motorerna körs?
Citera
2021-12-07, 06:13
Medlem
Citat:
Den går upp och ställer sig alltid spikrakt i mitten efter 10 min körning. Sommar som vinter. Volvo V70. Aldrig sett den gå över 50%.

Vad säger verkstan?

Jag skulle aldrig betala för ett fel som de inte löser...

Kommer det värme i resten av bilen förutom vid fötterna så måste problemet va enkelt att åtgärda tänker jag.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-12-07 kl. 06:18.
Citera
2021-12-07, 06:39
Moderator
MondoBizarros avatar
Det är tydligen vanligt att axeln till spjällmotor går sönder: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=124680

Vanligt även på SAAB så det är väl någon svensk sjuka det där att inte bygga dessa delar med rejäla material.
Citera
2021-12-07, 10:19
Medlem
PeterNosters avatar
Luft i värmeelementet. TS har ju fixat påfyllningen själv och har naturligtvis inte luftat elementet.

Resultat av googling "lufta värmeelementet volvo v70". Något kanske funkar.

https://www.google.com/search?q=lufta+v%C3%A4rmeelementet+volvo+v70&rlz=1 C1ASUM_enSE702SE702&sxsrf=AOaemvJPs4zfFF4eYDr2D7VW SVqevfpb5Q%3A1638868558004&ei=TSavYe7pPNCIxc8PoNm9 4A4&ved=0ahUKEwiuxO6RrdH0AhVQRPEDHaBsD-wQ4dUDCA4&uact=5&oq=lufta+v%C3%A4rmeelementet+volv o+v70&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQgAEM0CMgUIABDNAjIFC AAQzQIyBQgAEM0CMgUIABDNAjoHCAAQRxCwAzoGCAAQBxAeOgQ IABAeS gQIQRgAUIESWJ5OYNuFAWgBcAJ4AIABXIgBxgeSAQIxNZgBAKA BAcgBCMABAQ&sclient=gws-wiz
Citera
2021-12-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Sitter det någon termostat innan värmepaketet som har säckat ihop på dom där?

Jag kan inget om detta eller just Volvo, men Morsan hade för flera år sedan problem med värmen i sin Peugot och det löstes genom att byta termostat.

Eftersom ingen annan förutom den jag citerar har nämnt det så antar jag att det inte är något som används i en sådan Volvo?
Citera
2021-12-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, det har de inte för du har inte kört och testat ”de flesta moderna bilar” vad gäller fotvärmen.

Generellt sett har moderna bilar mycket bättre värme och värmesystem än äldre bilar, även med Dieselmotorer då dessa på moderna bilar oftast har smarta tilläggsvärmare för att kompensera för den högre verkningsgraden i dieselmotorer som gör att de har mindre spillvärme och tar längre tid på sig att nå driftstemeratur.

Håller med. Vi är inne på vår fjärde E-klass diesel, och har aldrig haft problem med värme vid fötterna. Visst tar det längre tid innan det blir varmt (ca 15-20 minuter) jämfört med vår elbil (ca 5 minuter), men annars inga problem. Har hur god värme som helst även i en massa minusgrader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in