2021-12-06, 21:15
Medlem
solstrålars avatar
Hej, jag har en V70 som värmer ganska dåligt, speciellt om fötterna. Det kommer bara ljummen och kall luft. Har haft den inne på diverse verkstäder under hösten och bytt och betalat för all världens skit men problemet kvarstår. Har även spolat rent i kylarsystemet själv och meckat å hållt på men ingenting hjälper och nu är vintern här.

Så efter en körning klarar kroppen sig bra i den ljumna luften pga sätesvärmen o vinterjackan. Det som däremot gör så in i helvete ont är fötterna, det känns som att jag har köldskador a la Antarktis expedition när jag är ute i 20 minuter och kör i -10, fast jag inte fryser i resten av kroppen. Jag har provat att ha 3 st tjocka sockor utan skor på mig på en gång, det hjälpte ingenting. Fötterna är som isbitar då jag slår på farthållaren mest och aldrig rör fötterna då det är en ganska enformig motorvägssträcka jag kör. Jag har även provat med 1 par sockor i skor, det var värre för skorna blev kalla som in i helvete. Jag har ingen möjlighet att koppla in motorvärmare heller fast jag har en, det kan jag bara göra på jobbet.

Så finns det någon smart jolle som har tips på hur man kan hålla fötterna varma i en kall bil? Jag är desperat och funderar seriöst på att göra upp en lägereld i bilen nästa gång jag ska till jobbet så jävla kallt är det om fötterna
Senast redigerad av solstrålar 2021-12-06 kl. 21:35.
Citera
2021-12-06, 21:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Hej, jag har en bil som värmer ganska dåligt, speciellt om fötterna. Det kommer bara ljummen och kall luft. Har haft den inne på diverse verkstäder under hösten och bytt och betalat för all världens skit men problemet kvarstår. Har även spolat rent i kylarsystemet själv och meckat å hållt på men ingenting hjälper och nu är vintern här.

Efter en körning klarar kroppen sig bra i den ljumna luften pga sätesvärmen o vinterjackan. Det som däremot gör så in i helvete ont är fötterna, det känns som att jag har köldskador när jag är ute i 20 minuter och kör i -10, fast jag inte fryser i resten av kroppen. Jag har provat att ha 3 st tjocka sockor utan skor på mig på en gång, det hjälpte ingenting. Fötterna är som isbitar då jag slår på farthållaren mest och aldrig rör fötterna då det är en ganska enformig motorvägssträcka jag kör. Jag har även provat med 1 par sockor i skor, det var värre för skorna blev kalla som in i helvete. Jag har ingen möjlighet att koppla in motorvärmare heller fast jag har en, det kan jag bara göra på jobbet.

Så finns det någon smart jolle som har tips på hur man kan hålla fötterna varma i en kall bil? Jag är desperat och funderar seriöst på att göra upp en lägereld i bilen nästa gång jag ska till jobbet så jävla kallt är det om fötterna
Går tempmätaren upp och står i mitten eller visar den att motorn är nästan varm?
Citera
2021-12-06, 21:32
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Går tempmätaren upp och står i mitten eller visar den att motorn är nästan varm?

Den går upp och ställer sig alltid spikrakt i mitten efter 10 min körning. Sommar som vinter. Volvo V70. Aldrig sett den gå över 50%.
Citera
2021-12-06, 21:33
Medlem
Facades avatar
Ställer du om och blåser på fötterna?
Jag hade problemet med det i en bil då jag är frusen om fötterna. Värmen var OK men i Auto blåste den enbart ut ur instrumentbrädan så det blev kallt om tassarna.
Citera
2021-12-06, 21:35
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Den går upp och ställer sig alltid spikrakt i mitten. Sommar som vinter. Volvo V70.
Då har du nog bös i värme paketet. När du kör, om du har fläkten på lägsta och ökar den till nästan max när du kör på vägen blåser det kallare?
Citera
Medlem
Guffel2s avatar
Köp handvärmare, finns i olika varianter även speciella för fötter (fotvärmare). Vidare bör du försöka åtgärda eventuell fukt i bilen, upplevt kalla fötter i bilar med fuktproblem.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Varma skor, termosockor, värmesulor och liten värmefläkt väl placerad.
Citera
2021-12-06, 21:36
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Ställer du om och blåser på fötterna?
Jag hade problemet med det i en bil då jag är frusen om fötterna. Värmen var OK men i Auto blåste den enbart ut ur instrumentbrädan så det blev kallt om tassarna.

Japp, borde nog skrivit det. Har provat alla inställningar som bilen har, inget hjälper. Bara fotfläkt, fotfläkt + mitten, fotfläkt + mitten + huvudfläkt i osv. Defroster osv. Inga utblås ger någon varm luft.
Citera
2021-12-06, 21:37
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Då har du nog bös i värme paketet. När du kör, om du har fläkten på lägsta och ökar den till nästan max när du kör på vägen blåser det kallare?

Japp, fan va sjukt att du sa det. Precis det har jag reagerat på, att om jag kör på svagaste effekt kan jag med fingrarna känna att det kommer lite, lite värme precis vid utblåset. Men drar jag sedan på effekt blir det kallare. Värmeinställningen står givetvis alltid på max (29 grader eller vad det är på instrumentbräda)
Citera
2021-12-06, 21:39
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Varma skor, termosockor, värmesulor och liten värmefläkt väl placerad.

Vad ska värmefläkten drivas av? Hade hemma en 12 voltare från Jula men det var helt kass och gav ingen värme alls.
Citera
2021-12-06, 21:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Japp, fan va sjukt att du sa det. Precis det har jag reagerat på, att om jag kör på svagaste effekt kan jag med fingrarna känna att det kommer lite, lite värme precis vid utblåset. Men drar jag sedan på effekt blir det kallare. Värmeinställningen står givetvis alltid på max (29 grader eller vad det är på instrumentbräda)
Känner igen det. Det jag brukar göra är att lossa bägge slangarna som går in i torped väggen och kom ihåg vilken som sitter var. Ha 2 st 1.5 meter trädgårds slang där dom andra satt, spola åt bägge håll med en vatten slang.

Ha gärna en hink eller en tom liten dunk så du ser hur vattnet ser ut när det kommer ut när du spolar och det är oftast mängder av skit som kommer ut, spola åt andra hållet och vänd tillbaka tills vattnet ser rent ut.

Har gjort så i alla år och fått rejäl värme efteråt
Citera
2021-12-06, 21:47
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Vad ska värmefläkten drivas av? Hade hemma en 12 voltare från Jula men det var helt kass och gav ingen värme alls.

Vanligt eluttag, 12v eller USB. Beror på hur stor effekt du vill åt. Farsan drog alltid igång en kupévärmare 30 min när vi var i fjällen. Men du kan nog klara dig med något mindre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in