Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jo, jag tror säkert att det bland de 300 (!) tipsen av olika slag finns uppgifter som kan passa in på CL, så här i efterhand. Men den väsentliga frågan ur ett bevisperspektiv är ju om det fanns uppgifter då som pekade på just CL, t.ex. någon som kände igen honom eller gav hans bilnummer.
Att polisen idag 2021 frågar efter vittnesuppgifter från kvinnor 1992 är ju i allmän mening lite smålöjligt. Det finns för det första ingen, jag säger ingen, som kan säga idag att ”ja, det var den personen jag såg i en bil en sommarnatt 1992*”. För det andra, att CL var ute i bil på nätterna är redan känt, och det har han såvitt jag förstår medgett i förhör. Så varför KF vill ha mer tips om detta begriper jag inte eftersom bevisvärdet är noll.
Vad man skulle kunna få fram är ett tips från någon som faktiskt kände CL och som skulle kunna leda till att man hittar kroppen. Men det är något annat än de tips om ”bil-antastning” man frågat efter.
*) självklart givet att vittnet i fråga inte kände CL.
Men vilken är den väsentliga frågan, egentligen? Om polisen 1992 hade varit lite mer analytisk hade de väl kunnat se det som Kalla fall anser sig se idag? Uppenbarligen såg de "något" 1992, men CL fick stå tillbaka för andra, mer intressanta namn.
Men det är väl där som vi står, just "i efterhand" ... Och visst kan det väl ha funnits uppgifter då som pekade
åt (inte just "
på"!) CL, till exempel någon som kände igen honom eller gav hans bilnummer. Men frågan är ju bara om de uppgifterna fanns angående just den 13/14 juni 1992. Det är många väsentliga frågor, men vilka är de rätta?
Du: "Om man så kan rada upp ett dussintal ytterligare kvinnor som hypotetiskt kan identifiera CL som skum och obehaglig bilist 1992 så har det ju noll extra bevisvärde i ett åtal mot denne för mord på HA!"
Absolut, när det kommer till bevisvärde håller jag helt med dig.