2021-12-06, 18:11
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men varför hänga upp sig på campare som oftast är lite äldre personer eller barnfamiljer? De som festar mest och skriker högst på sommarhelgerna är ju festande ungdomar. Ungefär som vanligt, alltså. Och det var festande gäng på Ekudden den där kvällen/natten enligt uppgifter.

Edit: Och med ungdomar menar jag allt från 15-åringar till typ 25-/30-åringar.
Jag hänger inte upp mig på någonting, det var just campingen som diskuterades.
Citera
2021-12-06, 18:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag hänger inte upp mig på någonting, det var just campingen som diskuterades.

Precis, och att det ska ha varit festande gäng där den där natten. Skrik och skrän, alltså. Kanske var det en anledning till varför folk inte reagerade på skrik i Kohagen?
Citera
2021-12-06, 18:23
Medlem
Citat:
"Hanna" blev kontaktad av polis som knackade dörr på måndagen och återkom till polisen redan på onsdagen med ett utförligare vittnesmål. "Hanna" har sagt att hon gick in när bråket hade tystnat, i tron att "skönt att det löste sig". Lockerudvittnet har sagt att han/hon tyckte att de skrikande ljuden var så illavarslande att han/hon hade tänkt att "blir det inte tyst snart tar jag bilen och åker bort dit för att titta vad som händer". Lockerudvittnet kontaktade polisen ett tag senare.

Det kan mycket väl ha funnits fler som hörde bråket/skriken, men som inte brydde sig. Det kan också ha funnits de som hörde men inte ville/vågade agera. Och när de väl fick veta att Helena var försvunnen kan de mycket väl ha skämts så mycket att de aldrig kontaktade polisen överhuvudtaget. Notera också att det var många ungdomar som festade på Ekudden den där natten. Skrik och skrän var därför högst vanliga i området under rådande högsommarväder.

Läs annars ThordOlavssons inlägg om skjutningarna i Vänersborg!

Ok, då förstår jag.
Ja det kan ju bli lite skämmigt att man bara fortsatt att sippa på sin öl då hon rövas bort.

Dock dyker nästa resonemang upp om det varit mycket folk på ekudden med skrik och skrän.
Hur vet vittnena vad de hört, flera röster osv.
Vissa röster och ljud måste ju inte kommit från överfallet utan från de högljudda ungdomarna.
På håll går ju ljuden ihop och det går inte att skilja på källorna.
Citera
2021-12-06, 18:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
Ok, då förstår jag.
Ja det kan ju bli lite skämmigt att man bara fortsatt att sippa på sin öl då hon rövas bort.

Dock dyker nästa resonemang upp om det varit mycket folk på ekudden med skrik och skrän.
Hur vet vittnena vad de hört, flera röster osv.
Vissa röster och ljud måste ju inte kommit från överfallet utan från de högljudda ungdomarna.
På håll går ju ljuden ihop och det går inte att skilja på källorna.

Men jag är helt säker på att en person som står drygt 100 meter från ett bråk som äger rum direkt framför sig (!), hör just det bråket mycket bättre än skrik och skrän i en salig blandning som äger rum bakom sig och dessutom cirka 900 meter bort.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-12-06 kl. 18:31.
Citera
2021-12-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
Jo så kan det vara men tycker flera borde varit uppe och påväg någonstans vid denna tidpunkt lördag efter stadshotellet stängt.

Hörs det så väl till västravägen borde det höras även till campingen, stan, ekudden området.
Kan tycka att några till borde suttit i sina trädgårdar, husvagn, tält, gått, cyklat osv.
Killarna som såg bilen, vart var de då skriken hördes.

Jag säger ju inte att det är omöjligt men jag tycker det är tveksamt. Speciellt då Hanna tom hör vad som sägs, hur många de var osv.
Är de så säkra på vad de hörde varför ringde de inte polisen där och då.
Tror att deras uppfattning av det de hörde kan ha växt till sig då de hörde om försvinnandet.

En smäll från en hagelbössa uppträder ju under väldigt kort tid så man kanske inte fattar vad det var, man stannar till och lyssnar och släpper det om det sen är tyst.
Här verkar det ju varit skrik, arga män som pågått ett tag.

Det kan ha varit flera personer baserat på deras vittnesmål men jag tar det inte som självklart.

Det jag tycker är underligt är att inte något av vad männen sagt är återgivet, mer än ett fan. Det borde väl vara mycket intressant vad som sas i bråket?
Citera
2021-12-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men ha du din åsikt så har jag min.
Nog fan skulle jag känna mig obekväm om en sliskig kille försökte bjuda mig på en tur i sin bil. Men man kanske måste vara kvinna för att förstå?
Du efterfrågat en massa källor, med du vet inte ett skit vad polisen har på C.L, inte jag heller.
Men jag håller det öppet så länge C.L är misstänkt om inget annat framkommer, till skillnad från dig och dissargänget!

Som du mycket väl vet, om du följt tråden, så håller jag många möjligheter öppna samtidigt, tills mera fakta kommer i de olika scenariorna.
Kvinnor som känt sig antastade har kommit med tips till polisen efter försvinnandet. Jag har inte ifrågasatt deras känsla av att vara antastade.
MEN polisen har NU INTE sagt att CL har antastat och trakasserat kvinnor, vilket flera här i tråden påstått genom att göra en sammankoppling som ännu inte är klarlagt, det är den saken jag diskuterar.

Säger du att du vet att just CL antastat och trakasserat så ber jag dig att peka på var den uppgiften kommer ifrån, för varken jag eller flera andra har sett något officiellt sådant påstående. Det vore nämligen brottsligt för polisen att påstå något sådant innan det är bevisat.
Jag har flera vänner som sagt att de raggat på stan på den tiden och att ibland sa tjejerna ja och ibland nej. Det var i den här stan ett vedertaget sätt, tjejer som ville åka bil lite och få några supar i baksätet kanske, såg ju till att strosa längs streetan. Och Kotorget var ju ett naturligt stopp på den utflykten, där många bilar samlades och passagerarna skränade och söp. Klart vi var några som kändes oss obekväma kring det beteendet och undvek de områdena på helgerna.
Ovanstående är inte en åsikt, det är en beskrivning av hur det var på den tiden i Mariestad centrum. Nu byggs ett höghus på Kotorget så den tiden är definitivt förbi....
Men som sagt, polisen säger idag att de misstänker att CL "kontaktat" kvinnor från bilen. Och det är tydligt att det här i tråden utvecklats till att just CL antastat och trakasserat. Låt polisen göra sitt jobb och lämna sådana upplysningar om det nu skulle visa sig vara så.
Senast redigerad av ajnoshort 2021-12-06 kl. 19:47.
Citera
2021-12-06, 19:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det jag tycker är underligt är att inte något av vad männen sagt är återgivet, mer än ett fan. Det borde väl vara mycket intressant vad som sas i bråket?

Måste det ha sagts så mycket, då? Helena ska ha gjort bara två yttranden, männen bara ett tydbart uttalande. "Hanna" har ju sagt att männen var upprörda och pratade i mun på varandra. Inte lätt att urskilja så mycket då, inte. Och vi vet inte vad som kan ha sagts innan "Hanna" kom ut, eftersom hon säger att bråket redan pågick när hon kom ut.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-12-06 kl. 19:20.
Citera
2021-12-06, 19:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Som du mycket väl vet, om du följt tråden, så håller jag många möjligheter öppna samtidigt, tills mera fakta kommer i de olika scenariorna.
Kvinnor som känt sig antastade har kommit med tips till polisen efter försvinnandet. Jag har inte ifrågasatt deras känsla av att vara antastade.
MEN polisen har NU INTE sagt att CL har antastat och trakasserat kvinnor, vilket flera här i tråden påstått genom att göra en sammankoppling som ännu inte är klarlagt, det är den saken jag diskuterar. Säger du att du vet att just CL antastat och trakasserat så ber jag dig att peka på var den uppgiften kommer ifrån, för varken jag eller flera andra har sett något officiellt sådant påstående. Det vore nämligen brottsligt för polisen att påstå något sådant innan det är bevisat.
Jag har flera vänner som sagt att de raggat på stan på den tiden och att ibland sa tjejerna ja och ibland nej. Det var i den här stan ett vedertaget sätt, tjejer som ville åka bil lite och få några supar i baksätet kanske, såg ju till att strosa längs streetan. Och Kotorget var ju ett naturligt stopp på den utflykten, där många bilar samlades och passagerarna skränade och söp. Klart vi var några som kändes oss obekväma kring det beteendet och undvek de områdena på helgerna.
Ovanstående är inte en åsikt, det är en beskrivning av hur det var på den tiden i Mariestad centrum. Nu byggs ett höghus på Kotorget så den tiden är definitivt förbi....

Det må vara att Kalla fall inte har sagt att CL skulle ha antastat eller trakasserat tjejer***, men det finns väl ingen anledning att ta i så för det? Han förekommer ju i utredningens basmaterial tillsammans med passande bilmodeller, så nog har Kalla fall anledning att "få puls", alltid.

*** Intressant att se att du nu - efter mina klargöranden om just användningen av orden antasta och förfölja i TSL - helt plötsligt har anammat just de orden! Du som gick på så om att "kontakta" skulle ha "utvecklats" till "trakassera, antasta och förfölja" här på "ljugforumet Flashback" (som du liknade det vid)!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-12-06 kl. 19:24.
Citera
2021-12-06, 19:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag nuddade vid din fråga igår. Sannolikt visste nog ingen då att det var CL - om det nu ens var han ... Men visst kan någon ha gett ett signalement som hyggligt stämde in på CL? Samma sak bör ha gällt även bilmärke och/eller bilmodell? Den aktuella bilmodellen var ju vardagsmat i Sverige 1992, så att någon på polisen skulle dra några direkta slutsatser om just "CL och hans bilmodell" var ju knappast att räkna med.

Intressant ändå att polisen bara en dryg vecka efter försvinnandet gick ut i TSL och pratade om flickor som hade sagt sig bli förfölja, antastade och så vidare. Intressant också att CL faktiskt förekom i det inledande undersökningsmaterialet. Det har från polisiärt håll hävdats att CL fick stå tillbaka för andra, mer intressanta namn, men det måste onekligen ha funnits så pass mycket information om CL och bilmodell i basmaterialet att Kalla fall direkt skulle känna vittring.
Jo, jag tror säkert att det bland de 300 (!) tipsen av olika slag finns uppgifter som kan passa in på CL, så här i efterhand. Men den väsentliga frågan ur ett bevisperspektiv är ju om det fanns uppgifter då som pekade på just CL, t.ex. någon som kände igen honom eller gav hans bilnummer.

Att polisen idag 2021 frågar efter vittnesuppgifter från kvinnor 1992 är ju i allmän mening lite smålöjligt. Det finns för det första ingen, jag säger ingen, som kan säga idag att ”ja, det var den personen jag såg i en bil en sommarnatt 1992*”. För det andra, att CL var ute i bil på nätterna är redan känt, och det har han såvitt jag förstår medgett i förhör. Så varför KF vill ha mer tips om detta begriper jag inte eftersom bevisvärdet är noll.

Vad man skulle kunna få fram är ett tips från någon som faktiskt kände CL och som skulle kunna leda till att man hittar kroppen. Men det är något annat än de tips om ”bil-antastning” man frågat efter.

*) självklart givet att vittnet i fråga inte kände CL.
Citera
2021-12-06, 19:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Precis, och att det ska ha varit festande gäng där den där natten. Skrik och skrän, alltså. Kanske var det en anledning till varför folk inte reagerade på skrik i Kohagen?
Eller så var det precis det som Hanna hörde och som i hennes fantasi ett par dagar efter dörrknackningen förvandlats till HA som blir överfallen av två män. Det är enligt undertecknad väsentligt mer troligt än att Hanna kände igen HAs upprepade skrik men inte sade flasklock förrän på onsdagen, 4 dagar efteråt.
Citera
2021-12-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Eller så var det precis det som Hanna hörde och som i hennes fantasi ett par dagar efter dörrknackningen förvandlats till HA som blir överfallen av två män. Det är enligt undertecknad väsentligt mer troligt än att Hanna kände igen HAs upprepade skrik men inte sade flasklock förrän på onsdagen, 4 dagar efteråt.

Det är väl just sådana fakta som göra att polisen emellanåt uttrycker tvivel kring det vittnet.
Att skylla på att ekon får det att låta som två mansröster är bara en dålig bortförklaring för att kunna avfärda vittnesmålet helt och hållet, så som de nu gör när de säger att CL ska vara ensamt ansvarig för försvinnandet.
Citera
2021-12-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Att polisen idag 2021 frågar efter vittnesuppgifter från kvinnor 1992 är ju i allmän mening lite smålöjligt. Det finns för det första ingen, jag säger ingen, som kan säga idag att ”ja, det var den personen jag såg i en bil en sommarnatt 1992*”. För det andra, att CL var ute i bil på nätterna är redan känt, och det har han såvitt jag förstår medgett i förhör. Så varför KF vill ha mer tips om detta begriper jag inte eftersom bevisvärdet är noll.

Jag håller delvis med. Det är inte smålöjligt, utan något de måste göra för att bygga sitt case.
Du har rätt i att det är svårt att få bevisvärde om någon inte känner honom sen innan. Sen har vi ju i det här fallet falska vittnesmål sedan tidigare, så det ställer ännu högre krav på att undersöka äktheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in