2021-12-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Varför följer man inte det sedvanliga och döper efter orter, kunde ju hetat "Beckomberga" och "Lillhagen" dessa drycker?
Orter är inte sedvanligt. Husgeråd, handdukar etc har inte heller ortsnamn. Inte heller skrivbordet Micke, eller hyllserien Billy.
Senast redigerad av Stallhagen 2021-12-06 kl. 17:04.
Citera
2021-12-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Varför inte bara kalla det för Christmas soft drink så förstår alla att det är en juldryck. Nä det är namnet Jul/Christmas dom inte gillar helt enkelt.
Eftersom det är ENDAST i sverige som julmust är en grej specifikt kring jul över huvud taget så skulle det uppfattas som ännu konstigare tror jag.
Dom anpassar sig efter marknaden som i ikeas fall täcker hela världen. Den japanska eller ryska kund som undrar vad denna lustiga dryck handlar om kan ju numera googla fram det om man är intresserad, eller fråga en butiksanställd som rimligen borde vara införstådd med produkterna.
Senast redigerad av Stallhagen 2021-12-06 kl. 17:06.
Citera
2021-12-06, 17:09
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Då faller ju argumentet att det är jobbigt att förklara vad must är.

Det var inget argument, utan en gissning.

Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Fast nu måste du ju förklara vad Vintersaga är... hur underlättar detta?

Jag kommer aldrig förklara vad Vintersaga är, jag dricker apotekarnas julmust. Så du behöver inte gissa vad jag gör om dagarna, tvivlar även att Ikea gav den ett Ikea namn bara för min skull

Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Såhär skrev du:

Att byta namn till Vintersaga löser väl inte problemet? Det hade så klart kunnat stå "Julmust - A Swedish festive drink." Eller!?

Vad spelar det för roll vad dom döper sina drycker till? Produkten är fortfarande julmust, fast med ett annat namn.
Citera
2021-12-06, 17:22
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Varför? De vill tjäna pengar förstås.

Ironin i min kommentar lös inte igenom tycker du?
Citera
2021-12-06, 17:23
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Det var inget argument, utan en gissning.

Fortfarande ett argument även om du gissade att det var jobbigt att förklara vad must är. Det är ännu jobbigare att förklara vad vintersaga är som sagt så det var ett uselt argument.
Citera
2021-12-06, 17:25
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Fortfarande ett argument även om du gissade att det var jobbigt att förklara vad must är. Det är ännu jobbigare att förklara vad vintersaga är som sagt.

Fast but had dom ju skrivit exakt på etiketten vad det är, tidigare stod det bara julmust.
Citera
2021-12-06, 17:25
Medlem
BaraBiffens avatar
Detta uppmärksammas varje år.

Detta från 2029 tex
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoXLo4/apotekarnes-vintermust-ar-inte-samma-som-julmust
Citera
2021-12-06, 17:28
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Fast but had dom ju skrivit exakt på etiketten vad det är, tidigare stod det bara julmust.

Kan du översätta detta till svenska?

Klart det är bra att skriva julmust om det är julmust.
Citera
2021-12-06, 17:33
Medlem
Citat:
Jag kommer aldrig förklara vad Vintersaga är, jag dricker apotekarnas julmust. Så du behöver inte gissa vad jag gör om dagarna, tvivlar även att Ikea gav den ett Ikea namn bara för min skull .
Men då måste du ju förklara vad julmust är.
Citera
2021-12-06, 17:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2021-12-24
Laktosfri mjölk får inte kallas mjölk, det kallas för mjölkdryck.

Nej. Det kallas för mjölk, men med märkningen att den är laktosfri.
Citera
2021-12-06, 17:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Vintersaga är en sång av Monica Z. Hennes familj äger rättigheterna till namnet. Har de alltså godkänt detta?

Nej, de äger rättigheterna till låten, men vintersaga är ett så pass vanligt ord så det går inte att ta patent på.
Citera
2021-12-06, 17:48
Medlem
Brajias avatar
JULmust = JUDEmust ?

Tänkt på det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem