2021-12-06, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du behöver inte rabbla hennes meriter. De känner jag till och de är tveklöst imponerande. Men du påstod att hon prickat formen till SAMTLIGA mästerskap sedan 2007. Det är fel och det var det jag påpekade.

Om vi bortser från VM 2007 som var hennes debut samt VM 2021 ( som borde renderat en medalj i stafett om inte Perry Olsson sabbat hennes skidor) så har hon tagit medalj i varje mästerskap. Tyder på att hon varit i form under alla mästerskap.
Citera
2021-12-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Touren eller skandinaviska cupen samt Frankrike

Jo, jag tycker väl bara att man kan kommunicera det. Men man kanske tar det när man ser hur det här utvecklar sig.

En annan som det ju klämtar lite för är Östberg. Det är lite tragiskt om all den här tiden hon lagt på rehab, eller vilket ord man nu använder, ska rinna ut i sanden. Davos var väl sagt som sista chansen?
Citera
2021-12-06, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Om vi går på devisen att Charlotte är en mästerskapsåkare och har stor förmåga att pricka formen just till mästerskap, vad får vi då för resultat i OS?

Givet hennes prestationer just nu skulle en formtopp på OS kanske leverera topp-10/15 resultat. Så även om landslaget tar i beräkningarna, hennes förmåga att höja sig inför ett mästerskap är hon inte alls i närheten av hennes tidigare förmåga. Att en formtoppning skulle få henne att ta igen hela det avstånd som är upp till världstoppen då snackar vi Mühlegg-toppning till Salt Lake med allt vad det innebär.

Topp 10/15 levererar Ribom, Sundling, Dahlqvist, nu Olsson och ibland Lundgren och Dyvik kontinuerligt på 10 km. Ska man till OS måste man visa att man är bäst av alla i den gruppen och ingå i ev. lag. Något annat är inte rimligt oavsett tidigare meriter.

Kalla kom 5:a och 6:a i VM 2021 efter att knappt presterat något innan. Hon är fenomenal på att pricka en formtopp lagom till mästerskap. Kalla kommer att pricka en formtopp som gör att hon kommer Topp 8 i de individuella loppen i OS.
Citera
2021-12-06, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Enligt VK.se ska Lundgren bara åka sprinten så borde bli Frida, Ebba, Moa O, Maja, Emma och Anna på distans.

Kan nog lika gärna vara Hagström som Dyvik i distans i så fall, eftersom hon är mer acklimatiserad och inte tävlat så mycket än i år. Var 21:a i senaste VC-loppet hon körde på den distansen.
Citera
2021-12-06, 15:24
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Om vi bortser från VM 2007 som var hennes debut samt VM 2021 ( som borde renderat en medalj i stafett om inte Perry Olsson sabbat hennes skidor) så har hon tagit medalj i varje mästerskap. Tyder på att hon varit i form under alla mästerskap.

Om du tycker stafettmedaljer ska räknas in så får det stå för dig. Själv skulle jag inte kalla det för att pricka formen vid varenda eviga mästerskap.
Citera
2021-12-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Hur många tävlingar kommer Frida köra med tanke på OS som inte är allt för långt borta nu.
Stor chans på totalen i år, men frågan är om det är värt att köra allt eller stå över några tävlingar för att vara fräsch inför när det verkligen gäller.
Vi har ju sett hur bla TdS påverkat åkare förr på stora mästerskap.
Hoppas verkligen man gör rätt nu. Höghöjdsuppladdning nu fram till TdS (slut 4/1) sen knappt två veckors återhämtning innan man måste upp på höjden igen inför OS?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Träning på hemmaplan istället för tävling i Davos för Scharrlått alltså. Nu måste hon väl nästan köra Tour de Ski (och lyckas hyfsat där) för att köra till sig en OS-plats. Klockan klämtar verkligen för henne och hennes karriär. Frågan är om hon kan sprattla till en sista gång.
Iaf jag hoppas ett sista sprattel men nu blir man väl anklagad för idoliserande . Jag är inte särskilt optimistisk dock.
Citera
2021-12-06, 16:07
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Hoppas verkligen man gör rätt nu. Höghöjdsuppladdning nu fram till TdS (slut 4/1) sen knappt två veckors återhämtning innan man måste upp på höjden igen inför OS?

Ja förhoppningsvis har dom lagt upp en bra plan så att formen håller i sig till OS.
Men jag är alltid orolig när det kommer till att köra TdS så tätt inpå OS.
Sen får man ju inte glömma att pandemin fortfarande är ett extra oros moment.
Att resa runt så nära på ett stort mästerskap är inte helt optimalt.
Citera
2021-12-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Kalla kom 5:a och 6:a i VM 2021 efter att knappt presterat något innan. Hon är fenomenal på att pricka en formtopp lagom till mästerskap. Kalla kommer att pricka en formtopp som gör att hon kommer Topp 8 i de individuella loppen i OS.

Förstår att det är många som fortfarande tror det. Jag är inte en av er…
Citera
2021-12-06, 16:51
Avslutad
Kalla borde börja träna utanför landslaget igen, är ju tydligt att tjo och tjim-konceptet inte passar henne.
Citera
2021-12-06, 17:11
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Kan nog lika gärna vara Hagström som Dyvik i distans i så fall, eftersom hon är mer acklimatiserad och inte tävlat så mycket än i år. Var 21:a i senaste VC-loppet hon körde på den distansen.

Är det bara Maja och Johanna som kör acklimatisering under veckan eller har några andra också åkt till Davos redan?
Citera
2021-12-06, 17:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Iaf jag hoppas ett sista sprattel men nu blir man väl anklagad för idoliserande . Jag är inte särskilt optimistisk dock.

Ja utan tvekan har du någon sorts extra känsla för henne. Jag hoppas att de väljer med sikte på framtiden i stället för att hoppas.
Citera
2021-12-06, 17:20
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Är det bara Maja och Johanna som kör acklimatisering under veckan eller har några andra också åkt till Davos redan?
Har för mig att det stod någonstans att laget åker till Davos från Lillehammer så lär ju vara där hela veckan. Maja, Johanna och Grate det åkte redan i fredags och förmodligen gäller det Häggas och Berglund också eftersom de inte var tillgängliga för stafett. (Att Ersson var kvar tydde på att man inte tänkt ta med honom innan Grate blev sjuk)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in