2021-12-06, 13:41
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vilket beror på att äldre har sämre immunsvar generellt och underliggande sjukdomar. Precis som med influensa även om de är vaccinerade. De under 80 år har ett gott skydd mot allvarlig sjukdom i covid efter 6 månader. Så om du IMBILDEN är över 80 kan du behöva en booster.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
40% på IVA är vaccinerade. De är också äldre än den andra gruppen. I Sverige fick de äldsta vaccin först.

Så här ser det ut:
https://ibb.co/R9z4jJY

Från
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-1_veckorapport_2021_vecka47_final.pdf
Citera
2021-12-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ja, vill det sig illa kan det mycket väl vara så. 15 tusen har dött redan och antalet vårdade på sjukhus närmar sig väl 100 tusen.
Du har i princip dagligen under väldig lång tid förpestat tråden med ditt sjukliga och hysteriska tjat om det ständigt ökande antalet människor som öppnat pärleporten med covid och/eller vårdats på sjukhus med covid i Sverige.

Har inte polletten trillar ner för dig ännu, att det kumulativa antalet som ex somnar in med covid osv. kommer öka med tiden, så länge inte c19 är utrotat från jordens yta (vilket inte kommer ske såvida inte något medicinsk paradigmskifte inträffar.) Vad vill du uppnå med ditt tröttsamma tjat (förutom att trolla och få uppmärksamhet här i evighetstråden).
Senast redigerad av jerka11 2021-12-06 kl. 14:35.
Citera
2021-12-06, 13:42
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Skydd mot covid19 förstås.

Är det mot att bli smittad överhuvudtaget eller mot att bli allvarligt sjuk?

För jag har inte sett siffror på att en normal person har 0% skydd mot allvarlig sjukdom efter exakt 6 månader..

Du Kanske inte skulle haft så bråttom med dos 2?
I Halland bokar man in folk i riskgrupp (diabetes mm.) för dos tre nu.

Jag utgår ifrån att du tillhör någon riskgrupp med tanke på din panik..
Citera
2021-12-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ja, vill det sig illa kan det mycket väl vara så. 15 tusen har dött redan och antalet vårdade på sjukhus närmar sig väl 100 tusen.
Kan du inte sluta dra upp siffror som inte stämmer!
Citera
2021-12-06, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Så här ser det ut:
https://ibb.co/R9z4jJY

Från
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-1_veckorapport_2021_vecka47_final.pdf

Vad visar bilden?
4 och en halv ovaccinerade på IVA.
En halv vaccinerad på IVA?
Citera
2021-12-06, 13:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vad visar bilden?
4 och en halv ovaccinerade på IVA.
En halv vaccinerad på IVA?
Skaffa glasögon!

Det står per 100 000
Citera
2021-12-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad är det för komplikationer som uppstått?

Förlossning med större interventioner och komplikationer definieras som att någon eller flera av dessa angetts: "tång", "sugklocka", "kejsarsnitt", "blödning > 1500 ml", "blodtransfusion", "bristning grad 3 eller 4", "Apgar < 7 vid 5 min".

Värt att notera är att "kejsarsnitt", "blödning > 1500 ml" samt "bristning grad 3 eller 4" inte sticker ut i statistiken. Det finns ingen avskild statistik för övriga områden.
Citera
2021-12-06, 14:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
40% var uppgiften på senaste PKn.

Nu har vi väl koll på i stort sett alla.

”Bevakningen av omikronspridningen skärps till exempel genom en snabbare metodik med typning genom PCR-test. Vid en en indikation på om det skulle kunna vara den nya virusvarianten, går provet till sekvensering.

– Det kommer vi göra med i stort sett alla bekräftade fall av covid-19, sa Britta Björkholm.”
Du frågade mig om jag tycker att man sekvenserar tillräckligt.

Jag tycker inte vi gör det.

Vi sekvenserar 10% av vår fall. Nu har vi också börjat att sekvensera inresande utöver våra 10%. De inresande sägs vara ca en tredjedel av alla smittade. Det är väl så de fått de till 40%.

Det är bra att man testar och sekvenserar de positiva testerna vid inresa. Men man hittar inte om vi har samhällspridning då. De icke resande sekvenseras bara 10% av. Det betyder att det kan ha sprit sig ganska mycket smitta innan vi hittar den.

FoHM har ju också fått mycket kritik över att Sveriges sekvensering tar så lång tid. Det kan ta upp till en månad innan svaren är klara.

Jag tänker mig att detta är lite vad artikeln handlade om. Danmark sekvenserar 100% av de positiva testerna. De gör även de snabbare testerna så de kommer att hitta en del av de fall som sprids i samhället och därför vet att de finns. Vi gör inte det.

I dag hittades ett fall till även det inresa. Men om vi har samhällspridning, där står vi blinda.
Citera
2021-12-06, 14:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Förlossning med större interventioner och komplikationer definieras som att någon eller flera av dessa angetts: "tång", "sugklocka", "kejsarsnitt", "blödning > 1500 ml", "blodtransfusion", "bristning grad 3 eller 4", "Apgar < 7 vid 5 min".

Värt att notera är att "kejsarsnitt", "blödning > 1500 ml" samt "bristning grad 3 eller 4" inte sticker ut i statistiken. Det finns ingen avskild statistik för övriga områden.

Någon försökte luras med att vaccinet skapar dödfödslar och komplikationer.

Verkar snarare vara viruset..

https://www.dr.dk/nyheder/indland/flere-uvaccinerede-gravide-indlaegges-med-corona-det-er-bekymrende
Citera
2021-12-06, 14:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Som jag förstått det så finns det kvar en hel del skydd mot svår sjukdom även efter 6 månader. Modernas vaccin har exempelvis fortfarande kvar ett skydd på 92% efter 4-6 månader.

Tycker det låter mycket även om Modernas lär vara bättre än Pfizers som de flesta fått.
Citera
2021-12-06, 14:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du frågade mig om jag tycker att man sekvenserar tillräckligt.

Jag tycker inte vi gör det.

Vi sekvenserar 10% av vår fall. Nu har vi också börjat att sekvensera inresande utöver våra 10%. De inresande sägs vara ca en tredjedel av alla smittade. Det är väl så de fått de till 40%.

Det är bra att man testar och sekvenserar de positiva testerna vid inresa. Men man hittar inte om vi har samhällspridning då. De icke resande sekvenseras bara 10% av. Det betyder att det kan ha sprit sig ganska mycket smitta innan vi hittar den.

FoHM har ju också fått mycket kritik över att Sveriges sekvensering tar så lång tid. Det kan ta upp till en månad innan svaren är klara.

Jag tänker mig att detta är lite vad artikeln handlade om. Danmark sekvenserar 100% av de positiva testerna. De gör även de snabbare testerna så de kommer att hitta en del av de fall som sprids i samhället och därför vet att de finns. Vi gör inte det.

I dag hittades ett fall till även det inresa. Men om vi har samhällspridning, där står vi blinda.

Man använder typnings-PCR på nästan alla positiva fall.

Då ser man direkt om det handlar om omikron. För att helt bekräfta detta, skickas proverna på riktig sekvensering.
Jag tycker det känns som att man har bra koll. (Om jag inte missuppfattat saker totalt)

Men håller med om att man borde göra detta hela tiden tills vi är ur pandemin som vi känner den.
Citera
2021-12-06, 14:10
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Just nu ökar t.ex. andelen förlossningar med komplikationer över hela landet och antalet förlösta barn minskar.

Några exempel:
På Sahlgrenska i Göteborg är 29% av förlossningarna under november problematiska.
På Gotland är hela 76% av förlossningarna under november problematiska.
I Halland är mer än 50% av förlossningarna under november problematiska och det föds ca: 19% färre barn i oktober/november än vad som fötts under samma period under lång tid tillbaka.

OM det skulle vara så att vaccineringen på något sätt kan påverka reproduktionsförmågan, är det då inte en rätt dum sak att vaccinera samtliga personer inom 12 månader?

(FB) Rekordmånga allvarliga komplikationer i samband med förlossningar under sep/okt 2021
Trend över 3 år:
https://imgur.com/a/s4Bmwxk
Från din källa:
https://www.medscinet.com/gr/resultat.aspx

Det där ser helt klart ut som en trend med start någonstans augusti/september 2021. Helt klart något där som man borde börja gräva i gällande vad orsaken är.

Sedan är jag fel person att svara på dina andra frågor då jag också belyst att det finns en moralisk fråga då det gäller att vaccinera barn för att skydda "samhället". Jag är på den positiva skalan gällande inställning till vaccinationer, men inte ohämmat så.
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sydafrika rapporterar 11 000 nya fall idag.

Kraftig ökning men Ev har ökningeb avtagit något... Det är ju söndag.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-africa/
Söndag+Måndag förra veckan presenterades färre gjorda prov, på måndag rapporterades till och med färre fall än på söndag. Gissningsvis är det rapportering av föregående dags provtagning, och man genomför helt enkelt färre prov under helgen. Då smittan ökar kommer även folks beteende ändras, så kurvan SKA vika av nedåt på log-skalan, vilket förhoppningsvis redan skett...

Annars ser det liknande ut i grannländerna, jämfört med Spanien/Sverige som är på väg uppåt i en Delta-våg:
https://imgur.com/a/Wv077ek

Sedan kommer vi nog inom kort att se hur omikron kommer bete sig i europeiska länder:
https://twitter.com/Forensic_Stats/status/1467497592741318666

Edit: Från 0,1% till 1,4% på 6 dygn, dock kan man anta att man tidigt har ett bidrag från import. Så svårt att bedöma. Hade det varit en faktor >10 per vecka så ser vi det mycket snart.
Senast redigerad av Sorken80 2021-12-06 kl. 14:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in