Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil.Enstoring
40% var uppgiften på senaste PKn.
Nu har vi väl koll på i stort sett alla.
”Bevakningen av omikronspridningen skärps till exempel genom en snabbare metodik med typning genom PCR-test. Vid en en indikation på om det skulle kunna vara den nya virusvarianten, går provet till sekvensering.
– Det kommer vi göra med i stort sett alla bekräftade fall av covid-19, sa Britta Björkholm.”
Du frågade mig om jag tycker att man sekvenserar tillräckligt.
Jag tycker inte vi gör det.
Vi sekvenserar 10% av vår fall. Nu har vi också börjat att sekvensera inresande utöver våra 10%. De inresande sägs vara ca en tredjedel av alla smittade. Det är väl så de fått de till 40%.
Det är bra att man testar och sekvenserar de positiva testerna vid inresa. Men man hittar inte om vi har samhällspridning då. De icke resande sekvenseras bara 10% av. Det betyder att det kan ha sprit sig ganska mycket smitta innan vi hittar den.
FoHM har ju också fått mycket kritik över att Sveriges sekvensering tar så lång tid. Det kan ta upp till en månad innan svaren är klara.
Jag tänker mig att detta är lite vad artikeln handlade om. Danmark sekvenserar 100% av de positiva testerna. De gör även de snabbare testerna så de kommer att hitta en del av de fall som sprids i samhället och därför vet att de finns. Vi gör inte det.
I dag hittades ett fall till även det inresa. Men om vi har samhällspridning, där står vi blinda.