Citat:
Ursprungligen postat av
rocknrollswindel (#1019)
Måste bara hålla med dig Medicinsk behandling borde alltid ses som absolut sista alternativet
Jag har en vän vars dotter fick för sig att hon var kille föräldrarna var smarta tyckte jag som sa
till henne att ok vi kan kalla dig Paul istället för Paula om du vill och du kan klä dig som kille,
om du vill experimentera med den rollen.
Efter något år hade hon tröttnat på det och är nog nästan mer tjejig än hon var innan.
Ett tydligt exempel på en utvecklingsfas som gick över av sig själv.
Man kan känna fasa över hur det kunnat gå om hon fått stoppa i sig hormoner och operera bort tuttarna i det läget man borde vara djävligt restriktiv med att experimentera med barns kroppar
Föräldrarna i ditt exempel gjorde helt rätt.
Ungar leker med alla möjliga tänkbara roller. Ibland vill de låtsas vara enhörning, prinsessa, kejsare, fågel, ninja turtles eller vad som helst. Finns ingen anledning att haka upp sig på just könet.
Som du påpekar så är det för de allra flesta en tillfällig fas. Sedan är det inte roligt längre och då leker de nåt annat.
Det är inte sådana lekar som är problematiska. Och det torde inte finnas någon vettig mänska som föreslår vare sig hormonbehandling eller operation i dylika fall. Låt ungarna leka, tröttna och sedan hitta på nåt annat.
Problemen uppstår först när det inte längre kan betecknas som en övergående fas, utan visar sig vara beständigt över längre tid. När barnet ihärdigt håller fast vid sin övertygelse.
Vad föreslår du att man ska göra då?
Citat:
Ursprungligen postat av
1ulvius9 (#1016)
Det beror på hur situationen är givetvis, mycket komplex och svår fråga som säkert inte är lätt för föräldrar. Jag skulle inte våga ta hjälp av den aktivistiska vården utan mycket egen research innan.
Väldigt olika på någon som verkar ha kommit långt eller litet barn som säger "jag är en flicka" felaktigt.
1. Ignorera. Skärma bort från propaganda och massiv indoktrinering. Säga ifrån. 2. Säga att det är en omöjlighet/fas normalt att vara förvirrad 3. Är mitt barn sjukt på något sätt? Finns det en diagnos/psykfallsstörning? Andra problem ? Homosexuell? Etc. 4. Ev försöka hitta en icke-aktivistisk psykolog som inte bara vill förenkla ett komplexet problem med tunga hormoner och kirurgi.
...
Du behöver knappast vara orolig. De psykiatriker som hanterar dylika utredningar tar inte till hormoner och kirurgi lättvindigt.
Hade exempelvis föräldrarna i
rocknrollswindels exempel ovan dragit med tösen till en psykiatrisk klinik så hade läkaren sagt att det bara än en fas, vänta och se. Och det var ju just vad de gjorde.
Så det är ingen ko på isen i de fall som är ekvivalenta med rocknrollswindels exempel.