2021-12-06, 00:22
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenedor
Alla som inte läser Aftonbladet förtjänar en applåd. Aningen bättre än The S*n, men bara marginellt. Apartheid är redan infört, åtminstone i Göteborg. Där är passen i full gång. Det kommer definitivt att införas på kollektivtrafiken härnäst.
Eh ja, passen är i "full gång" var än det är inomhusarrangemang i större skala? Nej, det kommer inte införas i kollektivtrafiken, det handlar om proportionalitet att tillämpa pandemilagen och dessutom är det fullständigt ogenomförbart.
Citera
2021-12-06, 00:35
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Eh ja, passen är i "full gång" var än det är inomhusarrangemang i större skala? Nej, det kommer inte införas i kollektivtrafiken, det handlar om proportionalitet att tillämpa pandemilagen och dessutom är det fullständigt ogenomförbart.

Detta var på en restaurang som absolut inte får plats med 100 personer. Det är helt frivilligt att släppa in den man vill, så pandemilagen gäller inte längre. Det var väldigt smidigt genomförbart. QR-kod i telefonen. Har man ingen smartphone är man inte välkommen. Har man inget vaccinpass är man ännu mindre välkommen. Jag är ärligt talat lite skrämd. Däremot gick det smidigt och snabbt. Det gjordes snyggt. Vi kommer absolut få se samma sak i lokaltrafik och mataffärer inom ett år.
Citera
2021-12-06, 01:04
Medlem
Rasputin420s avatar
Citat:
Detta var på en restaurang som absolut inte får plats med 100 personer. Det är helt frivilligt att släppa in den man vill, så pandemilagen gäller inte längre. Det var väldigt smidigt genomförbart. QR-kod i telefonen. Har man ingen smartphone är man inte välkommen. Har man inget vaccinpass är man ännu mindre välkommen. Jag är ärligt talat lite skrämd. Däremot gick det smidigt och snabbt. Det gjordes snyggt. Vi kommer absolut få se samma sak i lokaltrafik och mataffärer inom ett år.

Dream on
Citera
2021-12-06, 01:13
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputin420
Dream on

Nej tack, jag har gärna fel här. Vi får väl se om alla släpps in i vallokalerna i höst...
Citera
2021-12-06, 01:18
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Då var det regelrätt diskriminering och du kan DO-anmäla den restaurangen så det stänker om det. Fortsätter de med detta äckliga apartheidbeteende kommer de blöda pengar till skadestånd och gå i konken.
Citera
2021-12-06, 01:30
Medlem
Citat:
Angående kollektivtrafiken handlar det om att munskydd kan rekommenderas om smittan blir högre, vilket var fallet i vintras. Inte att införa apartheidpass i kollektivtrafiken, verkar som väldigt många inte läst originalartikeln utan gått helt bananas med konspirationsteorier.

Du menar konspirationsteorier om sånt som redan är verklighet i Tyskland och flera andra länder?
Citera
2021-12-06, 01:36
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputin420
Dream on

Belgien, Tyskland, Österrike och Australien trodde säkert inte heller det skulle ske för ett år sedan, men hittills har ju vi "konspirationsteoretiker" och "foliehattar" fått rätt om allting.
Citera
2021-12-06, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Det var inte bra. Men vad är planen där egentligen? Att lägga ned pengar och resurser på vaccin som är värdelöst mot en sjukdom som inte finns? För att uppnå vad?

En helt ny världsordning. Tänk global sovjet-kommunism, fast mycket värre och med massa high tech-djävulskap. Gulag + The Matrix. Typ. På riktigt.
Citera
2021-12-06, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
En helt ny världsordning. Tänk global sovjet-kommunism, fast mycket värre och med massa high tech-djävulskap. Gulag + The Matrix. Typ. På riktigt.

Det låter ju minst sagt otäckt. Tänk att de smög in allt detta med att säga åt oss att tvätta händerna.
Citera
2021-12-06, 08:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Då var det regelrätt diskriminering och du kan DO-anmäla den restaurangen så det stänker om det. Fortsätter de med detta äckliga apartheidbeteende kommer de blöda pengar till skadestånd och gå i konken.
På vilket sätt var det regelrätt diskriminering och vilken diskrimineringsgrund skall man hänvisa till om men inte blir insläppt?
Citera
2021-12-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Är det magiskt? Tycker du att det är märkligt att virus har lättare att sprida sig inomhus än utomhus?

Nåja. Jag funderar på att utöka dom grupper som stängs ute från fotbollsmatchen. Jag stänger ute dessa grupper från matchen:
  • Ovaccinerade besökare
  • Vaccinerade besökare
  • Fotbollsspelare
Sedan kan alla dessa sätta på sig skridskor istället, och ge sig ut på lämpliga vattendrag. Fotbollen kan vänta till en årstid som passar bättre för fotboll.
Någon som är bättre på ”molekylärmatte” får räkna på det, men jag tror inte det spelar någon roll för mängden vistas i luften om taket är öppet eller stängd på Tele2, båda kommer nog vara jämställt med att sitta utomhus.

Jag förstör inte hur man tänker, man ska diskriminera ovaccinerade för att de sprider smittan mer, vilket är en osanning.

Sen flyttar man målstolparna och säger det beror på att ovaccinerade blir sjukare, man varför inte då gå på alla som riskerar svår sjukdom, som överviktiga, diabetiker, downs syndrom och äldre?

Den dagen en mongo blir nekad inträde på Tele2 så kanske folk vaknar?
Citera
2021-12-06, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
På vilket sätt var det regelrätt diskriminering och vilken diskrimineringsgrund skall man hänvisa till om men inte blir insläppt?
Du blandar som vanlig ihop korten.
Det kan förekomma diskriminering även om de 7 diskrimineringsgrunderna fattas.

I Sör Afrika vard det okej enligt lagen med Apartheid.
I Nazi Tyskland var det okej enligt lagen att förfölja judar.

Sen skrev man om de lagerna, för att diskriminering inte är okej.

Diskriminering på medicinsk grund är inte okej, nästa blir att man nekar tjejer som har genomgått abort, omskurna, eller varför inte feta?

Medicinsk apartheid är inte okej, och rätten vi har mot staten till egen kropp vill jag påstå är den viktigaste politiska frågan på över 60 år.

Om staten tar över den rättigheten, så är det slut.

Seriöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in