Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-06, 05:14
Medlem
PK-befriads avatar
Kulturmarxistiskt nyspråk. Själsdödande i längden att hålla på så.

Men ja att döda den västerländska själen och upplösa kittet som binder oss samman ligger på dessa nationsmarodörers önskelista.

Apropå juden.
Citera
2021-12-06, 05:54
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
”Svensk festdryck” Vad tycker ni? Är det bara en rolig gimmick eller ett antikristet ställningstagande för att möjligen sälja mer must eller bryr ni er inte?

https://www.ikea.com/se/sv/p/vintersaga-svensk-festdryck-00426277/

Inte för att vara den som är den, men JUL är inte kristet på samma vis som CHRISTmas.
Att kristna inte kokar varje gång dom ser ordet 'jul' är för mig oförståeligt.

Hednisk tradition som firas av folk som inte är kristna, det är jul det!
Citera
2021-12-06, 06:42
Bannlyst
Eftersom den är volym märkning i Oz, så är produkten troligen anpassad för utländsk marknad.

Jag tro inte renrasig Svensk köper julmust på IKEA utan det är deras försök exportera Svensk mat, det är väl positivt.
Citera
2021-12-06, 07:37
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Låter som en blinkning till Seinfelds ”festivus”
Citera
2021-12-06, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2021-12-24
Eller så är det för att engelskans ord "festive" är synonymt med bl.a. "jul". Jag ser två orsaker: Först så kanske det finns krav för att drycken ska få kallas för julmust, så detta kanske är någon liknande dryck men inte riktig julmust (t.ex. som att laktosfri mjölk inte får kallas för "mjölk"). Om så inte är fallet så antar jag att dom försöker sprida "julmust" bland icke svensk-talande. Jag tror inte nödvändigtvis att muslimer klagat, det är nog mer amerikaner och ryssar som handlar på Ikea än muslimer.

Bortsett från att laktosfri mjölk brukar kallas just det. Eller menar du att de kallar det för det år ut och år in utan att man får det utan att någon sätter stopp för det?
Citera
2021-12-06, 08:10
Medlem
Antivalents avatar
Testade härom veckan. Väldigt, väldigt sötsliskig. Kommer verkligen inte hamna på julbordet (där blir det Nygårda och apotekarens!).

Angående namnet är det nog en kombo av "must"-betäckningen och marknadsföring mot utländska grupper.
Citera
2021-12-06, 08:22
Medlem
BorgeHs avatar
Det är troligtvis för att IKEA tror att de nyimporterade migranterna från rövhålsländer kommer att köpa det då. Migranterna handlar för våra skattekronor som vi betalt in till vår välfärd. Pengarna vräker politikerna ut på socialbidrag till denna grupp och IKEA vill ha de pengarna också.

Det deras imbecilla marknadsförare inte förstår är att vi svenskar genomskådar deras finter. Titta på IKEA-reklamen när den är på TV. Det är är nästan alltid med en reklam-neger. Ibland har de säkert fått orgasm på reklambyråerna, då har de en blandad familj med en neger-hanne och en blond kvinna med små rasblandade barn i TV-reklamen.

Vad är det för jävla budskap idioterna vill få fram? Tror de någon tänkande person går på detta? Nej, de flesta reagerar med köpmotstånd!
Citera
2021-12-06, 08:33
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Ikea, detta som förknippas så starkt med Sverige, som Björn Borg, Stenmark Abba och Nobel.... men så är det inte länge tyvärr. Bara muslimer på Ikea i Malmö. Och ordet "jul" censurerat. Säljer de korv med fläsk i ff? Julstjärnor? Julpynt? Vintersaga-pynt och Vintersaga-stjärnor. Halal och bönemattan Aboudi i sortimentet 79 kr
Jag har inte handlat på IS-kea på flera år och tänker inte ändra mig.
Citera
2021-12-06, 08:59
Medlem
2021-12-24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Bortsett från att laktosfri mjölk brukar kallas just det. Eller menar du att de kallar det för det år ut och år in utan att man får det utan att någon sätter stopp för det?
Laktosfri mjölk får inte kallas mjölk, det kallas för mjölkdryck.
Citera
2021-12-06, 10:08
Medlem
hjaelploskilles avatar
Ibland framstår ni faktiskt som arbetslösa losers som varje dag letar efter något att bli arga på, hur litet det än är
Citera
2021-12-06, 10:20
Bannlyst
Vintersaga heter i princip samma sak och uttalas snarlikt av engelsktalande. Att introducera julmust, som av namnet inte avslöjar någon säsongsbetoning eller man ens kan gissa sig till vad det är om man inte är svensk, låter osmart ur marknadsföringsperspektiv.

Buteljen ser ut att rikta sig mot engelsktalande marknad.
Citera
2021-12-06, 11:08
Medlem
DeDeThes avatar
Vad ingen här verkar veta är att all julmust (som kallas julmust) har ett extrakt likt Coca Cola som kommer från
EN producent.

"Receptet för julmust-extraktet som säljs till bryggerierna av AB Roberts är hemligt; endast tre personer känner till
de exakta ingredienserna. Förutom hemliga smakgivare ingår kolsyrat vatten, sötningsmedel, humle- och maltextrakt, karamellfärg, citronsyra & konserveringsmedel. Totalt ingår ett 30-tal ingredienser." /wiki

Så jag antar att det hela har med rättigheter och att IKEA inte var villiga att köpa extraktet i fråga utan blandade
eget... Och därför inte får kalla det just julmust.

Annars hade det ju kunnat köra en slogan likt:

Christmas has a must in Sweden... Jul-must! : )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in