2021-12-06, 00:38
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu ges covidvaccinen intramuskulärt i deltoideusmuskeln, men har du otur och sköterskan inte aspirerar så kan du få det i ett blodkärl, det är mindre bra. Intravenösa mediciner ges oftast av sjukvården och då av en anledning, då har de bra koll.

Jag läste nyligen om Danmark som skall snabbutbilda arbetslösa som vaccinsköterskor för att få upp takten med booster-injektionerna. Hoppas att de får lära sig om att aspirera.
Citera
2021-12-06, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag läste nyligen om Danmark som skall snabbutbilda arbetslösa som vaccinsköterskor för att få upp takten med booster-injektionerna. Hoppas att de får lära sig om att aspirera.

Jajjemen de borde satsa på arbetslösa bodybuliders! De kan det där!
Citera
2021-12-06, 00:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

Det hoppas jag. Danskarna har gott gry!
Citera
2021-12-06, 03:14
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
När något blir fel så kommer jag att svara på det. Jag har god erfarenhet av korrupta makthavare då jag har rötter i öststaterna. Politiker i Sverige har noll koll på vetenskap, de har experter som talar om saker och ting för dem. Sen att de kan luta sig mot "experter" som panzergeneral Arnstadt är mycket märkligt, men relativt harmlöst. En person som ser en skinnskalle bakom varje buske är ju sisådär trovärdig.
Så vet du varför du inte ska lyssna nu.
Citera
2021-12-06, 03:15
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Varför var någon tvungen att ändra definitionen? De kanske bara ville vara lite tidsenliga och inte utdaterade? Med teknologisk utveckling så får man ändra definitioner efterhand. En dator idag är inte vad en dator var för 50+ år sedan.

https://www.makeuseof.com/tag/8-spectacularly-wrong-predictions-computers-internet/
Varför? För att detta vaccin inte fungerar som andra vaccin. Andra vaccin som finns och används idag.
Citera
2021-12-06, 03:17
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Var i studien hittar du stöd för påståendet att IFR är 0,15% ? Vad jag kan se, så är dödligheten lägre än 0,15% för åldersgrupper under 50 år, och högre än 0,15% för åldersgrupper över 50 år. Men jag ser ingenting om att det sammanlagda IFR skulle vara 0,15%.

"IFR" vet jag vad det är. Det står för "Infection fatality rate"
"WWW IFR" vet jag icke vad det är.
Men suck.... Man räknar ihop åldersgrupperna risk(löjligt låg i alla grupper).

Ursäkta, ett W för mycket. World Wide IFR. Dvs, för hela världen. Olika länder går olika demografier som således löper olika risk.
Citera
2021-12-06, 04:25
Medlem
outoftheblues avatar
I Belgien är de inte så nöjda med sina vetenskapsmän:

“Hate speech towards policymakers, the media and virologists seems to be becoming more and more socially acceptable,”

https://www.politico.eu/article/vaccines-dont-make-you-free-thousands-protest-covid-19-measures-in-brussels/

Polis har använt tårgas och vattenkanoner mot demonstranter.

Tänk om de skulle lyssna på folk istället för att meja ner dem?

Den svenska linjen har hittills varit mer psykologiskt hållbar. Restriktioner som är uthärdliga, som inte bryter ner folk innan pandemin är över. Men nu verkar det vara på väg att vända, nu får extremismen (vaccinpass, hot om utökad tillämpning av detta, hot om vaccintvång, munskyddstvång, dryga böter och hela baletten) fäste. Så blir det när man lyssnar till fanatiska virrologer. Kan ingen sätta munkavle på dem?

Det är väl det som är problemet med fanatiska enkelspåriga virrologer. De är totalt oförmögna handha de psykologiska och juridiska aspekterna. JO dränktes i anmälningar på grund av det juridiskt tvivelaktiga passet.

Så vetenskapen kring pandemin handlar inte bara om snäv virusexpertis, utan väl så mycket om alla andra tänkbara aspekter som får folk att må bra. Lyssnar man till Björn Olsen eller Lena Einhorn kräks man. De har ett på tok för extremt och fanatiskt perspektiv. Det räcker inte att vara virrolog. De verkar uppriktigt sagt ha fått pippi.
Citera
2021-12-06, 06:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Men det har väl varit Fohm strategi från början att testa så lite som möjligt för att kunna ha så stor dold spridning som möjligt.....

"Sveriges tidigare statsepidemiolog Annika Linde förväntar sig att Folkhälsomyndigheten kommer med besked om nya åtgärder i veckan för att förhindra spridningen av omikronvarianten. Hon tycker bland annat att testningen borde skalas upp.

– Sverige ligger sämst i Norden vad det gäller test per bekräftade fall, så vi har nog en stor spridning som vi inte känner till, säger hon till Expressen."
Citera
2021-12-06, 07:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Så vet du varför du inte ska lyssna nu.

Vad ska jag inte lyssna på?
Citera
2021-12-06, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
[...]
– Sverige ligger sämst i Norden vad det gäller test per bekräftade fall, så vi har nog en stor spridning som vi inte känner till, säger hon till Expressen."
Generellt under pandemin är det tveklöst så (en av många anledningar att det är knepigt med transnationella jämförelser) men det är till viss del en effekt av man haft låg smittspridning - liten nämnare ger stor kvot.

I nuläget (dvs innan vi vet hur det drar iväg här på hemmaplan) är tendensen Linde pekar på inte lika glasklar: Our world in data-länk

Danmark sticker fortfarande ut men inte alls lika påtagligt som tidigare, alla rör sig i samma storleksordning.
Senast redigerad av Korkenzieher 2021-12-06 kl. 08:18. Anledning: Läsbarhet
Citera
2021-12-06, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Varför var någon tvungen att ändra definitionen? De kanske bara ville vara lite tidsenliga och inte utdaterade? Med teknologisk utveckling så får man ändra definitioner efterhand. En dator idag är inte vad en dator var för 50+ år sedan.

https://www.makeuseof.com/tag/8-spectacularly-wrong-predictions-computers-internet/
Fast man har ju inte sänkt ribban för datorer. Vaccin har omdefinierats från att göra dig immun i bemärkelse att du inte kan bli sjuk, till att endast ge ett skydd.

Att man sänker kraven för vad ett vaccin ska klara av är ju knappast bra, det hjälper ingen annan än läkemedelsbolagen som inte behöver ta fram en lika bra produkt.
Citera
2021-12-06, 08:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Fast man har ju inte sänkt ribban för datorer. Vaccin har omdefinierats från att göra dig immun i bemärkelse att du inte kan bli sjuk, till att endast ge ett skydd.

Fast frågan är om risken att du blev sjuk av alfavarianten om du var fullvaccinerad var högre än 5%. Deltavariaten producerar 1000 gånger mer viruspartiklar än alfavarianten som vaccinet var utvecklat för så det är ganska märkvärdigt att vaccinet fungerar så pass väl.

Eller behöver jag förklara skillnaden mellan en kaffekopp som innehåller en kopp kaffe eller 1000 koppar kaffe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in