Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Tänker du så här: Helena går hem, men ClLe som känner henne plockar upp henne. Han kör henne cykelvägen ned, men under färden så reser sig apparaten och han vill mer än hon. Han våldtar henne och dödar henne och bestämmer sig sedan för att röja undan kroppen? Jag kan köpa att han känner sig som Casanova och därför hamnar med henne på lekplatsen, som jag personligen aldrig hade valt för en våldtäkt.
Tiden på lekplatsen är mycket flytande eftersom det kända bilvittnet ger bilen 5-15 minuter. Det räcker för våldtäkt och mord.
Ryggsäcken bör Helena i så fall ha tagit av sig i samband med att hon klev in i bilen. Problemet med ringarna är och förblir att de var lite för svårfunna för att vara vilseledande spår. Som du själv sagt så är ryggsäcken i sig bättre att välja.
Hur gör man med legan? Skall han ha dragit ut Helena i bilen och våldtagit henne i naturen? Sex i bil är inte optimalt även om det går med en villig tjej. Men går det så bra med en ovillig?
Kanske är en bättre tanke att han ser Helena gå in i hagen och genskjuter henne. Våldtar henne där skorna fanns och sedan drar henne till platsen för legan. Öppnar bilen och drar in henne i den? Skälet för att ta med henne är för att rensa "platsen" från hans säd.
EDIT: Om vi antar att ClLe sett precis när Helena går in i Kohagen och håller 25 km/h så bör han på tiden 0,02 timmar (72 sekunder) nå lekplatsen. Om Helena i brist på perfekt ljus håller 4 km/h så kommer hon på samma tid 80 meter, vilket är ungefär där skorna finns. Man kan då tänka sig att han möter henne lite närmare lekplatsen och att hon flyr mot stan men att han hinner upp henne där skorna återfanns. Tänkbart och någon våldtäkt skall ju vara den första... Om jag vore Farbror Blå så skulle jag skicka hans DNA till Australien...
På fråga 1 i första stycket: ja.
Även om HA inte kände CL så kan hon ha accepterat att få skjuts, alla gör mer misstag, och vissa är värre än andra (Det lite underliga är att då ta en cykelväg hem, vem gör det om man ger eller tar skjuts med någon man inte känner?).
Vad gäller legan så vet jag inte varför den skall kopplas till själva brottet. Om GM behövde flytta kroppen mellan framsäte och baklucka så kanske den låg där en stund. Eller så har den inget samband med HA öht. Hade det varit idag så hade man givetvis sparat mängder med gräs och jord för att leta spår. Jag vet inte vad PU gjorde 1992. Sex i framsätet på en bil är knepigt, men det finns ju inget som säger att överfallet ledde till våldtäkt. GM kan ha strypt HA när hon gjorde motstånd och sedan kanske ”apparaten” inte ville vara med.
Vad gäller ryggsäcken och ringarna så har vi enligt mig ingen riktigt bra förklaring hur det gick till. Om HA flydde från en bil på Ekuddenvägen; om hon suttit i den så har hon knappast tid att sätta på sig ryggsäcken när hon flyr. Om HA instället satt i bilen så hade hon den inte heller på sig, men då kan GM råkat välta den upp och ner när han släpade ut kroppen. Jag tror alltså att ringarna och ceratet fallit ut av misstag medan skorna med all sannolikhet är utplacerade (kastade) av GM efter brottet*. Därav följer att platsen där skorna hottats inte behever säga oss någonting om var överfallet skedde, och det finns egentligen ingen anledning att tro att HA gått där alls natten i fråga.
Vad gäller iden om genskjutning så är den lite för komplicerad för min smak, precis som LGWPs ”förföljare till fots och genskjutare i bil”-teori. Det krävs en j-a lokalkännedom för att både veta var stigen går och få för sig att köra runt skogen på en cykelbana. Tror mer på att GM kanske ”körde fel” mot Ekudden och att HA styrde tillbaka bilen mot hemmet via cykelbanan. Kanske anade hon oråd och när de nådde lekplatsen gav han sig på henne i stället för att släppa ut henne.
*) detta inom ramen för scenariot att GM + HA kommer till lekplatsen i bil. Alternativet att hon mördats på en helt annan plats och att alla spår är planterade kan som jag ser det inte uteslutas, eftersom vi faktiskt saknar spår av eller vittnen till ett överfall på platsen.