2021-12-05, 12:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brevladan21
Kan man köra med milt bromsvätskeläckage om man håller koll på nivå och bromsverkan innan varje tur?
Läcker det i ett bromsrör så brukar det bli ett klafs så går det av om du måste panik bromsa. Är det läck i huvudcylinder eller hjulcylinder kan det åxå bli ett klaffs men inte så troligt men visst, läcker röret kan man vika ihop det och banka ihop det och ha bromsar på 2 eller 3 hjul i halkan och köra på någon eller något. Så köra med felaktiga bromsar är inget att rekommendera ställ eller laga är mitt tips.

Har provkört en bil utan frambromsar på vintern det var som att dra handbromsen och gick på vären med pedalen i golvet aldrig mer.
Citera
2021-12-05, 14:06
Medlem
Som redan skrivits i tråden så finns det olika indelning av bromskretsarna i ett bromssystem.

Bromsarna är härutöver, på äldre bilar, balanserade efter det faktum att c:a 80 % av bromsningen upptas av frambromsarna.

På bilar med ABS finns heller ingen lastkännande bromsbegränsningsventil för bakbromsarna.

Allra sämst är det system som delar in axelvis.
Ett bromsbortfall på bakaxeln märks inte mycket - men ett på framhjulen är direkt farligt p g a a bilen då vill vända runt - jämför med handbromsvändning.

Diagonaldelning, som lanserades av SAAB 1964(har jag för mig), är halvbra - men i alla fall betydligt bättre än axelvis indelning.

Klart bäst är det "triangulära" ledningssystemet, som bl a finns på Lada-bilarna.
Omfattar båda framhjulen och ett bakhjul i varje krets.
Nackdelen är omständligare vid luftning och mer rör och slangar att byta vid bromsrenovering.

Att ett läckage av bromsvätska kan uppstå är inte orimligt.
Huvudbromscylinderns vätskebehållare är indelad i två kammare - en för varje krets.
Nästan utan undantag finns i en bil en flottör som, via en varningslampa på instrumentbrädan, indikerar och varnar för låg bromsvätskenivå.
En del bilar har även en strömställare under bromspedalen som via varningslampa på instrumentbrädan indikerar att bromspedalen "tar" för långt ner, vilket kan vara sviterna av bromsbortfall i en krets.

Risken för att man inte observerar ett bromsbortfall i en krets torde vara minimal.

Vet inte vad t s har för bil, men förhoppningsvis så modern att den har något system som varnar för låg bromsvätskenivå - som är följden efter att en bromskrets tömts på bromsvätska.

Så länge ingen lampa indikerar helt eller delvis bromsbortfall kan t s köra vidare tills möjlighet till felsökning och reparation finns.

Dock är det på halt underlag förenat med större risker för oönskad bromseffekt än på torrt underlag.
Citera
2021-12-05, 20:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Som redan skrivits i tråden så finns det olika indelning av bromskretsarna i ett bromssystem.

Bromsarna är härutöver, på äldre bilar, balanserade efter det faktum att c:a 80 % av bromsningen upptas av frambromsarna.

På bilar med ABS finns heller ingen lastkännande bromsbegränsningsventil för bakbromsarna.

Allra sämst är det system som delar in axelvis.
Ett bromsbortfall på bakaxeln märks inte mycket - men ett på framhjulen är direkt farligt p g a a bilen då vill vända runt - jämför med handbromsvändning.

Diagonaldelning, som lanserades av SAAB 1964(har jag för mig), är halvbra - men i alla fall betydligt bättre än axelvis indelning.

Klart bäst är det "triangulära" ledningssystemet, som bl a finns på Lada-bilarna.
Omfattar båda framhjulen och ett bakhjul i varje krets.
Nackdelen är omständligare vid luftning och mer rör och slangar att byta vid bromsrenovering.

Att ett läckage av bromsvätska kan uppstå är inte orimligt.
Huvudbromscylinderns vätskebehållare är indelad i två kammare - en för varje krets.
Nästan utan undantag finns i en bil en flottör som, via en varningslampa på instrumentbrädan, indikerar och varnar för låg bromsvätskenivå.
En del bilar har även en strömställare under bromspedalen som via varningslampa på instrumentbrädan indikerar att bromspedalen "tar" för långt ner, vilket kan vara sviterna av bromsbortfall i en krets.

Risken för att man inte observerar ett bromsbortfall i en krets torde vara minimal.

Vet inte vad t s har för bil, men förhoppningsvis så modern att den har något system som varnar för låg bromsvätskenivå - som är följden efter att en bromskrets tömts på bromsvätska.

Så länge ingen lampa indikerar helt eller delvis bromsbortfall kan t s köra vidare tills möjlighet till felsökning och reparation finns.

Dock är det på halt underlag förenat med större risker för oönskad bromseffekt än på torrt underlag.
Redan 64 på Saab det var tidigt det borde vara bland dom första med 2 krets?
Citera
2021-12-05, 21:22
Medlem
Jag lyssnade lite på fel person gällande hela den där broms grejen, min farsa sa att det inte gjorde något att det läckte lite så länge man håller koll på nivån även fast lampan lös då och då och fixar det inom snar framtid. Men han fick det aldrig att låta så bråttom som på internet när man har läckage, sen efter ett tag tyckte jag pedalen började kännas svampig även fast nivån var densamma och att bromsen hade sämre verkan. Då uppmanade jag min far att ta ett varv och känna vad jag menade med att den kändes konstigt och han höll med mig då att sådär ska det inte kännas. Han sa först när jag nämnde det att det berodde på kylan men jag tvingade han ändå testa… jag har inte känt hur det känns med dåliga bromsar förut och han har haft körkort och kört massa olika bilar betydligt längre än jag gjort så jag trodde honom med att det inte var speciellt allvarligt, nu i efterhand borde jag inte litat helt och hållet på han då det var allvarligare än vi båda trodde. Vi tror nu efter jag tvingade han testa att det är en krets som är ur funktion eftersom den saknar en del bromsverkan och drar åt höger när man bromsar hårt. Den ska lämnas in på tis. Jag har av detta blivit en erfarenhet rikare eftersom jag nu tänker ta det betydligt seriösare trots vad närstående och vänner säger eftersom det kan bli farligt om det går för långt.
Citera
2021-12-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Redan 64 på Saab det var tidigt det borde vara bland dom första med 2 krets?
På första SAAB:arna med 2-kretssystem(hösten 1964 = årsmodell 1965) lyckades man med konststycket att i vissa fall få bilarna bromslösa redan innan ett år förflutit.
"Tapirnosen" fick annat pedalställ med hängande pedaler och, naturligtvis, annan huvudbromscylinder.
En packning(bricka) som skulle täta vid bromsrörens anslutning var av olämpligt material.
Metallernas förhållande i den galvaniska spänningskedjan medförde att de längsgående rören till bakbromsarna rostade hål på undersidan mot golvplåten.
Syntes inte uppifrån när man bara lyfte på mattorna.
Annan packning(bricka) avhjälpte felet.

BMC hade samma fel på Morris Mini Minor 850 och Austin Mini Seven 850.
Samma leverantör av huvudbromscylinder som SAAB.

B t w så tyckte jag DÅ att stående pedaler var bekvämare än hängande.
Lättare att tillämpa tå-hälmetoden vid tvära kurvor på grusväg när man ville "ha ut baken".
Nu för tiden använder rallyförarna handbromsspaken för samma effekt.
Citera
2021-12-06, 00:04
Medlem
Men hur funkar triangulära?
Dubbla bromsokcylindrar?
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/WRLnQ_Nt53ojGwH9drwewN2gyL7Et8RdNZqLoY2EmvIuFgu8aG zPVrGDCvzrHtUniDWvACUH_FTr_Qws_C_K-qd--8ynsr0jFH7L yHjs7G1B9N62nRpixugNEWLYlYdRZVlN5JAuwJ1j_t4d
Citera
2021-12-06, 00:07
Medlem
Citat:
På första SAAB:arna med 2-kretssystem(hösten 1964 = årsmodell 1965) lyckades man med konststycket att i vissa fall få bilarna bromslösa redan innan ett år förflutit.
"Tapirnosen" fick annat pedalställ med hängande pedaler och, naturligtvis, annan huvudbromscylinder.
En packning(bricka) som skulle täta vid bromsrörens anslutning var av olämpligt material.
Metallernas förhållande i den galvaniska spänningskedjan medförde att de längsgående rören till bakbromsarna rostade hål på undersidan mot golvplåten.

Lättare att tillämpa tå-hälmetoden vid tvära kurvor på grusväg när man ville "ha ut baken".
Intressant men skumt
t.ex. det med brickan har ju direkt att göra med att det är tvåkrets

har man väl lyckats göra enkretssystem är det väl inte raketforskning att göra tvåkrets
Citera
2021-12-06, 08:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Puss på foten som tack för informationen den var bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in