Citat:
Citat:
Förstår du att det finns saker som du inte begriper och ska knipa igen om? Jag bor i Spanien och här är det enorma vårdköer p.g.a covid. I Nederländerna har de stängt ner cancerbehandlingar, d.v.s har du cancer i Nederländerna är du dödsdömd p.g.a vaccinvägrare och maskvägrare.
Där blir det knepigt.
Jag anser att man ska ha rätt att säga nej till vaccin. Jag anser att det är olämpligt att utestänga ovaccinerade medborgare från delar av samhället. Jag anser att även ovaccinerade medborgare ska få vård.
Men hur gör man när vården inte räcker till? Vem ska bli utan vård?
Är det rättvist att en cancerpatient blir utan behandling, på grund av att vaccinmotståndarnas har valt att inte vaccinera sig? Eller är det mer rättvist att cancerpatienten prioriteras högre än vaccinmotståndarna i kampen om vårdresurserna? Är det rättvist att låta vaccinmotståndarna vänta på vård, tills cancerpatienten har fått sin behandling?
Vem ska betala priset för vaccinmotståndarnas val?
Det är någonting som vaccinmotståndarna behöver fundera på ordentligt. Ifall andra patienter råkar illa ut, på grund av vaccinmotståndare tränger undan annan vård, så kan vaccinmotståndarna få övriga samhället emot sig.
Nåja. Just nu behöver vi också avlasta sjukhusen från vaccinerade Covid-patienter. Det gör vi genom att få fart på påfyllnadsdoserna.