2021-12-05, 19:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Förstår du att det är en försvinnande liten del av befolkningen som inte är vaccinerade och att det är ganska många som får sina operationer inställda p.g.a dessa få (mig undertecknad)?
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Förstår du att det du säger är bullshit?
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Förstår du att det finns saker som du inte begriper och ska knipa igen om? Jag bor i Spanien och här är det enorma vårdköer p.g.a covid. I Nederländerna har de stängt ner cancerbehandlingar, d.v.s har du cancer i Nederländerna är du dödsdömd p.g.a vaccinvägrare och maskvägrare.

Där blir det knepigt.

Jag anser att man ska ha rätt att säga nej till vaccin. Jag anser att det är olämpligt att utestänga ovaccinerade medborgare från delar av samhället. Jag anser att även ovaccinerade medborgare ska få vård.

Men hur gör man när vården inte räcker till? Vem ska bli utan vård?

Är det rättvist att en cancerpatient blir utan behandling, på grund av att vaccinmotståndarnas har valt att inte vaccinera sig? Eller är det mer rättvist att cancerpatienten prioriteras högre än vaccinmotståndarna i kampen om vårdresurserna? Är det rättvist att låta vaccinmotståndarna vänta på vård, tills cancerpatienten har fått sin behandling?

Vem ska betala priset för vaccinmotståndarnas val?

Det är någonting som vaccinmotståndarna behöver fundera på ordentligt. Ifall andra patienter råkar illa ut, på grund av vaccinmotståndare tränger undan annan vård, så kan vaccinmotståndarna få övriga samhället emot sig.

Nåja. Just nu behöver vi också avlasta sjukhusen från vaccinerade Covid-patienter. Det gör vi genom att få fart på påfyllnadsdoserna.
Citera
2021-12-05, 19:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jo injicering är en sak och tillvägagångssättet kräver minst en utbildad sjuksköterska som utför det, jag är inte orolig där. Men jag har tyvärr sett misstag/ feldosering inom vården så att ha lite koll är aldrig fel.
Även den bästa kan göra misstag och det kan leda till besvärande konsekvenser.

Det värsta är att det slarvas något kopiöst med aspireringen, frågan är varför? Ja misstag sker tyvärr.
Citera
2021-12-05, 19:51
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Önskar alla en god kväll, tag gärna ett glas god Whiskey och fundera på denna utveckling.

https://dailystormer.su/wp-content/uploads/2021/12/1638095860776.png

Ungefär så där kan det kännas när man legat inne en längre tid, sönderstuckna vener och läckage när vätska går ut i muskulaturen. Man dock vänjer sig till visso, efter ett tag så behöver jag knappt vakna för de reguljära testerna och blodprov.

Har du tidigare varit "stickrädd" så har du det snart botat och om inte så stackars dig.
Citera
2021-12-05, 19:54
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det värsta är att det slarvas något kopiöst med aspireringen, frågan är varför? Ja misstag sker tyvärr.

Ursäkta att jag frågar lite OT, men förklara gärna för mig vad aspirering innebär.
Jag är väldigt iger öra rörande min behandling och vill gärna lära mig nytt inom läkekonsten.
Citera
2021-12-05, 19:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det gör det inte alls det. Vi ser en tillbakagång i smittspridningen först när övriga befolkningen vaccineras senare fram emot sommaren.
Det behöver inte betyda något. Det gick ner sommaren 2020 också, helt utan vaccin.

Citat:
Och statistiken från hösten talar sitt tydliga språk fortfarande. 50+ genomsnittsålder på IVA för ovaccinerade och 70+ för vaccinerade. Det var värre tidigare i höst. Då var det bara ovaccinerade på IVA.
Även för samhället i stort är medelåldern för ovaccinerade lägre and for vaccinerade. Inget konstigt med det då äldre är riskgrupp och vaccinerades först.

Citat:
Och släpp dödstalen. Det är iofs sorgligt att någon dör men tusentals får räkna med mer eller mindre långdragna besvär, en del från permanenta skador och definitivt förkortad livslängd.
Om antalet döda drastiskt sjunker så är det rimligt att anta att även antalet med allvarliga besvär sjunker. Så det tänker jag inte släppa. Varför skulle det inte vara viktigt? Det är ju jättebra att vi har så mycket lägre dödstal än tidigare.
Citera
2021-12-05, 20:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursäkta att jag frågar lite OT, men förklara gärna för mig vad aspirering innebär.
Jag är väldigt iger öra rörande min behandling och vill gärna lära mig nytt inom läkekonsten.

Vid injektion förs kanylen in i deltoideusmuskeln, innan injektion ges så drar man tillbaka kolven lite (aspirerar). Om det kommer in blod i sprutan så har du träffat ett blodkärl, då ska injektionen avbrytas. Om du aspirerar och inget blod syns är det fritt fram att injicera då du är i muskelvävnaden och inte i ett blodkärl. Det tar en sekund extra för en skicklig sköterska och är inget att tjafsa om.
Citera
2021-12-05, 20:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Där blir det knepigt.

Jag anser att man ska ha rätt att säga nej till vaccin. Jag anser att det är olämpligt att utestänga ovaccinerade medborgare från delar av samhället. Jag anser att även ovaccinerade medborgare ska få vård.

Men hur gör man när vården inte räcker till? Vem ska bli utan vård?

Är det rättvist att en cancerpatient blir utan behandling, på grund av att vaccinmotståndarnas har valt att inte vaccinera sig? Eller är det mer rättvist att cancerpatienten prioriteras högre än vaccinmotståndarna i kampen om vårdresurserna? Är det rättvist att låta vaccinmotståndarna vänta på vård, tills cancerpatienten har fått sin behandling?

Vem ska betala priset för vaccinmotståndarnas val?

Det är någonting som vaccinmotståndarna behöver fundera på ordentligt. Ifall andra patienter råkar illa ut, på grund av vaccinmotståndare tränger undan annan vård, så kan vaccinmotståndarna få övriga samhället emot sig.

Nåja. Just nu behöver vi också avlasta sjukhusen från vaccinerade Covid-patienter. Det gör vi genom att få fart på påfyllnadsdoserna.
Möjligheten finns ju att vaccinet ökar bördan på sjukhusen. T ex skrevs nyligen ett inlägg om det ökade antalet förlossningar med komplikationer. Kan det tillskrivas vaccinet?

Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
[...] Just nu ökar t.ex. andelen förlossningar med komplikationer över hela landet och antalet förlösta barn minskar.

Några exempel:
På Sahlgrenska i Göteborg är 29% av förlossningarna under november problematiska.
På Gotland är hela 76% av förlossningarna under november problematiska.
I Halland är mer än 50% av förlossningarna under november problematiska och det föds ca: 19% färre barn i oktober/november än vad som fötts under samma period under lång tid tillbaka.

OM det skulle vara så att vaccineringen på något sätt kan påverka reproduktionsförmågan, är det då inte en rätt dum sak att vaccinera samtliga personer inom 12 månader?

(FB) Rekordmånga allvarliga komplikationer i samband med förlossningar under sep/okt 2021
Citera
2021-12-05, 20:06
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Aspirering innebär att man vid injicering drar tillbaka kolven något för att konfirmera att nålen inte sitter i ett kärl och därför injicerar intravaskulärt. Vaccinering av dessa vacciner skall göras intramuskulärt.

En teori är att mRNA eller vektorer i blodbanan infekterar (vektor) eller fastnar (mRNA) på celler i kärlväggen och sedan orsakar en inflammation som därefter leder till en blodpropp (thrombosis).
Citera
2021-12-05, 20:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Aspirering innebär att man vid injicering drar tillbaka kolven något för att konfirmera att nålen inte sitter i ett kärl och därför injicerar intravaskulärt. Vaccinering av dessa vacciner skall göras intramuskulärt.

En teori är att mRNA eller vektorer i blodbanan infekterar (vektor) eller fastnar (mRNA) på celler i kärlväggen och sedan orsakar en inflammation som därefter leder till en blodpropp (thrombosis).

Eller fastnar i hjärtat och orsakar myocardit.
Citera
2021-12-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Där tycker jag du är orättvis. Naturligtvis är underrapporteringen allvarlig, och inte så lätt att göra något åt, för rapporteras det inte så kommer det inte fram att det finns något att rapportera. Särskilt för ett så snabbt framtaget vaccin som de mot sars-cov-2 så tycker man att alla borde uppmuntras att för det första rapportera alla misstänkta biverkningar till sjukvården, och sedan borde alla som rapporterat en biverkning ges möjlighet att kontrollera att och hur det rapporterats vidare till läkemedelsverket.

Det finns naturligtvis en poäng med att läkare och övrig personal kunnig i sjukvårdsterminologi sköter rapporteringen, men fler fall skulle nog rapporteras om även patienter lämna in en anmälan. Man skulle kunna tänka sig ett system där patienter faktiskt fick rapportera, och att en läkare el dyl sen blev involverad. Då skulle det skötas på ett professionellt sätt, och den som råkat ut för misstänkta biverkningar skulle själv få insyn i och kunna bidra till processen. Då först skulle kanske alla vaccinbiverkningar komma till myndigheternas kännedom. Läkarna själva är nog för slöa för att bry sig.

Det står ju på läkemedelsverkets sida att vissa biverkningar blir kända först när läkemedlet el dyl använts en längre tid och på en större grupp. Covidvaccinen är extrema i det avseendet, då de tagits fram snabbare än normalt och i stort sett hela jordens befolkning uppmuntras ta dem. Då måste man helt enkelt förvänta sig att nya biverkningar dyker upp, inte vifta bort dem som du med din larviga antiantivaxxpropaganda.

Orättvis? Du utgår ju ifrån att biverkningar underrapporteras utan att ha något sakligt belägg för detta.
Citera
2021-12-05, 20:24
Medlem
Davys avatar
Citat:

Hej,
Kan inget om aspirering. Men läste att länder gör på olika sätt.
https://sverigesradio.se/artikel/omdiskuterad-vaccinationsteknik-skiljer-sig-mycket-at-mellan-olika-lander

Detta kan ju inte vara något nytt? Förstår inte hur det inte kan vara medicinskt fastställt om det är nödvändigt eller ej. Känns som en hyfsat enkel grej att klargöra.

Citat:
Men samtidigt menar hon att frågan om att aspirera eller inte har diskuterats länge. Något Lennart Boman, universitetsadjunkt vid Göteborgs universitet och medförfattare till Medicinsk teknik, kurslitteratur för sjuksköterskor, bekräftar. Men samtidigt menar han att bristande forskning kan ligga bakom att länder gör så olika.

– Det är nog så, anledningen till att det är lite diffust beror på att vi nog vet lite för lite om det här. Så det skulle behövas mer forskning helt enkelt och det är nog därför vi ser olika synsätt i olika länder.

Förstår som som sagt inte hur detta kan var oklart efter snart hundra år med vaccineringen.
Citera
2021-12-05, 20:26
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Eller fastnar i hjärtat och orsakar myocardit.
Exakt. Samma princip.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in