2021-12-05, 14:33
Medlem
Tack för länken.
https://www.expressen.se/gt/polisen-den-misstankte-sokte-upp-kvinnor-i-sin-bil/

När jag läste den artikeln första gången tolkade jag det som att CL i förhör sagt att han körde runt och spanade efter tjejer och att polisen nu försöker få kontakt med tjejer som blivit "kontaktade" från bil.

Men jag tror nog att försvarsadvokaten kommer att säga att man får lov att vara en sluskig typ utan att bli utpekad som mördare.

Och ska någon peka ut honom behövs det nog en vittneskonfrontation.

Men artikeln bekräftar vad jag misstänkte - "kontakta" har här på FlB blivit "antastat" och "trakasserat".
Citera
2021-12-05, 14:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Uppgiften om att flera unga kvinnor skulle ha blivit antastade av okända män på vägen till Ekudden har förkommit tidigare. Frågan är om det har skrivits om detta på ett objektivt sätt i media (TSL) eller om detta är subjektiv information? Jag kan dock se i en artikel i TSL att "man" (syftar på polisen, efter att kriminalkommissarie Karl-Erik Kvist hade uttalat sig i stycket före) söker svar på frågan om någon kvinna på senare tid hade blivit antastad - inte bara fysiskt - utan mer känt på sig att hon hade blivit observerad av någon person. Tyvärr har jag inte datumet när denna artikel publicerades i TSL, då "sidhuvudet" inte kom i den kopia som jag tog från biblioteket i Mariestad för några år sedan. Så här långt funderar alltså polisen i de här banorna, medan BW och HM(J) säger ha hört att så ska ha skett. Jag anser att vi inte blev något klokare av allt detta.

Att de säger att "om någon kört bil med HA i så skulle de inte åkt genom stan utan mot Sandviken, Leksberg" kan förvisso vara "märkligt", men ännu märkliare - i så fall - är att de överhuvudtaget tar upp det?! Men nåväl, nu säger de detta och jag utgår från att det vid intervjutillfället var känt att en bil högst sannolikt hade förkommit. Eller? Artikeln är från den 17 juni (onsdagen), så om detta inte var känt kan man ju börja fundera … Antingen sa de för mycket eller så hade de tillgång till informationen, men det är knappt om tid. Att de kommenterar "färdvägen" behöver inte vara märkligare än att de - precis som många andra (också här i tråden) - anser att det vore för riskabelt att köra med en livlös/död kvinna i bilen genom centrum i händelse av en poliskontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Exsist, det var just sådant jag efterlyste källor till. "Ofredat tjejer", det låter jättekonstigt om polisen skulle gå ut med en sådan uppgift. Men jag håller öppet för att jag missat en sådan uppgift i media och ber någon att lägga en länk här till någon artikel där det framgår.

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Uppgifterna om ClLe eventuella antastningar eller tafatta kontaktförsök kan ställas i relation till det som skrivs ovan. DisappointedTuna citerar en artikel där BeWe och HeJu/HeMa säger sig veta att kvinnor blivit antastade. Uggla citerar en artikel där polisen tycks vara obekant om detta men av någon anledning gärna vill höra om kvinnor känt sig observerade...

Synd att Ugglan inte har datum. Kanske kan artikel i övrigt innehålla andra uppgifter som gör att man kan förstå bättre när den skrevs?

Hur som helst så innebär ju Kvists sökande av antastade kvinnor att värdet av vittnesmål som kommer in idag sjunker högst väsentligt. Även den sämste försvarsadvokat lär ju fråga: "Varför berättar du nu när en viss person är utpekad men inte då när det var aktuellt."

Jag tänkte precis citera mitt eget inlägg, men ThordOlavsson hann före. Som sagt, datumet för artikeln saknas, men att döma att det som står i övrigt, drog jag slutsatsen att artikeln i TSL är från den första veckan efter försvinnandet. Jag har nu kontrollerat saken mer noggrant och kan nu bekräfta att artikeln är från onsdagen den 17 juni 1992.

Vi kan notera att artikeln självklart inte gäller en särskild person i det här mycket tidiga läget, men av någon anledning tar polisen alltså upp möjligheten att någon kvinna/några kvinnor på senare tid skulle ha kunnat bli kontaktade/antastade/förföljda - kanske inte bara fysiskt utan mer känt på sig att hon/de hade blivit observerad av någon person. Vi vet också efter Peter Thyléns uttalanden att den här informationen fanns tidigt i utredningsmaterialet och att CL förekom redan då, men att han fick stå tillbaka för andra, mer intressanta namn.

Edit: Jag ser nu att det i TSL måndagen den 22 juni 1992 står att "kvinnor säger sig ha blivit förföljda". Och i TSL tisdagen den 23 juni 1992 står det uttryckligen att "yngre kvinnor säger sig ha blivit antastade, att bilar ska ha kört upp intill dem".
Senast redigerad av Ugglan. 2021-12-05 kl. 14:51.
Citera
2021-12-05, 14:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Tack för länken.
https://www.expressen.se/gt/polisen-den-misstankte-sokte-upp-kvinnor-i-sin-bil/

När jag läste den artikeln första gången tolkade jag det som att CL i förhör sagt att han körde runt och spanade efter tjejer och att polisen nu försöker få kontakt med tjejer som blivit "kontaktade" från bil.

Men jag tror nog att försvarsadvokaten kommer att säga att man får lov att vara en sluskig typ utan att bli utpekad som mördare.

Och ska någon peka ut honom behövs det nog en vittneskonfrontation.

Men artikeln bekräftar vad jag misstänkte - "kontakta" har här på FlB blivit "antastat" och "trakasserat".

Ordet "trakasserade" har förekommit i media och har således INTE fötts här på Flashback. Jag ser att det i TSL måndagen den 22 juni 1992 står att "kvinnor säger sig ha blivit förföljda". Och TSL tisdagen den 23 juni 1992 står det uttryckligen att "yngre kvinnor säger sig ha blivit antastade, att bilar ska ha kört upp intill dem". Så var det med den saken!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-12-05 kl. 14:46.
Citera
2021-12-05, 15:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nja, här på Falshback förekommer spekulationer om att Helena träffat ClLe på Komvux.

Polisen säger tvärtom:

Citat:
Enligt polisen var han vid tiden för det misstänkta mordet i 30-årsåldern och bodde i Mariestad. Han kände inte Helena Andersson sedan tidigare och misstänks ha agerat ensam.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-begars-haktad-misstankt-for-mord-pa-helena-andersson

Det är det här jag inte får ihop med polisens resonemang. Om han inte kände HA sedan tidigare och agerade ensam, varför tar han i så fall med sig kroppen därifrån? Och lämnar skorna med flit på var sin sida om stigen? Hade han tagit med skorna (och inte av misstag (?) tappat ut ringarna) så hade ju HA bokstavligen varit spårlöst försvunnen, och få hade letat efter en BP hundra meter från hemmet. GM kunde ju inte veta att hans bil blivit sedd av killarna i sin parkerade bil.

Om det är CL så tror jag i så fall att han redan hade kroppen i bilen efter att ha kört till lekplatsen och våldtagit/mördat henne där. I det läget är det bättre att ta med sig kroppen eftersom bilen redan är en BP med alla spår det för med sig. Skorna tror jag fortfarande kan vara ett medvetet försök att förvilla genom att peka på att GM kom med HA till fots eller väntade vid stigen.

Som jag ser det pekar det mesta på att GM kände HA och hade god lokalkännedom, och att KF nu säger att GM inte gjorde det är kanske helt enkelt ett tecken på att ”bekant-GM-spåret” är genomtröskat och inte leder någonstans. I det läget letat man i en ny riktning trots att det inte är den mest sannolika eller uppenbara.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-12-05 kl. 16:11.
Citera
2021-12-05, 16:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag tänkte precis citera mitt eget inlägg, men ThordOlavsson hann före. Som sagt, datumet för artikeln saknas, men att döma att det som står i övrigt, drog jag slutsatsen att artikeln i TSL är från den första veckan efter försvinnandet. Jag har nu kontrollerat saken mer noggrant och kan nu bekräfta att artikeln är från onsdagen den 17 juni 1992.

Vi kan notera att artikeln självklart inte gäller en särskild person i det här mycket tidiga läget, men av någon anledning tar polisen alltså upp möjligheten att någon kvinna/några kvinnor på senare tid skulle ha kunnat bli kontaktade/antastade/förföljda - kanske inte bara fysiskt utan mer känt på sig att hon/de hade blivit observerad av någon person. Vi vet också efter Peter Thyléns uttalanden att den här informationen fanns tidigt i utredningsmaterialet och att CL förekom redan då, men att han fick stå tillbaka för andra, mer intressanta namn.

Edit: Jag ser nu att det i TSL måndagen den 22 juni 1992 står att "kvinnor säger sig ha blivit förföljda". Och i TSL tisdagen den 23 juni 1992 står det uttryckligen att "yngre kvinnor säger sig ha blivit antastade, att bilar ska ha kört upp intill dem".
Den fråga jag ställer mig är vad exakt dessa kvinnor (plural) har sagt om mannen i bilen. Är det verkligen så att ett större antal inte bara har blivit trakasserade/antastade/förföljda av just CL och kunde berätta det redan 1992? Det förefaller mig troligt att en stor andel av dem inte visste vem personen i bilen var.

Å andra sidan kan de kanske alla lämnat uppgifter om samma slags bil, och då har polisen på goda grunder antagit att det är samma man det handlar om, även om bara någon enstaka kunde identifiera CL eller ett reg.nr. Men i så fall är bevisvärdet vid en häktningsförhandling eller åtal ganska lågt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-12-05 kl. 16:12.
Citera
2021-12-05, 16:58
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ordet "trakasserade" har förekommit i media och har således INTE fötts här på Flashback. Jag ser att det i TSL måndagen den 22 juni 1992 står att "kvinnor säger sig ha blivit förföljda". Och TSL tisdagen den 23 juni 1992 står det uttryckligen att "yngre kvinnor säger sig ha blivit antastade, att bilar ska ha kört upp intill dem". Så var det med den saken!

Bra källgranskning!

Det står inte uttryckligen att det är ClLe som gjort det, men ditt resonemang om att ClLe varit med i materialet tidigt och det som sägs om honom nu gör att det mycket väl kan vara han som ligger bakom dessa antastanden.

Mycket bra jobbat Ugglan!
Citera
2021-12-05, 17:18
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är det här jag inte får ihop med polisens resonemang. Om han inte kände HA sedan tidigare och agerade ensam, varför tar han i så fall med sig kroppen därifrån? Och lämnar skorna med flit på var sin sida om stigen? Hade han tagit med skorna (och inte av misstag (?) tappat ut ringarna) så hade ju HA bokstavligen varit spårlöst försvunnen, och få hade letat efter en BP hundra meter från hemmet. GM kunde ju inte veta att hans bil blivit sedd av killarna i sin parkerade bil.

Om det är CL så tror jag i så fall att han redan hade kroppen i bilen efter att ha kört till lekplatsen och våldtagit/mördat henne där. I det läget är det bättre att ta med sig kroppen eftersom bilen redan är en BP med alla spår det för med sig. Skorna tror jag fortfarande kan vara ett medvetet försök att förvilla genom att peka på att GM kom med HA till fots eller väntade vid stigen.

Som jag ser det pekar det mesta på att GM kände HA och hade god lokalkännedom, och att KF nu säger att GM inte gjorde det är kanske helt enkelt ett tecken på att ”bekant-GM-spåret” är genomtröskat och inte leder någonstans. I det läget letat man i en ny riktning trots att det inte är den mest sannolika eller uppenbara.

Tänker du så här: Helena går hem, men ClLe som känner henne plockar upp henne. Han kör henne cykelvägen ned, men under färden så reser sig apparaten och han vill mer än hon. Han våldtar henne och dödar henne och bestämmer sig sedan för att röja undan kroppen? Jag kan köpa att han känner sig som Casanova och därför hamnar med henne på lekplatsen, som jag personligen aldrig hade valt för en våldtäkt.

Tiden på lekplatsen är mycket flytande eftersom det kända bilvittnet ger bilen 5-15 minuter. Det räcker för våldtäkt och mord.

Ryggsäcken bör Helena i så fall ha tagit av sig i samband med att hon klev in i bilen. Problemet med ringarna är och förblir att de var lite för svårfunna för att vara vilseledande spår. Som du själv sagt så är ryggsäcken i sig bättre att välja.

Hur gör man med legan? Skall han ha dragit ut Helena i bilen och våldtagit henne i naturen? Sex i bil är inte optimalt även om det går med en villig tjej. Men går det så bra med en ovillig?

Kanske är en bättre tanke att han ser Helena gå in i hagen och genskjuter henne. Våldtar henne där skorna fanns och sedan drar henne till platsen för legan. Öppnar bilen och drar in henne i den? Skälet för att ta med henne är för att rensa "platsen" från hans säd.

EDIT: Om vi antar att ClLe sett precis när Helena går in i Kohagen och håller 25 km/h så bör han på tiden 0,02 timmar (72 sekunder) nå lekplatsen. Om Helena i brist på perfekt ljus håller 4 km/h så kommer hon på samma tid 80 meter, vilket är ungefär där skorna finns. Man kan då tänka sig att han möter henne lite närmare lekplatsen och att hon flyr mot stan men att han hinner upp henne där skorna återfanns. Tänkbart och någon våldtäkt skall ju vara den första... Om jag vore Farbror Blå så skulle jag skicka hans DNA till Australien...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-12-05 kl. 17:33.
Citera
2021-12-05, 17:20
Medlem
mer

CL åkte nog inte ut för att döda någon utan för att han ville ha en kvinna, att lämna henne där fyller inget syfte.
Det är ju inte ens säkert att hon dog där skadad, medvetslös, bunden är andra alternativ.

CL verkar ju haft tillgång till flera bilar som kanske gjorde det svårare för polisen att se mönstret fullt ut 92 då hetare tips låg på bordet.
Kanske var det inte självklart att det var samma person om det inte var samma bil varje gång, först vid detaljgranskning så kanske det framkommit. (ren spekulation). Kan också varit att de inte visste att han hade tillgång till den lilla vita bilen denna kväll.

Antastande/trakasserier/förföljelse från bil osv. var säkert olustigt i sig men inte så systematiskt/tvångsmässigt/utstuderat som när man inser att de är samma person.

Polisen har ju fått in tips om honom i olika former men att det inte stuckit ut lika klart som det nu verkar gjort då det gått igenom materialet från början.
Senast redigerad av nikenyfiken1 2021-12-05 kl. 17:24. Anledning: mer
Citera
2021-12-05, 18:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Tänker du så här: Helena går hem, men ClLe som känner henne plockar upp henne. Han kör henne cykelvägen ned, men under färden så reser sig apparaten och han vill mer än hon. Han våldtar henne och dödar henne och bestämmer sig sedan för att röja undan kroppen? Jag kan köpa att han känner sig som Casanova och därför hamnar med henne på lekplatsen, som jag personligen aldrig hade valt för en våldtäkt.

Tiden på lekplatsen är mycket flytande eftersom det kända bilvittnet ger bilen 5-15 minuter. Det räcker för våldtäkt och mord.

Ryggsäcken bör Helena i så fall ha tagit av sig i samband med att hon klev in i bilen. Problemet med ringarna är och förblir att de var lite för svårfunna för att vara vilseledande spår. Som du själv sagt så är ryggsäcken i sig bättre att välja.

Hur gör man med legan? Skall han ha dragit ut Helena i bilen och våldtagit henne i naturen? Sex i bil är inte optimalt även om det går med en villig tjej. Men går det så bra med en ovillig?

Kanske är en bättre tanke att han ser Helena gå in i hagen och genskjuter henne. Våldtar henne där skorna fanns och sedan drar henne till platsen för legan. Öppnar bilen och drar in henne i den? Skälet för att ta med henne är för att rensa "platsen" från hans säd.

EDIT: Om vi antar att ClLe sett precis när Helena går in i Kohagen och håller 25 km/h så bör han på tiden 0,02 timmar (72 sekunder) nå lekplatsen. Om Helena i brist på perfekt ljus håller 4 km/h så kommer hon på samma tid 80 meter, vilket är ungefär där skorna finns. Man kan då tänka sig att han möter henne lite närmare lekplatsen och att hon flyr mot stan men att han hinner upp henne där skorna återfanns. Tänkbart och någon våldtäkt skall ju vara den första... Om jag vore Farbror Blå så skulle jag skicka hans DNA till Australien...
På fråga 1 i första stycket: ja.
Även om HA inte kände CL så kan hon ha accepterat att få skjuts, alla gör mer misstag, och vissa är värre än andra (Det lite underliga är att då ta en cykelväg hem, vem gör det om man ger eller tar skjuts med någon man inte känner?).

Vad gäller legan så vet jag inte varför den skall kopplas till själva brottet. Om GM behövde flytta kroppen mellan framsäte och baklucka så kanske den låg där en stund. Eller så har den inget samband med HA öht. Hade det varit idag så hade man givetvis sparat mängder med gräs och jord för att leta spår. Jag vet inte vad PU gjorde 1992. Sex i framsätet på en bil är knepigt, men det finns ju inget som säger att överfallet ledde till våldtäkt. GM kan ha strypt HA när hon gjorde motstånd och sedan kanske ”apparaten” inte ville vara med.

Vad gäller ryggsäcken och ringarna så har vi enligt mig ingen riktigt bra förklaring hur det gick till. Om HA flydde från en bil på Ekuddenvägen; om hon suttit i den så har hon knappast tid att sätta på sig ryggsäcken när hon flyr. Om HA instället satt i bilen så hade hon den inte heller på sig, men då kan GM råkat välta den upp och ner när han släpade ut kroppen. Jag tror alltså att ringarna och ceratet fallit ut av misstag medan skorna med all sannolikhet är utplacerade (kastade) av GM efter brottet*. Därav följer att platsen där skorna hottats inte behever säga oss någonting om var överfallet skedde, och det finns egentligen ingen anledning att tro att HA gått där alls natten i fråga.

Vad gäller iden om genskjutning så är den lite för komplicerad för min smak, precis som LGWPs ”förföljare till fots och genskjutare i bil”-teori. Det krävs en j-a lokalkännedom för att både veta var stigen går och få för sig att köra runt skogen på en cykelbana. Tror mer på att GM kanske ”körde fel” mot Ekudden och att HA styrde tillbaka bilen mot hemmet via cykelbanan. Kanske anade hon oråd och när de nådde lekplatsen gav han sig på henne i stället för att släppa ut henne.

*) detta inom ramen för scenariot att GM + HA kommer till lekplatsen i bil. Alternativet att hon mördats på en helt annan plats och att alla spår är planterade kan som jag ser det inte uteslutas, eftersom vi faktiskt saknar spår av eller vittnen till ett överfall på platsen.
Citera
2021-12-05, 18:35
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
På fråga 1 i första stycket: ja.
Även om HA inte kände CL så kan hon ha accepterat att få skjuts, alla gör mer misstag, och vissa är värre än andra (Det lite underliga är att då ta en cykelväg hem, vem gör det om man ger eller tar skjuts med någon man inte känner?).

Vad gäller legan så vet jag inte varför den skall kopplas till själva brottet. Om GM behövde flytta kroppen mellan framsäte och baklucka så kanske den låg där en stund. Eller så har den inget samband med HA öht. Hade det varit idag så hade man givetvis sparat mängder med gräs och jord för att leta spår. Jag vet inte vad PU gjorde 1992. Sex i framsätet på en bil är knepigt, men det finns ju inget som säger att överfallet ledde till våldtäkt. GM kan ha strypt HA när hon gjorde motstånd och sedan kanske ”apparaten” inte ville vara med.

Vad gäller ryggsäcken och ringarna så har vi enligt mig ingen riktigt bra förklaring hur det gick till. Om HA flydde från en bil på Ekuddenvägen; om hon suttit i den så har hon knappast tid att sätta på sig ryggsäcken när hon flyr. Om HA instället satt i bilen så hade hon den inte heller på sig, men då kan GM råkat välta den upp och ner när han släpade ut kroppen. Jag tror alltså att ringarna och ceratet fallit ut av misstag medan skorna med all sannolikhet är utplacerade (kastade) av GM efter brottet*. Därav följer att platsen där skorna hottats inte behever säga oss någonting om var överfallet skedde, och det finns egentligen ingen anledning att tro att HA gått där alls natten i fråga.

Vad gäller iden om genskjutning så är den lite för komplicerad för min smak, precis som LGWPs ”förföljare till fots och genskjutare i bil”-teori. Det krävs en j-a lokalkännedom för att både veta var stigen går och få för sig att köra runt skogen på en cykelbana. Tror mer på att GM kanske ”körde fel” mot Ekudden och att HA styrde tillbaka bilen mot hemmet via cykelbanan. Kanske anade hon oråd och när de nådde lekplatsen gav han sig på henne i stället för att släppa ut henne.

*) detta inom ramen för scenariot att GM + HA kommer till lekplatsen i bil. Alternativet att hon mördats på en helt annan plats och att alla spår är planterade kan som jag ser det inte uteslutas, eftersom vi faktiskt saknar spår av eller vittnen till ett överfall på platsen.

Jag har sugit på min egen genskjutningsteori. Du kallar den för "lite för komplicerad". De ord jag sög på är att den är "lite för militärisk". Olika ord, men vi verkar vara överens om att en genskjutning nog inte är så sannolik.

Beträffande ryggsäcken/ringarna så skriver Sculley:
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
I boken är det silverringar.

“Senare dyker hennes silverringar upp med hjälp av en metalldetektor vid den lekplats som skogen mynnar ut i.”

“Två av Helenas silverringar hittas senare av polisen med hjälp av metalldetektorer i gräset vid skogsstigen, nära lekplatsen.

“Pelle Jenvén “berättar att Helenas lilla ryggsäck aldrig har återfunnits. Men hennes båda silverringar som var nya från Grekland, låg i skogsbrynet i närheten.”

Jag betvivlar inte att Sculley citerar rätt, men har danskan citerat rätt? Om ringarna verkligen hittas i gräs så fungerar inte din teori om ryggsäck som faller ut när Helena släpades ut. Fotona visar ju att bilen står på sand. När du säger att Helena släpas ut så tänker du att hon läggs i bagageluckan. Det är givetvis en rimlig manöver, men den sker av allt att döma på grus. Så jag köper inte din vältande ryggsäck.

Men å andra sidan så är vi ju båda tveksamma till ClLe som gärningsman, så vi kanske inte kan hitta en riktigt bra modell där han är gärningsman.
Citera
2021-12-05, 19:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag har sugit på min egen genskjutningsteori. Du kallar den för "lite för komplicerad". De ord jag sög på är att den är "lite för militärisk". Olika ord, men vi verkar vara överens om att en genskjutning nog inte är så sannolik.

Nej, någon "genskjutning" är jag helt säker på att vi kan glömma - om inte annat faller ju "Hanna" helt pladask. Jag tror fortfarande att Helena antingen gick hela vägen hem och stötte ihop med någon när hon korsade Ekuddenvägen, att Helena gick hela vägen hem men fick en bil vid sin sida som "förföljde" henne eller att Helena fick skjuts hem och att något gick snett när de kom i höjd med skogsstigen på Ekuddenvägen. Den sistnämnda varianten verkar vara den som gällde i Efterlyst 1996 och också den som Pelle Jenvén verkar luta sig mot. Jag tror fortfarande att något hände ute på Ekuddenvägen, att Helena begav sig hemåt via skogsstigen men blev attackerad och att gärningsmannen/gärningsmännen kastade ut sandalerna i terrängen på väg tillbaka till bilen som stod ute på Ekuddenvägen. Därefter kan bilen ha kört bort till lekplatsen direkt och missat "Hanna" precis eller lämnat området tillfälligt för att strax senare återkomma.

Och eftersom ringarna ska ha hittats i gräset med hjälp av metalldetektorer, är möjligheten faktiskt riktigt stor att det också var där som legan upptäcktes.

När det gäller att tjejer ska ha känt sig "förföljda", "antastade" och "trakasserade" ökar givetvis möjligheten att CL är inblandad givet förutsättningen att det samlade materialet i förundersökningen som sägs peka mot just CL faktiskt håller. Var just han ofta ute och strögade efter tjejer? Stämmer bilmodellen/bilmodellerna som han ska ha haft tillgång till? Har någon kunnat ge ett hyggligt signalement på föraren och/eller bilen/bilarna? Dock får vi inte rusa åstad och glömma bort att det faktiskt inte måste vara CL som är den som uppfyller de nämna kriterierna. Kanske var han inte alls i närheten den där natten och därmed inte alls är inblandad? Men absolut, utifrån det som vi vet från Kalla fall verkar CL "passa in", så är det.
Citera
2021-12-05, 19:53
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Beträffande ryggsäcken/ringarna så skriver Sculley:

Jag betvivlar inte att Sculley citerar rätt, men har danskan citerat rätt? Om ringarna verkligen hittas i gräs så fungerar inte din teori om ryggsäck som faller ut när Helena släpades ut. Fotona visar ju att bilen står på sand. När du säger att Helena släpas ut så tänker du att hon läggs i bagageluckan. Det är givetvis en rimlig manöver, men den sker av allt att döma på grus. Så jag köper inte din vältande ryggsäck.

Men å andra sidan så är vi ju båda tveksamma till ClLe som gärningsman, så vi kanske inte kan hitta en riktigt bra modell där han är gärningsman.

Jag vet ju inte om danskan citerat rätt. Men när en dansk journalist intervjuar svenskar för att skriva en bok på danska som sedan är översatt till svenska, ja då är det väl upplagt för feltolkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in