2021-12-05, 17:47
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Har en stilla undran i fråga om köpebrevet och förlikningsavtalet.
Om MPL skrivit under i kraft av generalfullmakt där det klart och tydligt står bl.a rätt att ingå förlikning, hade inte förlikningen kunnat ”överklagas” och köpebrevet hade gett lagfart omedelbart.
Varför skrev inte generalskan under förlikningen och köpebrevet?
Var det för att förlikningen skulle kunna ”överklagas” av Esbjörn?
Var det för att kunna fortsätta tvista med ett nytt ombud?
Är mycket troligt att det är så som du skriver. Ser onekligen ut, som allt bygger på att försöka förhala och att på detta sätt få Ebba att ge upp fastigheten. Det funkade inte med mediadrevet i början!

Skulle Ebba ge upp huset, lovar jag att det kommer att smälla till i tidningar med stora svarta bokstäver, att den hemska partiledaren inte lyckades lura av den gamla dementa farbrorn huset.

En fråga är, varför inte MPL företräder Esbjörn i alla ekonomiska/juridiska förehavanden, utan bara i en del av dessa! MPL måste anse att Esbjörn är kapabel att kunna ingå avtal själv, visserligen med lite hjälp! Frågan är då, varför denna generalfullmakt finns!

För att hjälpa till att betala räkningar, behövs ingen fullmakt!
2021-12-05, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Den här affären har ingen som helst moralisk aspekt för dig va? Om Esbjörn får en dememsdiagnos nu, som man säg kan konstateras att han haft en längre period.

Kommer det viktiga för dig då vara att prata veckor och dagar för att försöka att påvisa att han inte hade diagnosen augusti 2020?

Slutligen, MerryDum, fantasilöst! Vore inte WerryDum lite roligare tycker du. För övrigt skickar jag privata meddelande när jag inte tycker mitt personliga svar till dig tillför något o tråden. En metod som fler i denna tråd borde anamma kan jag tycka.
Nä, eller jo, visst kan han stämma dom om han vill. Men det är ju att behålla sitt hus som är viktigt för honom. Och dessutom kan ju inte Ebbas beteende ursäktas med att någon annan bett sig ännu sämre.
Det verkar faktiskt inte så. Det är i så fall advokatens skyldighet att se till att klienten har fortsatt fullgott rättskydd.

Tänk vad det skulle kunna ställa till i rättsväsendet om advokater bara kunde tacka för sig dagen innan rättegång.
Det tror jag oxå. Folk förlåter alltid människor som lägger sig platt och tar ansvar för vad den ställt till.

Så du vill esb lägger sig platt och tar ansvar för det han har ställt till med?
2021-12-05, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Blir du förvånad? Ingen har någonsin sagt att Esbjörn ska behålla pengarna!
Men detta är väl bara i linje med många andra inlägg från Ebbas Fanclub här på FB, att ljuga och förvränga sanningen och vrida inlägg tills de passar in för Ebba Busch.

Hur mycket tycker du Esb ska betala i skadestånd till Busch?
2021-12-05, 19:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Först av allt: Tack för ett bra svar med försök till bestyrkande. Det uppskattas!

Jag håller dock inte med dig i din tolkning av lagen. Jag menar att det av Esbjörn undertecknade köpebrevet är det enda som behövs för att Lantmäteriet skall fatta beslut om lagfart. Är detta ett fyrkantigt sätt att de på saken? Säkert, men det viktiga är hur Lantmäteriet gör i ett standard fall. Dessutom deras vilande förklaring av köparens lagfartsansökan förra hösten fanns en hänvisning till att bevittnat köpebrev saknades. Vilande förklaringen av lagfarten hösten 2020 var helt korrekt. När de fått ett bevittnat köpebrev agerar de som om det inte räcker. Visst en tvist har förevarit, men är det Lantmäteriets uppgift att ta media uppgifter i bedömningen av en lagfartsansökan? Är det bara lagfartsansökningar som får medialspridning som skall obstrueras eller skall alla behandlas lika?

Dina skräckrubriker i tidigare inlägg indikerar att Lantmäteriet skulle agera av rädsla av media och det skrämmer mig något enormt. Medias makt är för stor redan idag och lagen måste sättas före medias inflytande. Anser man lagen är fel ändra då lagen!

Nu är ju inte detta ett standardfall, precis.

Lantmäteriet har tre (minst) aspekter att se till i detta fall. Den ena är att inga andra skall kunna manipulera rättigheter och skyldigheter avseende fastigheten (vilandeförklaringen täcker den saken). Sedan har man att skydda den nuvarande lagfartsinnehavarens sak, sedan har man att skydda den tillträdande lagfartsinnehavarens sak.

I ett läge där det åtminstone kan tänkas att det föreligger en ovisshet om de rätta förhållandena låter man helt enkelt saken vila tills alla omständigheter är tillräckligt utredda. Skulle det vara så att Esbjörn blivid tvingad att skriva under förlikningsavtalet kan man ju ganska lätt tänka sig att detsamma gäller köpebrevet. Klagomålet på stadfästelsen vederlade Uppsala Tingsrätt troligen litet väl lättvindigt. Blotta möjligheten av fulspel, oavsett om något talar med styrka för detta, kan förklara att Lantmäteriet avvaktar, i synnerhet som vilandeförklaringen skyddar alla inblandade på det sätt som är möjligt.

Att någon handläggare på Lantmäteriet skall ta en kalkylerad risk att göra fel när det räcker att vänta tills hela tvisten är avklarad för att göra garanterat rätt tror jag inte man kan räkna med. Men om Ebba missgynnas av Lantmäteriet torde detta vara en smal sak för Ebbas juridiska ombud att hantera.
2021-12-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu är ju inte detta ett standardfall, precis.

Lantmäteriet har tre (minst) aspekter att se till i detta fall. Den ena är att inga andra skall kunna manipulera rättigheter och skyldigheter avseende fastigheten (vilandeförklaringen täcker den saken). Sedan har man att skydda den nuvarande lagfartsinnehavarens sak, sedan har man att skydda den tillträdande lagfartsinnehavarens sak.

I ett läge där det åtminstone kan tänkas att det föreligger en ovisshet om de rätta förhållandena låter man helt enkelt saken vila tills alla omständigheter är tillräckligt utredda. Skulle det vara så att Esbjörn blivid tvingad att skriva under förlikningsavtalet kan man ju ganska lätt tänka sig att detsamma gäller köpebrevet. Klagomålet på stadfästelsen vederlade Uppsala Tingsrätt troligen litet väl lättvindigt. Blotta möjligheten av fulspel, oavsett om något talar med styrka för detta, kan förklara att Lantmäteriet avvaktar, i synnerhet som vilandeförklaringen skyddar alla inblandade på det sätt som är möjligt.

Att någon handläggare på Lantmäteriet skall ta en kalkylerad risk att göra fel när det räcker att vänta tills hela tvisten är avklarad för att göra garanterat rätt tror jag inte man kan räkna med. Men om Ebba missgynnas av Lantmäteriet torde detta vara en smal sak för Ebbas juridiska ombud att hantera.

Du bortser helt från medias betydelse, tråkigt och svagt! Media skall inte styra en lagfart. Lag och rätt skall gälla alla. Viker man från detta är man mycket illa ute. Lantmäteriet tar politisk ställning genom att inte behandla denna ansökan som vilken som helst. Fastighetsmarknaden behöver stadga och inte godtycke!
2021-12-05, 19:38
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Hur mycket tycker du Esb ska betala i skadestånd till Busch?
Svårt att sätta en exakt summa på. Men om Ebba hade någon skam i kroppen skulle hon väl kräva i runda slängar 0,0 kr.
2021-12-05, 19:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Du bortser helt från medias betydelse, tråkigt och svagt! Media skall inte styra en lagfart. Lag och rätt skall gälla alla. Viker man från detta är man mycket illa ute. Lantmäteriet tar politisk ställning genom att inte behandla denna ansökan som vilken som helst. Fastighetsmarknaden behöver stadga och inte godtycke!

Fast nu tror ju jag att Lantmäteriet behandlar den här saken som "vilken sak som helst" där parterna är oense om vad som gäller, där stadfästa avtal överklagas, där ena partens egna ombud påstås tvinga egna parten att skriva under... (dvs, "som vilken lagfartsansökan som helst"). Eller, ja, du ser nog min enkla poäng i detta.

Jag tror säkert att Lantmäteriets handläggare läser tidningar, men min bedömning är att de har tillräckligt på fötterna och stöd i JB som praxis att försiktigtvis avvakta med lagfartsbeviljandet i detta fall.
2021-12-05, 19:50
Medlem
Citat:
Svårt att sätta en exakt summa på. Men om Ebba hade någon skam i kroppen skulle hon väl kräva i runda slängar 0,0 kr.

För att hon följde jordabalken så ska hon inte få någon ersättning för de extra kostnader?

Vilken bra signal det sänder ut som inte alls kommer användas mot politiker eller makthavande. De köper ett hus, sen ångrar säljaren sig och köparen får ingen ersättning för extra kostnader som säljaren har tvingat på köparen.

Om esb är en god människa så betalar han Buschs advokat kostnaden, alla de hantverkare som förlora pengarna pga esb, alla extra kostnader som Buschs hade fått pga esb som förråd eller tillfälligt boende.
2021-12-05, 19:50
Medlem
Jag tycker att hon ska begära ett rejält skadestånd eftersom det verkar gå en tidigare okänd järnväg tvärs över tomten. Hur kul är det med barn som springer runt där och leker när tåget helt plötsligt bara kommer åkande….
2021-12-05, 19:53
Medlem
Citat:
Det är exakt det hon har krävt, bra med skam i den kroppen alltså!
2021-12-05, 19:55
Medlem
Citat:

Vem som skickar in saker i Esbjörn namn? Du menar att han inte skriver det i inlagan själv? Men det får vi väll verkligen anta att han har. Annars vore det ju helt klart att han var dememt, om han lät människor utnyttja honom på det sättet.
Man behöver inte vara dement för att bli vilseledd.
Vad vi vet är att det lämnats in ett antal "maskinskrivna" dokument med Esbjörns underskrift. Vi vet inte när dessa togs fram och om Esbjörn ens fått möjlighet att sätta sig in i vad som står i dem. Precis det som Ebba anklagas för gällande kontraktet.

Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Jo men saken är den att han öppnat konto i den banken då han tog lån på fastigheten med 600.000:-.
Bank man tar ut pantbrev och beviljas lån på, kräver att du har konto på deras bank dit utbetalning sker.
Pantbrevet som togs ut 2012 innan flytten till Odalgården är numera obelånat.
Men var tog dessa 600.000:- vägen och vem har sen återbetalat detta på endast 8år?

Det är ju en rimlig förklaring, jag tänkte mig att det skulle räcka med att man hade ett konto i samma bank, men nödvändigtvis inte öppnat på samma kontor.
2021-12-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag tycker att hon ska begära ett rejält skadestånd eftersom det verkar gå en tidigare okänd järnväg tvärs över tomten. Hur kul är det med barn som springer runt där och leker när tåget helt plötsligt bara kommer åkande….

Om inte annat borde hon kräva ersättning för glasverandan som någon monterat bort med...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in