Citat:
Ursprungligen postat av
Pappa65
Först av allt: Tack för ett bra svar med försök till bestyrkande. Det uppskattas!
Jag håller dock inte med dig i din tolkning av lagen. Jag menar att det av Esbjörn undertecknade köpebrevet är det enda som behövs för att Lantmäteriet skall fatta beslut om lagfart. Är detta ett fyrkantigt sätt att de på saken? Säkert, men det viktiga är hur Lantmäteriet gör i ett standard fall. Dessutom deras vilande förklaring av köparens lagfartsansökan förra hösten fanns en hänvisning till att bevittnat köpebrev saknades. Vilande förklaringen av lagfarten hösten 2020 var helt korrekt. När de fått ett bevittnat köpebrev agerar de som om det inte räcker. Visst en tvist har förevarit, men är det Lantmäteriets uppgift att ta media uppgifter i bedömningen av en lagfartsansökan? Är det bara lagfartsansökningar som får medialspridning som skall obstrueras eller skall alla behandlas lika?
Dina skräckrubriker i tidigare inlägg indikerar att Lantmäteriet skulle agera av rädsla av media och det skrämmer mig något enormt. Medias makt är för stor redan idag och lagen måste sättas före medias inflytande. Anser man lagen är fel ändra då lagen!
Nu är ju inte detta ett standardfall, precis.
Lantmäteriet har tre (minst) aspekter att se till i detta fall. Den ena är att inga andra skall kunna manipulera rättigheter och skyldigheter avseende fastigheten (vilandeförklaringen täcker den saken). Sedan har man att skydda den nuvarande lagfartsinnehavarens sak, sedan har man att skydda den tillträdande lagfartsinnehavarens sak.
I ett läge där det åtminstone kan tänkas att det föreligger en ovisshet om de rätta förhållandena låter man helt enkelt saken vila tills alla omständigheter är tillräckligt utredda. Skulle det
vara så att Esbjörn blivid tvingad att skriva under förlikningsavtalet kan man ju ganska lätt tänka sig att detsamma gäller köpebrevet. Klagomålet på stadfästelsen vederlade Uppsala Tingsrätt troligen litet väl lättvindigt. Blotta möjligheten av fulspel, oavsett om något talar med styrka för detta, kan förklara att Lantmäteriet avvaktar, i synnerhet som vilandeförklaringen skyddar alla inblandade på det sätt som är möjligt.
Att någon handläggare på Lantmäteriet skall ta en kalkylerad risk att göra fel när det räcker att vänta tills hela tvisten är avklarad för att göra garanterat rätt tror jag inte man kan räkna med. Men om Ebba missgynnas av Lantmäteriet torde detta vara en smal sak för Ebbas juridiska ombud att hantera.