2021-12-05, 15:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
En snabb google så får du svar. Milda symptom.

Jag hittade även denna artikel, som nämner milda symtom.

Citat från YLE, 27:e november 2021:
Sydafrikansk läkare om omikronvarianten: Symtomen verkar vara milda
...
Den sydafrikanska läkaren Angelique Coetzee var den första att slå larm om den nya coronavirusvarianten omikron efter att patienter kom in till hennes privata mottagning med ovanliga symtom på covid-19, rapporterar tidningen Telegraph.

Bland patienterna fanns flera unga människor men varierande bakgrund som samtliga led av kraftig trötthet, samt ett sex år gammalt barn med väldigt hög puls. Ingen av dem hade mist smak- eller luktsinnet.

– Deras symtom var annorlunda och så milda jämfört med patienter jag har behandlat tidigare, sa Coetzee i intervjun för Telegraph.
...
Totalt har hon tagit emot drygt tjugo personer som har testat positivt för covid-19 med symtom typiska för den nya varianten. Största delen av dem var grundfriska män som kände sig utmattade. Ungefär hälften var ovaccinerade.
...
Trots att symtomen på den nya varianten kan vara mildare är Coetzee ändå orolig för äldre och ovaccinerade personer.

I Sydafrika är vaccinationstäckningen låg. Bara omkring 23,8 procent av landets befolkning har fullt vaccinskydd. Vaccinationsgraden är ändå betydligt högre i Sydafrika än i resten av Afrika.
...
Världshälsoorganisationen WHO betecknar omikron som ett mycket smittsamt virus som ger anledning till oro, något som fick omvärlden att reagera. Omikron utgör "hög till mycket hög" risk för Europa, enligt europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC.
Underlaget är alltså ett litet antal patienter, varav flera var förhållandevis unga. Riskgrupperna för Covid är i första hand åldringar, så det är ett klent underlag att utgå från observerationer av unga friska patienter.

Man behöver också tänka på att underlaget kommer från Sydafrika. Sydafrika har sommar nu, alltså lågsäsong för viruset. I Europa är det vinter, alltså högsäsong för virus. Man behöver även tänka på att Europa har en helt annan demografi än Afrika. Europa har en mycket större andel åldringar i sin befolkning. Man kan alltså inte observera hur viruset beter sig i Sydafrika, och förvänta sig att viruset ska bete sig på samma sätt när det kommer till Europa.

Har du bättre underlag än dom artiklar jag hittade? Eller klarar du inte att prestera ett bättre svar än "sök på Google" ?
Citera
2021-12-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
https://www.reuters.com/world/europe/facing-new-covid-wave-dutch-delay-care-cancer-heart-patients-2021-11-19/

Cancervården i hela Europa har försämrats drastiskt under pandemin: https://ascopubs.org/doi/full/10.1200/GO.20.00639
Läs artikeln ordentligt det står inget där om att alla cancerbehandlingar stoppas
Citera
2021-12-05, 15:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror mer på munskydd och vaccin, men fortsätt du med din spypåse
Alla blir saliga på sin tro. Papperspåsen får du behålla själv.
Citera
2021-12-05, 15:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Läs artikeln ordentligt det står inget där om att alla cancerbehandlingar stoppas

Artikeln är från november, behandlingarna suspenderades förra veckan.
Citera
2021-12-05, 15:21
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vi kommer aldrig vara tillbaka på ruta ett. Inte med det här viruset. Ska detta alltså vara skrivet av en forskare?

Ruta ett eller inte, det kan komma att bli mycket värre och inget talar väl för att vi har kontroll över virusspridning just nu.
Citera
2021-12-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Artikeln är från november, behandlingarna suspenderades förra veckan.
Alltså jag tror inte du förstår hur sjukvård fungerar man stänger inte ned livsnödiga behandlingar Däremot skjuter man som sagt på mindre akuta operationer, behandlingar och provtagningar
Citera
2021-12-05, 15:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vilket?
Att vi ser en rekombination. Läst om det och det är verkligen spekulativt för närvarande. Inte mycket vi kan säga ännu. Vi kan dra lite slutsatser från den unika situation man har i Sydafrika med obehandlade HIV-smittade, ung befolkning, mycket omfattande seroprevalens, dålig vaccinationstäckning troligtvis bara bland äldre.

Utgå från det så förklarar det mycket vad vi ser. Vi kan inte dra några slutsatser om Omikrons farlighet p.g.a. detta. I Europa verkar det vara mest vaccinerade som smittats och då kanske vi kan säga att det skyddar till viss del då ingen har blivit allvarligt sjuk. Oroande dock att det sprids så lätt bland de med genomgången sjukdom och vaccinerade. Vad händer när det bryter in hos äldre vaccinerade och riskgrupper? Det har vi inte sett än. Eller bland ovaccinerade grupper utan genomgången sjukdom bakom sig.

En sak som har dykt som behöver förklaras. Man har hittat varianter som inte går att knyta ihop fylogenetiskt med nuvarande Omikron-gren. Kan tyda på flera olika smittillfällen från en individ eller flera som är fortfarande vid liv och har en pågående infektion där viruset fortsätter att mutera.
Citera
2021-12-05, 15:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns alltså inga bevis, det handlar om antaganden och tro just nu, eller?

Många blir väl inte allvarligt sjuka eller avlider trots avsaknad av T-minnesceller och antikroppar, jag syftar på de som aldrig har varit smittade eller är vaccinerade?
Givetvis mina antaganden utifrån den statisk som finns tillgänglig.
Jämfört med länder med låg vaccinationsgrad typ Ukraina och Belarus så ser man att trots att många avled tidigare så avlider mång nu också.
Men inte i de länder som har hög vaccinationstäckning.
Troligen är mina antaganden rätt så bra och känner mig rätt så trygg med 3 doser nu och skulle aldrig genomfört en resa till Sydamerika i veckan om jag inte ansett vaccinet som ett bra skydd mot allvarlig sjukdom. Troligen har jag rätt så gott om antikroppar nu och ett hyffsat skydd mot att bli sjuk av covid. Vi får troligen mer fakta senare om hur länge den tredje dosen kommer vara effektiv mot symptomatisk sjukdom.
Jag har följt detta ämne sedan denna tråden startades och samlat fakta vilket varit till stor nytta för att klara mig och familjen ifrån att bli sjuka. Funkat fantastiskt bra.
Citera
2021-12-05, 15:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Att vi ser en rekombination. Läst om det och det är verkligen spekulativt för närvarande. Inte mycket vi kan säga ännu. Vi kan dra lite slutsatser från den unika situation man har i Sydafrika med obehandlade HIV-smittade, ung befolkning, mycket omfattande seroprevalens, dålig vaccinationstäckning troligtvis bara bland äldre.

Utgå från det så förklarar det mycket vad vi ser. Vi kan inte dra några slutsatser om Omikrons farlighet p.g.a. detta. I Europa verkar det vara mest vaccinerade som smittats och då kanske vi kan säga att det skyddar till viss del då ingen har blivit allvarligt sjuk. Oroande dock att det sprids så lätt bland de med genomgången sjukdom och vaccinerade. Vad händer när det bryter in hos äldre vaccinerade och riskgrupper? Det har vi inte sett än. Eller bland ovaccinerade grupper utan genomgången sjukdom bakom sig.

En sak som har dykt som behöver förklaras. Man har hittat varianter som inte går att knyta ihop fylogenetiskt med nuvarande Omikron-gren. Kan tyda på flera olika smittillfällen från en individ eller flera som är fortfarande vid liv och har en pågående infektion där viruset fortsätter att mutera.

Jag påstår inget, förmedlade bara vad som stod i artikeln och funderade på om det kunde bidra till ökad smittsamhet. Jag drog heller inga slutsatser om omikrons farlighet.
Citera
2021-12-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Ruta ett eller inte, det kan komma att bli mycket värre och inget talar väl för att vi har kontroll över virusspridning just nu.
Suck! Varje dag sprids det miljarders miljarders t virus av alla de slag jorden runt. Hur tror du vi någonsin kan få kontroll över dom?
Citera
2021-12-05, 15:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag hittade även denna artikel, som nämner milda symtom.

Citat från YLE, 27:e november 2021:
Sydafrikansk läkare om omikronvarianten: Symtomen verkar vara milda
...
Den sydafrikanska läkaren Angelique Coetzee var den första att slå larm om den nya coronavirusvarianten omikron efter att patienter kom in till hennes privata mottagning med ovanliga symtom på covid-19, rapporterar tidningen Telegraph.

Bland patienterna fanns flera unga människor men varierande bakgrund som samtliga led av kraftig trötthet, samt ett sex år gammalt barn med väldigt hög puls. Ingen av dem hade mist smak- eller luktsinnet.

– Deras symtom var annorlunda och så milda jämfört med patienter jag har behandlat tidigare, sa Coetzee i intervjun för Telegraph.
...
Totalt har hon tagit emot drygt tjugo personer som har testat positivt för covid-19 med symtom typiska för den nya varianten. Största delen av dem var grundfriska män som kände sig utmattade. Ungefär hälften var ovaccinerade.
...
Trots att symtomen på den nya varianten kan vara mildare är Coetzee ändå orolig för äldre och ovaccinerade personer.

I Sydafrika är vaccinationstäckningen låg. Bara omkring 23,8 procent av landets befolkning har fullt vaccinskydd. Vaccinationsgraden är ändå betydligt högre i Sydafrika än i resten av Afrika.
...
Världshälsoorganisationen WHO betecknar omikron som ett mycket smittsamt virus som ger anledning till oro, något som fick omvärlden att reagera. Omikron utgör "hög till mycket hög" risk för Europa, enligt europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC.
Underlaget är alltså ett litet antal patienter, varav flera var förhållandevis unga. Riskgrupperna för Covid är i första hand åldringar, så det är ett klent underlag att utgå från observerationer av unga friska patienter.

Man behöver också tänka på att underlaget kommer från Sydafrika. Sydafrika har sommar nu, alltså lågsäsong för viruset. I Europa är det vinter, alltså högsäsong för virus. Man behöver även tänka på att Europa har en helt annan demografi än Afrika. Europa har en mycket större andel åldringar i sin befolkning. Man kan alltså inte observera hur viruset beter sig i Sydafrika, och förvänta sig att viruset ska bete sig på samma sätt när det kommer till Europa.

Har du bättre underlag än dom artiklar jag hittade? Eller klarar du inte att prestera ett bättre svar än "sök på Google" ?

Ja, du kan tänka dig omicron, under högsäsong! Nu, vet vi ju hur den, förmodligen, betydligt mindre smittsamma Delta-varianten beter sig under högsäsong! Låt oss, verkligen, hoppas på att Omikron varianten ger milda symptom!

Introduktionen av Delta-variantens högsäsong i Sverige blev dock fördröjd, förmodligen av hybridimmunitet hos befolkningen. Hoppas den biter på Omikron-varianten också, vilken labbresultat, eventuellt, kan tyda på, då en omfattande mutation, vare sig kunde hejdas med vaccin eller tidigare genomgången SARS-COV2 infektion, men med hybridimmunitet.
Citera
2021-12-05, 15:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Alltså jag tror inte du förstår hur sjukvård fungerar man stänger inte ned livsnödiga behandlingar Däremot skjuter man som sagt på mindre akuta operationer, behandlingar och provtagningar

Provtagningarna ställdes in 2020. Det nya sen förra veckan är att även akuta operationer ställs in. Det har kommit in larmrapporter från hela EU nu om att vårdssystemet är för eftersatt och att folk dör i onödan, inte bara när det gäller cancervård men också saker som hjärtoperationer och prostataoperationer. Och omicron kommer inte att förbättra läget och ni som inte vill vaccinera er förbättrar ingenting. Det är inte BARA en sak som rör dig om du inte vill vaccinera dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in