2021-12-04, 23:55
Medlem
Jag förstår inte det här med att bilar har 2-kretssystem för bromsarna. Det står på internet att bromssystemet består av 2 kretsar, en för framhjulen och en för bakhjulen. När en av de kretsarna går sönder så fungerar fortfarande den andra, de är alltså oberoende av varandra. Men om det läcker bromsvätska då? Kan då allt läcka ut i den ena kretsen? Då borde det ju inte finnas nån som helst bromsverkan oavsett 2-kretssystemet. Eller har jag fel? Vad är det man menar isåfall med att en krets i systemet är trasig?
Citera
2021-12-04, 23:58
Medlem
sommarlovs avatar
Det är korsvis, vänster fram och höger bak.
De är separata och förhoppningsvis kan man bromsa, med nedsatt förmåga om ena delen pajar!
Citera
2021-12-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är korsvis, vänster fram och höger bak.
De är separata och förhoppningsvis kan man bromsa, med nedsatt förmåga om ena delen pajar!
Även om det läcker?
Citera
2021-12-05, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brevladan21
Även om det läcker?
Beror nog på hur bromsvätskebehållaren ser ut. På min ena cheva är det två fack för vätska i behållaren, så skulle en krets gå, så antar jag att vätskan enbart försvinner i det facket.
Citera
2021-12-05, 05:48
Medlem
Citat:
Jag förstår inte det här med att bilar har 2-kretssystem för bromsarna. Det står på internet att bromssystemet består av 2 kretsar, en för framhjulen och en för bakhjulen. När en av de kretsarna går sönder så fungerar fortfarande den andra, de är alltså oberoende av varandra. Men om det läcker bromsvätska då? Kan då allt läcka ut i den ena kretsen? Då borde det ju inte finnas nån som helst bromsverkan oavsett 2-kretssystemet. Eller har jag fel? Vad är det man menar isåfall med att en krets i systemet är trasig?

Det hela funkar på så vis att det är två separata avdelningar i huvudbromscylindern under motorhuven, den man fyller bromsvätska i. Så även om en krets läcker ut all bromsvätska så finns det kvar i den andra kretsen.

Bromskretsar kan vara delade axelvis, diagonalt, triangulärt, och biltillverkarna har alltså kört med olika val av detta genom åren. Opel hade förr ofta delat axelvis, Volvo triangulärt, Saab diagonalt om jag minns rätt. Rolls Royce hade förr i tiden 3-kretssystem.

Hur det funkar kan du se i länken.

https://youtu.be/bGKJOICWmFQ
Citera
2021-12-05, 08:57
Medlem
Kan man köra med milt bromsvätskeläckage om man håller koll på nivå och bromsverkan innan varje tur?
Citera
2021-12-05, 09:35
Medlem
Citat:
Kan man köra med milt bromsvätskeläckage om man håller koll på nivå och bromsverkan innan varje tur?

Kan och kan….? Tycker du det verkar smart…? Att köra en bil fast man är medveten om allvarlig brist i det viktigaste säkerhetssystemet…?

Hur ska du kunna säkerställa att läckaget inte plötsligt ökar drastiskt, så att du blir helt utan bromsverkan…?

När du läst ovanstående så bör du veta svaret och vad du ska göra…
Citera
2021-12-05, 10:47
Medlem
Citat:

Har du inte råd att laga bromsystemet om det går sönder så ska du inte ha bil.
Citera
2021-12-05, 11:33
Medlem
Tackar för svar och vet vad som ska göras, har inte mycket erfarenhet av detta och undrade bara om det gick att göra tills man fixar, nu vehar jag att det inte funkar så och ska lämna in den på tis för lagning. Jag körde ett tag med läckaget för att alla jag frågade sa att det inte gjorde nått så länge man håller koll på nivån, efter att ha googlat runt själv fattar jag nu att det inte är fallet. Så fort jag kände skillnad i bromsverkan bad jag min far testa köra runt kvarteret och testa bromsarna eftersom jag inte vet vad jag letar efter. Han tyckte då att de var kassa vilket jag höll på med om och de skall fixas . Så fort jag känt eller sett skillnad med bromsarna har jag varje gång ringt eller frågar någon närstående om råd. Jag fick varje gång svaret att det inte spelar någon roll så länge jag har bromsverkan och nivå. Jag har lärt mig att inte lyssna på dem längre och att vända mig till Flashback istället tack för hjälpen!
Senast redigerad av Brevladan21 2021-12-05 kl. 11:41.
Citera
2021-12-05, 11:38
Medlem
Facades avatar
Citat:

Mycket mycket dumt och onödigt.
Citera
2021-12-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Mycket mycket dumt och onödigt.
Japp läs mitt förra inlägg…
Citera
2021-12-05, 12:30
Medlem
Facades avatar