2021-12-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ok, så antiwaxxers är allergiska och väldigt sjuka?
Om man vill ta vaccinet men inte kan, är man verkligen en antiwaxxer då?
Citera
2021-12-04, 20:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

Nej
Citera
2021-12-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sydafrika har just rapporterat nya fall för dagen: 16366. (24% testpositivitet!)

https://www.nicd.ac.za/diseases-a-z-index/disease-index-covid-19/surveillance-reports/national-covid-19-daily-report/

Igår rapporterade de 16055. Förra lördagen rapporterade de 3088. (Worldometers)

Dvs nya fall per 7 dagar ökar kraftigt i Sydafrika. Knappt någon ökning från igår dock.

Hur var skillnaden mellan fredag lördag förra veckan?
Citera
2021-12-04, 20:36
Medlem
Citat:

Är det så för dig?
Citera
2021-12-04, 20:46
Medlem
Agnes Wold sitter och svarar på frågor om coronaviruset på expressen.

Hon nämner aldrig några belägg men vräker ut sig en hel del.

Tex:
"Anna - Läsarkommentar
I dag 19.17

Hur tycker du en ska förhålla sig till de som är ovaccinerade? Har några i min närhet som inte vaccinerat sig och känns inte som att dom själva tänker att dom behöver vidta några större åtgärder, utan dom lever på "som vanligt".

Profilbild för Agnes Wold
Agnes Wold
I dag 19.17

Det får man ju bestämma själv, men själv har jag har svårt att tänka mig att umgås nära med ovaccinerade. Visserligen kan även en vaccinerad person bli smittad, men de ovaccinerade har högre risk att bli smittade och har förmodligen även högre smittsamhet om de blir sjuka. Allt beror på hur gammal man är, är man ung kanske man inte är så orolig för att själv smittas.
"

Har hon rätt?
Citera
2021-12-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jodå jag känner till det...

Men både dödsfall och sjukhusinläggningar i Sydafrika indikerar att Omikron är betydligt mildare än tidigare varianter. Vi får fortsätta studera detta.

Fas 1 av de tidigare mutationerna var väl också milda och om nu inkubationstiden är annorlunda för omikron så kanske faserna är lite olika också men jag har inte läst om något värre ännu heller.
Citera
2021-12-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Märklig observation. Eller är du bara oärlig för att tramsa. Nog är det så, att genom dessa vaccinpass och selektiv information, så är det många som tror att det handlar om smittspridning, och att det är därför man som vaccinerad blir ”belönad” och får känna sig duktig. Jag skulle gissa att det är betydligt vanligare att det är vaccinerade som tror att de inte smittar. Är man ovaccinerad så är chansen även större att man uppvisar symptom och vidtar åtgärder.

/Vaccinerad

Exakt så!
Citerar två vaccinerade personer från mitt jobb:
”Vi lever på som vanligt, märker inte ens av att det är pandemi längre.”
Citera
2021-12-04, 20:58
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Nej det är ju inte ett frivilligt val.
Citera
2021-12-04, 21:00
Medlem
Citat ifrån Agnes wold.

"Solveigh - Läsarkommentar
I dag 20.52

Du upprepar, skyddar mor svår sjukdom och död, men man vet nu att det inte gör det. Vacciner e ju rätt dålig mitt Delta. Att säga att vi klarar oss slänger vi har hög vaccinationsgrad, är ju bar att vi förlänger det. Om folk blir sjuka får de immunitet på riktigt och det är enda sättet få bort detta. Vaccinet ej ju bara lättnad för sjukvården,men nu fungerar ej det... varför ljuger du

Agnes Wold
I dag 20.52

Där har du helt fel. Det finns hur många siffror som helst på det - att dödligheten fullståndigt rasade ned så fort man fick ut vacciner till de äldsta. Förra året denna dag (4 december) hade vi 69 dödsfall. Och i januari - innan vaccinerna kom - hade vi 120 dödsfall per dag.

Idag har vi runt 5 dödsfall per dag. Av en enda anledning - vaccinerna.

Andra vågen hade ännu högre dödlighet än första, trots att många fått immunitet efter genomgången infektion. Det fanns tillräckligt många icke-immuna för att få en ny våg med hög belastning på IVA och stor dödlighet. Men den tredje vågen - som hade lika stor smittspridning som nummer ett och två - så var dödligheten mycket lägre, eftersom man då vaccinerat de äldsta och sköraste. Nu, när större delen av befolkningen är vaccinerad, är dödligheten mycket låg"

Enligt henne är det bara vaccinerna som hjälp till. Inte att många gamla och multi sjuka redan har dött. Och kommer inte kunna ha samma dödlighet.
Citera
2021-12-04, 21:33
Medlem
Sorken80s avatar
Jag länkade för någon dag sedan till det här beräkningarna som gjorts för omikrons smittsamhet:
https://twitter.com/trvrb/status/1466076802355318787

Det var ju tidigt och allt eftersom mer data har det kommit lite andra estimat, som R0 på 8,45 och en återinfektionsrisk på 25%. Genombrottsinfektion har större sannolikhet än återinfektion, så vaccinen har som bäst en marginell effekt på risken att bli smittad av omikron, se exempelvis det norska julbordet.

Med någon dags ytterligare data får man nu den här resultatet:
https://twitter.com/cap1024/status/1466840897153339401
(Samma graf som den tidigare men vända axlar och relativ smittsamhet i stället för R0.)

R0 modelleras som lägst till 7,5, och det om den till 100% ignorerar skyddet från genomgången infektion.

För att uttrycka det i lekmanstermer...
Från det man hittills kan se rörande data av smittsamheten för omikron, är det samhället kan göra att liknas med: "Hitta något att bita i, böja sig framåt, greppa anklarna, och hoppas som fan att vaccelinet gör resan något mindre smärtsam."

Man kan bara hoppas att varianten faktiskt är mildare, eller att de tidiga data som kommer från Sydafrika rörande smittsamheten av en eller annan anledning är gravt missvisande. Nu har ju de båda grannländerna Zimbabwe och Eswatini/Swaziland börjat dra iväg lite med.
Citera
2021-12-04, 22:12
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Börjar fundera på när jag ska ta tredje sprutan och är då glad att jag bor i Uppsala län, så smidigt!

"Bokar du inte tid själv kommer du att få ett brev med en förbokad tid"
https://www.1177.se/Uppsala-lan/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/om-vaccin-mot-covid-19/sa-gor-du-for-att-vaccinera-dig-mot-covid-19/

Hälften av pensionärerna är vaccinerade med dos 3 här, så därefter blir min tur, när de skickat en tid.
Jag behöver inte göra något själv, bara åka dit på rätt tid!
Citera
2021-12-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Knappast eftersom Kina är en av de som förlorat mycket på detta.
Företag som flyttar hem produktionen på grund av osäkerheter. Tilltron till Kina har minskat osv.

Allt är troligen misslyckande med att hålla viruset under kontrollerade former.
Kina kommer under lång tid ses som de som startat skiten.

Att vaccin kom fram rätt så snabbt var för att det forskades på SARS vaccin i början av 2000-talet ihop med utbrottet av SARS. Den forskningen lades ned då SARS dog ut genom de åtgärder man gjorde då.
Dessutom har utvecklingen av vacciner utvecklats för att snabbare komma fram till fungerande vacciner.

Det är ändå något skumt med detta virus som fundamentalt ändrar sina egenskaper och smittsamhet. Från 2,5 till ja vad har vi nu, över 7. Som smittkoppor. Inget virus i världshistorien har förändrat sig såpass mycket på 24 månader.
Försöken med vaccin mot coronavirus har ju fundamentalt misslyckats tidigare för att man använt avaktiverade virus som visat sig vara alltför benägna att orsaka kraftiga biverkningar. Så har man kommit på mRna-tekniken som har förtjänster att lindra sjukdom men ganska stora brister att verkligen få slut på eländet.
Jag råder alla att flytta pengar till räntebärande papper för börsen kommer att krascha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in