2021-12-04, 19:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hur blir det med allt? Kommer allting att stängas ner igen?

HUR ser läget ut angående om Covid-19 i Sverige?

Jag försöker få fram info men finner ingenting. Eftersom det inte står någonstans om läget är bra eller dåligt, hur skall man då tolka det hela?

Just i Sverige då.

Om smittan dubblas varje vecka i Sverige tex så kommer vi få oacceptabel belastning på sjukvården kring jul så någonting måste vi göra.

Blir väl att rekommendationer från förra vintern kommer tillbaka i stor utsträckning skulle jag tro.
Citera
2021-12-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Då är helt enkelt svaga personer överrepresenterade bland antiwaxxers..
Snarare så är en hel del allergiker och väldigt sjuka människor så sjuka att de inte ens tål vaccin och drabbas de svårastsjuka av dessa av en förylning så kan det sluta riktigt lla.
Citera
2021-12-04, 19:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sydafrika har just rapporterat nya fall för dagen: 16366. (24% testpositivitet!)

https://www.nicd.ac.za/diseases-a-z-index/disease-index-covid-19/surveillance-reports/national-covid-19-daily-report/

Igår rapporterade de 16055. Förra lördagen rapporterade de 3088. (Worldometers)

Dvs nya fall ökar kraftigt i Sydafrika.

Dubbling var tredje dag sa de ju. Testningen är underdimensionerad i Sydafrika så lär ju snart nå taket för vad de kan testa.
Citera
2021-12-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Exakt.
Med tillägget att de ovaccinerade TROR att de inte smittar. Därav haveriet.

Märklig observation. Eller är du bara oärlig för att tramsa. Nog är det så, att genom dessa vaccinpass och selektiv information, så är det många som tror att det handlar om smittspridning, och att det är därför man som vaccinerad blir ”belönad” och får känna sig duktig. Jag skulle gissa att det är betydligt vanligare att det är vaccinerade som tror att de inte smittar. Är man ovaccinerad så är chansen även större att man uppvisar symptom och vidtar åtgärder.

/Vaccinerad
Citera
2021-12-04, 19:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dubbling var tredje dag sa de ju. Testningen är underdimensionerad i Sydafrika så lär ju snart nå taket för vad de kan testa.
24% testpositivitet indikerar ju att taket är nådd. Så högt har Sverige aldrig legat. I Sydafrika rapporterar de dock testpositiviteten per dag, i U-landet Sverige görs det endast per vecka.

Men jag har inte sett uppdaterade sjukhusinläggningar och dödsfall från Sydafrika idag.
Citera
2021-12-04, 19:38
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Märklig observation. Eller är du bara oärlig för att tramsa. Nog är det så, att genom dessa vaccinpass och selektiv information, så är det många som tror att det handlar om smittspridning, och att det är därför man som vaccinerad blir ”belönad” och får känna sig duktig. Jag skulle gissa att det är betydligt vanligare att det är vaccinerade som tror att de inte smittar. Är man ovaccinerad så är chansen även större att man uppvisar symptom och vidtar åtgärder.

/Vaccinerad

Tack för att du såg min felskrivning. Menade såklart vaccinerade.

/D
Citera
2021-12-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är väl ingen som utgår från att man dör, det är inte speciellt kul att hamna på IVA heller i 14 dagar.
Och det händer långtifrån alla..
Citera
2021-12-04, 19:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Och det händer långtifrån alla..

Det är sant.
Citera
2021-12-04, 19:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
24% testpositivitet indikerar ju att taket är nådd. Så högt har Sverige aldrig legat. I Sydafrika rapporterar de dock testpositiviteten per dag, i U-landet Sverige görs det endast per vecka.

Men jag har inte sett uppdaterade sjukhusinläggningar och dödsfall från Sydafrika idag.
Sydafrika rapporterar 21 dödsfall idag. Fortfarande relativt lågt jämfört med tidigare vågor.
Citera
2021-12-04, 20:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Sydafrika rapporterar 21 dödsfall idag. Fortfarande relativt lågt jämfört med tidigare vågor.

Dom som dör nu blev sjuka för ca 14 dagar sedan.
Då hade SA typ 200-300 fall per dag
Citera
2021-12-04, 20:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Snarare så är en hel del allergiker och väldigt sjuka människor så sjuka att de inte ens tål vaccin och drabbas de svårastsjuka av dessa av en förylning så kan det sluta riktigt lla.
Ok, så antiwaxxers är allergiska och väldigt sjuka?
Citera
2021-12-04, 20:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Dom som dör nu blev sjuka för ca 14 dagar sedan.
Då hade SA typ 200-300 fall per dag
Jodå jag känner till det...

Men både dödsfall och sjukhusinläggningar i Sydafrika indikerar att Omikron är betydligt mildare än tidigare varianter. Vi får fortsätta studera detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in