2021-12-04, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faszkivan
Jaså, vad tyder på det? Visa gärna relevant statistik.

Och jag förstår inte varför nu plötsligt börjar alla ifrågasätta huruvida en viss grupp av människor har rätt till skattefinansierad vård. När blev alla fascister? Inte ens rattfyllerister eller barnamördare nekas vård/krävs på mer skattepengar.

Jag skrev inte att ovaccinerade inte ska få vård (jag kan däremot ha skrivit det långt bak i tråden, men då raljerade jag och det står jag verkligen inte för). Jag skrev att ovaccinerade riskerar i högre grad än vaccinerade att hamna på sjukhus om de blir smittade av covid. Blir det många samtidigt belastar det sjukvården. Därför är det inte orimligt med vaccinationspass i vissa situationer, som exempelvis konserter. Dock tycker jag det vore fel att tillämpa i exempelvis kollektivtrafiken. Och statistiken du efterfrågade finns på folkhälsomyndighetens hemsida.
Citera
2021-12-04, 15:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
om jag öppnar kortet så finns ingen qr kod utan bara datum på vänstra sidan av kortet och på höger sida ser ut så här finns inga qr koder

https://ibb.co/TYyR099
Du laddar hem det från e-hälsomyndigheten och det ser ut såhär
https://www.landskronadirekt.com/wp-content/uploads/2021/07/covidbevis2.jpg.webp

Det du har är bara något du fick så du själv skall komma ihåg när du vaccinerade dig, det gäller inte som vaccinationsbevis.
https://www.ehalsomyndigheten.se/covidbevis/
Senast redigerad av kimdah2002 2021-12-04 kl. 15:33.
Citera
2021-12-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vaccinpass hjälper ju inte, folk på krogen och nattklubbar dom flesta kräver vaccinpass för att komma in, okej och sen därinne ingen blir smittad eller? jävla dumheter det förändrar ingenting det är ju uppenbart vaccinerade smittar varandra trots dubbla doser.

Absolut, man blir smittad som vaccinerad. Men risken för att bli allvarligt sjuk och behöva sjukvård minskar. Blir många ovaccinerade smittade samtidigt ökar risken för en överbelastning av sjukvården, vilket i så fall kommer öka risken för att människor inte får vård i tid. Därför är det rimligt med vaccinationspass på nattklubbar. Hade vi inte haft passen hade förmodligen nattklubbarna inte kunnat vara öppna nu.
Citera
2021-12-04, 16:03
Medlem
samtron12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.expressen.se/gt/ordningsvakt-nekade-intrade-utan-vaccinpass-blev-dodshotad/

Skrämmande hoppas bara det är en engångsgrej.
Inget konstigt med det. Vad förväntar ni er egentligen?
Citera
2021-12-04, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
Folkhälsomyndigheten öppnar nu dörren för att införa vaccinpass.

Man säger att i ett scenario, där framför allt ovaccinerade sprider smittan, är detta en åtgärd man kan komma att realisera.

Nu har vi tagit bort rekommendationen för vaccinerade att testa sig vid symtom. Statistiken kommer då att visa att det är ovaccinerade som är bärare och spridare av smittan.

Rent strategiskt är det solklart att man gör allt stegvis för att pressa alla ovaccinerade att vaccinera sig.

Är detta rätt väg att gå, göra livet så pass krångligt att man inser att vaccinering är lösningen att få leva ett normalt liv?

Kommer tilltron till staten att öka eller minska hos den stora gruppen som valt att inte vaccinera sig?

Länk till inslag:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/folkhälsomyndigheten-vaccinbevis-kan-bli-aktuellt/vi-AAQAyDs

Det är mycket sorgligt. Fram tills det här infördes hade Sverige för en gångs skull rätt bra renommé utomlands för att man stod emot extrema frihetsinskränkande covid-åtgärder. Många pekade på Sverige som ett land där det fortfarande fanns viss frihet.

Intressant är att en belgisk domstol har dömt att vaccinpass är olagliga. Finns det ingen svensk organisation som kan stämma staten eller folkhälsomyndigheten för vaccinpassen?

"A court has ruled a Covid pass in a region of Belgium is unlawful and has fined the district more than £4,000 per day until it stops enforcing it."
Källa: https://metro.co.uk/2021/12/03/belgian-court-rules-enforcing-covid-vaccine-pass-is-illegal-15709046/
Citera
2021-12-04, 16:31
Medlem
tomyhockeys avatar
vad är meningen med vaccinations pass när dagligen kommer in flyg till arlanda
Citera
2021-12-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns en stor hake här.

Corona är inte polio. Corona är faktiskt ett skämt jämfört med polio.

Och nästa hake är: poliovaccinet funkar, till skillnad från coronavaccinet.
Hakar finns alltid, det ingår i livet.

Det dör fler barn i sverige varje år från svårförutsedda konsekvenserna av poliovaccin, än det dött folk i Sverige från konsekvenser från kända konsekvenser av 'ett snabbframtaget vaccin' mot Corona i år. Så jag tror inte vinkeln 'poliovaccinet funkar' funkar.
Vaccinerna mot Polio började t.o.m. användas innan dom var godkända av vissa länders 'socialstyrelse'. Coronavaccinerna däremot var godkända innan dom började användas - dock i vissa länder under nöd-juridik.

Det finns inget helt säkert läkemedel, nånsin. Folk kan dö av en alvedon, t.o.m. fast dom tagit alvedon många gånger i livet dittills.

Vill också vända på att Polio skulle vara allvarligare än Corona. Polio har inte förekommit i någon problematisk utsträckning sen mitten på 60-talet. Detta just på grund av att vi vaccinerade bort det. Så kan det bli för Corona med, men bara om alla skärper sig och drar sitt strå till stacken. Annars får vi dras med skiten, som vi fått om vi inte börjat ge dom ca 15 vaccinerna för barn som vi alla får. Men som ingen idag tycks känna nån son helst tacksamhet för.
Citera
2021-12-04, 16:55
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Jag skrev ju det - vi behöver inte finansiera sjukvården offentligt och då får du betala. Men ska den skötas offentligt så finansieras den gemensamt med skattemedel. Att systemet har brister och att våra skattepengar skulle kunna användas mer effektivt håller jag med om. Diskussionen gällde ifall ovaccinerade riskerar att belasta sjukvården mer än vaccinerade och allting tyder på att de gör det.
Varför ska man dra linjen mellan ovaccinerade och vaccinerade? Du kan få en bättre uppdelning i vilka grupper som belastar sjukvården baserat på attribut som ålder, vikt, etnicitet. Det vi helt enkelt borde se till att göra är att frysa ut dom i samhället eller låta dom gamla, tjocka somalierna betala för sin egna sjukvård. Godis ska förbjudas osv. Detta tänk är direkt kontraproduktivt för samhället. Men ovaccinerade är tydligen en ok grupp att bete sig ohumant gentemot, av märkliga anledningar. Herregud, skäms ni inte?
Citera
2021-12-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Du jämför alltså, på riktigt, Poliovaccin med det sk. Covidvaccinet? För det första är Poliovaccinet ett riktigt vaccin som ger långvarigt skydd. Covidvaxx är inget vaccin utan måste fyllas på var 6:e månad. Ska barn ta vaccin då var 6:e månad hela sitt liv?? Kan det inte komma in någon vettig covid-vaccinförespråkare som faktiskt kommer med ett eller ett par starka argument? Det ni slänger ut er är inte värt vatten….
Nej, det här är fel, helt fel. Vaccinerna mot difteri, stelkramp, kikhosta och polio - som du kallar 'riktiga' - måste också "fyllas på" fyra gånger. första injektion 3 månaders ålder, 5 månader, 12 månader och 5 års ålder, för alla barn. Vaccinerna mot Hepatit, Hib, Rota och Pneumokocker måste också 'fyllas på' 3 gånger (tror jag det är).

Att flera doser behövs är liksom ingen indikation på ett dåligt verkande läkemedel, utan det ingår i den biologiska samverkan mellan människokroppen och vacciner. Det gör det även i Corona-vaccinet, som är en modifiering från det väl beprövade tidigare SARS-vaccinet.

Coronavaccinerna är dock i vissa länder godkända under en slags nöd-juridik, som har något lägre krav. Men Coronavaccinerna är ändå långt långt mer säkra än polio och många av, som i grunden är väldigt gamla vacciner.

Vacciner är dom läkemedel som har högst krav på sig av alla läkemedel. Kolossala krav faktiskt, just på grund av att dom ska administreras till friska människor i stor skala. Gjorde man en tabbe där skulle man kunna utrota halva mänskligheten. Dom kraven har Corona-vaccinerna passerat, även om förbättringar av dom kommer komma mycket snart.

Det jag säger kanske du inte tycker är värt vatten, men den som säger felaktiga saker är faktiskt du i det här fallet. Jag står fortfarande fast vid att om vi vaccinerar små barn mot corona (när gott vaccin finns) så upphör den här totalt onödiga debatten omedelbart, och sjukan hanteras väl.
Citera
2021-12-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
om jag öppnar kortet så finns ingen qr kod utan bara datum på vänstra sidan av kortet och på höger sida ser ut så här finns inga qr koder

https://ibb.co/TYyR099

Fast det där är ju på sin höjd ett informationshäfte du har fått för att uppmärksamma dig på vilket vaccin du tagit, inte ett juridiskt dokument.

Det är lite som att ta med en namnlapp från en tillställning och försöka använda som ID på bolaget. ”Men vadå, det står ju mitt namn!”.
Citera
2021-12-04, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej i Danmark har 76% af befolkningen modtaget to Corona vaccinationer:

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/3073-lynoverblik-dagens-tal-og-vigtigste-nyheder-om-coronavirus.html

76% av hela befolkningen, och tar man bort barnen under 12 så är det närmre 90%. Vaccinationerna har funkat så bra att smittspridningen ökar och alla ska få påfyllnadsdos. Och ingen ställer frågan vad det är egentligen de sysslar med.

Vad hände förövrigt med 60% flockimmunitet?
Citera
2021-12-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Hakar finns alltid, det ingår i livet.

Det dör fler barn i sverige varje år från svårförutsedda konsekvenserna av poliovaccin, än det dött folk i Sverige från konsekvenser från kända konsekvenser av 'ett snabbframtaget vaccin' mot Corona i år. Så jag tror inte vinkeln 'poliovaccinet funkar' funkar.
Vaccinerna mot Polio började t.o.m. användas innan dom var godkända av vissa länders 'socialstyrelse'. Coronavaccinerna däremot var godkända innan dom började användas - dock i vissa länder under nöd-juridik.

Det finns inget helt säkert läkemedel, nånsin. Folk kan dö av en alvedon, t.o.m. fast dom tagit alvedon många gånger i livet dittills.

Vill också vända på att Polio skulle vara allvarligare än Corona. Polio har inte förekommit i någon problematisk utsträckning sen mitten på 60-talet. Detta just på grund av att vi vaccinerade bort det. Så kan det bli för Corona med, men bara om alla skärper sig och drar sitt strå till stacken. Annars får vi dras med skiten, som vi fått om vi inte börjat ge dom ca 15 vaccinerna för barn som vi alla får. Men som ingen idag tycks känna nån son helst tacksamhet för.

Vad väljer du o bli smittad av, polio eller Corona? Sluta leka korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in