2021-12-03, 14:55
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Nu är det varken olagligt eller omoraliskt att fråga någon om de vill köpa eller sälja så det skulle inte påverka rättens syn.
Om det tvister de lärde ska jag säga. Väldigt många tycker iallafall att det tyder på total avsaknad av social kompetens. Många skulle bli provocerad av frågan till och med.

Och det vanligaste i fastighetsaffärer är ju att objektet har en till salu skylt.
2021-12-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Om det tvister de lärde ska jag säga. Väldigt många tycker iallafall att det tyder på total avsaknad av social kompetens. Många skulle bli provocerad av frågan till och med.

Och det vanligaste i fastighetsaffärer är ju att objektet har en till salu skylt.

att be en gemensam bekant fråga om han är intresserad av att sälja huset, och i så fall träffa Ebba? det håller jag inte med om är "total avsaknad av social kompetens"...

är nog ganska vanligt i sommarstugområden att ägare blir tillfrågade av folk i närheten som har bekanta som är intresserade av hus i området... om det dessutom är tydligt att det inte är någon som använder huset så är det ju inte så konstigt att fråga...
2021-12-03, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Trollar du i tråden eller är du bara allmänt svagbegåvad?
Esbjörn sökte absolut inte aktivt köpare, det är ingenting annat än bullshit att så skriva. Däremot bearbetade Ebba Busch Esbjörn på alla sätt hon bara kunde, vad som under dessa möten sker vet bara Gud, Team Ebba och till viss del Esbjörn beroende på vad han kan minnas av denna Ebba Buschkampanj.

Med tanke på vad du har skrivit i tråden så bör du inte anklaga folk för trolla eller vara allmänt svagbegåvad.

Vad har du bevis för bearbetning?
2021-12-03, 15:19
Medlem
Citat:

Många tycker att det tyder på avsaknad av social kompetens att egenhändigt och utan tvång underteckna kontrakt, förlikningsavtal och köpebrev och sedan bryta avtalet. Många skulle bli provocerade av det.
2021-12-03, 15:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Först så vill jag välkomna dig till denna lååånga tråd där du o andra försöker hålla en saklig nivå.

Tyvärr är det som du redan noterat att om det nämns något som kan ligga Ebba till last så kommer attackerna omgående, med diverse påhopp, vilseledande resonemang men framförallt nedsättande kommentarer om meningsmotståndare.
Så är det bara o man fattar snabbt deras agenda.

Här kan du läsa om Ebba Bluffs inkallande av sin expertis:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOkAAQ/ebba-busch-har-latit-professor-granska-esbjorns-utredningar

Tack och tack för artikeln.
Partisk blir man lätt, men det viktigaste är trots allt att försöka ta reda på så mycket fakta som möjligt, och inte bara ta fasta på det som man själv tycker stöder det man "vill tro på".

Kan vara ganska svårt att hålla sig neutral, men för sin egen skull är det väl ganska meningslöst att lura sig själv?

Dvs allt som Ebba gör är inte fel, liksom allt Esbjörn gör är inte heller rätt.
Man gör sig ingen tjänst av att se allt svart- vitt och inte heller leder ett vilseledande, förvrängningar eller nedtryckande av andras åiskter sanningen någon tjänst.

Vad som händer är att när någon försöker bete sig på det sättet, förlorar ju skribenten trovärdighet. Om man kan argumetera för sin sak och kan visa varför och hur man bildat den uppfattningen, finns en större chans att den som argumenterar emot på samma sätt bidrar till att nivån höjs på tråden.

Det verkar dock vara en riktig soppa och vad som har hänt i vissa fall, kommer vi aldrig få klarhet i då ord står mot ord.

Men helt klart står för mig att det är en man som kommit i kläm på ett tråkigt sätt, då pga av att han har haft något som många velat ha.

Hans agerande nu, med starka uttryck för att han ångrat sig och verkar ledsen är en stark indikation för mig att det inte har gått rätt till bakom kulisserna.

Det kommer alltid att vara svårt att lagstifta bort beteenden där människor på olika sätt försöker sko sig på andras svagheter och utsatthet.

Tyvärr tror jag inte att Esbjörn kommer att få tillbaka sitt hus.
2021-12-03, 16:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Han har ju utgifter från "närstående" - däremot föreföll dessa var längre och det reagerade folk på, vilket visar att systemet fungerar. Det är inte heller så att det står och faller med dessa anhörigutlåtande. Experten har till skillnad från oss fått tillgång till journaler tio år bakåt i tiden. Det går utifrån dessa att skapa sig en rätt bra bild om på vilket håll saker går, eller om de står stilla.
Jag tror du missuppfattat det hela - Barrys utlåtande är inte det enda som legat till grund här utan det finns betydligt mer som löper över många år. Esbjörn har ju trugat på dessa utredningar förr och de äldre har självklart tagits i beaktande. Det är den sammanlagda bilden man uttalar sig om - inte en utredning.

Första meningen tror jag inte att jag fattar?

Nej jag har läst geriatrikproffessorns hela utlåtande och jag har inte missuppfattat det han skriver. Han är ju tydlig och räknar upp allt som han grundat sitt ställningstagande på.

Vitsen med ett intyg är ju att det ska intyga det det säger sig intyga, i annat fall måste det hänvisas till att man ska läsa/ta del av något särskilt.

Vilka äldre har tagits i beaktande?
2021-12-03, 16:05
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ja jag läste Ebbas egna ord från en facebookstatus hon skrivet själv.

Japp, kanske inte just denna vända. Men det har förekommit i tråden.

Det har du helt rätt i, korkat av mig att föreslå.

Inte korkat. Du är bara okunnig om hur många varv allting redan har diskuterats här bland oss som varit med från början. Förmodligen kommer det diskuteras nåt år till och jag lovar dig att den där händelsen kommer komma upp igen av någon nytillkommen och så blir det ett varv till.
2021-12-03, 16:07
Medlem
Citat:
Har du inte upptäkt att ditt eviga tjatande om lögner inte går hem. Känns det inte fånigt att hela tiden hävda att alla ljuger.

Att Ebba sagt samtligt av det jag påstår är väldigt lätt att googla fram. Så testa att googla innan du skriker om lögner. Det blir ju bara pinsamt för Dig själv annars.
Jag vet, jag tog bort massor av punkter på Ebbas grodor, just för de hade med hennes politik och inte har med husaffärer att göra. De punkter jag tog upp är dock relaterade till huset.
Ja tänk vad hon troligtvis sluppit om hon betalat ordentligt för huset hon bad att få köpa. Det är tydligt att snålheten bedrog visheten i denna affär.

Jag tycker att om det är någon som fått media utrymme i detta så är det Ebba. Hon har fått utrymme att misstänkliggöra team Esbjörn och hon har talat sig till ett grovt förtal. Det går inte för Ebba att ständigt skylla på att Esbjörn gick till pressen först. I synnerhet inte som hon visat att hennes ord inte är vatten värt.
Mycket skrämmande. Och att hon försökte påstå att Esbjörns omgivning var onda krafter. Troligtvis insåg hon att det inte skulle ge sympatier att gå hårt åt en gammal åderförkalkad farbror. Så istället väljer hon att sälja ut alla runt honom.

Ja, hon har verkligen använt alla knep i boken för att flytta fokus och antipatier från hennes eget agerande i denna affärer.

Första misstaget denna åldring gjorde, öppna dörren och lita på KDs partiledare.
2021-12-03, 16:14
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Ja, det är det vanligaste, men tydligen är det hela 8% av alla fastighetsaffärer som görs upp utan mäklare. Enligt Booli såldes det 213 173 bostäder/fastigheter under 2020, så det gör att denna affär är en av 17 000 affärer gjorda utan mäklare. Med andra ord tycker jag inte att det är speciellt ovanligt förekommande ändå.

Att fråga om något är till salu i sig, kan väl ändå inte provocera? Det handlar väl om hur frågan ställs och om svaret respekteras? I detta fall så var det en gemensam bekant som sonderade läget på en fastighet som inte togs omhand ordentligt och som användes som förråd både inne och ute. Ser absolut inget fel i att fråga. Esbjörn kunde ha sagt nej och det var något han hade gjort ett antal gånger förut och så hade det förmodligen inte varit mer med den saken och vi här på FB hade haft mer tid att lägga på andra trådar.
2021-12-03, 16:21
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Ja, hon har verkligen använt alla knep i boken för att flytta fokus och antipatier från hennes eget agerande i denna affärer.

Första misstaget denna åldring gjorde, öppna dörren och lita på KDs partiledare.
Det är en jäkligt intressant fråga i sig faktiskt. Att de flesta som köper hus inte litar blint på säljaren, borde väl alla vara överens om. Men det gjorde Esbjörn. Både angående de värderingar Ebba säger sig ha gjort, men inte kan bevisa. ( Nej, Notars värdering är gjord två månader senare och är inget bevis för att en värdering är gjord innan affären gjordes upp. De flesta säljare skulle gjort en egen värdering.

Vidare litar Esbjörn på Ebba att ett avdrag på 300 000. kr är rimligt för Ebba att ta för att tömma huset. Samt att han inte ber någon med kunskap om fastighetsaffär kolla på kontraktet.

Nu kan man fråga sig varför Esbjörn litade så blint på Ebba. Jag tror att det har med att göra att hon är den hon är. Partiledare, kändis och kristen.

Så frågan blir då om Ebba utnyttjade sin ställning och Esbjörns tillit till sin fördel?
2021-12-03, 16:26
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Får dagligen förfrågan om jag vill köpa, vill nog påstå att säljarna sällan saknar social kompetens, snarare så att de flödar över av det.

I Esbjörns fall så verkar han sakna ganska mycket av social kompetens vilket rätten bör bortse ifrån.
2021-12-03, 16:28
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
att be en gemensam bekant fråga om han är intresserad av att sälja huset, och i så fall träffa Ebba? det håller jag inte med om är "total avsaknad av social kompetens"...

är nog ganska vanligt i sommarstugområden att ägare blir tillfrågade av folk i närheten som har bekanta som är intresserade av hus i området... om det dessutom är tydligt att det inte är någon som använder huset så är det ju inte så konstigt att fråga...

Mycket vanligare än vad folk tror men för vissa gäller det att misstänkliggöra allt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in