2021-12-03, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
■ Hur kom det sig egentligen att St*fan Davidss*n sent under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 gjorde en trappinspektion hos sin kamrat J*rry G*ay ?

Mvh/JM.
Ja, betätta gärna, du har insinuerat att du vet varför Steffe var till JG. Att det antagligen handlade om vattentornet? Eller om en förstulen kyss?
Berätta för oss, vi har väntat länge nog ■■□□■■□□■■■■□□
■■□□■■□□■■□□■■□
■■■■■■□□■■□□■■□
■■■■■■□□■■□□■■□
■■□□■■□□■■■■■□□
Citera
2021-12-03, 11:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Stänk utgår troligtvis som alternativ.
På en begränsad yta ses överfall/kamp med blod centrerat drygt 3 m och låg stänkhöjd om jag inte minns fel.
Ett epicentrum med mkt våld är tydligt.

Svårbedömt iom att fotot m koner fånigt nog är maskat. Det var väl inget att dölja.
Tussen finns väl heller inte med på bild, alltså utmarkerad med kon?
Varför ta med tre ointressanta burkar i krimprotokoll på foto men inte fibertussens plats?

Om man å ena sidan skriver att de spår som leder in är färska och det inte finns tecken på att nån varit där i närtid - så lär väl spår som har funnits från LW och SD försvunnit på platsen.

P som hittade LW verkar inte reagera på nedtrampat gräs ang ängen, det är sten närmast planket som glittrar till och som får honom att gå framåt.
Initialt scannar han av ängen efter spår, men hur gräs såg ut runt kroppen minns han inte av mer naturliga skäl, han är väl förskräckt över att se ett par nakna ben.

GS:
"Fram till kroppen utmed planket kunde ses att någon/några personer trampat ner gräset. Det är troligen de personer som anträffade kroppen som orsakat den nedtrampningen i gräset (gul streckad linje).
I övrigt sågs inga tecken på att någon varit i området i närtid. "

" Vi spårsäkrade platsen från bullerplanket fram till kroppen som låg ca 2 meter från planket.
Växtligheten var orörd/uppvuxen."

" Området där kroppen ligger omgärdas av bullerplanket och närmst motorvägen löpet ett ca 1 meter högt stå/stängsel.
Detta område föreföll helt orört, d v s inga tecken på att någon människa trampat ner växligheten." (Ab 145)

Det är som om de teleporterade sig till platsen.
Känns lite rumphugget i förhållande till teknisk bevisning.
Funderar på om man kan utgå från helt orört gräs så många dygn efter mord.
Skyfall innan, sen sol, värme och växtkraft i maj. Inte en susning, men på nåt vis har både hon och förövare tagit sig dit (och sistnämnda även tillbaka).

Som du är inne på - hur orört det än förefaller så har de gått där.
Det finns ju trots allt blod efter LW 7 meter bort i sydlig riktning och såvitt jag kan läsa mig till så finns fibertussen 10 meter väster om kroppen ( vid bullerplank men i gräset).
Om jag nu tolkade texten rätt i ab 160:
Den tussen lär hon väl ha varit i beröring med då en fiber matchade vid fibertejpning av kroppen.

Det är drygt 25 meter att gå längs planket till BP (från väster).

" För att normalt komma till platsen får man gå runt bullerplanket, gå ca 25 meter utmed bullerplanket från väster."

Tussen är i sin tur 10 m väster om kroppen.

En fundering om hypotes kontaminering blod.
Med reservation, om jag nu ens tänker i rätt väderstreck (trött).

Om det är SD som indirekt avsatt blod (utan blandbild) så blir det väl att gå 7 meter (i drygt halvmeter högt gräs) i annan riktning än tillbaka mot planket.
Rättarevägen är återvändsgränd och det var bara bös och högt gräs söderut parallellt m E20.

Alternativet är LW själv. Om det kanske uppstod nåt överraskningsmoment närmare planket och ev närkamp (tuss från klädesplagg?). Undrar vart fibern sätt på kroppen? Under kläderna el på öppen yta är ju viss skillnad.

LWs Blod 7 m söder om fyndplats kan ju vara om det uppstod blodvite initialt, att hon sen flydde mot dungen och in i buskaget, men tog sig ingen vägen pga stängsel?

Vad gäller blodet, bhöver jag nog sätta mig och gå igenom på nytt vad GS säger i förhör, och det finns väl en risk att det är de förhör som är svåra att lyssna på då det är mycket buller från planket vid tillfället?

Kan hända att NA skrivit något från direktrapporteringen, men osäker om det finns kvar i tråden.

Får se om jag har tid/ork eller om någon annan tar sig tiden.

Vad gäller fibertrådar/tussar har jag skrivit ett antal inlägg om dom. Här är ett:

https://www.flashback.org/sp73045826

Intressant är att man vid fibertejpnngen på Lenas kropp (S057) återfanns en fiber från den röda fibertuss S 050 (som återfanns 10 meter från kroppen i västlig riktning utmed planket).

A160/71

"Fibrer från tråd 5702/23383-l 8/S049 och tuss 5702/23383-l 8/S050 har eftersökts i
materialen 5702/23383-l 8/S057 och 5702/23383-l 8/S08 I. Då iakttogs endast en fiber, i
materialet 5702/23383-l 8/S057, som i undersökta avseenden överensstämde med tuss
5702/23383-l 8/S050.
Materialet 5702/23383-l 8/S074 innehöll endast någon enstaka löst
liggande fiber och bedöms inte lämpat för jämförande undersökning.
"

s 72:
"Vid undersökningen har det endast iakttagits en fiber överensstämmande med tuss
5702/23383-l 8/S050, i materialet 5702/23383-l 8/S057
"

Väderstreck och mätning ca 10 meter:

https://kartor.eniro.se/?c=59.288946,15.186563&z=20&l=aerial&d={%22l%22:[[59.288943,15.186527,59.289105,15.186539,null,0],[59.288941,15.186529,59.288941,15.18676,null,0],[59.288941,15.186525,59.288943,15.186292,null,0],[59.288936,15.186527,59.288838,15.186519,null,0]],%22r%22:[[59.288918,15.186453,59.288887,15.186287]]}&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

Lite synd för oss i tråden att konorna inte är fotade utan sekretess, men anledningen beror ju på att man fotat detta med Lena liggandes där, vilket inte är sekretessat vid rättegången eller för de inblandade såsom försvaret.

Vad gäller gräset, noterades att det under de 4 dagar som Lena legat där, hade det växt upp gräs runt kroppen, vilket naturligtvis påverkat nertampat gräs efter brottet.

A 145/229:

"Vi kunde konstatera att kroppen legat en tid på platsen. Viss växlighet, gräs och
maskrosor, hade växt till sig så de till synes rnndat kroppen för att nå upp. Kroppen
uppvisade tecken på förruttnelse och insektsangrepp. Vi kontaktade jourhavande
rättsläkare från Rättsmedicinalverket (RMV) i Linköping.
"

Vad gäller noteringen om riktning av fibertussen respektive blodet 10 m från kroppen, är det inte solklart (utan bild) vad som avses med sydlig (blod) och västlig (tuss) rikting, då plankets vinkling ju ligger lite mittemellan.

Vad gäller dokumentation har många bilder sekretessats och det är svårt att avgöra hur fibertussarna där har dokumenterats. Däremot finns i A160 fiberanalyser och säkerligen har man valt ut att lägga de fiberanalyser som var av intresse för utredningen i FUP och resten i slasken. Kan vara av intresse att läsa om mna vill fördjupa sig i vad man kollat igenom och motsestt fribrerna mot. Inget har ju lett till något resultat (matchning).

Tråden S 049 har man ju upptäckt i efterhand att den från början legar på lenas högra smalben, och förmodligen fallit av/blåst bort i samband med borttransport av kroppen, då den upptäcktes på brottsplatsen ligga i kanten av det runda hål/grop som fanns på marken.

Inte så samlat grepp om fibertrådarna i det här inlägget, men det är väl lite så att jag börjat släppa intresset.
Citera
2021-12-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tror att du svarat på fel inlägg. Du får läsa mitt inlägg igen om du tänker svara mig.

■ Jag undrar, anser du verkligen att H*nna Davidss*n hade ett alibi för Måndagskvällen den 14 Maj 2018 från klockan 23:10 och fram till klockan 02:00 Tisdagen den 15 Maj 2018 ?

■ Jag undrar även, känner du dig absolut säker på att St*fan Davidss*n helt på egen hand bringade L*na Wesstr*m om livet under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 utan att då ha haft hjälp ifrån en annan person ?

Mvh/JM.
Citera
2021-12-03, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, betätta gärna, du har insinuerat att du vet varför Steffe var till JG. Att det antagligen handlade om vattentornet? Eller om en förstulen kyss?
Berätta för oss, vi har väntat länge nog.

■ J*rry G*ay's sambo var aldrig utanför dörren under den aktuella Måndagskvällen då St*fan Davidss*n gjorde sitt mycket märkliga besök hos sin kamrat J*rry G*ay för att då, hos den inpiskade kanaljen "Skäggfrallan" göra en så kallad trappinspektion vilken ägde rum (en) och (halv timme) före det❗att L*na Wesstr*m sedan därefter utsattes för en brutal dödsmisshandel bakom bullerplanket i Nya Hj*rsta Ör*bro.

■ J*rry G*ay's sambo påstod sig endast ha hört St*fan Davidss*n:s röst utanför dörren och då, tillsammans med J*rry G*ay.

■ St*fan Davidss*n hade någon gång under Måndagen den 14 Maj 2018 bland annat fotograferat en träningsväska och ett par skor, bilden transmitterade han till sin kamrat J*rry G*ay.

■ Vad jag tycker att du skall försöka ta reda på, det är, ... vid det aktuella tillfället då St*fan Davidss*n besökte sin kamrat J*rry G*ay för att hos kamraten titta på hans trappa, hade St*fan Davidss*n en träningsväska med sig då han var på sitt tillfälliga besök hos sin kamrat J*rry G*ay ?

Mvh/JM.
Senast redigerad av JokerMannen 2021-12-03 kl. 14:17.
Citera
2021-12-03, 14:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lite synd för oss i tråden att konorna inte är fotade utan sekretess, men anledningen beror ju på att man fotat detta med Lena liggandes där, vilket inte är sekretessat vid rättegången eller för de inblandade såsom försvaret.

Vad gäller gräset, noterades att det under de 4 dagar som Lena legat där, hade det växt upp gräs runt kroppen, vilket naturligtvis påverkat nertampat gräs efter brottet.

A 145/229:

"Vi kunde konstatera att kroppen legat en tid på platsen. Viss växlighet, gräs och
maskrosor, hade växt till sig så de till synes rnndat kroppen för att nå upp. Kroppen
uppvisade tecken på förruttnelse och insektsangrepp. Vi kontaktade jourhavande
rättsläkare från Rättsmedicinalverket (RMV) i Linköping.
"

Vad gäller noteringen om riktning av fibertussen respektive blodet 10 m från kroppen, är det inte solklart (utan bild) vad som avses med sydlig (blod) och västlig (tuss) rikting, då plankets vinkling ju ligger lite mittemellan.

Vad gäller dokumentation har många bilder sekretessats och det är svårt att avgöra hur fibertussarna där har dokumenterats. Däremot finns i A160 fiberanalyser och säkerligen har man valt ut att lägga de fiberanalyser som var av intresse för utredningen i FUP och resten i slasken. Kan vara av intresse att läsa om mna vill fördjupa sig i vad man kollat igenom och motsestt fribrerna mot. Inget har ju lett till något resultat (matchning).

Tråden S 049 har man ju upptäckt i efterhand att den från början legar på lenas högra smalben, och förmodligen fallit av/blåst bort i samband med borttransport av kroppen, då den upptäcktes på brottsplatsen ligga i kanten av det runda hål/grop som fanns på marken.

Inte så samlat grepp om fibertrådarna i det här inlägget, men det är väl lite så att jag börjat släppa intresset.
Direkt korrekt placering lär kräva foto men resten förstod jag inte?
Riktning ändras väl inte på en karta och i förhållande till kroppen/buskage så är det är väl relativt enkelt att utröna vart både västerut och sydlig riktning är?
Jag nämnde att väg in till BP är från väster, mer för att ange väderstreck samt x antal meter till kroppen.

LW är sekretessbelagd (blurrad) på andra bilder så det hade inte varit ett problem öht att ta med bilder på koner som är 7-10 meter bort.

I ett krimprotokoll är det väl mer relevant att ha med foto på en fibertuss vars fiber finns även på LWs kropp - än tre värdelösa burkar som saknar noll värde för utredningen.
Finns det ens bild eller saknas det likt den ena ringen?
Det påminner mig om avsaknad av närbilder på annat såsom tvättmaskin, vattenlås och avlopp i badrum.

Ja, tråden på benet upptäcktes först när gärningsmannaprofilgruppen kopplades in i september 2018.
Troligen inkopplade för att utredningen gått i stå, det tycks bli mer fart en tid efteråt.

Där en krimtekniker från GMP tänker till kring viktig bevisning och GS hypotes om att tråden med största sannolikhet skulle ha legat där sen tidigare var fel.

5 juni 2018 nämns att bla röd fiber/snöre och jacka med orange detaljer ska eftersöktas i huset.
"Villan genomsöktes. Ingen röd fiber/snöre som överensstämde med den eftersökta
iakttogs."

Finns ingen fotografering mer än en bild på pelletspanna.

I2 oktober skriver GS att det nu letas på tidigare tillvarataget material (beslag) om klädesplagg har skador och släppt fibrer/trådar.
Undersökningen gjordes 10 oktober så nu skrev han protokoll snabbare.

"De nu undersökta föremålen, se nedan godslista, har varit mindre prioriterade tidigare. De har nu undersökts med framförallt fokus på eventuell blodförekomst och eventuella skador som kan tyda på att de släppt fibrer/fibertrådar."

"En orange T-shirt (2018-5000-BG61383-2) uppvisade liknande färg som en tidigare
säkrad fibertråd (S049) som anträffats på brottsplatsen."

Den orange T-shirten var "Lämnad av hustru Hanna" till GS.

15 oktober är de och krattar utefter möjliga flyktvägar då bla mordvapen saknas.

Drygt ett år senare (2019-08-27 -2019-09-12) då SD grips, görs en förnyad platsundersökning och där nämns 2 röda trådrullar och ett rött garnnystan som hittats i allrum källare.

"Trådrullarna 0277-0279 har skickats till NFC för jämförelse mot tråd och fibertuss (S049-S050) som säkrades vid brottsplatsen/kroppen tidigare. Svar från NFC redovisas i separat protokoll från NFC."
(ab 157)

Det krimtekniska verkar ha blivit ifrågasatt då ÅH vidarebefordrar en skärpning efter möte med GMP.
Det är ju av vikt att dra igång snabbt gällande beslag och matchning samt skriva protokoll.

Vissa saker kan vara förödande i en utredning, dvs om slutsatser dras för snabbt och spår samt gods/material inte säkras.
Mord är färskvara (som pappa till puggen säger dvs GW) och det har med tid att göra om det så rör att minnen sviktar eller att väder och vind förstör.
Eller ägare till pelletspannor...

Vet du om Luminol användes på BP?
Senast redigerad av develi 2021-12-03 kl. 14:46.
Citera
2021-12-03, 14:16
Medlem
Citat:
■ J*rry G*ay's sambo var aldrig utanför dörren under den aktuella Måndagskvällen då St*fan Davidss*n gjorde sitt mycket märkliga besök hos sin kamrat J*rry G*ay för att då, hos den inpiskade kanaljen "Skäggfrallan" göra en så kallad trappinspektion vilken ägde rum (en) och (halv timme) före det❗att L*na Wesstr*m sedan därefter utsattes för en brutal dödsmisshandel bakom bullerplanket i Nya Hj*rsta Ör*bro.

■ J*rry G*ay's sambo påstod sig endast ha hört St*fan Davidss*n:s röst utanför dörren och då, tillsammans med J*rry G*ay.

■ St*fan Davidss*n hade någon gång under Måndagen den 14 Maj 2018 bland annat fotograferat en träningsväska och ett par skor, bilden transmitterade han till sin kamrat J*rry G*ay.

■ Vad jag tycker att du skall försöka ta reda på det är, ... vid det aktuella tillfället då St*fan Davidss*n besökte sin kamrat J*rry G*ay för att hos kamraten titta på hans trappa, hade St*fan Davidss*n en träningsväska med sig då han var på sitt tillfälliga besök hos sin kamrat J*rry G*ay ?

Mvh/JM.
Nej, SD hade ingen träningsväska med till JG. Han hade en ryggsäck. "Den såg ut att vara full med träningskläder och skor i".
Citera
2021-12-03, 15:31
Avslutad
Citat:
Riktning ändras väl inte på en karta och i förhållande till kroppen/buskage så är det är väl relativt enkelt att utröna vart både västerut och sydlig riktning är?
Jag nämnde att väg in till BP är från väster, mer för att ange väderstreck samt x antal meter till kroppen.

LW är sekretessbelagd (blurrad) på andra bilder så det hade inte varit ett problem öht att ta med bilder på koner som är 7-10 meter bort.

I ett krimprotokoll är det väl mer relevant att ha med foto på en fibertuss vars fiber finns även på LWs kropp - än tre värdelösa burkar som saknar noll värde för utredningen.
Det påminner mig om avsaknad av närbilder på annat såsom tvättmaskin, vattenlås och avlopp i badrum.

Ja, tråden på benet upptäcktes först när gärningsmannaprofilgruppen kopplades in i september 2018.
Troligen inkopplade för att utredningen gått i stå, det tycks bli mer fart en tid efteråt.

Där en krimtekniker från GMP tänker till kring viktig bevisning och GS hypotes om att tråden med största sannolikhet skulle ha legat där sen tidigare var fel.

5 juni 2018 nämns att bla röd fiber/snöre och jacka med orange detaljer ska eftersöktas i huset.
iakttogs."

I2 oktober skriver GS att det nu letas på tidigare tillvarataget material (beslag) om klädesplagg har skador och släppt fibrer/trådar.

"De nu undersökta föremålen, se nedan godslista, har varit mindre prioriterade tidigare. De har nu undersökts med framförallt fokus på eventuell blodförekomst och eventuella skador som kan tyda på att de släppt fibrer/fibertrådar."

"En orange T-shirt (2018-5000-BG61383-2) uppvisade liknande färg som en tidigare

15 oktober är de och krattar utefter möjliga flyktvägar då bla mordvapen saknas.

Drygt ett år senare (2019-08-27 -2019-09-12) då SD grips, görs en förnyad platsundersökning och där nämns 2 röda trådrullar och ett rött garnnystan som hittats i allrum källare.

"Trådrullarna 0277-0279 har skickats till NFC för jämförelse mot tråd och fibertuss (S049-S050) som säkrades vid brottsplatsen/kroppen tidigare. Svar från NFC redovisas i separat protokoll från NFC."
(ab 157)

Det krimtekniska verkar ha blivit ifrågasatt då ÅH vidarebefordrar en skärpning efter möte med GMP.
Det är ju av vikt att dra igång snabbt gällande beslag och matchning samt skriva protokoll.

Vissa saker kan vara förödande i en utredning, dvs om slutsatser dras för snabbt och spår samt gods/material inte säkras.
Mord är färskvara (som pappa till puggen säger dvs GW) och det har med tid att göra om det så rör att minnen sviktar eller att väder och vind förstör.

Inne hos steffe, i tvättstugan
De använde det gröna, "leukomalakitgrön" minns ej vad det heter, även luminol. De var sparsamma eftersom de var rädda att de blodspår dom ev. avsatts skulle spädas/förstöras. Med luminol, måste det gå snabbt, då det handlar om sekunder som det reagerar och "lyser"
Jag vet inte om deg användes något medel vid bp. De sket i att undersöka och dokumentera allt som var synligt för ögat, inte ens det gjorde man. Det kryper i kroppen av att dettacär toppen på något riktigt kladdigt och illaluktande, inom rättsväsendet
Vad skulle häbt om Linden inte slutat, om det gjorts en rättssak av hans svineri? Hade det kunnat leda till att de mål han dömt, skulle behövts tas om? Kostsamt. Svågerpolitik och korrupt så in i helvete.
Citera
2021-12-03, 15:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

iakttogs."

(ab 157)

Självklart ifrågasätter jag inte väderstecken , utan positioneringen utifrån beskrivningen, från kroppen, från brottsplatsen och utmed planket.

"utmed bullerplanket i sydlig riktning från kroppen."
"Ca 10 meter från brottsplatsen, i västlig riktning utmed bullerplanket"

Frågan är ju om med riktningen avses åt samma håll, då plankets vinkling (enliget kartan) ligger i sydvästlig riktning.

Jag förstår inte vad du menar heller? Det finns ju en bild på tråden, både när den är på kroppen, och när den ligger vid hålet på marken. Bara det att det är maskat för oss när kroppen ligger på plats.

Jag kan inte se att det är ett problem att man maskar sådana bilder, då det handlar om känsliga saker. För rätten och för de som är involverade i rättegången är det ju inte maskat.

Jo, visst har många undersökningar tagit lång tid, och tyvärr har ju en del material gått om intet pga av det.

Som jag minns det krattades det i okt för att leta efter mobilen? Säkert också mordvapnet också.

Nu lyckades man till sist ändå fälla SD för mordet.
Citera
2021-12-03, 15:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Gjutning av hallgolv på sensommaren är intressant.
Så förvirrad som han är skulle han nog ha kunnit gjuta in hela SD utan att fatta och sen få ångest retroaktivt.

Hans moral är ett kapitel för sig själv. Förutom att gravt identifiera sig med HD som otrohetsoffer och få subjektivt synfält är avlyssningen intressant. Likaså hur han svettas över att han inte varit på plats vid cacher i tiden före mordet och bluffat.

JG vill ha högt rättpatos men det har han föga. Han påstår han ville återförenas med LW vid FTF i april.
Det är bara att titta på hur han spyr galla över LW i dialog med stackars HD...

JG om polisen MJ och att gjuta hallgolv:

JG förhör 2018-10-18 kl 12:07:
" Han hade kontakt med Stefan om att han skulle åka till huset. Han tog själv initiativ till att åka dit vid just det tillfället. Han behövde cementblandaren för att gjuta grunden till en
hörnsten samt gjuta ett hallgolv i sitt och LI:s torp." (ab 150)

Avlyssning JG till SD 2018-10-18 kl 20:46:
JG: .. ja men .. ja men du M vill jag inte nämna i .. i .. jag var .. jag var jävligt nära att säga M om .. om ..
SD: (skrattar)
JG: .. om .. om .. om vem som hjälpte mig tillslut att .. att lägga cement. Liksom för jag sa till
dom alltså ja vi hämtade den men jag använde inte den. Jag tror inte jag använde den förrän
typ augusti, eeh och jag berättade precis varför. Och då var jag på väg .. jag var på väg att göra
en Stefan ..
JG: Jag .. och de .. men när .. men när jag gjorde det då såg jag till att polisen var på plats
(skrattar).
JG: (skrattar) Men .. men de .. den har det bara varit dumt alltså det var o .. det hade varit
jätteonödigt så att säga."
(ab 154)

JGs sambo LI säger dock vem som gjöt golv.
Förhör 2018-10-30:
" Vem utförde gjutningen och när i tid var det?
Det var J tillsammans med hans vän MJ som gjöt. Jag tror att de gjorde det en sen eftermiddag/kväll i juli eller augusti, de gjorde klart det på en dag. Jag var inte med vid det tillfället." (ab 150)

Förhör med polisen MJ 2018-10-30:
" M uppger i sak att han känner J sedan 2005-2006 och att det var genom innebandyn som de fick kontakt."
" De har genom åren pratat i generella termer om vad polisen gör i utredningar eftersom J haft tolkuppdrag åt polisen och har viss insyn i förhörsmetoder."

"Gjutning av betonggolv vid torpet i Ammeberg.
M kommer inte ihåg när J frågade honom om han kunde hjälpa till med gjutningen men tror att det var under sommaren och att när det blev aktuellt att hjälpa till var det i slutet av sommaren. Det var J och M som utförde arbetet, det var inga andra inblandade."

" J har berättat att han och Stefan chattar på Telegram för att han inte vill att polisen ska kunna läsa vad han och Stefan skriver till varandra. M rådde honom att berätta det för polisen."

"M uppfattar det som att J har ett högt rättspatos och att J inte skulle göra något på uppdrag åt Stefan, såsom att gömma saker eller på annat sätt undanhålla information eller försvåra för polisen." (ab 151)

Högt rättpatos.
JG raderar mobilen, även på toa vid förhör. Han använder telegram för att undkomma granskning av polis och underlåter att nämna att polisen M gjöt golvet.

Nåt så gränslöst förvirrat får nog efterlysas. Smyger in när avspärrningar släppt, dokumenterar hur han skiter i mörkret och oroas sen över dna. 👍
Haha ha, sicken person..
Citera
2021-12-03, 16:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Självklart ifrågasätter jag inte väderstecken , utan positioneringen utifrån beskrivningen, från kroppen, från brottsplatsen och utmed planket.

"utmed bullerplanket i sydlig riktning från kroppen."
"Ca 10 meter från brottsplatsen, i västlig riktning utmed bullerplanket"

Frågan är ju om med riktningen avses åt samma håll, då plankets vinkling (enliget kartan) ligger i sydvästlig riktning.

1) Jag förstår inte vad du menar heller? Det finns ju en bild på tråden, både när den är på kroppen, och när den ligger vid hålet på marken. Bara det att det är maskat för oss när kroppen ligger på plats.

2) Jag kan inte se att det är ett problem att man maskar sådana bilder, då det handlar om känsliga saker. För rätten och för de som är involverade i rättegången är det ju inte maskat.

3) Jo, visst har många undersökningar tagit lång tid, och tyvärr har ju en del material gått om intet pga av det.

Som jag minns det krattades det i okt för att leta efter mobilen? Säkert också mordvapnet också.

4. Nu lyckades man till sist ändå fälla SD för mordet.
La in numrering i text.
1. Jag skriver om fibertussens placering 10 meter bort om kroppen.

2. Jag skriver om att vara inkonsekvent:

a) dvs ta med foto på burkar (inte av värde för rättsfallet) när annat saknas såsom foto på tussen (av värde för rättsfallet).

c) varav koner knappast behöver maskas.
Att ett brottsoffer maskas är givet - vilket ses på andra bilder i samma protokoll och andra bilagor som är betydligt närmre än 7-10 meter eller likt denna:
https://www.bildtagg.se/bild/xdn2uvb91wcifs2vm4j0lf

3. Ja. Ren och skär skandal.

4. Om man inte enbart ser till fällande dom så berör det rättssäkerhet.

Det berör att spår kan ha gått till spillo pga av en miserabel inledning gällande eftersök och likaså hur dåligt spår/material säkras därefter.

Sen finns faktorn eventuella medhjälpare, anstiftan eller skyddande av brottsling.
Det blir liksom värre om en utredning ser ut så här och problemet är ju inte att det är ett enda fel. Det är multum.

Att ens behöva koppla in GMP i ett senare skede säger en hel del om det kritiska läget. Vilket var bra att det gjordes, en i sig mycket professionell tvärvetenskaplig grupp.
Senast redigerad av develi 2021-12-03 kl. 16:18.
Citera
2021-12-03, 16:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Inne hos steffe, i tvättstugan
De använde det gröna, "leukomalakitgrön" minns ej vad det heter, även luminol. De var sparsamma eftersom de var rädda att de blodspår dom ev. avsatts skulle spädas/förstöras. Med luminol, måste det gå snabbt, då det handlar om sekunder som det reagerar och "lyser"
Jag vet inte om deg användes något medel vid bp. De sket i att undersöka och dokumentera allt som var synligt för ögat, inte ens det gjorde man. Det kryper i kroppen av att dettacär toppen på något riktigt kladdigt och illaluktande, inom rättsväsendet
Vad skulle häbt om Linden inte slutat, om det gjorts en rättssak av hans svineri? Hade det kunnat leda till att de mål han dömt, skulle behövts tas om? Kostsamt. Svågerpolitik och korrupt så in i helvete.
Jag menade bullerplanket, det kom inte med så tydligt ser jag.
Citera
2021-12-03, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är några år sedan det konstaterades att LW inte levde så värst lång tid efter den misshandeln hon blev utsatt för.

Har du missat det!?

Tänker du ta varje rad ur FUP och skriva dina fyrkanter framför?

Hon kunde ha levt i max en timme, sa rättsläkaren. Vi får hoppas att Lena var medvetslös då när hon gled in i evigheten. Att hon slapp lida en längre tid.
Senast redigerad av zilvereko 2021-12-03 kl. 18:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in