Citat:
Aha. Du tycker alltså, på fullt allvar att en privat tvist i domstol är ett lämpligt forum att driva en akademisk fejd där professorn ska visa rang?
Om varje person som får vård och diagnos i detta avlånga rike skulle dubbelkolla med en professor om vården är rätt och adekvat, samt att vårdgivaren har rätt kompetens, är min fråga hur det ska gå till?
Problemet är att Ebba Busch inte har bevisning, och att hon är en rättshaverist som kommer med hittepå bevisning där det är den sakkunniges titel som ska ge trovärdighet åt skräp som inkommer en tingsrätt. Det handlar om att ifrågasätta, men utan ett bevistema. Det kanske funkar i samtal jurister emellan, utanför domstolen. Men i domstol ska denne sakkunnige professor svara på en enda fråga, och den är om han undersökt eller ens träffat Esbjörn.
På engelska kallas det för confidence trick. Där det är trovärdighet som gör att folk går på olika minor. Ett modus operandi där en partiledare för KD eller en professor har initialt hög trovärdighet där åldringar som Esbjörn kommer sakna varningsklockor, och öppna dörren för en främling. Men i domstol funkar inte ett utlåtande från en professor som mot betalning går in i en akademisk fejd med vårdgivare.
Om varje person som får vård och diagnos i detta avlånga rike skulle dubbelkolla med en professor om vården är rätt och adekvat, samt att vårdgivaren har rätt kompetens, är min fråga hur det ska gå till?
Problemet är att Ebba Busch inte har bevisning, och att hon är en rättshaverist som kommer med hittepå bevisning där det är den sakkunniges titel som ska ge trovärdighet åt skräp som inkommer en tingsrätt. Det handlar om att ifrågasätta, men utan ett bevistema. Det kanske funkar i samtal jurister emellan, utanför domstolen. Men i domstol ska denne sakkunnige professor svara på en enda fråga, och den är om han undersökt eller ens träffat Esbjörn.
På engelska kallas det för confidence trick. Där det är trovärdighet som gör att folk går på olika minor. Ett modus operandi där en partiledare för KD eller en professor har initialt hög trovärdighet där åldringar som Esbjörn kommer sakna varningsklockor, och öppna dörren för en främling. Men i domstol funkar inte ett utlåtande från en professor som mot betalning går in i en akademisk fejd med vårdgivare.
Nej, det har jag aldrig sagt. Vore klädsamt om du inte lägger ord i min mun.
Dock har vi ett system idag, där till exempel Försäkringskassan har egna läkare som utifrån någon annans intyg eller journal bestämmer ersättningsmöjligheterna för en vanlig medborgare. Samma sak här i bilagorna. En sakkunnig bedömer/tolkar den diagnos Esbjörn fått av Barry och om diagnosen har tillkommit på korrekt sätt. Hur skulle det annars gå till menar du? Om ingen får granska/värdera/tolka intygen, öppnar det upp för missbruk. Inte svårt att skaffa ett intyg som säger det man vill säga, om man så önskar.
När man väl kommer till rättegången, så finns det två sidor som vänder och vrider på allt som framkommer för att få sin klient att framstå i bästa dager och den andra klienten att framstå som raka motsatsen.
Nu håller Ebbas expert med om diagnosen Esbjörn fått, så råder ingen akademisk fejd vad jag kan se. Att Barry fått ett påpekande om Majkgårds informationslappkast ser jag väl som sunt. Vad det sedan leder till, är något annat, men observeras bör det och anmärkas på det likaså. Rättssäkerhet går åt alla håll.
Ebba må vara en rättshaverist och komma med "hittepåbevisning", men just när det gäller Barrys undersökning tycker jag det faller helt och hållet. Ebba bevisar absolut ingenting. Det är Barry som påstår och Ebbas expert håller med. Att det i det här fallet behövs någon som dubbelkollar, är för att allt står och faller med Esbjörns faktiska förmåga. Inte speciellt konstigt tycker jag. Att Ebba anlitar någon som otvivelaktigt vet vad h*n pratar om, är väl bara bra? Att anlita någon som inte kan, är i alla fall mer än lovligt dum i min bok. Sedan tror jag allt att Ebbas expert hade fått fler frågor än den du föreslog. Dock är det en onödig fråga, för att han inte har träffat Esbjörn är allmän kunskap.