2021-12-03, 12:16
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Aha. Du tycker alltså, på fullt allvar att en privat tvist i domstol är ett lämpligt forum att driva en akademisk fejd där professorn ska visa rang?

Om varje person som får vård och diagnos i detta avlånga rike skulle dubbelkolla med en professor om vården är rätt och adekvat, samt att vårdgivaren har rätt kompetens, är min fråga hur det ska gå till?

Problemet är att Ebba Busch inte har bevisning, och att hon är en rättshaverist som kommer med hittepå bevisning där det är den sakkunniges titel som ska ge trovärdighet åt skräp som inkommer en tingsrätt. Det handlar om att ifrågasätta, men utan ett bevistema. Det kanske funkar i samtal jurister emellan, utanför domstolen. Men i domstol ska denne sakkunnige professor svara på en enda fråga, och den är om han undersökt eller ens träffat Esbjörn.

På engelska kallas det för confidence trick. Där det är trovärdighet som gör att folk går på olika minor. Ett modus operandi där en partiledare för KD eller en professor har initialt hög trovärdighet där åldringar som Esbjörn kommer sakna varningsklockor, och öppna dörren för en främling. Men i domstol funkar inte ett utlåtande från en professor som mot betalning går in i en akademisk fejd med vårdgivare.

Nej, det har jag aldrig sagt. Vore klädsamt om du inte lägger ord i min mun.

Dock har vi ett system idag, där till exempel Försäkringskassan har egna läkare som utifrån någon annans intyg eller journal bestämmer ersättningsmöjligheterna för en vanlig medborgare. Samma sak här i bilagorna. En sakkunnig bedömer/tolkar den diagnos Esbjörn fått av Barry och om diagnosen har tillkommit på korrekt sätt. Hur skulle det annars gå till menar du? Om ingen får granska/värdera/tolka intygen, öppnar det upp för missbruk. Inte svårt att skaffa ett intyg som säger det man vill säga, om man så önskar.

När man väl kommer till rättegången, så finns det två sidor som vänder och vrider på allt som framkommer för att få sin klient att framstå i bästa dager och den andra klienten att framstå som raka motsatsen.

Nu håller Ebbas expert med om diagnosen Esbjörn fått, så råder ingen akademisk fejd vad jag kan se. Att Barry fått ett påpekande om Majkgårds informationslappkast ser jag väl som sunt. Vad det sedan leder till, är något annat, men observeras bör det och anmärkas på det likaså. Rättssäkerhet går åt alla håll.

Ebba må vara en rättshaverist och komma med "hittepåbevisning", men just när det gäller Barrys undersökning tycker jag det faller helt och hållet. Ebba bevisar absolut ingenting. Det är Barry som påstår och Ebbas expert håller med. Att det i det här fallet behövs någon som dubbelkollar, är för att allt står och faller med Esbjörns faktiska förmåga. Inte speciellt konstigt tycker jag. Att Ebba anlitar någon som otvivelaktigt vet vad h*n pratar om, är väl bara bra? Att anlita någon som inte kan, är i alla fall mer än lovligt dum i min bok. Sedan tror jag allt att Ebbas expert hade fått fler frågor än den du föreslog. Dock är det en onödig fråga, för att han inte har träffat Esbjörn är allmän kunskap.
2021-12-03, 12:41
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Aha. Du tycker alltså, på fullt allvar att en privat tvist i domstol är ett lämpligt forum att driva en akademisk fejd där professorn ska visa rang?

Om varje person som får vård och diagnos i detta avlånga rike skulle dubbelkolla med en professor om vården är rätt och adekvat, samt att vårdgivaren har rätt kompetens, är min fråga hur det ska gå till?

Problemet är att Ebba Busch inte har bevisning, och att hon är en rättshaverist som kommer med hittepå bevisning där det är den sakkunniges titel som ska ge trovärdighet åt skräp som inkommer en tingsrätt. Det handlar om att ifrågasätta, men utan ett bevistema. Det kanske funkar i samtal jurister emellan, utanför domstolen. Men i domstol ska denne sakkunnige professor svara på en enda fråga, och den är om han undersökt eller ens träffat Esbjörn.

På engelska kallas det för confidence trick. Där det är trovärdighet som gör att folk går på olika minor. Ett modus operandi där en partiledare för KD eller en professor har initialt hög trovärdighet där åldringar som Esbjörn kommer sakna varningsklockor, och öppna dörren för en främling. Men i domstol funkar inte ett utlåtande från en professor som mot betalning går in i en akademisk fejd med vårdgivare.

Vadå fejd med vårdgivare???
Han håller ju helt med alla psykolog utredningar & utlåtanden från 2010, 2012, 2014 och 2020.
Professor Jan har granskat doktorand Barrys utredning och hans utredning är godkänd.
Lindrig kognitiv nedsättning som även helt utesluter demens.
Överförmyndarnämnden i Västerås kom fram till samma sak.
Patienten har rättshandlingsförmåga och förstår vad det gäller.
2021-12-03, 12:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag vill inte vara den som är den - men väx upp för fan.
Expertutlåtande bygger i många fall nästan uteslutande på skrivna uppgifter, bilder, filmer med mera.
Det är ytterst sällan en ballistisk expert själv skjutit den person som är föremål för det brottmål han ska yttra sig i. Han går enbart på andrahandsuppgifter. Det är vanligt att man i domstol tar in medicinska experter och konsulter som utifrån befintligt underlag uttalar sig om saker.
Det är vanligt inom vården att man skickar journaler och röntgenbilder, provresultat med mera till andra sidan jordklotet för att få ett utlåtande från expert. Det är ytterst sällan man flyger runt patienten, primärt av kostnadsskäl men också för att en del patienter inte överlever en längre flygtur. Du flyger inte heller hit experter - mest för att experter inte har tid att flyga jorden runt, de har ju att göra på hemmaplan.
Men just när det gäller Esbjörn är han så otroligt speciell att alla regler slutar gälla.
Förstår inte att du så innerligt önskar livet ur den stackarna.

Eftersom du inte vet hur verkligheten fungerar så blir allt väldigt underligt för dig - mot tips är att fråga en vuxen innan du fortsätter göra bort dig.

Det är väl ändå skillnad på att göra en bedömning utifrån adekvata undersökningar/provreslutat som krävs för att ställa en diagnos, mot att som i det här fallet sakna den viktiga (som professorns själv uttrycker det "oerhört viktigt") biten med närståendes uppgifter, utom en sådan som är väldigt motsägelsefull mot undersökningsresutatet gjord av psykologen.

Istället för en egen klinisk bedömning som görs på ett professionellt sätt, med adekvata undersökningar, frågor och test, används här filmklipp från en intevju i Tv och en bandupptagning från en rättegång.

Inte att jämföra med röntgenundersökningar och blodprovresultat som generellt sett säkerligen är lättare att tolka än ett diffust lindrig kognitiv nedsättning/ospecifik kognitiv sjukdom, även om både röntgenbilder och provsvar även dom kan handla om en tolkningsfråga.
Senast redigerad av notknapparen 2021-12-03 kl. 12:44.
2021-12-03, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, det är inte min agenda.
Den vet du inget om!

Jag är varken det ena eller det andra som du påstår.

Jag anser att Esbjörn har hamnat i en sits som han inte önskat; han var inte den som aktivt la ut sin bostad till försäljning.

I den här härvan kan det finnas många som vill åt Esbjörns fastighet.

Där är det väldigt oklart vilka roller hans olika närstående har.

Jag står kvar vid min åsikt att Ebba har agerat oemaptiskt och omoraliskt, genom det övertag hon har. Det har definitivt inget att göra med som vissa försöker få det till; att jag skulle hata Ebba eller KD.

Det jag ogillar, det handlar om det beteende som flera av våra politiker har, däribland Ebba Busch i den här husaffären.

Ebbas agerande är precis lika otrevligt som Mona Sahlins Toblerone/lån till vakt, och nu även tillviss del Strandhälls lögner.

Det handlar om att agera på egoistiska sätt, där man anser sig ha större rätt än andra, att gå över gränser som är anständiga på andra människors bekostnad.

Ebba kan ha gjort alla rätt (lagligt) i denna affär, men hon har inte i mina ögon agerat moraliskt.

Hur kan man tycka att man har skapat "barnens plats på jorden" medan säljaren gråter, är förtvivlad och förvirrad av hela karusellen. Det övergår mitt förstånd.

Våra politiker är förtroendevalda.

De ska agera på just det sätt så att vi får förtroende för dom och det de representerar, vara lagliglydiga, vara ärliga och inte missbruka sin position/makt för att få personliga vinningar.

Här i tråden pågår en kampanj för att undergräva de som ni anser har en annan uppfattning än ni själva. Det görs bl a genom att vissa skribenter skriva inlägg som inte är ett svar till den som de har annan uppfattning om, och där skriva saker om skribenten, dock utan att namnge personen på ett nedsättande sätt. Det handlar också om att på liknande sätt lägga in inlägg (också utan mottagnade skribent) med text som är subtilt skriven för att förstå att den som har citerat valda delar av professorns yttrande om Esbjörns funktionsnivå, har vinklat texten så att den är totalt missvisande.

Det är att inte föra en debatt, eller att diskutera och visar på att man tycker att man kan ta fula grepp för att sänka sina meningmotståndare.

Är man en ärlig person som är beredd att diskutera, då gör man det "öga mot öga", inte "skvallrar" med fula vinklingar.
Jo Esbjörn sökte aktivt köpare till sin bostad. Annars hade han inte sagt att det var till salu, och folk hade inte fått kännedom om att han ville sälja.
2021-12-03, 12:45
Medlem
Citat:
Professorn har varken mörkat eller på annat sätt varit otydlig med hur och vad som har gjorts. Det är inte heller så att man kan tvivla på hans kunskaper i ämnet, hans kompetens.

Jag tror inte att han är oärlig, bäst att klargöra.

Jag tror faktiskt inte heller att hans bedömning är felaktig, även om den som han själv nämner blir osäkrare av att han inte själv träffat Esbjörn, det finns en stor differens mellan undersökningsresultatet hos BK och vad anhöriga beskriver om Esbjörns funktionsnivå. Inte heller har BK gjort några nya undersökningar efter det att anhöriga reagerat på resultatet från BK undersökning, inte heller har han varken haft kontakt med andra anhöriga som skulle kunna vara mer objektiva. Sist men inte minst sakans en kommentar om denna diskrepans.

Däremot har han trots sina egna ord om att man måste vara försiktig med bedömningen med anledning av ovanstående, faktiskt ställt en diagnos. Han har dessutom skrivit om anhöriga på ett sådant sätt att han svartmålat dom, då utan att själv ha varken träffat Esbjörn eller anhöriga.

JM kan absolut ha rätt här, det vet vi inget om.

På det viset är hans yttrande motsägelsefullt.

Jag saknar också som sagt en förklaring på av vem som har begärt uppdraget och till vad intyget ska användas till. För mig ett viktigt klargörande för att kunna förstå intyget i sin helhet.

Först så vill jag välkomna dig till denna lååånga tråd där du o andra försöker hålla en saklig nivå.

Tyvärr är det som du redan noterat att om det nämns något som kan ligga Ebba till last så kommer attackerna omgående, med diverse påhopp, vilseledande resonemang men framförallt nedsättande kommentarer om meningsmotståndare.
Så är det bara o man fattar snabbt deras agenda.

Här kan du läsa om Ebba Bluffs inkallande av sin expertis:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOkAAQ/ebba-busch-har-latit-professor-granska-esbjorns-utredningar
2021-12-03, 12:46
Medlem
Citat:
Det är väl ändå skillnad på att göra en bedömning utifrån adekvata undersökningar/provreslutat som krävs för att ställa en diagnos, mot att som i det här fallet sakna den viktiga (som professorns själv uttrycker det "oerhört viktigt") biten med närståendes uppgifter, utom en sådan som är väldigt motsägelsefull mot undersökningsresutatet gjord av psykologen.

Istället för en egen klinisk bedömning som görs på ett professionellt sätt, med adekvata undersökningar, frågor och test, används här filmklipp från en intevju i Tv och en bandupptagning från en rättegång.

Inte att jämföra med röntgenundersökningar och blodprovresultat som generellt sett säkerligen är lättare att tolka än ett diffust lindrig kognitiv nedsättning/ospecifik kognitiv sjukdom, även om både röntgenbilder och provsvar även dom kan handla om en tolkningsfråga.
Han har ju utgifter från "närstående" - däremot föreföll dessa var längre och det reagerade folk på, vilket visar att systemet fungerar. Det är inte heller så att det står och faller med dessa anhörigutlåtande. Experten har till skillnad från oss fått tillgång till journaler tio år bakåt i tiden. Det går utifrån dessa att skapa sig en rätt bra bild om på vilket håll saker går, eller om de står stilla.
Jag tror du missuppfattat det hela - Barrys utlåtande är inte det enda som legat till grund här utan det finns betydligt mer som löper över många år. Esbjörn har ju trugat på dessa utredningar förr och de äldre har självklart tagits i beaktande. Det är den sammanlagda bilden man uttalar sig om - inte en utredning.
2021-12-03, 12:49
Medlem
Citat:
Professorn har varken mörkat eller på annat sätt varit otydlig med hur och vad som har gjorts. Det är inte heller så att man kan tvivla på hans kunskaper i ämnet, hans kompetens.

Jag tror inte att han är oärlig, bäst att klargöra.

Jag tror faktiskt inte heller att hans bedömning är felaktig, även om den som han själv nämner blir osäkrare av att han inte själv träffat Esbjörn, det finns en stor differens mellan undersökningsresultatet hos BK och vad anhöriga beskriver om Esbjörns funktionsnivå. Inte heller har BK gjort några nya undersökningar efter det att anhöriga reagerat på resultatet från BK undersökning, inte heller har han varken haft kontakt med andra anhöriga som skulle kunna vara mer objektiva. Sist men inte minst sakans en kommentar om denna diskrepans.

Däremot har han trots sina egna ord om att man måste vara försiktig med bedömningen med anledning av ovanstående, faktiskt ställt en diagnos. Han har dessutom skrivit om anhöriga på ett sådant sätt att han svartmålat dom, då utan att själv ha varken träffat Esbjörn eller anhöriga.

JM kan absolut ha rätt här, det vet vi inget om.

På det viset är hans yttrande motsägelsefullt.

Jag saknar också som sagt en förklaring på av vem som har begärt uppdraget och till vad intyget ska användas till. För mig ett viktigt klargörande för att kunna förstå intyget i sin helhet.
Det mesta talar för att han har rätt. Spec han kompetens.

Du har fått förklaring på varför yttrandet finns. Läs sammanfattningen inför huvudförhandlingen om inget annat så ser du varför och om vad sakkunnige Jan ska vittna.

Det är omöjligt att i varje enskilt dokument förklara varför det tillkom, på vems initiativ och vem som känner vem. Har man sysslat lite med dokumentation av denna typ så förstår man detta.

Läs på inlagorna så blir diskussionerna bättre och mer givande än om du ska gissa varför hela tiden.
2021-12-03, 12:51
Medlem
Citat:
Jo Esbjörn sökte aktivt köpare till sin bostad. Annars hade han inte sagt att det var till salu, och folk hade inte fått kännedom om att han ville sälja.

Nu får du väl ändå ge dig.

Esbjörn sökte passivt köpare annars hade han lämnat uppdraget till en mäklare, annonserat, satt upp en till salu-skylt mm

Det är Ebba som är aktiv o söker kontakt m Esbjörn.
2021-12-03, 12:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nej, han hade inte lagt ut fastiheten till försäljing. Inte heller sökte han aktivt på det sätt som du påstår.

Kan du länka till detta?

Det där är en vinkling du gör.

Det är Ebba som söker upp Esbjörn.

"Dagarna hade sin gilla gång för Esbjörn fram till i somras då Ebba Busch dök upp. Esbjörn kände sig smickrad över att en politiker känd från tv intresserade sig för honom. Hon bjöd hem honom till sig på kaffe och berättade att hon ville köpa hans ställe."

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
2021-12-03, 12:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Nej, det är inte min agenda.
Den vet du inget om!

Jag är varken det ena eller det andra som du påstår.

Jag anser att Esbjörn har hamnat i en sits som han inte önskat; han var inte den som aktivt la ut sin bostad till försäljning.

I den här härvan kan det finnas många som vill åt Esbjörns fastighet.

Där är det väldigt oklart vilka roller hans olika närstående har.

Jag står kvar vid min åsikt att Ebba har agerat oemaptiskt och omoraliskt, genom det övertag hon har. Det har definitivt inget att göra med som vissa försöker få det till; att jag skulle hata Ebba eller KD.

Det jag ogillar, det handlar om det beteende som flera av våra politiker har, däribland Ebba Busch i den här husaffären.

Ebbas agerande är precis lika otrevligt som Mona Sahlins Toblerone/lån till vakt, och nu även tillviss del Strandhälls lögner.

Det handlar om att agera på egoistiska sätt, där man anser sig ha större rätt än andra, att gå över gränser som är anständiga på andra människors bekostnad.

Ebba kan ha gjort alla rätt (lagligt) i denna affär, men hon har inte i mina ögon agerat moraliskt.

Hur kan man tycka att man har skapat "barnens plats på jorden" medan säljaren gråter, är förtvivlad och förvirrad av hela karusellen. Det övergår mitt förstånd.

Våra politiker är förtroendevalda.

De ska agera på just det sätt så att vi får förtroende för dom och det de representerar, vara lagliglydiga, vara ärliga och inte missbruka sin position/makt för att få personliga vinningar.

Här i tråden pågår en kampanj för att undergräva de som ni anser har en annan uppfattning än ni själva. Det görs bl a genom att vissa skribenter skriva inlägg som inte är ett svar till den som de har annan uppfattning om, och där skriva saker om skribenten, dock utan att namnge personen på ett nedsättande sätt. Det handlar också om att på liknande sätt lägga in inlägg (också utan mottagnade skribent) med text som är subtilt skriven för att förstå att den som har citerat valda delar av professorns yttrande om Esbjörns funktionsnivå, har vinklat texten så att den är totalt missvisande.

Det är att inte föra en debatt, eller att diskutera och visar på att man tycker att man kan ta fula grepp för att sänka sina meningmotståndare.

Är man en ärlig person som är beredd att diskutera, då gör man det "öga mot öga", inte "skvallrar" med fula vinklingar.

Nej, jag vet inte exakt varför du deltar här i diskussionerna, det har du rätt i. Å andra sidan så pekade jag inte ut dig, så om du känner dig träffad, är det helt upp till dig.

Vad gäller tråden, så är det som jag sagt, väldigt polariserat, vi och dom. Du upplever att sådana som jag undergräver, men du ser inte att det här förekommer åt båda håll. Under hela trådens livslängd har det varit oändliga mängder med epitet, fulargumenterande, lögner, offtopics och jag vet inte vad. Inget nytt på den fronten har hänt sedan du kom in i bilden.

Jag ifrågasätter (precis som andra ifrågasätter mig), under undergräver. Har man underbyggda åsikter, tål de att granskas. Granska gärna det jag säger, ifrågasätt det, bevisa att jag har fel och jag lovar att jag kommer följa den väg fakta tar mig.

Det är intressant att du kastar gurka i växthus här och anklagar andra för att skriva inlägg som är riktade till andra än inlägget du svarar på. Jag är säkert inte oskyldig till det beteendet själv, men gör det inte medvetet. Försöker att hålla mig till den jag besvarar.

Jag är en person som (åtminstone i den här tråden) försöker gå på hårda fakta, så det är klart att jag reagerar på de som går på sina känslor, speciellt när känslorna inte är baserade på fakta.

Nej, Esbjörn la inte ut sin fastighet till försäljning hos en mäklare. Men i min bok utesluter det inte att han var villig att sälja fastigheten om rätt köpare dök upp. Han gick ändå hem till Ebba för att diskutera en eventuell försäljning, han fortsatte träffa henne under två månaders tid, de diskuterade pris, vad som skulle hända med fastigheten. Han pratade med mäklaren som ordnade med kontraktet. Han pratade med sina anhöriga och han lär till och med ha försökt att matcha Ebbas erbjudande hos andra spekulanter. Med tanke på hur lätt han gjorde sig oanträffbar och omöjlig efter kontraktspåskriften, ser jag det som ytterst sannolikt att han hade kunnat göra detsamma innan kontraktspåskriften om han hade velat.

Vad för övertag hade Ebba i den här affären? Jag har svårt att se det faktiskt. Ebba är en kändis javisst, men förutom det? Det är Esbjörn som har något som Ebba ville köpa. Ebba satt i en situation som var besvärlig, då hon saknade fast eget boende i närheten av sina barns far.

Hur har Ebba agerat oempatiskt och omoraliskt i den här affären? Det är så lite vi vet om hur det faktiskt har gått till och hur parterna har resonerat där och då, så hur kan du fälla det omdömet?

Har du sett Esbjörn gråta? Det har inte jag. Jag har sett påståenden om att han gjort så, men då han själv har fått komma till tals, framstår han mest som en tjurig gammal gubbe. Esbjörn får man mestadels bara se på bild, men inte höra. Vad han tycker och tänker filtreras nästan alltid genom andra.

Vad gäller politiker, så när jag ett allmänt politikerförakt, men ser inte att den här fastighetsaffären är resultat av någon som helst politik, så jag lämnar det därhän. Om Ebba är något mer än Ebba, så är det nog att hon är frånskild förälder. Däri ligger nyckeln till varför hon jagade en ny bostad. Det handlar inte om pengar eller instagramstorys, utan om en jobbande förälders försök att göra en jobbig situation något bättre.

Politiken finns bara där när det gäller att förklara hennes efterhantering. Hade hon inte varit politiker, hade hon inte gått att utpressa via media, utan då hade Esbjörnsidans enda utvägar varit dialog eller tingsrätten. Ebba hade nog manglat på hårdare då, för tack vare att hon är i förtroendebranchen har hon haft silkesvantarna på.
2021-12-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Först så vill jag välkomna dig till denna lååånga tråd där du o andra försöker hålla en saklig nivå.

Tyvärr är det som du redan noterat att om det nämns något som kan ligga Ebba till last så kommer attackerna omgående, med diverse påhopp, vilseledande resonemang men framförallt nedsättande kommentarer om meningsmotståndare.
Så är det bara o man fattar snabbt deras agenda.

Här kan du läsa om Ebba Bluffs inkallande av sin expertis:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOkAAQ/ebba-busch-har-latit-professor-granska-esbjorns-utredningar
Nedsättande kommentarer om meningsmotståndare? Ja då får man väl kalla det att du gör ett självmål här…..för inte har du väl skrivit nåt öknamn på ebba? Jaja….
Hur var ordspråket. Inte kasta Sten i glashuset eller….

Men visst är det väl så att om motparten hänvisar till nåt har man i ett rättssamhälle rätt att ifrågasätta och granska det?
2021-12-03, 12:58
Medlem
Citat:
Nej, han hade inte lagt ut fastiheten till försäljing. Inte heller sökte han aktivt på det sätt som du påstår.

Kan du länka till detta?

Det där är en vinkling du gör.

Det är Ebba som söker upp Esbjörn.

"Dagarna hade sin gilla gång för Esbjörn fram till i somras då Ebba Busch dök upp. Esbjörn kände sig smickrad över att en politiker känd från tv intresserade sig för honom. Hon bjöd hem honom till sig på kaffe och berättade att hon ville köpa hans ställe."

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/

Nej esbjörn hade låtet göra klart att han ville sälja. Det var genom en bekant på byggden som ebba fick vet att huset var till salu. Hon gick inte runt och ringde på slumpmässigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in