2021-12-03, 09:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
Hahahahha detta är ju för roligt hur folk fortsätter att uppmana till vaccin när vaccinet egentligen är nödläge och man skulle ha både haft den attityden och sagt att det är ett nödläge vaccin. Inte att det ska vara en klassfråga och tala om att *foliehattar är dumma i huvudet* och du ska kräva vaccin på alla och du ska få tilgång till samhället när du har både vaccin och covid pass? Och sen att alarmister vill stänga ner länder/städer gång på gång när det inte funkar och införa HÅRDA restriktioner bara för att visa symbolpolitik för övriga världen när omicron redan har spridits innan man kom ut med omicron. Sen är det ju rätt uppenbart att vi ska ha fler sprutor än bara tre. För varje tal om spruta och varje ord om vaccinpass som kommer från coronaalarmister så känns det som något helt annat. Och att man trodde att vi inte skulle ha några restriktioner när vi har stor vaccingrad I befolkningen lät ju för bra för att vara sant. Seså bli lite realistisk, Covid är här för att stanna.
Just därför bör man vaccinera sig.

Jag tror dock att du saknar analytisk förmåga att förstå detta.
Citera
2021-12-03, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Just därför bör man vaccinera sig.

Jag tror dock att du saknar analytisk förmåga att förstå detta.
Jaha så nu är du en expert och analytiker? Okej förklara då? Fast varför ska vi då ha restriktioner då? Riktigt löjligt att folk säger att vi ska stoppa STOPPA covid! *Arrgh*
Citera
2021-12-03, 09:44
Medlem
Citat:
Det verkar de inte alls det.

Nästan samtliga fallen man set i Europa har varit vaccinerade.

I Sydafrika är 10% av sjukhusinläggningarna barn.

Du måste förstå att kunskapsläget just nu är sådant att man bara kan gissa. Det gäller alla såväl som forskare och lekmän.

Hittills har man inte rapporterat om allvarlig sjukdom eller död gällande Omikron, läkare som ''behandlat'' patienter med Omikron har yttrat sig om milda symtom och ett snabbt tillfrisknande, det borde väl ändå säga något? Sen behöver det givetvis inte stämma i längden. Det behövs självfallet fler fall över en längre period för att kunna dra några slutsatser.
Citera
2021-12-03, 09:52
Medlem
Citat:
Det är lätt. Åtminstone bland utbildade och ansvarsfulla föräldrar, Ingen vill riskera sina barn för ett potentiellt neurotropiskt virus.

Ja, det är anmärkningsvärt det här med vaccination av barn.
Även de mest inbitna vaccinförespråkarna i min bekantskapskrets säger att de vägrar coronavaccinera sina småbarn. Motståndet kan bli stort.
Citera
2021-12-03, 10:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
Jaha så nu är du en expert och analytiker? Okej förklara då? Fast varför ska vi då ha restriktioner då? Riktigt löjligt att folk säger att vi ska stoppa STOPPA covid! *Arrgh*
Har de sagt det?

Alla som har varit med har vetat att förväntningarna på vaccinerna var att de i första hand skulle skydda mot allvarlig sjukdom förhoppningsvis bland riskgrupper. Man la ribban så lågt som vid 50% effektivitet. Man sa också att det inte var säkert att immuniteten skulle vara livet ut.

Vaccinerna har presterat över förväntan och miljoner har undgått att bli allvarligt sjuka eller dö. I Sverige undvek vi antagligen ett blodbad bland äldre i våras.

Men fortfarande härjar viruset hej vilt framförallt i länder med dålig vaccintäckning där grupper inte har vaccinerat sig som i USA, Ryssland, Tyskland osv.

Stopp kanske vi får när anti-virala kommer under nästa år och då vi snabbt kan bryta smittkedjor. Tills dess har vi vaccinerna.
Citera
2021-12-03, 10:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Hittills har man inte rapporterat om allvarlig sjukdom eller död gällande Omikron, läkare som ''behandlat'' patienter med Omikron har yttrat sig om milda symtom och ett snabbt tillfrisknande, det borde väl ändå säga något? Sen behöver det givetvis inte stämma i längden. Det behövs självfallet fler fall över en längre period för att kunna dra några slutsatser.
Man såg samma med de övriga varianterna när de dök upp. Nu har vi dels upptäckt Omikron i ett tidigt skedde dels har det handlat i stort om vaccinerade som blivit smittade. Det finns ingen fakta helt enkelt som gör att man kan komma med något annat än gissningar.
Citera
2021-12-03, 10:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Tyvärr? Inser inte du att Omikron är vägen ur den galna "pandemin"? Om det är som rapporterat hittills, är den mycket smittsam, men med lindriga symptom, vilket borde göra den dominant och kunna definieras som en lättare förkylning, eller?

Ja, frågan är om det är bra eller inte. Frågan är om inte denna variant ev kanske skulle betecknas som ett helt annat virus?

Det man nu ser är att vare sig tidigare infektion eller vaccination mot covid19 tycks skydda mot Omikron. Frågan är då om en infektion med Omikron skyddar mot SARS Covid19? Om jag får gissa är svaret nej. Därför har jag lite svårt att se på vilket sätt nya viruset är vägen ur pandemin. Känns snarare som ett ytterligare problem adderat.
Citera
2021-12-03, 10:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Ja, det är anmärkningsvärt det här med vaccination av barn.
Även de mest inbitna vaccinförespråkarna i min bekantskapskrets säger att de vägrar coronavaccinera sina småbarn. Motståndet kan bli stort.
Men det är det ju inte. Åtminstone inte bland utbildade och informerade föräldrar. Innan Sverige började åkte föräldrar utomlands t.o.m. för att vaccinera sina barn. Det fanns stor grupper på Facebook med föräldrar som gav råd till varandra.
Citera
2021-12-03, 10:19
Avstängd
"Exempelvis kan krav på vaccinationsbevis komma att införas på restauranger, handelsplatser och i kollektivtrafiken om smittspridningen ökar kraftigt."

Kollektivtrafik?

Är det här ett skämt?

Så man väntar till det blir som absolut värst, OCH DÅ, då jävlar.

Förväntar de sig att människor ska förlora sina jobb för att FHM inte jobbar proaktivt?...

Vad händer om man väljer att vaccinera sig med 1 spruta nu, det ska ju inte vaccinpasset gälla för, det ska vara 2...
Citera
2021-12-03, 10:21
Medlem
Davys avatar
Är det någon som på ett sakligt sätt kan förklara varför friska människor ska vaccinera sig mot covid, men när samma grupp inte uppmanats vaccinera sig mot den årliga influensan?

Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensan, är ca 40 år. Och jag har aldrig uppmanats att isolera mig för att skydda de äldre. Det är ju vanligt att det dör tusentals gamla i influensan varje år.

Vad är skillnaden?
Citera
2021-12-03, 10:24
Medlem
Citat:
Men det är det ju inte. Åtminstone inte bland utbildade och informerade föräldrar. Innan Sverige började åkte föräldrar utomlands t.o.m. för att vaccinera sina barn. Det fanns stor grupper på Facebook med föräldrar som gav råd till varandra.

Och det samtidigt som FHM då sa att barn varken blev sjuka eller spred smitta.
Hur får du ihop det med ditt försök att idiotförklara övriga?
Det är raka motsatsen och dom du försöker lyfta upp är extrema hysteriker.
Citera
2021-12-03, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var det svårt att förstå?

Ja det var svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto