2021-12-02, 18:38
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja, även media hade varit "all over" fallet om det fanns minsta tvivel eller ens något som pekar på mord.

Absolut, jag tycker att medias tystnad kan tolkas väl som att ingenting nytt har framkommit. Självklart hade man som journalist lyft på luren och frågat om polis/åklagare hade en ny riktning i förundersökningen. Garanterat hundratusentals klick om så vore fallet. Kommande dagar/veckor får väl visa, men jag tror inte att det finns något nytt stoff att sälja.

Citat:
Visst är det så.
Kombinera det med en kulturkrock där självmord dels är ovanligt och även väldigt skambelagt.

Det förklarar åtminstone en del i föräldrarnas reaktion.
Här tycker jag att man kan bromsa lite gällande kulturen eller den religiösa hemvisten hos föräldrarna. Det finns väldigt många föräldrar som har haft fruktansvärt svårt att acceptera att ens barn tar sitt liv, oavsett bakgrund. Betänk då också för en stund att ens föräldraskap och ens relation med sitt barn faktiskt "öppnas för diskussion" hos allmänheten. Det är svårt att ta till sig hur man reagerar utåt.
Citera
2021-12-02, 19:06
Medlem
Citat:
Visst är det så.
Kombinera det med en kulturkrock där självmord dels är ovanligt och även väldigt skambelagt.

Vi ser ju t.ex inte DA's bror eller nära militärvänner sitta och beklaga sig om mord eller att något är oklart.
Trots att de antagligen hade mest insyn i DA's välmående och privatliv, som förmodligen varit bra utåt, så begriper de uppenbarligen vad som hänt.

DA s bror och hans bäste vän är förvånansvärt tysta.
Särskilt bäste vännen faktiskt.
Citera
2021-12-02, 19:13
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Här tycker jag att man kan bromsa lite gällande kulturen eller den religiösa hemvisten hos föräldrarna. Det finns väldigt många föräldrar som har haft fruktansvärt svårt att acceptera att ens barn tar sitt liv, oavsett bakgrund. Betänk då också för en stund att ens föräldraskap och ens relation med sitt barn faktiskt "öppnas för diskussion" hos allmänheten. Det är svårt att ta till sig hur man reagerar utåt.

Jo, visst är det inte den enda förklaringen. Men jag tror faktiskt att det spelar in.

När jag skriver kultur så syftar jag också på misstro mot polis och myndigheter, vilket föräldrarna förmodligen har med sig efter flykten från Turkiet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
DA s bror och hans bäste vän är förvånansvärt tysta.
Särskilt bäste vännen faktiskt.

Jo, men vad ska de säga? Det är väl nästan mer absurt att vi fortfarande tjattrar på här...
Citera
2021-12-02, 19:18
Medlem
Citat:
Jo, visst är det inte den enda förklaringen. Men jag tror faktiskt att det spelar in.

När jag skriver kultur så syftar jag också på misstro mot polis och myndigheter, vilket föräldrarna förmodligen har med sig efter flykten från Turkiet.

Jo, men vad ska de säga? Det är väl nästan mer absurt att vi fortfarande tjattrar på här...

Det har du mer än rätt i.
Vi är ca 7 pers som är intresserade.

Men föräldrarna är ju aktiva! Om än inte här.
Citera
2021-12-02, 21:01
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det finns säkert en förklaring till att media hållt tyst i detta fallet
Tex att det är försvarets sprängmedel som anvönds
Nej, det fungerar inte så. På film möjligen... Varför i hela h-vete skulle dom vara tysta om det?
Det har använts utr från försvaret och används fortfarande, pansarskott, automatkarbiner, Officerare som gått banans, hemvärnsmän, Värnpliktiga som stulit tårgas och granater. Det har alltid rapporterats om det. Finns ingen anledning att förvrida sanningen för att få bort självmordsstämpeln. Jag kräver inte att man tror precis som jag, men man kan väl försöka hålla sig till sanningen och inte försöka svartmåla organisationer och massmedia för att försöka få bort självmord?

Men, när en beväring tar sin automatkarbin och kliver ut i skogen på en kissepaus och skjuter sig själv i huvudet så *trumvirvel* rapporteras det inte. Vilket sker lite då och då.. Uppsala sist. Nåt år sedan.
Citera
2021-12-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Är det mamman som skriver/säger "Detta stärker möjligheten att mördaren var en medlem av armen"? Hon är alltså helt inställd på att det finns en mördare. Det kanske är så att smärtan över att ens barn kanske har begått självmord är så stor att det känns något lättare att det istället skulle handla om mord. Någon annan har liksom orsakat detta hemska, det kan inte vara barnets eget val.
Jag tror att man som förälder kan få enorma skuldkänslor om ens barn tar sitt liv. Speciellt om man inte kunde se tecken på att något var fel och att man därmed inte hade möjlighet att förhindra eller hjälpa till på något sätt. Då kanske den där "mördaren" på något sätt lindrar en aning.

Hoppas att du är medveten om att du spekulerar när du säger, att det kanske är enklare att sörja förlusten av ett barn som har blivit mördad jämfört med en som har tagit sitt egna liv, och att sorgeprocessen blir enklare genom att man skyller på förlusten av barnet på en mördare.

Mister man en närstående, särskilt om det är ens barn fylls tomheten med sorg och smärta, oavsett om det är mord, självmord, olycka eller sjukdom.

Utifrån personkännedom, god relation och täta kontakter man har haft med sonen utesluter föräldrarna att han skulle avsiktligt ta sitt egna liv. Eftersom DAs kvarlevor hittades sprängd med sprängmedel tillhörande försvarsmakten utesluter inte föräldrarna att en eventuell gärningsman kan vara försvarsanställd.
Citera
2021-12-02, 22:04
Medlem
Citat:

Hur vet du att DAs familj har flytt till Sverige? Varför och när?

Att kritisera några tjänstemän som arbetar med ett ärende som man påverkas direkt av, kan det klassas som att man känner misstro mot svensk polis och svenska myndigheter?
Citera
2021-12-02, 22:13
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Hoppas att du är medveten om att du spekulerar när du säger, att det kanske är enklare att sörja förlusten av ett barn som har blivit mördad jämfört med en som har tagit sitt egna liv, och att sorgeprocessen blir enklare genom att man skyller på förlusten av barnet på en mördare.

Mister man en närstående, särskilt om det är ens barn fylls tomheten med sorg och smärta, oavsett om det är mord, självmord, olycka eller sjukdom.

Utifrån personkännedom, god relation och täta kontakter man har haft med sonen utesluter föräldrarna att han skulle avsiktligt ta sitt egna liv. Eftersom DAs kvarlevor hittades sprängd med sprängmedel tillhörande försvarsmakten utesluter inte föräldrarna att en eventuell gärningsman kan vara försvarsanställd.

Fetade:

Du spekulerar väl om något? Det är sedan tidigare klargjort att DA inte bott nära sina föräldrar de sista 10~ åren.

Citat:
Hur vet du att DAs familj har flytt till Sverige? Varför och när?

Att kritisera några tjänstemän som arbetar med ett ärende som man påverkas direkt av, kan det klassas som att man känner misstro mot svensk polis och svenska myndigheter?

Minns inte att du vanligtvis brukar ställa så korkade och retoriska frågor. Ber dig vänligen men bestämt att sluta upp med det om du vill ha svar forsättningsvis.
Citera
2021-12-02, 22:42
Medlem
Citat:
Visst är det så.

Vi ser ju t.ex inte DA's bror eller nära militärvänner sitta och beklaga sig om mord eller att något är oklart.
Trots att de antagligen hade mest insyn i DA's välmående och privatliv, som förmodligen varit bra utåt, så begriper de uppenbarligen vad som hänt.

Du har inte bara elaka kommenterar, du fyller också tråden medvetet med vilseledande uppgifter.

Vill du verkligen att jag skall behöva länka en massa tragiska turkiska nyheter som handlar om självmordsfall så att du slutar skriva inlägg om att självmord är ovanlig företeelse och är skambelagd i Turkiet?

Din gissning angående DAs bror kan mycket väl också vara fel. Att han numera är i bakgrunden betyder nog inte att han är av en annan åsikt, utan han kan vara sorgtyngd och besviken. Hade brodern betraktat händelsen med andra ögon än sina föräldrar så skulle han påverkat dem och tillsamman accepterat situationen.

Vad vinner du på att misskreditera DAs föräldrar? Språkbrister och kulturkrock är enligt dig förklaringar bakom kommunikationsproblem med polisen samt att de så ihärdigt förnekat att deras son kan ha begått självmord.

Som en manipulativ maskin maler du på med samma oriktiga uppgifter. Samtidigt försöker du med dina sarkastiska inlägg och förolämpningar tysta meningsmotståndare i tråden. Du är bland det minst trovärdiga i tråden.
Citera
2021-12-02, 22:51
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:

Han har största delen varit i Arvidsjaur. Sen har han varit i Mali och bott i sthlm. Inget av det som jag har kunskap om och som jag kan kontrollera vad gäller Da´s Karriär tex har stämt så värst bra med deras syn på saken. Sen har vi ju mammans önskan om hans framtid, som inte riktigt blev som hon tyckte. Så nej, Dom verkar inte alls ha så bra koll på sin son som du verkar tro. Fast om du vet något som kan bevisa motsatsen kan du ju slänga fram det här då? Av det flera av oss påpekat så är det väl ändå mer som talar emot det än för. Varför det nu skulle vara så jävla hemskt för dig? Ja, man kan faktiskt älska sina barn och värdera dom högst av allt fast än man inte vet allt om dom.
Det skulle snarare vara konstigt om dom visste allt som hänt i hans privat liv.

Familjen Arda är inte den första familjen som inte vill acceptera sitt barns öde.
Jag personligen tycker det är skitkonstigt att DA har tagit livet av sig. Jag kan fortfarande inte riktigt smälta det. Men ser man nyktert på saken så finns det ingen annan sannolik, realistisk förklaring till vad som hänt. Att föräldrarna inte tror på att han tagit sitt liv är verkligen inget "bevis" till motsatsen. Det finns massvis med familjer som drivs av att strida för sin avlidna barn och driver kamper in i absurdum. På gott och ont. Men pappan (i synnerhet) gick ju banans direkt när polisen började utreda och fråga om hans psykiska status, och intervjua släkt och vänner ang den biten. Det har aldrig funnits något utrymme för psykisk ohälsa för dom.
Citera
2021-12-02, 22:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

I sorg brukar det finnas en stor del ilska.
I det här fallet kan man rikta den mot "Mördaren". Och polisen. Är nog mycket svårt att vara arg på den som tagit sitt liv. Skulden
står i vägen.
Senast redigerad av MeggieCleary 2021-12-02 kl. 23:10.
Citera
2021-12-02, 22:58
Medlem
Citat:
Visst får fallet vara uppklarat för dig även om du drar för hastad slutsats baserad på den information som du nämner i ditt inlägg.

Låt oss anta att dessa elitlöpare mindes rätt och är trovärdiga vittnen. Deras observation binder DAs fysiska närvaro i Tyresta reservatet under en viss tidpunkt och datum. Denna observation är absolut inte tillräcklig för att förstå varför och hur han dog.

Förresten minns du själv, vilken tidpunkt och datum dessa elitlöpare hade mött DA i Tyresta?

Jag vill egentligen inte ens ta upp om det kan betyda något att någon löpare man ser i en skog inte hälsar utan springer målmedvetet mot ett håll. Hur förklarar en sådan beskrivning en viss handling?
Dessa mötte honom i mitten på Nov 2020.
Detta är inget jävla elljusspår i Täby där det dräller med folk i Novembermörkret, därav Deniz pannlampa som hittades vid skrevan.
Dessa herrar springer där mer eller mindre dagligen där år efter år och då lär man känna övriga löpare, och man mer eller mindre morsar på varann.
När en nykomling i knallblåa Salmingdojor som inte morsar så drar det till sig uppmärksamhet.
Lägg krutet på att ta reda på varför Deniz kände som han gjorde och valde att avsluta sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in