2021-12-02, 18:25
  #27181
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jo, uppenbarligen för KP/PU?

Eftersom det inte gått (eller sannolikt går) att klubba igenom SE till hundra (utan bara som misstänkt), håller jag med om att Netlix-serien var onödig. Dock hade det ju inte blivit någon Netflix-serie, om TP inte gjort en bok. Och medverkade i (och till) boken gjorde hon ju frivilligt, rätta mig gärna om jag har fel. Vilka intentioner TP hade med sina många besök/samtal genom åren, kan i ärlighetens namn inte ha undgått henne? Eller tänker du att hon tänkte "Oj, här kommer äntligen en rättskaffens journalist som är intresserad av min avlidne exmake, eftersom han var ett viktigt vittne till MOP (dessutom försökte han ju rädda livet på statsministern), värmlandspöjken vill veta allt om Stig, nu måste jag bläddra i gamla fotoalbum och sno ihop en tigerkaka åt honom..."?

Thure Nässén, var det inte "tuffingen" (ännu en "folkhemmets Clint Eastwood") med ett mindre talfel som blinkade väldigt med ögonen, som beskylldes för att då och då stjäla kontanter och smycken från kriminella, prostituerade och andra på samhällets skuggsida? Han och åklagare KP känns verkligen som varandras motpoler, spontant.

Källa till att förhören med ME styrkte tesen för PU att SE är skyldig?
Citera
2021-12-02, 18:47
  #27182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, den starkaste förklaringen är väl just den du tar upp.
Att han desperat och snabbt försöker göra sig till vittne.

Den där snaran är ju något vi först efteråt har sett inte vara så tajt, där och då måste SE förstås känt sig rätt nervös och jagad?
Och det är något jag inte riktigt får ihop med hans agerande. Han chansar hej vilt med sina lögner.

Men vad tänker du om kontakterna med media och sedan kontroll av utstämplingstid?
Nu uttrycker väl Bergström att SE menat att både polis och tidningar velat veta utstämplingstiden, men varför är det omöjligt att åtminstone inte en journalist frågat om detta?
Vi vet heller inte exakt hur SE uttryckte det hela för Bergström.

Jo kanske har någon bett honom ta reda på det...!?

Men vilket samtal ringer Engström först ?

Går det att få fram ?
Citera
2021-12-02, 19:43
  #27183
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo kanske har någon bett honom ta reda på det...!?

Men vilket samtal ringer Engström först ?

Går det att få fram ?

Det mesta tyder ju på att han ringer SvD, att Aftenposten på något sätt får hans namn(och talat med honom) och att han senare ringer Skandia.

Om jag inte minns fel från SvD-bilden så sitter SE med "mjukisbyxor".... en spekulation så klart, men frågan är om inte SvD också är hemma hos honom på stört där på morgonen.

Tillägg:
Om nu tiden hade varit så viktig för honom så borde han ju kontaktat Skandia först?
Citera
2021-12-02, 20:49
  #27184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Tänk om Ålandskvinnan rört ihop saker, skrivit Engström istället för Enerström. Enerström hade både herrgård och dotter. Att han var "avogt" inställd till Palme, är en underdrift. Googlar man bilder på Enerström, är förvisso inte han Engström lika som bär, men nog finns där likheter. Det kan vi nog vara överens om? Och EAP var Enerström en supporter av, lär man ju säga.

Inte omöjligt, att Ålandskvinnan blandat ihop korten en smula, i ren upphetsning. Spekulationer, så klart.

Den spaningen höjer ju pulsen ordentligt! Visst, ett riktigt långskott, men tänk om!

Hur kan man komma vidare? Passagerarlista på åkandsfärja -86? Passkontroll? Fråga hans släktingar? Be J stockla**a utreda det känns mest bekvämt
Citera
2021-12-02, 21:07
  #27185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
SE är Oskyldig .
Det tycker du ja. Men han är faktiskt Fälld, utanför laglig domstol. Nån stjärn district attorney (KP) kunde inte komma runt SE, därför laddade han med en rå tackling och fällde täbymannen.
The Case is closed!
Citera
2021-12-02, 21:08
  #27186
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det mesta tyder ju på att han ringer SvD, att Aftenposten på något sätt får hans namn(och talat med honom) och att han senare ringer Skandia.

Om jag inte minns fel från SvD-bilden så sitter SE med "mjukisbyxor".... en spekulation så klart, men frågan är om inte SvD också är hemma hos honom på stört där på morgonen.

Tillägg:
Om nu tiden hade varit så viktig för honom så borde han ju kontaktat Skandia först?
Vilken utstämplingstid har han lämnat till tidningarna? Knappast någon gissar jag, det var ju bara han själv som var intresserad av den. Polisen var uppenbarligen inte intresserad av den trots att han vid alla tre tillfällen de pratades vid (RB och SE) sa "polisen ville ha information". Det ger bilden av en stressad gärningsman. Att han ljög är helt klart, frågan är bara varför?
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-12-02 kl. 21:15.
Citera
2021-12-02, 21:24
  #27187
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vilken utstämplingstid har han lämnat till tidningarna? Knappast någon gissar jag, det var ju bara han själv som var intresserad av den. Polisen var uppenbarligen inte intresserad av den trots att han vid alla tre tillfällen de pratades vid (RB och SE) sa "polisen ville ha information". Det ger bilden av en stressad gärningsman. Att han ljög är helt klart, frågan är bara varför?

Eller så ger det bilden av ett stressat vittne som ser sin gulduppgift om tiden rinna ut i sanden.

Varför är det en lögn att säga polisen vill ha tiden? Tror du att polisen inte ville ha tiden?
Citera
2021-12-02, 21:24
  #27188
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eller så ger det bilden av ett stressat vittne som ser sin gulduppgift om tiden rinna ut i sanden.

Varför är det en lögn att säga polisen vill ha tiden? Tror du att polisen inte ville ha tiden?
Vilken utstämplingstid, om någon, har han lämnat till tidningarna, vet du det?
Citera
2021-12-02, 21:29
  #27189
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vilken utstämplingstid, om någon, har han lämnat till tidningarna, vet du det?

Så du har inget svar? Ok. Det räcker för mig. SE ljuger alltså inte om att media och polis vill ha tiden, det är så jag måste tolka dig
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-12-02 kl. 21:35.
Citera
2021-12-02, 21:46
  #27190
Medlem
MrBarnabys avatar
SE har sagt till RB att "polisen och journalister vill veta den exakta utstämplingstiden" men när han får tiden (23.19) så förmedlar han inte den till någon av dem, åtminstone inte till polisen. Inte förrän drygt en vecka senare och då i en förvanskad form.

Någon kanske har läst artiklarna i SvD och Aftenposten, men så länge inget annat sägs utgår jag ifrån att han inte nämnt tiden (inte ens den förvanskade) för tidningarna heller. Intressant.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-12-02 kl. 21:50.
Citera
2021-12-02, 21:53
  #27191
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vilken utstämplingstid har han lämnat till tidningarna? Knappast någon gissar jag, det var ju bara han själv som var intresserad av den. Polisen var uppenbarligen inte intresserad av den trots att han vid alla tre tillfällen de pratades vid (RB och SE) sa "polisen ville ha information". Det ger bilden av en stressad gärningsman. Att han ljög är helt klart, frågan är bara varför?

Hans utstämplingstid står med i referatet till telefonsamtalet den 10.

Uppenbarligen måste polisen därför ha tyckt att det var tillräckligt intressant för att skriva ned det.

Nu är det förvisso 9 dagar senare, men man kan inte utesluta att polisen hade intresse av att få en bättre tidsbestämning redan vid det första samtalet.

Man kan inte beslå en människa med lögn bara för att något inte explicit nämns i texter, och även om det bara var en förevändning av Engström för att få veta tiden, gör det honom inte till en mördare. Vi kan inte veta varför han sade så, eller om man skall vara petnoga, om han ens gjorde det för vi har ingen inspelning av samtalet.
Citera
2021-12-02, 21:55
  #27192
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Hans utstämplingstid står med i referatet till telefonsamtalet den 10.

Uppenbarligen måste polisen därför ha tyckt att det var tillräckligt intressant för att skriva ned det.

Nu är det förvisso 9 dagar senare, men man kan inte utesluta att polisen hade intresse av att få en bättre tidsbestämning redan vid det första samtalet.

Man kan inte beslå en människa med lögn bara för att något inte explicit nämns i texter, och även om det bara var en förevändning av Engström för att få veta tiden, gör det honom inte till en mördare. Vi kan inte veta varför han sade så, eller om man skall vara petnoga, om han ens gjorde det för vi har ingen inspelning av samtalet.
Ja du ser, 9(!) dagar senare och han ansåg det så jävla angeläget så han lyckades få RB att ta sig till jobbet på den lediga lördagen. Jisses.

Naturligtvis har varken polisen eller journalister varit intresserade av den där tiden.

Så visst ljög SE, frågan är bara varför.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-12-02 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in