2021-12-02, 08:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
PK med Lena Hallengren och Karin Tegmark Wisell kl. 8:15:
Klockan 08.15 håller socialminister Lena Hallengren (S) och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell en pressträff om åtgärder kopplade till pandemin.

Du kan följa den i tv-spelaren här ovanför.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Nya Omikron-restriktioner?

Regeringen hotar med nya åtgärder. Ajajaj!! virus smittar på vintern!! Då blir det åtgärder!!

Det är bara att konstatera att vaccinet inte var ett botemedel för att allt skulle bli normalt.
Citera
2021-12-02, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Du har ju haft covid och sen vaccinerade du dig trots att du är immun. Så det verkar ju stämma att en viss andel blir dumma i huvudet.

Hysteri verkar vara en konsekvens av vaccinen också, någon slags neurotisk åkomma.

Lugna dig nu vaccin-Stig, din hysteri är mycket mer skadlig än covid. Tänk på blodtrycket. Det var nyss ett utbrott av Omicron bland enbart vaccinerade i Norge där väldigt stor andel blev smittade. Det är dags att ge upp vaccinen nu, de funkade dåligt hela tiden och nu fungerar de inte alls. Du har fortfarande chansen att rädda ditt anseende, men det är inte lång tid kvar.

Fungerar vaccinen inte alls?

Idag har vi (utan restriktioner bortsett från vaccinpass) 42 patienter på IVA och 289 i slutenvården. Vid samma tid förra året hade vi (trots restriktioner) 234 patienter på IVA och 1855 i slutenvården. Förra året hade vi inte vaccinerat oss..
Citera
2021-12-02, 08:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Vi får se om naturlig immunitet håller. Det kommer svida för er om det visar sig att naturlig immunitet står pall för även denna variant. Då måste vi väl låsa in alla vaccinerade och ge full frihet till de som haft covid, eller hur? Det hade varit kul. Vaccinpass blir då istället ett karantäntvång. Hur roligt som helst.

Tycker man ser redan nu vartåt det lutar. Vaccinen är baserade på tidigare varianter och tycks inte hjälpa mot omikron från sydafrika. Det å andra sidan pekar ju på att personer som varit infekterade i tidigare varianter inte kommer vara immuna mot den nya varianten.

Därmed tror jag man kan behandla alla lika. Ovaccinerade, tidigare infekterade, oinfekterade, vaccinerade etc. Enda hoppet står nog till om den nya varianten på något vis är mindre farlig, men det är ju inget man vet ännu.
Citera
2021-12-02, 08:43
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979

Idag har vi (utan restriktioner bortsett från vaccinpass) 42 patienter på IVA och 289 i slutenvården. Vid samma tid förra året hade vi (trots restriktioner) 234 patienter på IVA och 1855 i slutenvården. Förra året hade vi inte vaccinerat oss..

Förra året hade vi inte flockimmunitet...
Citera
2021-12-02, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Förra året hade vi inte flockimmunitet...

Det har vi inte nu heller..
Citera
2021-12-02, 08:47
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Det har vi inte nu heller..

Jag tror vi har det. Vi har - av någon mystisk anledning - slutat testa för det. Allt handlar bara om vaccin och vaccinpass.
Citera
2021-12-02, 08:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tror det kommer bli värre i Sverige.

Tydligt även utan omikron att vaccinets varaktighet inte är för evigt och att effekten har falnat rätt ordentligt efter 5-6 månader. Arbetet med den tredje dosen går på tok för långsamt. Är väl inte ens 10% av befolkningen som fått denna dos.

Sedan har vi Omikron där vaccinet inte tycks hjälpa särskilt väl. Frågan är om det ens hjälper alls.

Vet inte vad som skulle göra att vi inte får en ny svår våg. Bara titta på vad som hänt i Europa där man också haft omfattande smittspridning, samtidigt som man haft hög vaccinationstäckning. Sedan är det rätt uppenbart att regeringen genom sitt organ FHM inte kommer att vidta åtgärder i förebyggande syfte. Man kommer bara agera om vi får en ny svår våg. Man arbetar inte förebyggande med andra ord.
Citera
2021-12-02, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror vi har det. Vi har - av någon mystisk anledning - slutat testa för det. Allt handlar bara om vaccin och vaccinpass.

Det tror inte jag. Vet inte vad du menar med "har slutat testa". Alla i min omgivning, vaccinerad som ovaccinerad, testar sig alltid om de får symtom.
Citera
2021-12-02, 08:54
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Det tror inte jag. Vet inte vad du menar med "har slutat testa". Alla i min omgivning, vaccinerad som ovaccinerad, testar sig alltid om de får symtom.

Stickprov för flockimmunitet menade jag.
Citera
2021-12-02, 09:00
Medlem
Pandemin är över. Ni kan chilla. Jag lever som vanligt gjort sen 2019. R fullt vaccinerad 4 doser.
Citera
2021-12-02, 09:00
Medlem
Citat:

Jag tycker det ser ut som att smittspridningen kommer lite fördröjd jämfört med förra året men ser nu ut att öka precis som i oktober 2020.
Citera
2021-12-02, 09:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror det kommer bli värre i Sverige.

Tydligt även utan omikron att vaccinets varaktighet inte är för evigt och att effekten har falnat rätt ordentligt efter 5-6 månader. Arbetet med den tredje dosen går på tok för långsamt. Är väl inte ens 10% av befolkningen som fått denna dos.

Sedan har vi Omikron där vaccinet inte tycks hjälpa särskilt väl. Frågan är om det ens hjälper alls.

Vet inte vad som skulle göra att vi inte får en ny svår våg. Bara titta på vad som hänt i Europa där man också haft omfattande smittspridning, samtidigt som man haft hög vaccinationstäckning. Sedan är det rätt uppenbart att regeringen genom sitt organ FHM inte kommer att vidta åtgärder i förebyggande syfte. Man kommer bara agera om vi får en ny svår våg. Man arbetar inte förebyggande med andra ord.

Ditt föredöme Norge är såklart långt före oss.
Alla över 18 skall ha blivit erbjudna sin tredje dos vid…….trumvirvel…….påsk.
Sluta nu för fan med dina spyor över Sverige som kommer betala din vård när du behöver den.

Ni galningar flyttar målstolpar och byter länder att jämföra med oftare än Tegnell harklar sig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in