Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Skrattar ihjäl mig. De sommar fattiga har rätt till Medicaid och då är vården gratis. Covidbehandling som monoklonala antikroppar och vacciner är även det gratis. Du behöver inte ens försäkring.
Att jämföra Swedistan med USA blir bara löjligt. Min fru har en väninna som fick tunntarmscancer när hon var 35. Stadium 4.
Hon åkte till Mayo Clinic och fick kemoterapi, nån experimentell behandling med monoklonala antikroppar och sedan en tolv timmars operation där de tog bort varenda cancercell i buken och dessutom sprayade med kemoterapi där inne.
Det har gått 5 år sen dess. Inte ett spår av cancer fortfarande. Botad! Kanske därför varenda schejk och kunglighet i världen söker vård i USA. De åker nog knappast till Radiumhemmet i Solna om man säger så.
Men vi kan lämna diskussionen där. Får nog enas om att vi har olika åsikt där.
Edit: förresten. En 12 timmars operation. Bara en sådan sak. Det hade väl inte ens tillåtits i Sverige (om det inte gällde Anna Lindh). Förmodligen hade väl någon fackrepresentant stormat in i salen och vrålat om skyddsstopp långt innan operationen var över.
Men lilla du dina anekdoter om dina rika duckface "öööh är europa ett land eller?" sönderopererade vänner är inte signifikativt med hur det är ställt med vården. Har du pengar så tvivlar jag inte på att vården är bra. Som nation däremot så suger eran vård och det var det du tjatade om i ditt inlägg.
Syns väl på statistiken om inte annat hur bra vården är...
40% fler döda i US än sverige trots att vi kört på utan munskydd och annat som du tjattrar på om.
Vi skulle ligga på 21 000 döda för o hänga med i eran takt.
Om du nu ens bor därborta....