Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Ammunitionen var till 100% säkerhet moderna Cowboy Action Loads. (Det hade sett lite konstigt ut om någon på plats hade handladdat och använt tändhattar som var ärvda från farfar.) Moderna tändhattar tål såväl långtidslagring som stora temperaturväxlingar. Tänk på M/39B som tålde att ligga årtionden i beredskapslager. Jag har själv skjutit en del M/39B som var tillverkade i början av 1960-talet utan några som helst problem.
En revolver modell Colt SAA 1873 kan gå av utan att man drar i avtryckaren, men då behöver den i princip tappas på ett stengolv från tre meters höjd. Det krävs ganska mycket våld.
Militärt klassad ammunition tål utan vidare 30 år i förråd med fullt godkända prestanda. Det är hela vitsen med just deras klassning. De kollar även ammunitionen genom både provskjutningar med mätning som kemiska analyser av krutet löpande över tid. Krutet tillverkas med stabiliserande tillsatser för detta.
Problemet försvann inte fullständigt med moderna tändhattar men om de hanteras vettigt och inte blir för gamla är de helt säkra.
Nu är vi nog helt överens i sak, det är helt orimligt att detta skulle orsakat skottet men jag ser att det teoretiskt inte är omöjligt. Jag tror att han avfyrat själv oavsett vad han säger. De alternativ som finns är osannolika och orealistiska.
Känsligheten vid kopparazid är sån att det är inte tre meter vi pratar om, utan runt tre millimeter. Ja, enheten är rätt.