2021-12-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ja jävla FoHM!

Men vänta nu… Detta var ju i föredömet norge med FHI i spetsen..
Måste vara Tegnells fel alltihop

En matematisk fråga till vem som helst som kan får gärna svara vilket som blir rätt:

Om man tar Norge festen som exempel, 100 deltagare och en tredjedel blir smittade, vi kan väl anta att vi får samma resultat på våra julbord i vårt land, då har jag inte tagit hänsyn till att Norge har "hårdare" krav än oss, de krävde ju både vaccin + negativt test.

Hur stor är risken att bli smittad om jag går på 3 julbord om det är 1 på 3 att bli smittad, ska jag addera eller multiplicera risken ?
Citera
2021-12-01, 17:47
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är inte förrän 28/11 som 7-dagarsmedelvärdet enbart innefattar dagar från och med 22/11. Efter det har vi haft måndag, tisdag och idag. Tycker det är lite för få dagar för att se en säker trend, men visst tyder mycket på att det ökar, kanske dock inte så dramatiskt som det på sina håll framställs.

Varför inte det? Belgien är ju tillexempel galet hårt drabbat, trots att de borde ha ännu bättre ”naturlig immunitet” än Sverige. Varför skulle Sverige klara sig undan denna gången?
Citera
2021-12-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Jahapp nu blir det pressträff om nya pandemiåtgärder igen imorgon. Får se vad de vidriga jävla parasiterna hittar på nu

Det blir dubbla vaccinpass så vi kan dubbla ökningen av nya smittade, vi måste hålla jämna steg med våra grannländer
Citera
2021-12-01, 17:55
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
En matematisk fråga till vem som helst som kan får gärna svara vilket som blir rätt:

Om man tar Norge festen som exempel, 100 deltagare och en tredjedel blir smittade, vi kan väl anta att vi får samma resultat på våra julbord i vårt land, då har jag inte tagit hänsyn till att Norge har "hårdare" krav än oss, de krävde ju både vaccin + negativt test.

Hur stor är risken att bli smittad om jag går på 3 julbord om det är 1 på 3 att bli smittad, ska jag addera eller multiplicera risken ?

Sannolikheten är

1/3+(1-1/3)*1/3+(1-1/3)^2*1/3

Vad det nu blir
Citera
2021-12-01, 17:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Naturligtvis en komplett okvalificerad gissning, men jag har funderat en hel del på det där och får helt enkelt inte ihop det. Att någon enstaka person skulle suttit på flyget och smittat ned 10% är ett helt tänkbart scenario - men att personerna skulle testat Negativt innan de bordade flighten för att 14 timmar senare testa Positivt pga att de blivit smittade på flighten låter mindre troligt. Det tar MINST ett par dagar innan man kan detektera infektionen med ett test.

Man kan lugnt utgå ifrån att de som testades Positivt när de anlände till Schiphol var smittade redan när de bordade. Hur kan detta ha missats? Dåliga rutiner? Man slarvade med testningen? Alla testades inte trots att de SKULLE testats? Folk visade upp falska testresultat?

Om 10% av passagerarna testade Postivt vid landning kan man nog utgå ifrån att de smittat flera passagerare som kommer testa Positivt de närmaste dagarna.

Jag var nog lite otydlig där. Jag menade inte att dom som eventuellt kan ha smittades på planet skulle vara bland dom 10% som testades possessivt vid ankomst. Det är givetvis fullkomligt omöjligt.

Men jag har också väldigt svårt att tro att samtliga som testades possessivt upplevde sig kuranta när dom klev på planet. Jag tror snarare att för en del var deras hälsotillstånd själva skälet till resan.

Spekulation givetvis, men inte med en försumbar sannolikhet.
Citera
2021-12-01, 18:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname

1 - (2/3)^3

Risken att inte smittas alls är (2/3)^3

Risken att smittas vid minst ett tillfälle blir alltså
1 - (2/3)^3 =19/27 dvs 70 %
Citera
2021-12-01, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Varför inte det? Belgien är ju tillexempel galet hårt drabbat, trots att de borde ha ännu bättre ”naturlig immunitet” än Sverige. Varför skulle Sverige klara sig undan denna gången?

Belgiens yta är väl ungefär 6.77% av Sveriges, vet inte om det kan ha med saken att göra. De som inte blev smittade i tidigare vågor kanske har svårare att undgå smittan när landet släppte på restriktionerna?
Citera
2021-12-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Du har så fel man kan ha. Det har du haft hela tiden.

Conclusions

As this field continues to develop, clinicians and public health practitioners should consider vaccinated persons who become infected with SARS-CoV-2 to be no less infectious than unvaccinated persons. These findings are critically important, especially in congregate settings where viral transmission can lead to large outbreaks.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.11.12.21265796v1

Intressant! Denna danska studie kommer dock fram till att ovaccinerade bidrar till att smittan sprids 6 till 10 gånger mer än vad vaccinerade gör:

https://www.ssi.dk/-/media/cdn/files/covid19/gennembrudsinfektion/rapport/gennembrudsinfektion-covid19-uge45-2021-gb28.pdf?la=da
Citera
2021-12-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja man kan ju hoppas. Men munskydd anses väl fortfarande livsfarligt av Tegnell? Tänk om någon pillar på dem.

Jag såg iofs att någon region nu rekommenderar munskydd på bussen, men bara mellan klockan 8-10 och 16-18 eller liknande. Förmodligen fungerar munskydden bara vissa tider!

Eller börjar opinionen svänga i munskyddsfrågan?
Jag befinner mig i Italien just nu och dessutom i en region som är "gul", vilket innebär att folk måste bära munskydd även utomhus. Italien är nog den västeuropeiska nation som varit mest nitisk med munskydd, nedstängningar osv, och trots detta är smittspridningen på väg uppåt, vecka efter vecka. Mycket av smittan här i nordost verkar komma från Slovenien (många pendlar mellan gränsstäderna), som med sina extremt hårda åtgärder hyllades härinne våren 2020, men som nu är ett land i spillror, sanitärt och socioekonomiskt.
Citera
2021-12-01, 18:08
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Belgiens yta är väl ungefär 6.77% av Sveriges, vet inte om det kan ha med saken att göra. De som inte blev smittade i tidigare vågor kanske har svårare att undgå smittan när landet släppte på restriktionerna?

Eller så kommer helt enkelt smittan igång nu. Lite senare än andra länder. Som vanligt
Citera
2021-12-01, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är ett tvång om det är bekostnad av människors frihet.

Är Magda som vill börja med att visa att hon sitter med handlingskraft.

Nu får förtrycket mot ovaccinerade räcka. Det kokar ut i stugorna nu.

Magda är väl uppvuxen i övre medelklass-stadsdelen Norby i Uppsala och har gått på Katedralskolan och Handelshögskolan. Tror att hon har svårt att inte agera översittare mot allmänhet som borde förstå att hon vet bättre. Nu spyr jag galla, men jag är så less på akademikerbarn med universitetsanställda föräldrar som vill verka som vanliga människor och ändå bete sig som om de är av en högre sort. Hon kommer att driva på den här saken med hårdhandskarna den saken är klar och med Lena vid sin sida kommer nog alla få det jobbigt som inte vill följa i hennes spår.
Citera
2021-12-01, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Eller så kommer helt enkelt smittan igång nu. Lite senare än andra länder. Som vanligt

Jag förstår inte riktigt det där med att vi har varit sena i smittspridningen tidigare. Har inte haft den uppfattningen utan snarare att vi var de enda som inte stängde ner i början och därför hade fler invånare med covid än många andra länder ganska tidigt. Undantaget Kina och Italien då förstås, även Spanien var väl hårt drabbade våren 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in