2021-12-01, 08:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan kontaktsmitta inte överföras mellan människor då?

Risken finns att vi får in otrevliga smittor i Sverige men ingen ropar på lockdowns, flygstopp, karantän och testning förutom när det handlar om Covid-19.

Ungefär 1 på 333 har avlidit med eller av Covid-19 i Sverige på två år, de allra flesta äldre eller i någon riskgrupp, eller?

Man kan väl inte påstå att risken att avlida är särskilt stor?
Är du medveten hur Ebola smittas?
Ebolavirus smittar framförallt vid mycket nära kontakt med en sjuk person som har tydliga symtom. Smittan är inte luftburen och sprids inte ute i samhället vid vanliga sociala kontakter eller från personer som är smittade men inte fått symtom. Viruset kan inte ta sig genom hel, oskadad hud. Smitta sker via infekterade kroppsvätskor (till exempel blod, sädesvätska, diarré och kräk) om det kommer i kontakt med slemhinnor (till exempel öga, mun).
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/ebola/faq-ebola/
Citera
2021-12-01, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittar via blod och kroppsvätskor. Ungefär som HIV.

Hade dessa två sjukdomar varit luftburna och lika smittsamma som Covid19 kan jag lova dig att vi hade fått se nedstängningar!

Precis.
Sen är ju bara frågan kring dödligheten.. om man blir snabbt tvär sjuk och dör så blir inte spridning lika stor. Varför Ebola inte får samma genomslagskraft som covid-19. När covid-19 ger Diffusa symtom.
Citera
2021-12-01, 08:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Risken finns att vi får in otrevliga smittor i Sverige men ingen ropar på lockdowns, flygstopp, karantän och testning förutom när det handlar om Covid-19.

Ungefär 1 på 333 har avlidit med eller av Covid-19 i Sverige på två år, de allra flesta äldre eller i någon riskgrupp, eller?

Om vi fick in ebola-smitta med ett anländande plan hoppas jag verkligen att man tar till kraftåtgärder. Det kommer man förmodligen också att göra.

Tyskland har nu nått kapaciteten på många sjukhus och har varit tvungna att skicka patienter till Italien. Det är då ganska naturligt att man väljer att införa begräsningar i passagerartrafiken från utlandet. Vad vi inte ser här än är att situationen ute i Europa är svår och man har en enorm våg av deltavarianten att hantera i många länder. Även om man bara fördröjer Omicron så vill man nog inte ha mer belastning på sjukvården för tillfället.

Ganska naturligt att man också vill strama upp vaccinationsstrategierna. Så om befolkningen i andra länder vill ha kvar sin frihet kanske man ska gå iväg och vaccinera sig som man har gjort i Sverige där vi börjar komma upp i 85% och som också är en delförklaring till att vi just nu har en bra situation framförallt på våra sjukhus. Än så länge nota bene!
Senast redigerad av arbetet 2021-12-01 kl. 09:01.
Citera
2021-12-01, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar lite på hur olika länder förhåller sig till Omnikron-varianten av viruset.

I andra länder: Vi inför restriktioner, anmodar munskydd osv, tills vi vet om Omnikron smittar mer, är mer eller mindre farligt, samt framförallt OM vaccinen skyddar eller inte.

I Sverige: I dagsläget vet vi inte om vaccinet skyddar, eller inte. Vi vet heller inte om denna variant är farligare eller inte. I dagsläget finns det inget som tyder på det och därför vidtar vi inga åtgärder.

Tycker det hela är rätt talande. Dels i tillämpandet av försiktighetsprincipen och dels i hur man ser på de proaktiva smittskyddsarbetet. Vare sig försiktighetsprincip eller proaktivitet har ju varit något som präglat den svenska synen på Covid19.
Åtgärder vidtas i princip enbart när väl katastrofen redan är ett faktum. Dvs, man tar bara fram brandslangarna när huset är helt övertänt. Man gör det inte när det bara ryker lite i ett hörn.

Jag tycker denna syn är helt otroligt cynisk och nonchalant. Vart tog den "humanitära supermakten" vägen? Var det bara tomma ord?

Tycker du att huset är helt övertänt nu? Vi har lägst smittspridning i hela Europa.
Citera
2021-12-01, 08:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Själv gör du strålande reklam för alla er ovetenskapsmän som förnekar vad vetenskapen känt till under hundratals år och dessutom sitter och rabblar myter om smittsamhet och andra påhitt.

Men vad bra! Så kan ju du och jag fortsätta som vanligt. Du skriver om vad vetenskapen känt till för hundratals år sedan och jag skriver om vad vetenskapen känner till idag. Utmärkt, jag börjar nästan gilla din enorma självinsikt!
Citera
2021-12-01, 08:35
Medlem
Citat:

Nu vet jag inte hur du räknat för att komma fram till 1 på 333 men när anser du att risken börjar bli hög?
Citera
2021-12-01, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tydligen, kan, det ändå vara så. I alla fall pekar labbstudien som publicerades i "natur" åt det hållet. Men hur två otillräckliga metoder, tillsammans, kan räcka till, kan ju illustreras med ett siffer exempel:

Om R talet t.ex minskar med 2,0 med hjälp av vaccin och lika mycket med "naturlig immunitet så skulle ett virus med ett R0 på 3,5 bli knäckt av kombinationen vaccin och "naturlig" immunitet. Nu vet jag ju att R talet handlar om populationsnivå och inte individnivå. Jag vill bara visa på principen.
Men de är ju inte additiva förstår du väl. På populationsnivå ger inte vaccinering av konvalescenta en förbättring av immuniteten som är ens en promille.

Naturlig immunitet är fortfarande inte otillräcklig, <1% återinfektioner talar sitt tydliga språk. Konvalescenta smittar inte och blir inte sjuka. Detta kan komma att ändra sig med tiden, men än så länge har det inte gjort det. Allt pekar på att naturlig immunitet är långvarig och superstark. Vaccinen däremot är extremt bristfälliga. Vaccinerade blir infekterade, symptomatiska och smittar. Kontrasten mot naturlig immunitet är uppseendeväckande, vaccinen är ett enormt misslyckande. Och det är inte ett misstag från läkemedelsbolagens sida. Om det vore ett misstag så skulle det betyda extrem inkompetens. Det är avsiktligt.
Citera
2021-12-01, 08:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck du fattar alltså inte ens att naturlig immunitet och vaccins eventuella immunitet hänger ihop? Så nej 2+2 blir definitivt inte fyra i detta fall!

Blir det inte? Oj, jag sitter så gärna vid dina fötter för att ta del av din enorma visdom. Har du fått den nästan helt utan utbildning? Fantastiskt, om så fall! Du har aldrig funderat på att söka ett jobb på inom det vetenskapliga fältet? De skulle säkert ta emot dig med öppna armar. Iof så kan du inte räkna med att få en hög post, direkt. Du kanske få börja på en lägre befattning först, men det är ju så det fungerar! Berätta nu allt du har funderat ut om smittsamhet och immunitet! Jag är idel öra!
Citera
2021-12-01, 08:57
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
En annan form av ironi är att många välkomnar förtryck av andra men aldrig mot sig själv. Eller så är det bara mänsklig dumhet.

Vi har några karaktärer här på Flashback som "genomskådar lögner" om klimatkris, massinvandring, Trump, Ryssland tillsammans med det ena och det andra men sedan uppstår ett ämne där samma figur hamnar på den av etablissemanget "godkända sidan" och går då fullt PK med piskan i högsta hugg.
Mycket märklig företeelse och något jag varit inne på tidigare, många tidigare vettiga människor med förnuft och logik går "Full Arnstad" i vaccinfrågan.
Citera
2021-12-01, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Herregud vad du fyller den här tråden med skit. Du är verkligen så totalt förblindad av din egna upplevda perfektion att det blir osmakligt. Du är inte bara okunnig, du lever även i den extremt farliga villfarelsen att du har rätt i alla teorier du bemöter eller själv presenterar.

Vad tycker du själv i sakfrågan? Det framgår inte av din obalanserade svada.
Citera
2021-12-01, 09:03
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Japp, jag har också reflekterat över att så många som 10% av flygresenärerna testade possessivt. Är dock inte övertygad om att det speglar en verklighet, utan tror snarare att ett antal tog flyget ”hem” efter att dom redan insjuknat då vården sannolikt är både billigare och bättre än i Sydafrika.

Dessutom kan vi nog förutsätta att några medpassagerare smittades under resan.
Naturligtvis en komplett okvalificerad gissning, men jag har funderat en hel del på det där och får helt enkelt inte ihop det. Att någon enstaka person skulle suttit på flyget och smittat ned 10% är ett helt tänkbart scenario - men att personerna skulle testat Negativt innan de bordade flighten för att 14 timmar senare testa Positivt pga att de blivit smittade på flighten låter mindre troligt. Det tar MINST ett par dagar innan man kan detektera infektionen med ett test.

Man kan lugnt utgå ifrån att de som testades Positivt när de anlände till Schiphol var smittade redan när de bordade. Hur kan detta ha missats? Dåliga rutiner? Man slarvade med testningen? Alla testades inte trots att de SKULLE testats? Folk visade upp falska testresultat?

Om 10% av passagerarna testade Postivt vid landning kan man nog utgå ifrån att de smittat flera passagerare som kommer testa Positivt de närmaste dagarna.
Citera
2021-12-01, 09:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Mycket märklig företeelse och något jag varit inne på tidigare, många tidigare vettiga människor med förnuft och logik går "Full Arnstad" i vaccinfrågan.
Finns ingen motsägelse i det.

För att behålla ett öppet samhälle med bl.a. religionsfrihet måste vi begränsa islamismen.

Håller du med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in