2021-12-01, 14:35
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De har ca 50 % fler på IVA än oss, på lite drygt hälften så stor befolkning. Drygt 10 per miljon mot våra knappt 4 per miljon (i skrivande stund).

Ligger de bara före oss i utvecklingen av 4e vågen eller har vi högre naturlig immunitet?

Lugn, det kommer bli än värre här.

- Inlagda på IVA i sverige har dubblat sedan förra veckan, låga tal än dock.

- Bara Andorra och Monaco som har högre smittoökning än Sverige om man tittar på veckoförändring, i HELA Europa, samtidigt som vi testar väldigt lite i jämförelse med de flesta andra. Garanterat stort mörkertal.

- Sverige är unikt senfärdiga. Bland det sämsta i hela Europa på att testa. Sena med att vidta åtgärder. Släpper in nya varianter med öppna armar. Etc.
Senast redigerad av Ravatos 2021-12-01 kl. 14:44.
Citera
2021-12-01, 14:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Av allt att döma är det ju så att både delta och omikron rundar både vaccin och naturlig immunitet.
Varför skulle de runda naturlig immunitet? Den naturliga immuniteten garanterar iofs inte att man aldrig infekteras igen, men då bör det vara som med vanliga luftvägsinfektioner att det blir en någorlunda mild infektion, varpå den naturliga immuniteten får sig en boost.

Naturlig immunitet ger antikroppar mot annat än bara spikproteinet, så den naturliga immuniteten bör vara mindre påverkad av mutationerna i omikrons spik. Den naturliga immuniteten bör vara bredare än den artificiella.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-01 kl. 14:47.
Citera
2021-12-01, 14:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Lugn, det kommer bli än värre här. Värst i Europa inom kort.

- Bara Andorra och Monaco som har högre smittoökning än Sverige om man tittar på veckoförändring, i HELA Europa.

Gäller ju för Sverige att komma ifatt med den naturliga immuniseringen nu. Tror Tegnell hoppas på en rejäl topp här innan jul.
Citera
2021-12-01, 14:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Lugn, det kommer bli än värre här. Värst i Europa inom kort.

- Bara Andorra och Monaco som har högre smittoökning än Sverige om man tittar på veckoförändring, i HELA Europa.
För en vecka sedan var det en dag med anmärkningsvärt lågt antal på IVA för perioden. Tittar du på inläggningar i ett lite större perspektiv ser det inte så illa ut. Det var en högre topp än nu i september, och för tre veckor sedan ungefär som nu. Det är m a o inte rättvisande att säga att det fördubblats, även om det tekniskt är rätt om man cherrypickar vissa dagar i syfte att överdramatisera. Tänk om de ritat upp kurvan för de senaste månaderna istället.
Citera
2021-12-01, 14:45
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AB
Världshälsoorganisationens första indikation vad gäller omikronvarianten är att varianten ger en mild infektion i de allra flesta fall, skriver Sky News.

Citat:
Ursprungligen postat av AB
16 av de totalt 19 bekräftade fallen av omikron i Botswana är asymptomatiska personer, alltså personer som inte har symtom på covid-19-infektion, säger Pamela Smith-Lawrence, tillförordnad chef för hälsodepartementet i landet, till Reuters.

De återstående har ”mycket mycket milda symtom”, säger hon också.

Majoriteten av personerna har redan testat negativt efter att ha varit smittade, lägger hon till.

Nu borde man kolla hur immuniteterna hänger ihop, och om de gör det: öppna upp för fulla spjäll
Citera
2021-12-01, 14:46
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag har gjort ett självtest för antikroppar som var positivt, det är allt jag behöver veta för egen del. Det borde räcka. Det är galet måsta ta ett halvdant vaccin trots naturlig immunitet.
Det garanterar inte immunitet. (Det gör vaccin förstås inte heller.)

Men självtest är likväl allt för osäkert. Inte minst med tanke på att ovaccinerade olle kan använda sig av dina självtest.

Men jag förstår fortfarande inte problemet. Det enklaste är att gå och vaccinera sig. Det är väldigt enkelt.
Citera
2021-12-01, 14:49
Medlem
GoranPongs avatar
Smittspridningen fortsätter att öka i Västra Götaland med ytterligare 54% https://www.expressen.se/gt/kraftig-smittokning-i-vastra-gotaland-tredje-veckan-i-rad/
Nu borde ju verkligen FHM införa vissa restriktioner som dom tog bort i september för att inte smittspridningen ska skena iväg. Det oroväckande att det ökar så mycket varje vecka.
Senast redigerad av GoranPong 2021-12-01 kl. 14:52.
Citera
2021-12-01, 14:49
Medlem
Så virusvarianten omikron tog sig in i Australien även när man har en lockdown för ovaccinerade. Vem är det som ska ha covidpass egentligen
Citera
2021-12-01, 14:51
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
För en vecka sedan var det en dag med anmärkningsvärt lågt antal på IVA för perioden. Tittar du på inläggningar i ett lite större perspektiv ser det inte så illa ut. Det var en högre topp än nu i september, och för tre veckor sedan ungefär som nu. Det är m a o inte rättvisande att säga att det fördubblats, även om det tekniskt är rätt om man cherrypickar vissa dagar i syfte att överdramatisera. Tänk om de ritat upp kurvan för de senaste månaderna istället.

Ja helt rätt. Det var ju det jag menade med låga siffror också, att det procentuellt kan hoppa upp och ner rätt mycket. Men det är en rörelse i fel riktning iaf.
Citera
2021-12-01, 14:52
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ligger de bara före oss i utvecklingen av 4e vågen eller har vi högre naturlig immunitet?

De släppte restriktionerna innan Sverige. Det här är inte fjärde vågen, det är andra vågen.
Citera
2021-12-01, 14:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det garanterar inte immunitet. (Det gör vaccin förstås inte heller.)

Men självtest är likväl allt för osäkert. Inte minst med tanke på att ovaccinerade olle kan använda sig av dina självtest.

Men jag förstår fortfarande inte problemet. Det enklaste är att gå och vaccinera sig. Det är väldigt enkelt.
Det må vara enkelt och gratis, men det är likafullt en viktig grundlagskyddad rättighet att inte påtvingas medicinska ingrepp, och då är det tvivelaktigt att regeringen inför ett vaccinpass som stänger ute individer på ett irrationellt sätt. Därav lavinen av anmälningar till JO.

Jag har större förståelse för att någon form av dokumentation kan krävas vid utlandsresor, fast där verkar det ju fungera med ett negativt nygjort test istället som bevisar att man inte bar på smitta vid testtillfället.

Om jag av någon anledning vill gå på en enda konsert i vinter som är viktig för mig förstår jag inte varför jag ska måsta vaccinera mig, om jag istället presenterar någon annan form av bevis. Det är inte rimligt.
Citera
2021-12-01, 14:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Sverige har 10 döda och över 2600 smittade senaste dygnet. Trots vaccin. Vi har med marginal passerat gränsen för vad som var acceptabelt när Sverige skulle öppna i september. Det är verkligen dags att stänga ner helt nu.

Varför stänger inte Danmark och norge ner då?

Dom har ju blåst om oss totalt gällande nya fall, döda och inlagda?
För övrigt har vi inte 10 döda det senaste dygnet…
Sluta med dessa feltolkningar!
Gissar att den verkliga siffran är ca 5/dygn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in