2021-12-01, 14:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Danmark sætter smitterekord.
Yderligere 5120 personer er smittet med corona, oplyser SSI. Det er det højeste nogensinde på et døgn. Antal indlagte stiger med 6 til 439 ialt,heraf 61 på intensiv,14 flere er døde.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-indlagte-og-doede
De har ca 50 % fler på IVA än oss, på lite drygt hälften så stor befolkning. Drygt 10 per miljon mot våra knappt 4 per miljon (i skrivande stund).

Ligger de bara före oss i utvecklingen av 4e vågen eller har vi högre naturlig immunitet?
Citera
2021-12-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Danmark sætter smitterekord.
Yderligere 5120 personer er smittet med corona, oplyser SSI. Det er det højeste nogensinde på et døgn. Antal indlagte stiger med 6 til 439 i alt,heraf 61 på intensiv,14 flere er døde.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-indlagte-og-doede

Sverige har 10 döda och över 2600 smittade senaste dygnet. Trots vaccin. Vi har med marginal passerat gränsen för vad som var acceptabelt när Sverige skulle öppna i september. Det är verkligen dags att stänga ner helt nu.
Citera
2021-12-01, 14:19
Medlem
Sorken80s avatar
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RraAmr/smitteutbrudd-i-oslo-hoey-sannsynlighet-for-at-det-er-omikronvarianten

En person smittade 30-40 av 100 deltagare på ett företagsevent i Norge. Vaccintäckningen i Norge är väl rätt bra.

Man undrar ju bara vad utfallet blir av de där 600 personerna på flyget i Nederländerna då man läser den där. Där var ju 13 av 600 smittade med omicron, och 48 ytterligare smittade med någon variant.
Citera
2021-12-01, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De har ca 50 % fler på IVA än oss, på lite drygt hälften så stor befolkning. Drygt 10 per miljon mot våra knappt 4 per miljon (i skrivande stund).

Ligger de bara före oss i utvecklingen av 4e vågen eller har vi högre naturlig immunitet?

De ligger före. Det finns absolut ingen anledning att tro att Sverige skulle klara sig bättre, tvärtom.
Citera
2021-12-01, 14:24
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Tror inte covidbeviset kan användas istället för vaccinationspass på de ställen som omfattas från och med idag. Däremot ska det visst kunna användas vid utlandsresor.
Vaccinationsbeviset är en del av covidbeviset.
Jag vet inte riktigt om det är just vaccination som behöver framgå i covidbeviset eller om tillfrisknande också kan vara giltigt för inomhusevenemang på 100 pers eller fler.

Jag är ju vaccinerad, vilket är väldigt enkelt att fixa, så jag behöver inte fundera så mycket på vilka andra kategorier som är giltiga, för egen del.

Förstår dock att det kan vara jobbigt om man nu funderar på att vaccinera sig för ett sådant pass, när man får beviset först ca 8 veckor senare efter andra dosen +14 dagar.
Citera
Medlem
Citat:

Snart når detta Sverige också och förmodligen ser vi nu början på fjärde vågen. Covid älskar torr kall vinterluft och när folk håller sig inomhus.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
De ligger före. Det finns absolut ingen anledning att tro att Sverige skulle klara sig bättre, tvärtom.
De hade en lugnare första våg än oss. Det gör att vi kan ha högre grad av naturlig immunitet.
Citera
2021-12-01, 14:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Finns en riktig studie postad längre bak i tråden med miljoner människor som visar att smittan ökar mest där vaccinationsgraden är som högst.
Var finns den studien? Jag gissar att svaret är så enkelt att i de länder man vaccinerar mest, där testar man också smitta mest och därav upptäcker mer spridning. Det har svaret i varje fall hittills varit på alla liknande påståenden.
Citera
2021-12-01, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Sverige har 10 döda och över 2600 smittade senaste dygnet. Trots vaccin. Vi har med marginal passerat gränsen för vad som var acceptabelt när Sverige skulle öppna i september. Det är verkligen dags att stänga ner helt nu.
Men skärp dig nu. De flesta som dör är de som bara väntat på sista avgången..
Citera
2021-12-01, 14:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jo, men det är väl bättre utgå från vilka grupper som faktiskt hamnar på IVA och rikta åtgärderna mot den, annars slår man ju liksom i blindo och fel grupper får sin frihet begränsad utan någon större effekt på sjukvården. Verkar inte smart alls.
För att kunna utvärdera detta måste man först försöka kvantifiera effekterna för olika (ålders)grupper. Men det kan hända att sjukvården klarar sig bra om vaccinpass endast gäller för personer över en viss ålder.

Å andra sidan är genombrottsinfektioner också vanligast bland äldre där vaccineffektiviteten är lägre.

Vaccination är ingen stor grej att göra, så jag har lite svårt att begripa varför man vill göra det till ett problem.

Även om samhället klarar sig genom att endast vaccinera de i riskgrupp, så blir trycket likväl lägre ju fler som vaccinerar sig.
Citera
2021-12-01, 14:31
Medlem
Citat:
De hade en lugnare första våg än oss. Det gör att vi kan ha högre grad av naturlig immunitet.

Av allt att döma är det ju så att både delta och omikron rundar både vaccin och naturlig immunitet.
Citera
2021-12-01, 14:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vaccinationsbeviset är en del av covidbeviset.
Jag vet inte riktigt om det är just vaccination som behöver framgå i covidbeviset eller om tillfrisknande också kan vara giltigt för inomhusevenemang på 100 pers eller fler.

Jag är ju vaccinerad, vilket är väldigt enkelt att fixa, så jag behöver inte fundera så mycket på vilka andra kategorier som är giltiga, för egen del.

Förstår dock att det kan vara jobbigt om man nu funderar på att vaccinera sig för ett sådant pass, när man får beviset först ca 8 veckor senare efter andra dosen +14 dagar.
Jag har gjort ett självtest för antikroppar som var positivt, det är allt jag behöver veta för egen del. Det borde räcka. Det är galet måsta ta ett halvdant vaccin trots naturlig immunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in