2021-11-30, 21:16
  #27073
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om YN mötte GM kan LJ inte ha väntat så länge som en minut innan han började ta sig uppför trapporna. (Om du menar en minut efter att GM var på trappkrönet.) Han väntade i så fall 10 - 20 sekunder. Annars blir det väldigt konstigt med tiderna.

Men det övriga kan jag lätt köpa.
Jag tänker ca 1 minut från att den springande mannen passerar honom vid barackerna. Ungefär samma som i formuläret som skribenten Ursprungligen länkade till. Så då får vi samma tid, ca 10-20 sekunder från trappkrönet. Jag försöker visualisera händelseförloppet i skallen så det kan bli lite fel då.

Jag funderar kring Fauzzi. Mannen som han såg promenera bakom paret Palme måste väl ha varit AB?
Citera
2021-11-30, 21:21
  #27074
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tänker ca 1 minut från att den springande mannen passerar honom vid barackerna. Ungefär samma som i formuläret som skribenten Ursprungligen länkade till. Så då får vi samma tid, ca 10-20 sekunder från trappkrönet. Jag försöker visualisera händelseförloppet i skallen så det kan bli lite fel då.

Jag funderar kring Fauzzi. Mannen som han såg promenera bakom paret Palme måste väl ha varit AB?
Nej, det är väldigt osannolikt att det var AB, eftersom AB säger att han gick några meter söderut och sedan några meter tillbaka norrut. Mannen som NF såg befann sig betydligt längre norrut, det rör sig om en skillnad på ungefär 60 meter om jag inte minns fel. AB är nog Dekorima-mannen däremot. Mannen som NF såg kan mycket väl vara den som MP och korvgubben såg.
Citera
2021-11-30, 21:52
  #27075
Medlem
MrBarnabys avatar
https://www.dagensmedia.se/opinion/debatt/skandiamannen-anvande-trumps-mediestrategi-for-35-ar-sedan/

Mycket bra.

SE:s "konstigheter" (ett LGWP-uttryck) är inga konstigheter om man förmår att ta till sig att han är GM. Klarar man inte av det utan i stället sätter vittneshatten på honom så blir det däremot jävligt mycket av den varan.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-30 kl. 22:40.
Citera
2021-11-30, 21:52
  #27076
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Herregud vilken osmaklig artikel. Karnhill lider av tunnelseende. Hela hans artikel beskriver snarare TP/Filter än SE.

”Det som först lät osannolikt hade senare upplevts rationellt, enligt forskningsresultat. Tricket var alltså att säga samma sak många gånger. Och det var precis det Engström gjorde.”

Testa, byt ut Engström mot Petterson.

Eller att bara göra som en normal mördare, sticka från platsen.

Helt sjuka saker man kan läsa som har utgångspunkten att en viss människa är en bevisad mördare - allt sådant har inget värde före det att man vet att han var mördaren.

Annat än som spaningsförslag, men då får man förstås göra det fullständigt klart att det bara är något man spånar om.

Om man tittar på Thomas Pettersson och andra personers idéer verkar de ha varit öppna för att en organisation eller konspiration ligger bakom. Det här måste de ha undersökt så bra de bara kan, men de har totalt misslyckats.

Och jag håller med dig. Man kan se på Mårten Palme som vid det här laget väl har pekat ut flera Grandmän.

Så nu ska vi lära oss att ännu en osannolik mördare egentligen är väldigt trolig som mördare, för att hans vittnesmål inte överensstämmer med andra människors...

En fabulerande människa är inte automatiskt en mördare.

Man önskar att Petersson verkligen hade gått tillbaka till mordplatsen och händelserna dagarna efter. Det finns exempelvis fullt av möjligheter att Engström har sett Jeppsson i tidningar eller efter att Jeppsson kom till mordplatsen.

Jag tror på vad Ursprungligen säger. Om det inte fanns så många folk i gränden och Engström vittnar om att han var där, är det fullt möjligt att han gick in och satte sig på Bohemia för att samla tankarna.

Och sådan väldig alkis kan han inte ha varit i så fall, och väktarna ger väl inte heller uppgifter om att han var full. Och hur skulle han kunna vara det om han hade ett jobb att avsluta?

Visst är han misstänkt genom att vara på plats, men det är många andra också.

Det är möjligt att hans natur gjorde honom till det nya offret.
Citera
2021-12-01, 00:15
  #27077
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad du skriver kring detta ger jag blanka f-n i, då du alltid hittar de mest konstiga av lösningar på varje fråga.
Praoeleven minns minnestunden den 10/3 från Skandia <punkt>

Jag har en fundering kring detta. Enligt elevens mor ska han ju ha praoat veckan innan och veckan efter mordet. Nedskrivet i kalendern.

Kan det vara så att han minns hur folk var samlade på platsen på första måndagen efter mordet och registrerar in detta som en minnesstund?

Oavsett har jag aldrig förstått vad av värde det tillför om SE var inne den 3e mars eller inte. Är han GM är det väl för att kontrollera narrativet hos kollegor. Ev. för att hämta vapnet. Är han oskyldig är det väl för att vara där och casha in på uppmärksamheten av att ha varit på plats vid helgens och decenniets händelse.
Citera
2021-12-01, 01:27
  #27078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Eller att bara göra som en normal mördare, sticka från platsen.

Helt sjuka saker man kan läsa som har utgångspunkten att en viss människa är en bevisad mördare - allt sådant har inget värde före det att man vet att han var mördaren.

Annat än som spaningsförslag, men då får man förstås göra det fullständigt klart att det bara är något man spånar om.

Om man tittar på Thomas Pettersson och andra personers idéer verkar de ha varit öppna för att en organisation eller konspiration ligger bakom. Det här måste de ha undersökt så bra de bara kan, men de har totalt misslyckats.

Och jag håller med dig. Man kan se på Mårten Palme som vid det här laget väl har pekat ut flera Grandmän.

Så nu ska vi lära oss att ännu en osannolik mördare egentligen är väldigt trolig som mördare, för att hans vittnesmål inte överensstämmer med andra människors...

En fabulerande människa är inte automatiskt en mördare.

Man önskar att Petersson verkligen hade gått tillbaka till mordplatsen och händelserna dagarna efter. Det finns exempelvis fullt av möjligheter att Engström har sett Jeppsson i tidningar eller efter att Jeppsson kom till mordplatsen.

Jag tror på vad Ursprungligen säger. Om det inte fanns så många folk i gränden och Engström vittnar om att han var där, är det fullt möjligt att han gick in och satte sig på Bohemia för att samla tankarna.

Och sådan väldig alkis kan han inte ha varit i så fall, och väktarna ger väl inte heller uppgifter om att han var full. Och hur skulle han kunna vara det om han hade ett jobb att avsluta?

Visst är han misstänkt genom att vara på plats, men det är många andra också.

Det är möjligt att hans natur gjorde honom till det nya offret.
Mördare XY , som väntade 5-10 sek efter skotten, sen vände sig om och gungade iväg in på Tunnelgatan, för att sedan vika av in på Luntmakargatan. Den vill ingen prata om. Bara därför gäller den gode Stig, som ett slags traumasubstitut. Att karln var eller blev en jäddlans babbelhatt efter MOP, det skall nu läggas honom till last. Sådan otur då...för Stigs eftermäle!
Citera
2021-12-01, 01:48
  #27079
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mördare XY , som väntade 5-10 sek efter skotten, sen vände sig om och gungade iväg in på Tunnelgatan, för att sedan vika av in på Luntmakargatan. Den vill ingen prata om. Bara därför gäller den gode Stig, som ett slags traumasubstitut. Att karln var eller blev en jäddlans babbelhatt efter MOP, det skall nu läggas honom till last. Sådan otur då...för Stigs eftermäle!

Det är just det att man måste jämföra de föreslagna fallen.

I ett fall har vi en som lånar en revolver från sin kompis, och som sedan finner den vara bra för att knäppa Palme. Trots att inga evidens finns för att han var en sådan person.

Det är extremt svårt att tro.

Tämligen säkert struntade Engström i vapenhandlarens vapen.

Och mördaren kan förstås ha tagit av i diverse olika hörn.

Hur det är med det lär vi aldrig få veta, även om vi har sett länkar med hur poliser rörde sig och tidsangivelser.
Citera
2021-12-01, 02:09
  #27080
Medlem
Nakedcats avatar
SE:s agerande på lördagen den 1 mars 1986 är säkert också helt normalt enligt vissa, men eftersom jag inte sett det diskuteras förtjänar saken att lyftas.

På förmiddagen ringer han först RB:s chef för att se om han kan ta fram utstämplingstiden för honom.

SE blir hänvisad till RB som skulle kunna hjälpa honom.

Vid samtalet med RB säger SE att tidningar och polisen ligger på honom för att få veta utstämplingstiden, en uppenbar lögn eftersom han i varje fall inte pratat med polisen vid det tillfället.

Tre gånger pratar SE med RB under lördagen och varje gång pratar han om hur viktig den här tiden är.

Efter andra samtalet åker RB in till Sveavägen för att uppfylla SE:s önskan.

RB gör sig alltså omaket att offra några timmar av sin fritid och är dessutom så noggrann att han besvärar sig med att kolla stämpeluret mot fröken ur, han förstår att tiden kan vara viktig. Han upptäcker då att stämpeluret går en minut före.

I lördagens tredje samtal med SE meddelar han honom att stämpeluret har 23.20 som utstämplingstid men korrigerar tiden till 23.19 eftersom det gick före.

RB har också erbjudit sig att meddela tiden direkt till polisen men detta avböjs av SE

SE har alltså fått besked om den här jätteviktiga utstämplingstiden under lördagseftermiddagen. Oavsett om tiden är 23.19 eller 23.20 så visar tiden att han högst troligt är ute på Sveavägen för att kunna vara det viktiga vittne som han eftersträvar.

Vad gör SE då?

När meddelar SE den här viktiga pusselbiten till polisen?
Citera
2021-12-01, 03:36
  #27081
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
SE:s agerande på lördagen den 1 mars 1986 är säkert också helt normalt enligt vissa, men eftersom jag inte sett det diskuteras förtjänar saken att lyftas.

På förmiddagen ringer han först RB:s chef för att se om han kan ta fram utstämplingstiden för honom.

SE blir hänvisad till RB som skulle kunna hjälpa honom.

Vid samtalet med RB säger SE att tidningar och polisen ligger på honom för att få veta utstämplingstiden, en uppenbar lögn eftersom han i varje fall inte pratat med polisen vid det tillfället.

Tre gånger pratar SE med RB under lördagen och varje gång pratar han om hur viktig den här tiden är.

Efter andra samtalet åker RB in till Sveavägen för att uppfylla SE:s önskan.

RB gör sig alltså omaket att offra några timmar av sin fritid och är dessutom så noggrann att han besvärar sig med att kolla stämpeluret mot fröken ur, han förstår att tiden kan vara viktig. Han upptäcker då att stämpeluret går en minut före.

I lördagens tredje samtal med SE meddelar han honom att stämpeluret har 23.20 som utstämplingstid men korrigerar tiden till 23.19 eftersom det gick före.

RB har också erbjudit sig att meddela tiden direkt till polisen men detta avböjs av SE

SE har alltså fått besked om den här jätteviktiga utstämplingstiden under lördagseftermiddagen. Oavsett om tiden är 23.19 eller 23.20 så visar tiden att han högst troligt är ute på Sveavägen för att kunna vara det viktiga vittne som han eftersträvar.

Vad gör SE då?

När meddelar SE den här viktiga pusselbiten till polisen?

Bra fråga ...

Aldrig tänkt på om han ringer direkt polisen om tiden när han får den av RB eller det var kanske inte så viktigt ?

Han väntar väl inte tills efter Idre med det ?
Citera
2021-12-01, 07:26
  #27082
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Bra fråga ...

Aldrig tänkt på om han ringer direkt polisen om tiden när han får den av RB eller det var kanske inte så viktigt ?

Han väntar väl inte tills efter Idre med det ?
Japp så är det, jag har påpekat det i några inlägg och ingen har kunnat påvisa att det inte stämmer, det vill säga att det är först vid det första efter-Idre-förhöret (10 mars) som tiden nämns. Något skumt är det med det märkliga SE-intresset för utstämplingstiden. "Märkligt" speciellt om han bara var ett vittne.

(FB) Skandiamannen
Citera
2021-12-01, 07:34
  #27083
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Japp så är det, jag har påpekat det i några inlägg och ingen har kunnat påvisa att det inte stämmer, det vill säga att det är först vid det första efter-Idre-förhöret (10 mars) som tiden nämns. Något skumt är det med det märkliga SE-intresset för utstämplingstiden. "Märkligt" speciellt om han bara var ett vittne.

(FB) Skandiamannen
Varför är det inte märkligt om han är GM?
Citera
2021-12-01, 07:52
  #27084
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag har en fundering kring detta. Enligt elevens mor ska han ju ha praoat veckan innan och veckan efter mordet. Nedskrivet i kalendern.

Kan det vara så att han minns hur folk var samlade på platsen på första måndagen efter mordet och registrerar in detta som en minnesstund?

Oavsett har jag aldrig förstått vad av värde det tillför om SE var inne den 3e mars eller inte. Är han GM är det väl för att kontrollera narrativet hos kollegor. Ev. för att hämta vapnet. Är han oskyldig är det väl för att vara där och casha in på uppmärksamheten av att ha varit på plats vid helgens och decenniets händelse.

Det är förvisso en förklaring men känns tunn och skulle behöva styrkas oavsett, innan man spinner vidare på det sätt TP gjorde i sin bok (och som vissa här fortfarande vill mena stämmer).

Finns ingen bra förklaring till varför SE skulle in på måndagen den 3/3.
Han har större bekymmer som GM än att stämma av snacket hos sina arbetskamrater, som vittne är nog Ex-frun ett större bekymmer också... de är redan försenade till Idre.
Hämta vapnet en vardag och arbetsdag, genom att senarelägga sin semester ytterligare?
Lätt här att sitta och tycka vad han borde ha gjort, men han har ju ingen aning om vad polisen får fram eller vad väktarna kan ha misstänkt o.s.v.

För mig blir detta lösa sagor, som förvisso skulle kunna bli en förklaring den dagen SE bevisas vara GM, men som sagt. Nu är det fantasier som är så osannolika att de snarare pekar bort ifrån SE...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in