2021-11-30, 23:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jo. Se exempelvis https://academic.oup.com/cid/article/52/7/911/299077

Begreppet är mycket äldre än så.

Citat:
Though coined almost a century ago [8], the term “herd immunity” was not widely used until recent decades, its use stimulated by the increasing use of vaccines, discussions of disease eradication, and analyses of the costs and benefits of vaccination programs.

Det användes tidigare inom djurvärlden och är en ganska ny företeelse. Att det används inom vetenskapen är ju en sak, nu slänger sig folk med termen hur som helst.
Citera
2021-11-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Utan vacciner skulle vi leva i en medicinsk stenålder, men det begriper nog inte du. Fårskocken är ju antivaxxarna, så nej den tillhör jag inte.
Nej, utan vacciner skulle endast livsdugliga överleva. Nu hålls gensvaga vid liv på bekostnad av planeten
Citera
2021-11-30, 23:19
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.sueddeutsche.de/politik/corona-aktuell-deutschland-impfen-impfpflicht-1.5475585

I Tyskland ska de sätta in tandläkare, apotekare och veterinärer, för att hinna få i folket 30 miljoner doser före jul. Så borde vi väl kunna göra här också? För vad jag har förstått, så råder det ingen brist på vaccin, utan bara på tider.
Citera
2021-11-30, 23:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Medicinsk stenålder? De flesta vaccins effekter är oerhört överdrivna. Det som räddat oss mest mot sjukdomar är flockimmunitet och bättre hygien. Moderna avloppssystem har utan tvekan hjälpt oss mer att undvika sjukdomar än vaccin.

Avloppssystemen kan jag hålla med dig om. Utan vacciner skulle vi drabbats hårt av smittkoppor exempelvis, polio också mm. Om du vill kalla det för överdrivet så får du stå för det.
Citera
2021-11-30, 23:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var väl ingen som låstes inne?

Nähä ok, vi säger väl det så har det aldrig hänt. Så nu kan du återgå till vaccinpassen. 40 minuter kvar tik tok.
Citera
2021-11-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Denna bruden verkar inte ge med sig!

Kan det verkligen stämma att det inte finns några allvarliga fall av omikron i SA än?

https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-omikron-kan-vara-vagen-till-flockimmunitet/

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Smittotalen i SA går upp kraftigt nu. Om 2 veckor vecor borde man kunna an en uppgång av antalet döda. Det är onekligen spännande tider. Börsen verkar ta det lugnt iaf.
Det kan stämma, det brukar väl ta 11 dagar innan vissa hamnar på IVA har jag för mig.

Det har ökat med 194% senaste sju dagarna jämför med tidigare sju dagar, det är mycket ja.
17 Nov 704
18 Nov 899
19 Nov 929
20 Nov 520
21 Nov 353
22 Nov 1500
23 Nov 2170
24 Nov 2873
25 Nov 3402
26 Nov 3571
27 Nov 2279
28 Nov 1686
29 Nov 2676
30 Nov 4373
https://www.nicd.ac.za/diseases-a-z-index/disease-index-covid-19/surveillance-reports/national-covid-19-daily-report/
Citera
2021-11-30, 23:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Nej, utan vacciner skulle endast livsdugliga överleva. Nu hålls gensvaga vid liv på bekostnad av planeten

Där har du faktiskt en poäng, "survival of the fittest".
Citera
2021-11-30, 23:22
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är nog mest som administratörerna säger för att spara pengar. Det finns mängder av kvalificerad svensk sjukvårdspersonal men många av dom föredrar ju att jobba för dubbla eller till och med femdubbla lönen utomlands.

Personalbrist kan beror på olika orsaker och lönen som du nämner är helt klart en faktor av flera . Du kan läs yrkes och arbetsmarknadsprognoser gällande vårdyrken om du vill ha en detaljerad bild.

Men nu slirar vi på trådens ämne ..
Citera
2021-11-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja, om du nu råkar illa ut för Wuhansnuvan och hamnar på sjukhus så gynnar det ju dig och alla andra som hamnar i den sitsen. Alternativet hade ju varit att dö i rännstenen likt en guldfisk som kippar efter luft på torra land. Lite allmosor kanske inte är så dumt ibland?
Nu råkar jag haft snuvan, men på vilket sätt är just allmosor bättre än en simpel sjukförsäkring?
Citera
2021-11-30, 23:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har faktiskt flera gånger ställt mig frågan om det är jag som har psykosen, men jag tror inte det.

Militärtjänst är/var ju tvång, men det är ju lagen. Om vi hade haft lagstadgad tvångsvaccinering i Sverige så hade det kommit i ett annat ljus. Då hade man varit ärlig med att det är tvång. Eventuellt straff skulle vara proportionerligt, och gå genom det vanliga rättsystemet (böter eller fängelse utan dubbelbestraffning). Det hade kanske funnits krav på fullständig säkerhetstestning. Man hade kanske fått rätt till stora skadestånd för biverkningar. Lagar måste vara förenliga med grundlagen. Under rätt omständigheter hade jag kunnat acceptera en sån lag om vaccintvång.

Problemet med nuvarande tvångsvaccinering är att staten har skapat en parallell maktstruktur. FHM/regeringen har en inofficiell lag om tvångsvaccinering, som man upprätthåller och bestraffar med ett pöbelvälde. Man uppmanar folket att straffa den som inte lyder deras inofficiella lag (som inte är en riktig lag och inte behöver vara förenlig med grundlagar eller mänskliga rättigheter) med social utfrysning. Enligt Wikipedia orsakar social utfrysning psykisk skada och det klassas som en form av tortyr.

Det här är alltså en form av icke-konstitutionellt maktutövande vid sidan av den svenska konstitutionen, där man torterar medborgare som inte lyder en inofficiell lag. Not cool.

Till viss del håller jag med dig.
Citera
2021-11-30, 23:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jo såklart alla har rätt till vård ! Men det blir onödig belastning.. den är dimensionerad hyffsat väl för att möta ohälsa kopplat till rökning/ alkohol. Denna pandemi blir dock ett extra lager som inte är hållbart under längre tid för vården.
Vaccinpass är en temporär insats.
Frågan är hur effektivt det är. Det stänger ute fel personer. Varför inte lika gärna stänga ute männen eftersom de mer än dubbelt så ofta hamnar på IVA? Bara 30 % av alla IVA-patienter hittills är kvinnor. Varför ska männen kräva så mycket av IVA-vården? Nej, vi måste definitivt införa särskilda restriktioner för dem! Så här kan vi ju bara inte ha det, männen ska då alltid ta plats och lägga beslag på alla resurser. Varför har vår feministiska regering inte tänkt på det? Vi bör kvotera IVA-platser så att högst 50 % tilldelas männen, eller ge männen extra hög skatt för att de är så sjukliga.

Se så många bättre idéer det finns än vaccinpass. Husarrest för männen efter kl 17, då kanske vården räcker till.

Vaccinpass handlar ju inte om huruvida nån bär på smitta eller är mottaglig. Det avgör inte om någon hamnar på IVA. Ska vi ha kollektiva åtgärder kan vi lika gärna ge oss på männen som under pandemin utgjort 70 % av de som vårdats på IVA. Det vi behöver är könspass, inte vaccinpass.
Citera
2021-11-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevengrov
Kan någon förklara varför ny nedstängning av samhället är på G? Inga större ökningar i redan låga nivåer av dödsfall, även i självaste Sydafrika. Hur motiveras paniken nu? Covidmutationer kommer ju bara tillbaka som försvagade varianter, det är så virus överlever.

Är totalt cirka 15 000 döda i Sverige på två år. Vaccinpass? Tredje spruta? Something smells fishy here…
/ Mannen under stenen
Inget konstigt, man vill inte få fullt på sjukhusen, speciellt IVA. Om man får det, det är då dödsfallen börjar stiga brant, men det verkar många ha svårt att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in