2021-11-30, 22:53
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK, så ovaccinerade har inte rätt till vård trots att rökare och bergsklättrare har rätt till vård. Det är ju vara ytterligare en form av utstotning och diskriminering baserat på vaccinstatus.

Dessutom är faktorn 33 du nämner suspekt. I Frankrike togs nyligen fler vaccinerade än ovaccinerade in på IVA, trots att landet bara har 3x så många vaccinerade som ovaccinerade. Ingen faktor 33 där inte.

Jo såklart alla har rätt till vård ! Men det blir onödig belastning.. den är dimensionerad hyffsat väl för att möta ohälsa kopplat till rökning/ alkohol. Denna pandemi blir dock ett extra lager som inte är hållbart under längre tid för vården.
Vaccinpass är en temporär insats.
Citera
2021-11-30, 22:55
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Men det där verkar ju bara handla om att de vill se en expertgrupp, inte att de vill tvinga på folk munskydd.

Jag citerade ju. Skrev inte tvinga . Utan deras råd till fortsatt pandemihantering.
Citera
2021-11-30, 22:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
En annan form av ironi är att många välkomnar förtryck av andra men aldrig mot sig själv. Eller så är det bara mänsklig dumhet.

Vi har några karaktärer här på Flashback som "genomskådar lögner" om klimatkris, massinvandring, Trump, Ryssland tillsammans med det ena och det andra men sedan uppstår ett ämne där samma figur hamnar på den av etablissemanget "godkända sidan" och går då fullt PK med piskan i högsta hugg.

Kommunister och vänster brukar se så på saken.

Jag vet inte om det är mig du syftar på, men jag är nog en anomali för antivaxxsidan.
Citera
2021-11-30, 22:57
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kommunister och vänster brukar se så på saken.

Jag vet inte om det är mig du syftar på, men jag är nog en anomali för antivaxxsidan.

Vore du en anomali skulle det vara frid och fröjd. Du är som folk är mest.
Citera
2021-11-30, 22:58
Medlem
Citat:
Det sa jag inte, däremot behöver inte tvång vara negativt. Du tvingas att betala skatt, det gynnar den stora massan.

Dåligt exempel 'vad fan får jag för pengarna "är inte mycket nuförtiden.

Men du fortsätter att försvara nytt tvång med annat tvång.
Detta tvång är ju uppenbart rent politiskt för att försöka lindra kritiken.
Kommer ha noll påverkam på spridningen.
Kan vara rent negativt för vaccinering i samhället om det minskar förtroende för dom styrande.
Citera
2021-11-30, 22:59
Medlem
Citat:
Själva begreppet flockimmunitet ska inte appliceras på människor, dels då vi inte är en flock, absolut inte Tegnells flock som han kan göra vad han vill med och inte en flock fria ute i naturen. Flock är ett begrepp på vilda djur ute i skogen. Begreppet kapades av Tegnell och har blivit ett mantra. Det finns inte en enda fåraherde med sina sinnen i fullt bruk som sparkar in ett sjukt djur i sin flock för att uppnå flockimmunitet förutom Tegnell då. Du kanske ingår i en flock, jag gör det inte.
Vi ingår alla i flocken. Att du inte förstår det är dock inte förvånande. Du tänker kanske på dig själv som medlem av fårskocken?
Sen så är det klart att begreppet kan användas på människor vi har ju faktiskt som sagt gynnats av flockimmuniteten under väldigt lång tid. Varför anser du att vi inte skulle göra det nu? Naturlig immunitet är utan tvekan överlägsen vaccin på de allra flesta punkter.
Citera
2021-11-30, 23:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Själva begreppet flockimmunitet ska inte appliceras på människor, dels då vi inte är en flock, absolut inte Tegnells flock som han kan göra vad han vill med och inte en flock fria ute i naturen. Flock är ett begrepp på vilda djur ute i skogen. Begreppet kapades av Tegnell och har blivit ett mantra. Det finns inte en enda fåraherde med sina sinnen i fullt bruk som sparkar in ett sjukt djur i sin flock för att uppnå flockimmunitet förutom Tegnell då. Du kanske ingår i en flock, jag gör det inte.

Är det ordet flock du vänder dig mot? Säg gruppimmunitet då.

Vad Tegnell menar med flockimmunitet är ju det man på engelska kallar för herd immunity, och det används om människor. Möjligt att flockimmunitet är en dålig översättning.
Citera
2021-11-30, 23:02
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ja kanske, barn måste också få uppleva saker och ting. Men i det här fallet är det en förälder som inte vill vaccinera sig och därmed inte kan ta med sina barn på dylika tillställningar.

Jag skulle inte vilja kalla någon av dom två sakerna för en upplevelse, då det finns betydligt mer hälsosamma, vettigare och mer minnesvärda saker att göra med barn än att gå på bio och kolla på teater.
Citera
2021-11-30, 23:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Vore du en anomali skulle det vara frid och fröjd. Du är som folk är mest.

Jag brukar kallas för en massa saker, kommunist, tegnellälskare, vaccinförespråkare, lobbyist för både FHM och Big Pharma, har även blivit anklagad för att vara aktieägare i de sista mm. Egentligen är jag bara intresserad av att följa vetenskapen här.
Citera
2021-11-30, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jo såklart alla har rätt till vård ! Men det blir onödig belastning.. den är dimensionerad hyffsat väl för att möta ohälsa kopplat till rökning/ alkohol. Denna pandemi blir dock ett extra lager som inte är hållbart under längre tid för vården

Struntprat, vården är underdimensionerad, ska världen pausa för det? Vi kan lägga hundratals miljarder på att köpa vaccin och galna åtgärder mot ett relativt harmlöst virus! Hade det inte varit bättre att bygga ut sjukvården för de pengarna!
Citera
2021-11-30, 23:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Dåligt exempel 'vad fan får jag för pengarna "är inte mycket nuförtiden.

Men du fortsätter att försvara nytt tvång med annat tvång.
Detta tvång är ju uppenbart rent politiskt för att försöka lindra kritiken.
Kommer ha noll påverkam på spridningen.
Kan vara rent negativt för vaccinering i samhället om det minskar förtroende för dom styrande.

Jag säger inte att det är bra, men det är så det är.
Citera
2021-11-30, 23:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Lite överdrivet dramatiskt då det ökat med 11 % sedan 10 november då det var 38 på IVA. Det sjönk däremot till 21 för 6 dagar sedan, så nu har de dragit till med braskande rubriker om en fördubbling på en vecka eftersom det nu är 42 på IVA. Men det låga värdet för ca en vecka sedan var inte ett typiskt värde för perioden. De vilseleder alltså medvetet.

Kolla kurvan här

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

och se hur det varierat senaste månaden. Vi är ungefär där vi var för 3 veckor sedan.

När värdena är relativt låga så blir små förändringar dramatiska. De regioner där det nyligen ökat från 1 till 2 patienter har också sett en fördubbling, tack vare en extra patient.

Jag är fullt medveten om vad du skriver. Men rubriker säljer, så det rör sig inte om något medvetet propaganda knep.

Dock är WHO:s uppmaning oroande. De verkar inte tro att omnicron ger ett mildare sjukdomsförlopp. Det gör iof inte jag heller. Men omnicron sprids säkert väldigt lätt och förhåller sig till Delta-varianten som Delta-varianten förhåller sig till Alfa-varianten eller ännu värre till Wuhan-varianten. Och vi vet redan att Delta-varianten är omöjlig att stoppa i någorlunda civiliserade länder, annat än genom hybridimmunitet, vilket också kan gälla ,Omnicron-varianten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in