2021-11-29, 23:44
  #1
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
https://open.spotify.com/show/3QzzBppfNGfAX3E98E87s8?si=sMKh-AznST-95rH2s1Pejg

En av de mest gripande poddarna jag någonsin lyssnat på.

Handlar om hur människor som blir tillsammans med någon som har en Kluster-B personlighetsstörningar, narcissism/psykopati främst.

Är det någon som lyssnar på denna podd?
Vad tycker ni?
Citera
2021-11-29, 23:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Kluster-B personlighetsstörningar
Vet inte om jag ska skratta eller gråta, det finns normala friska snälla vuxna människor sen finns det rövhål & idioter.

Modern västerländska psykologi är i irriterande grad ren kvasivetenskap.
Citera
2021-11-30, 14:24
  #3
Medlem
SexSexSexs avatar
intressant, känner igen mej i delar av den jag lyssnade på från tidigare förhållnden
Citera
2021-11-30, 19:56
  #4
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
intressant, känner igen mej i delar av den jag lyssnade på från tidigare förhållnden

Japp, förstår inte riktigt hur denna podd inte har blivit större.
Känner också igen mycket.

Det här med svartsjuka verkar vara ett återkommande drag hos personlighetsstörningar.

Vissa historier är dock helt sjuka.
Läkaren som drogade ner den där unga tonåringen 18-19 med opiater var helt störd.
Citera
2021-11-30, 20:13
  #5
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Japp, förstår inte riktigt hur denna podd inte har blivit större.
Känner också igen mycket.

Det här med svartsjuka verkar vara ett återkommande drag hos personlighetsstörningar.

Vissa historier är dock helt sjuka.
Läkaren som drogade ner den där unga tonåringen 18-19 med opiater var helt störd.

jag tror det beror på att det finns SÅÅ mycket att se och titta på nuförtiden

lyssnade på flera svsnitt på eftermiddagen och kvällen och det gjorde mej arg och stärkte mej

otroligt mycket sjukt, fy fan, och vilka liv folk har levt, man får distans...

bl a det med läkaren du också lyssnade på, det är chockerande, man kan inte tro att läkare kan vara så sjuka men såklart kan dom det, precis som alla andra yrkesgrupper har sina vampyrer
Citera
2021-11-30, 22:18
  #6
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
jag tror det beror på att det finns SÅÅ mycket att se och titta på nuförtiden

lyssnade på flera svsnitt på eftermiddagen och kvällen och det gjorde mej arg och stärkte mej

otroligt mycket sjukt, fy fan, och vilka liv folk har levt, man får distans...

bl a det med läkaren du också lyssnade på, det är chockerande, man kan inte tro att läkare kan vara så sjuka men såklart kan dom det, precis som alla andra yrkesgrupper har sina vampyrer

Jo, men denna podd är fan ett riktigt bra verktyg för folk som är i jobbiga relationer, alternativt är omedvetna om vad personlighetsstörningar är för något.

Inte ett dugg förvånad över läkaren faktiskt, vården är ganska överrepresenterad med folk med empati-störningar i Sverige. Tänk på det, du har makt över sjuka och svaga människor. Klart Kluster-B störda personer lockas in i det yrket.
Citera
2021-11-30, 22:21
  #7
Medlem
AdMortems avatar
En sak har jag reflekterat över kring kluster-B. Det är otroligt många som uppvisar dragen. Kan det helt enkelt vara som så att människor väljer att uppträda förjävligt utan att majoriteten av dem verkligen har dessa störningar. (Tänker då främst på psykopati & narcissism)
Citera
2021-12-01, 14:24
  #8
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jo, men denna podd är fan ett riktigt bra verktyg för folk som är i jobbiga relationer, alternativt är omedvetna om vad personlighetsstörningar är för något.

Inte ett dugg förvånad över läkaren faktiskt, vården är ganska överrepresenterad med folk med empati-störningar i Sverige. Tänk på det, du har makt över sjuka och svaga människor. Klart Kluster-B störda personer lockas in i det yrket.

det finns mycket bra som inte får mycket uppmärksamhet...

så du tycker att läkare är mer dåliga människor än gemene man i snitt;
du kanske har en poäng, nuförtiden;;

hade en farfar som var läkare ,har träffat så många läkareunder uppväxten, och alla var väldigt passionerade i sin yrkesutövning och brydde sej genuint om sina patienter

men det har hänt något sedan dess...yrkesfolk har tappat sin "panache"(carries the connotation of flamboyant manner and reckless courage)

läkarutbildningen har ändrats radikalt sedan 60 talet kunskap om vitaminer , som förut hade en egen expert utbildning på 4 år har nästan helt tagits ut ur utbildningen t ex

man har bytt ut utbildningen mot något som mer liknar ren träning, läkarna är sej inte tänka själva alls längre

plus all pk och progressiv skit, samt träning i hur man ska prioritera bort patienter när vården inte räcker till alla som är jävligt nedlåtande mot mänskliga rättigheter
Citera
2021-12-01, 14:45
  #9
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
En sak har jag reflekterat över kring kluster-B. Det är otroligt många som uppvisar dragen. Kan det helt enkelt vara som så att människor väljer att uppträda förjävligt utan att majoriteten av dem verkligen har dessa störningar. (Tänker då främst på psykopati & narcissism)

Drag är en helt annan sak än en renodlad personlighetsstörning.
Diagnosticeringen av en renodlad personlighetsstörning görs via MMPI-2.

https://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Multiphasic_Personality_Inventory

Vet ej om det går att göra dem spontant i Sverige om man betalar privat?

Oavsett så kan dra övergå till en renodlad personlighetsstörning. Det är väl tidiga vuxenlivet dragen börjar övergå till en personlighetsstörning.

Podden verkar fokusera allra mest på narcissism/psykopati, med mindre fokus på histrionisk personlighetsstörning (HPD), som jag tycker är oerhört synd - då histrioniker överlappar med narcissism.

HPD i Sverige och internationellt talas det väldigt lite om, men det är en reell och extremt jobbig störning.

Det som är positivt med podden är att den belyser genom verkliga berättelser om psykopati som gestaltas.
Norska serien Exit är en annan serie som jag kan på rakhand komma på som gestaltar just psykopati.
Citera
2021-12-01, 15:43
  #10
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Drag är en helt annan sak än en renodlad personlighetsstörning.
Diagnosticeringen av en renodlad personlighetsstörning görs via MMPI-2.

https://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Multiphasic_Personality_Inventory

Vet ej om det går att göra dem spontant i Sverige om man betalar privat?

Oavsett så kan dra övergå till en renodlad personlighetsstörning. Det är väl tidiga vuxenlivet dragen börjar övergå till en personlighetsstörning.

Podden verkar fokusera allra mest på narcissism/psykopati, med mindre fokus på histrionisk personlighetsstörning (HPD), som jag tycker är oerhört synd - då histrioniker överlappar med narcissism.

HPD i Sverige och internationellt talas det väldigt lite om, men det är en reell och extremt jobbig störning.

Det som är positivt med podden är att den belyser genom verkliga berättelser om psykopati som gestaltas.
Norska serien Exit är en annan serie som jag kan på rakhand komma på som gestaltar just psykopati.
Tror förra var histrioniker, men jag tycker inte synd om honom eftersom man även om man har en personlighetsstörning kan välja beteende till viss del. Utöver det var han inte helt olik andra. Män har tydliga drag av störningen även om kvinnor oftare får den diagnosen. Kanske för att överdriven sexuell utmaning anses maskulint. Dessa män har däremot lite för teatraliska drag för att man inte ska undra.

Du kanske bör minnas att folk enbart känner till vad som nötits in, dvs allmänt vedertagna begrepp. Få vet nog vad histrionisk störning är, så grundläggande kunskaper kan vara en fördel att man förtydligar.

DSM använder vi i Sverige och hur vi klassar här kan skilja sig åt från andra länder då kultur också spelar roll.

Män som håller på att klä av sig nakna, skickar dicpics, tror att alla kvinnor kommer krypa för dem. Blottar dem själva. Missbrukar sociala medier för att hålla kontakten med så många olika kvinnor som möjligt. Har åtskilliga kortvariga sexuella kontakter. Sexuellt annorlunda beteende med män och andra avvikande beteenden (som menas ingå i hbtq utan att nödvändigtvis göra det). Ljuger frekvent för att få uppmärksamhet och manipulerar osv uppfattar dem själva som särskilt åtråvärda blablabla https://www.mielenterveystalo.fi/sv/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/F604.aspx

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Histrionisk_personlighetsst%C3%B6rning
__________________
Senast redigerad av AdMortem 2021-12-01 kl. 15:53.
Citera
2021-12-23, 11:28
  #11
Medlem
Bara jag som tycker den är risigt klippt eller typ ”låtarna” som random läggs in känns tattigt? Att programledaren har trötta frågor, monoton röst? (speciellt inledningen skäms jag när jag hör)

Men intressant ändå - lyssnar ju uppenbarligen.
Men förstår verkligen varför den inte är stor. Finns bättre poddar som rör liknande ämnen. Dock är denna intressant när man får höra verkliga människor och livsöden.
Bra att det snackas om!

Men ingen annan som håller med mig? 😁
Citera
2021-12-23, 13:27
  #12
Medlem
Lyssnar på podden ibland som guilty pleasure, men tycker den är ganska undermålig. Det är hemska livsöden såklart, men programledaren är dålig på att ställa bra och öppna frågor. Varken hon eller terapeuten är lämpade att sätta några diagnoser. Tycker också det gjorts vissa etiska övertramp, exempelvis mamman som pratade om sin dotter som en fullständig psykopat. Det var också något tidigt avsnitt som var mycket konstigt, men minns inte detaljerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in