2021-11-29, 11:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Hur många utanför riskgrupperna får allvarlig sjukdom utan vaccin?
Ganska många. En hel del får långvariga problem som kan vara kroniska. Definitivt får de med kraftiga symptom räkna med otrevligheter som neurotropism, telomerförkortningar och kronisk kärlpåverkan. Unga och barn riskerar neurologisk påverkan som man idag inte kan överblicka.

Citat:
Jag tycker riskgrupperna ska vaccineras, övriga om dom önskar.
Nja, vitsen med vaccinering här är att skydda hela befolkningen och att minska smittspridningen.

Citat:
Men effektiviteten hos detta vaccin är urusel.
Effektiviteten är utmärkt på nivåer man inte förväntade sig att det skulle hamna. Det är bara ni anti-vaxxare som inte fattar det.
Citera
2021-11-29, 11:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Jag är inte så säker på det , kan det finnas andra orsaker? Det diskuteras inte i msm alls! Men det där lär man få reda på om 10 - 20år när all utredning är klar
Nej, det kan inte finnas några andra orsaker. Inte ens formulerade hypoteser.
Citera
2021-11-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ganska många. En hel del får långvariga problem som kan vara kroniska. Definitivt får de med kraftiga symptom räkna med otrevligheter som neurotropism, telomerförkortningar och kronisk kärlpåverkan. Unga och barn riskerar neurologisk påverkan som man idag inte kan överblicka.

Nja, vitsen med vaccinering här är att skydda hela befolkningen och att minska smittspridningen.

Effektiviteten är utmärkt på nivåer man inte förväntade sig att det skulle hamna. Det är bara ni anti-vaxxare som inte fattar det.

Ja, jättebra med nu 80 - 100% vaccinerade världen över och vågorna bara fortsätter komma och restriktioner blir värre och värre.
Jättebra, bara ni hysteriker som verkar blinda för verkligheten i er dagliga jakt på nästa alarmistiska lilla notis.
Citera
2021-11-29, 11:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ok, alla övriga 13 länder då?
10% på ett flyg?
Drygt hälften i ett fotbollslag.
Du tror majoriteten är ovaccinerade?
Nej, jag tror och hoppas att majoriteten är vaccinerade. Jag hoppas också att ingen av dem utvecklar en allvarlig sjukdom eller dör.

Vad vill du ha sagt? Att vaccinerade också kan sprida smitta. Det är redan konstaterat sen länge.

Det jag känner är läskigt är att vaccinet kanske ger en ännu sämre skyddsverkan än Delta. Då är det kört för våra äldre igen.
Citera
2021-11-29, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad surrar du om?

Vaccinerna gör att minst 50% slipper sjukdom mot de som blir sjuka i en kontrollgrupp. Nu är det högre och man kan räkna med 100% skydd mot allvarlig sjukdom förutom i de yttre riskgrupperna.
Ja det var ju en fin friskriving eftersom det i princip bara är de i riskgrupper som blir svårt sjuka ändå!
Citera
2021-11-29, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Det är inte konstigt alls att sätta upp mål. Det gör man inför alla projekt.
50% ansågs vara en effektivitet man skulle vara nöjd med. Att det sen överträffade det med råge är ju bara fantastiskt.
Är det? 50% är ju värdelöst jämfört med kroppens egna skydd som ligger betydligt högre än så?
Citera
2021-11-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nej, jag tror och hoppas att majoriteten är vaccinerade. Jag hoppas också att ingen av dem utvecklar en allvarlig sjukdom eller dör.

Vad vill du ha sagt? Att vaccinerade också kan sprida smitta. Det är redan konstaterat sen länge.

Det jag känner är läskigt är att vaccinet kanske ger en ännu sämre skyddsverkan än Delta. Då är det kört för våra äldre igen.

Jag lyfter att det ser ut av nuvarande info som att det sprids väldigt effektivt även via vaccinerade.
Om det är värre än med delta är svårt att säga.

Samt detsamma som du, att det kan vara så att våra riskgrupper blir väldigt utsatta igen.
Och där agerar vi inte alls i Sverige, hur passar det ihop med tvångsvaccinering för att gå på bio?
Strategi och agerande från FHM ter sig obegripligt.
Citera
2021-11-29, 11:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Samt detsamma som du, att det kan vara så att våra riskgrupper blir väldigt utsatta igen.
Och där agerar vi inte alls i Sverige, hur passar det ihop med tvångsvaccinering för att gå på bio?
Strategi och agerande från FHM ter sig obegripligt.
Vi vet fortfarande inte hur farligt det är. Överreagerande är också en fel reaktion enligt många.
Citera
2021-11-29, 11:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ta med i beräknande att UK testar nästan 1 miljon människor per dag. Jag tycker mig se att i Sydafrika så testar man ca 30 000 per dag. Antal upptäckta fall blir därför väldigt missvisande.
Det kan ju vara för att fler är smittade och därför fler har symptom i UK. Man testar sig i allmänhet vid symptom, och kanske i proportion därtill om man varit i kontakt med eller bor med någon smittad. UK har ju t ex långt fler döda per dag än Sydafrika, så det är uppenbart att det inte bara handlar om att fler testas i UK. UKs 7-dagarsmedelvärde avlidna är 121, Sydafrikas 32, trots att UK bara har ca 10 % större befolkning.
Citera
2021-11-29, 11:35
Medlem
Citat:
Vi vet fortfarande inte hur farligt det är. Överreagerande är också en fel reaktion enligt många.

Det håller jag med om.
Icke agerande i detta läge är dock i total kontrast till dom extrema ingreppen på den personliga friheten som snart träder i kraft.
Är det olika personer som rattar FHM varje dag?
Lägger dom åtgärder i en tombola och snurrar?
Citera
2021-11-29, 11:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det kan ju vara för att fler är smittade och därför fler har symptom i UK. Man testar sig i allmänhet vid symptom, och kanske i proportion därtill om man varit i kontakt med eller bor med någon smittad. UK har ju t ex långt fler döda per dag än Sydafrika, så det är uppenbart att det inte bara handlar om att fler testas i UK. UKs 7-dagarsmedelvärde avlidna är 121, Sydafrikas 32, trots att UK bara har ca 10 % större befolkning.
Jag tror snarare att det hela mynnar ut i att Sydafrika har betydligt sämre smittspårning och kontroll än vad UK har. Om det nu är 25% som är vaccinerade i Sydafrika så tror jag siffran att prova sig när man har symptom är i samma paritet. Det finns helt enkelt ett större mörkertal i Sydafrika som gör det svårt att jämföra länderna.

Vi får se vad som händer med dödstalen i Sydafrika om några veckor. Min önskan är att denna Omicron inte är så dödlig som en del befarar.
Citera
2021-11-29, 11:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det håller jag med om.
Icke agerande i detta läge är dock i total kontrast till dom extrema ingreppen på den personliga friheten som snart träder i kraft.
Är det olika personer som rattar FHM varje dag?
Lägger dom åtgärder i en tombola och snurrar?
Detta gäller ju dock bara en minoritet av den vuxna befolkningen. För oss andra så finns det inga "extrema" ingrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in