2021-11-28, 22:00
Medlem
Vilken kalkonintervju med V-ledaren i Agenda! Den här nye SVT-killen (edit: Magnus Thorén) har till 110% köpt Annie Lööfs knasiga bild av hur regeringsfrågan ser ut, följer den som om den vore objektiv sanning och frågar Dadgostar (i lätt förklädda termer eller rakt ut) hur de kunde svika "er allierade" centern på detta sätt? Måste ni inte jobba för en regering där S och mitten kan samarbeta?

Dadgostar svarar helt riktigt att varje parti ansvarar för sin egen position i regeringsfrågan, att "den breda mitten" troligen är död - och att det är C som behöver bli tydligare, i god tid före nästa val kan man tillägga.
Senast redigerad av HepCat-X 2021-11-28 kl. 22:05.
Citera
2021-11-29, 04:32
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag vet inte om det var Martin Ådal som sa att SD aldrig kommer att få nycklarna till Rosenbad.

Är han bonde i grunden? Hans utseende utstrålar en typisk bonde men tvivlar på det och antar att det är där problemet ligger nämligen att många höguppsatta I C har aldrig mjölkat en ko, hämtat ägg från en hönsgård eller ens kört en traktor.
Pappa Andreas Ådahl var vice VD för Svenska Finans AB och rådgivare till statsminister Thorbjörn Fälldin 1976-78. Familjen flyttade till Paris 1981 när pappan blev Sveriges representant först i OECD och sedan i UNESCO. Därefter blev han ambassadör i Libyen, Lettland och Algeriet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Andreas_%C3%85dahl

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vilken kalkonintervju med V-ledaren i Agenda! Den här nye SVT-killen (edit: Magnus Thorén) har till 110% köpt Annie Lööfs knasiga bild av hur regeringsfrågan ser ut, följer den som om den vore objektiv sanning och frågar Dadgostar (i lätt förklädda termer eller rakt ut) hur de kunde svika "er allierade" centern på detta sätt? Måste ni inte jobba för en regering där S och mitten kan samarbeta?

Dadgostar svarar helt riktigt att varje parti ansvarar för sin egen position i regeringsfrågan, att "den breda mitten" troligen är död - och att det är C som behöver bli tydligare, i god tid före nästa val kan man tillägga.
Intervjuaren försöker ta på sig rollen som Centerpartiets försvarare då de inte kunde komma. En roll han inte kan axla. Hade alla i C förhinder? Annie Lööf och vice ordförande Anders W Jonsson har inte gett några intervjuer de senaste dagarna utan skickat fram tredjenamnet Martin Ådahl. Antagligen vågade inte heller han ställa upp i Agenda och att skicka fram någon doldis längre ner i partihierarkin blir pinsammare än att inte komma alls.
Citera
2021-11-29, 08:08
Medlem
Madagascars avatar
Votering om Magdalena som statsminister igen idag kl 13.

Blir det några överraskningar idag?

Tänk om endast en centerpartist går emot partilinjen och röstar Nej till Magdalena!? Cirkusvarning!
Senast redigerad av Madagascar 2021-11-29 kl. 08:13.
Citera
2021-11-29, 08:27
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Votering om Magdalena som statsminister igen idag kl 13.

Blir det några överraskningar idag?

Tänk om endast en centerpartist går emot partilinjen och röstar Nej till Magdalena!? Cirkusvarning!

Märkligt att mediauppmärksamheten avtagit med 75% efter superonsdagen då det var fullt pådrag. Hela riksdagen var full med journalister. Den här dagen med ny omröstning om Magdalena Andersson borde vara minst lika intressant. Men nej. Media orkar inte kraftsamla en gång till. Blir det för dyrt?
Citera
2021-11-29, 08:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Märkligt att mediauppmärksamheten avtagit med 75% efter superonsdagen då det var fullt pådrag. Hela riksdagen var full med journalister. Den här dagen med ny omröstning om Magdalena Andersson borde vara minst lika intressant. Men nej. Media orkar inte kraftsamla en gång till. Blir det för dyrt?
Jag tror de flesta tror att det inte blir någon överraskning idag. De tror omröstningen idag slutar identiskt med den förra.

En skillnad idag: jag gissar att de blåbruna idag inte orkar kraftsamla alla för att maxa sina 174. Jag tror det blir ett par färre nejröster idag.
Senast redigerad av Madagascar 2021-11-29 kl. 08:37.
Citera
2021-11-29, 08:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Pappa Andreas Ådahl var vice VD för Svenska Finans AB och rådgivare till statsminister Thorbjörn Fälldin 1976-78. Familjen flyttade till Paris 1981 när pappan blev Sveriges representant först i OECD och sedan i UNESCO. Därefter blev han ambassadör i Libyen, Lettland och Algeriet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Andreas_%C3%85dahl

Intervjuaren försöker ta på sig rollen som Centerpartiets försvarare då de inte kunde komma. En roll han inte kan axla. Hade alla i C förhinder? Annie Lööf och vice ordförande Anders W Jonsson har inte gett några intervjuer de senaste dagarna utan skickat fram tredjenamnet Martin Ådahl. Antagligen vågade inte heller han ställa upp i Agenda och att skicka fram någon doldis längre ner i partihierarkin blir pinsammare än att inte komma alls.

Med andra ord har Martin Ådal aldrig bott ute på landsbygden och vet inte hur det är att skrapa bilrutorna en kl 06.15 under - 28 grader i Norrbotten. för att köra 3 mil till jobbet.
Citera
2021-11-29, 09:17
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror de flesta tror att det inte blir någon överraskning idag. De tror omröstningen idag slutar identiskt med den förra.

En skillnad idag: jag gissar att de blåbruna idag inte orkar kraftsamla alla för att maxa sina 174. Jag tror det blir ett par färre nejröster idag.

Ja de blåbruna måste väl nå upp till 175 vad jag förstår. Vad de rödgröna röstar på saknar betydelse, det vill säga att en kandidat måste drabbas av en majoritet i riksdagen för att falla. Tänker jag rätt här?
Citera
2021-11-29, 10:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja de blåbruna måste väl nå upp till 175 vad jag förstår. Vad de rödgröna röstar på saknar betydelse, det vill säga att en kandidat måste drabbas av en majoritet i riksdagen för att falla. Tänker jag rätt här?
Ja
Citera
2021-11-29, 10:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Du tänker rätt.

Förra omröstning var antalet nej 174 (exakt så många mandat som de blåbruna har).

De övriga 175 röstade ja eller avstod/frånvarade.

Därmed blev Magda president.

Jag spekulerar i att en liten skillnad i dagens omröstning är att de blåbruna inte lyckas maxa sina 174 - för att jag tror ett par är frånvarande - därför att jag tror det politiska slaget är över för denna gång.
Citera
2021-11-29, 11:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kommer talmannen ha sonderingar och tala med alla partiledare nu?

Han talade med alla partier via telefon i alla fall
Citera
2021-11-29, 12:00
Medlem
Maggan var inte formellt statsminister i onsdags e.m,, även om media trodde det (och även om hon litet oegentligt använde uttrycket "begär mig entledigad" från posten som statsminister. Hon var på sin höjd antagen, clearad, men inte verkligen installerad.
Citera
2021-11-29, 12:07
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Om nu Magdalena blir framröstad som statsminister idag. Vilka förutsättningar har ändrats sen senast som gör att hon skulle tack ja den här gången?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in