2021-11-29, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Utgår från att det tolkas som att effektiviteten är en procentuell ökning av ovaccinerat tillstånd. Hur tolkade du det?

Att det var effektivt hos 50%
Men då feltolkade jag.
Det låter hursomhelst märkligt om dom sätter som mål innan dom börjar att ta fram historiens mest ineffektiva vaccin.
Citera
2021-11-29, 10:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag tycker det är lite oklara besked om Omikron :

...Enligt WHO kan man förvänta sig att även vaccinerade personer kommer att smittas, dock i en liten och förutsägbar proportion...

...Enligt WHO utgör Omikron väldigt hög risk , riskgrupper bör få vaccin skyndsamt...

...Pfizer säger att de är redo att skräddarsy nytt vaccin mot omikron. Det kan finnas om cirka tre månader...

Någon som begriper vad som gäller?
Samtliga tre vilket inte är något problem utom för kognitivt utmanade.
Citera
2021-11-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad surrar du om?

Vaccinerna gör att minst 50% slipper sjukdom mot de som blir sjuka i en kontrollgrupp. Nu är det högre och man kan räkna med 100% skydd mot allvarlig sjukdom förutom i de yttre riskgrupperna.

Hur många utanför riskgrupperna får allvarlig sjukdom utan vaccin?
Jag tycker riskgrupperna ska vaccineras, övriga om dom önskar.
Men effektiviteten hos detta vaccin är urusel.
Citera
2021-11-29, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Att det var effektivt hos 50%
Men då feltolkade jag.
Det låter hursomhelst märkligt om dom sätter som mål innan dom börjar att ta fram historiens mest ineffektiva vaccin.
Det är inte konstigt alls att sätta upp mål. Det gör man inför alla projekt.
50% ansågs vara en effektivitet man skulle vara nöjd med. Att det sen överträffade det med råge är ju bara fantastiskt.
Citera
2021-11-29, 10:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Mina herrar - winter is coming - och alldeles särskilt för våra anti-vaxare. Det kommer nog snart en tid då de önskar mer än något annat att de varit trippelvaccinerade. Men nu kan det förmodligen snart vara för sent när Omnikron sköljer in som en Dödens Tsunami över våra kära purebloods.

Länk till Sydafrikas förträffliga statistik som slår FHM med hästlängder. Notera explosionen av fall i Gautengprovinsen.

https://www.nicd.ac.za/latest-confirmed-cases-of-covid-19-in-south-africa-28-november-2021/
Ökingen må vara dramatisk i relativa termer, men uppnådda nivåer ligger ändå långt efter exempelvis UK, trots mer än dubbel befolkningstäthet som det i jämförelse glesa UK. 680 per km2 mot UKs futtiga 281. Per miljon har Gauteng ca 1/4 så många nya fall per dag som UK. Med ca 50 % fler invånare än Sverige är antalet nya fall per dag per miljon ungefär som här.
Citera
2021-11-29, 10:57
Medlem
Smitta i 14 länder upptäckta.
Lär ha spridits med flyg med krav på vaccinationsbevis för att flyga.
10% på flyg till Nederländerna smittade.
13 spelare eller relaterade till Portugisisk fotbollslag smittade, lär vara vaccinerade.
Det tyder på att man sprider denna variant rätt så bra trots vaccinering.
Om det skiljer sig mot delta samt om vaccinet ändå ger skydd mot svår covid-19 återstår att se.
Här i Sverige låter vi den testen ske naturligt i samhället utan att förhindra.
Viktigaste ge bio bonus till dom som varit duktig och lydiga.
Citera
2021-11-29, 11:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ökingen må vara dramatisk i relativa termer, men uppnådda nivåer ligger ändå långt efter exempelvis UK, trots mer än dubbel befolkningstäthet som det i jämförelse glesa UK. 680 per km2 mot UKs futtiga 281. Per miljon har Gauteng ca 1/4 så många nya fall per dag som UK. Med ca 50 % fler invånare än Sverige är antalet nya fall per dag per miljon ungefär som här.
Ta med i beräknande att UK testar nästan 1 miljon människor per dag. Jag tycker mig se att i Sydafrika så testar man ca 30 000 per dag. Antal upptäckta fall blir därför väldigt missvisande.
Citera
2021-11-29, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Det är inte konstigt alls att sätta upp mål. Det gör man inför alla projekt.
50% ansågs vara en effektivitet man skulle vara nöjd med. Att det sen överträffade det med råge är ju bara fantastiskt.

Klart man sätter upp mål, jag vänder mig mot den låga nivån på målet jämfört med tidigare vaccin mot andra sjukdomar.
Om man sen hyllar 50%,usel minskning av spridning och en livslängd på ett par månader så kanske någon med någon slags ambition bör sätta målet nästa gång.
Citera
2021-11-29, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Så du menar att prata till anti-vaxxare är som att prata med barn? Man måste vara övertydlig.

Skojar du med mig nu?

Såklart de inte har en aning om vem det uppstod i. Det borde vara självklart för någon som är något så när påläst i ämnet. Det vi vet är att första fallet hittades i Indien 20:e december. Indien var vi den tiden helt ovaccinerat. VEM mutationen uppstod i är omöjligt att veta med tanke på den dåliga smittspårningen i Indien. Precis som Arbetet påtalar när man inte vet vem den första med Omicron-varianten är.

Nää skrev jag det? Läs om och läs rätt... tycker du har en idiotisk insällning.

Du angav ett namn! Det pekar att på att du ljög hejvilt! Inte så bra 😕 din troväredighet förvann...

Hej då!
Citera
2021-11-29, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är väl det vaccinerna har gjort. De är bara fårskallar som missade det man sa från början att det inte skulle bli något steriliserande vaccin. Man satte hoppet till 50% effektivitet och det uppnåddes med marginal och hålls fortfarande mot alla varianter.

Och miljoner har sluppit att dö.

I Sverige undvek vi nog ett blodbad på våra gamla i våras.

Jag är inte så säker på det , kan det finnas andra orsaker? Det diskuteras inte i msm alls! Men det där lär man få reda på om 10 - 20år när all utredning är klar
Senast redigerad av ArganaS 2021-11-29 kl. 11:08.
Citera
2021-11-29, 11:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Lär ha spridits med flyg med krav på vaccinationsbevis för att flyga.
Det finns uppgifter på att det första fallet i Belgien var en ovaccinerad som flög till landet. Det går inte så bra ihop med att det finns "krav på vaccinationsbevis för att flyga".

https://scroll.in/latest/1011520/covid-19-belgium-detects-europes-first-case-of-b-1-1-529-variant
Citera
2021-11-29, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det finns uppgifter på att det första fallet i Belgien var en ovaccinerad som flög till landet. Det går inte så bra ihop med att det finns "krav på vaccinationsbevis för att flyga".

https://scroll.in/latest/1011520/covid-19-belgium-detects-europes-first-case-of-b-1-1-529-variant

Ok, alla övriga 13 länder då?
10% på ett flyg?
Drygt hälften i ett fotbollslag.
Du tror majoriteten är ovaccinerade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här