2021-11-29, 09:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Mutationer kan bara uppstå när en mottaglig person blir infekterad och sjuk.

Har man tidigare varit sjuk eller vaccinerad är man 95% mindre mottaglig än en person aldrig varit utsatt för viruset. Högst sannolikt har mutationen uppstått hos en person aldrig tidigare varit sjuk eller vaccinerad. Sedan finns det alltid undantag, men undantag är just undantag.

Nej, man är inte 95% mindre mottaglig som vaccinerad.

Mutationerna har uppstått hos vaccinerade, det är bekräftat att samtliga var det.
Citera
2021-11-29, 09:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Mutationerna har uppstått hos vaccinerade, det är bekräftat att samtliga var det.

Du har fel.

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/infektion/covid-19-vaccin/
Citera
2021-11-29, 09:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Men hur vet du att de var först?

Bara för att viruset upptäcktes hos vaccinerade så betyder inte det per automatik att mutationen uppstod där.

Mutationer uppstår när viruset förökar sig. Det gör det när man blivit infekterad. Då vaccination skyddar just mot infektion så är det mindre risk att mutationer uppstår hos en vaccinerad.

Delta-mutationen uppstod med all säkerhet hos en ovaccinerad person i Indien.
Citera
2021-11-29, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Delta-mutationen uppstod med all säkerhet hos en ovaccinerad person i Indien.
Vad hette han?
Citera
2021-11-29, 09:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Vad hette han?
Delta upptäcktes den 20:e december i Indien. Indien var vid den tiden 0% vaccinerat.

Mannen hette Ravanput Rawandjash och var en vaccinationsmotståndare.
Citera
2021-11-29, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man är ganska ense om att Omicron har sitt ursprung bland de med immunbristsjukdom kanske en enskild individ. Vaccinationstäckningen i Sydafrika är också under 30%. Att nu vaccinerade blir smittade är olyckligt och oroande. Troligtvis därför kommer Omicron slå hårt mot gamla och de i riskgrupper fast de är vaccinerade. Då ska vi inte tala om ovaccinerade. De vi ser nu i t.ex. Östeuropa med Delta-varianten kommer att vara rena barnleken.

Ovaccinerade är inte bara en del av problemet, de kommer råka riktigt illa ut om det här går åt pipsvängen.
Jag vägrar ha vinterdäck på bilen för att: Det är min bil, mitt val, min frihet! Vinterdäckens effektivitet är inte bevisad (definitivt inte bevisad genom alla studier som är utförda av tillverkarna själva.) Min granne Fredrik var med om en olycka efter att ha satt på sina vinterdäck. Vissa är redan på sin tredje uppsättning däck, detta bevisar deras ineffektivitet. Du vet inte vad de är gjorda av. Däckjättar skrämmer oss på vintern bara för att bli rikare. Btw däckjättarna uppfann snö och spred den på natten när du sover. Om jag har vinterdäck kan regeringen spåra mig I snön.

Utbilda dig, öppna ögonen, sluta vara ett får!

Årets Vinterdäck, jag säger nej!

Du kan inte jämföra med vinterdäck! herregud vad dumt!
Citera
2021-11-29, 09:55
Medlem
Citat:
Delta upptäcktes den 20:e december i Indien. Indien var vid den tiden 0% vaccinerat.

Mannen hette Ravanput Rawandjash och var en vaccinationsmotståndare.

källa?
Citera
2021-11-29, 09:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Du kan inte jämföra med vinterdäck! herregud vad dumt!
Det är tydligen inte bara vanligt folkvett ni anti-vaxxare saknar.

Ni är uppenbarligen helt humorbefriade också.

WHO går nu till slut ut och klassar Omicron som det hot det är utan omskrivningar:

Omicron poses "very high" global risk, countries must prepare - WHO
The Omicron variant is likely to spread internationally, posing a "very high" global risk where COVID-19 surges could have "severe consequences" in some areas, the World Health Organisation (WHO) said on Monday.

The U.N. agency, in technical advice to its 194 member states, urged them to accelerate vaccination of high-priority groups and to "ensure mitigation plans are in place" to maintain essential health services.

"Omicron has an unprecedented number of spike mutations, some of which are concerning for their potential impact on the trajectory of the pandemic," the WHO said. "The overall global risk related to the new variant of concern Omicron is assessed as very high."
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/omicron-poses-very-high-global-risk-countries-must-prepare-who-2021-11-29/
Senast redigerad av arbetet 2021-11-29 kl. 09:59.
Citera
2021-11-29, 09:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
källa?
Vilket av dem? Vad personen hette eller var och när Delta uppstod?
Citera
2021-11-29, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är tydligen inte bara vanligt folkvett ni anti-vaxxare saknar.

Ni är uppenbarligen helt humorbefriade också.

"anti-vaxxare" till mig var ju lite fel uttryckt, innehar de flesta andra vacciner så där vart det fel!
genom att inte många förstod att det var ett skämt är det du som misslyckades fatalt med det... så kanske inte din grej att vara "rolig"?
Citera
2021-11-29, 10:01
Medlem
Citat:
Vilket av dem? Vad personen hette eller var och när Delta uppstod?
Namnet på indiern, har du källa på det? googlade namnet snabbt fick inte upp nå om det.
Citera
2021-11-29, 10:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
genom att inte många förstod att det var ett skämt är det du som misslyckades fatalt med det... så kanske inte din grej att vara "rolig"?
Vadå många? Jag förstod och tyckte att det var roligt. Finns säkert många antivaxxare som ser humorn i det också.

Citat:
Namnet på indiern, har du källa på det? googlade namnet snabbt fick inte upp nå om det.
Aha, en dum fråga förtjänar ett dumt svar. Tro inte på allt du läser på Internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in