2021-11-29, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Ungefär lite så är det Frida ska rikta sig på distans och inte på sprint utan ta sprinten nu och då när hon känner för det, Gissar Dresden kan vara ett dyl ställe för Frida att åka sprint för efter det är det inget innan TdS....
Dresden är bortkastat för Frida. Är man inte med i starten är det svårt att passera där. Jag tror det passar bättre för henne med krävande långa sprintar.
Citera
2021-11-29, 01:31
Moderator
Hjv9s avatar
När det gäller Frida tycker jag hon har rätt bra koordination och motorik. Därtill god balans vilket vi ju såg prov på i helgen. Ser dessa egenskaper som viktigare i sprint kontra distans, där ligger kanske en del i förklaringen till att hon kan hävda sig bra i sprintlopp trots att hon inte är naturligt snabb.

Gissar att Fridas tidigare idrottande i handboll/fotboll/löpning har varit till stor hjälp för att öva upp dessa förmågor.

Med det sagt tycker jag inte hon ska åka sprinten i Lillehammer. Finns flera goda skäl till det men framförallt har vi (minst) sex andra tjejer som går före i en renodlad fristilssprint. Jag tror precis som frankkk att det blir samma gäng som i Ruka, minus Frida ut och Emma in.
Citera
2021-11-29, 05:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
När det gäller Frida tycker jag hon har rätt bra koordination och motorik. Därtill god balans vilket vi ju såg prov på i helgen. Ser dessa egenskaper som viktigare i sprint kontra distans, där ligger kanske en del i förklaringen till att hon kan hävda sig bra i sprintlopp trots att hon inte är naturligt snabb.

Gissar att Fridas tidigare idrottande i handboll/fotboll/löpning har varit till stor hjälp för att öva upp dessa förmågor.

Med det sagt tycker jag inte hon ska åka sprinten i Lillehammer. Finns flera goda skäl till det men framförallt har vi (minst) sex andra tjejer som går före i en renodlad fristilssprint. Jag tror precis som frankkk att det blir samma gäng som i Ruka, minus Frida ut och Emma in.

Så länge Svahn & Sundling är borta så är Frida GARANTERAT topp-6 i Sverige i sprint…

Maja
Johanna
Emma
Anna
Linn Sömskar
Frida

Så bör rankingen se ut just nu i sprint…

Frida slår både Solin Hansson & Lindström garanterat på de flesta sprintbanorna, och Linn Sömskar kan vi ta bort i rankingen då hon prioriterar långloppen först…

Jag tycker Frida skall stå över stafetten i Lillehammer och satsa på sprint/distans där istället - det finns andra jag tycker bör få stafettvana istället, typ Moa Olsson och Anna Dyvik…
Citera
2021-11-29, 05:38
Bannlyst
Någon som har koll på statusen på Elina Rönnlund?

Bakslag?

Detsamma med Maria Nordström? Osynlig just nu…
Citera
2021-11-29, 06:23
Medlem
FNLSs avatar
Att Solin skulle vara en bättre sprinter än Karlsson har jag svårt att tro. Möjligen i Dresden.

Lite stafett gissningar
Ribom Andersson Olsson Karlsson
Dyvik Kalla Lindström Dahlqvist
TUW Johaug Fossesolm Weng
LUW Theodorsen Simpson Haga
Matintalo niskanen gammelfarmor pärmen
Stupak Sorina Stepanova nepryaeva
Gimmler Hennig Fink Carl
Kern brennan swirbul diggins
Citera
2021-11-29, 06:59
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Att Solin skulle vara en bättre sprinter än Karlsson har jag svårt att tro. Möjligen i Dresden.

Lite stafett gissningar
Ribom Andersson Olsson Karlsson
Dyvik Kalla Lindström Dahlqvist
TUW Johaug Fossesolm Weng
LUW Theodorsen Simpson Haga
Matintalo niskanen gammelfarmor pärmen
Stupak Sorina Stepanova nepryaeva
Gimmler Hennig Fink Carl
Kern brennan swirbul diggins
Håller med till 100% på alltihopa med reservation för statusen på Fossesholm. Sen brukar väl Ryssland ibland få till märkliga laguttagningar samt att Vasilieva åkte bra i lördags.
Citera
2021-11-29, 07:04
Bannlyst
När kan vi addera Stina Nilsson till sprintuppställningen igen?

När tröttnar hon på sin satsning till skidskytt?

Nu blir det IBU-cupen resten av säsongen…

Platsar hon verkligen i svenska laget till OS ifall hon knackar på dörren?
Citera
2021-11-29, 07:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennSvahn
Så länge Svahn & Sundling är borta så är Frida GARANTERAT topp-6 i Sverige i sprint…

Maja
Johanna
Emma
Anna
Linn Sömskar
Frida

Så bör rankingen se ut just nu i sprint…

Frida slår både Solin Hansson & Lindström garanterat på de flesta sprintbanorna, och Linn Sömskar kan vi ta bort i rankingen då hon prioriterar långloppen först…

Jag tycker Frida skall stå över stafetten i Lillehammer och satsa på sprint/distans där istället - det finns andra jag tycker bör få stafettvana istället, typ Moa Olsson och Anna Dyvik…

Nyss tyckte du att Frida var topp-4 i sprint och nu är hon topp-6 enligt dig. Ja, ja ...
Citera
2021-11-29, 07:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennSvahn
När kan vi addera Stina Nilsson till sprintuppställningen igen?

När tröttnar hon på sin satsning till skidskytt?

Nu blir det IBU-cupen resten av säsongen…

Platsar hon verkligen i svenska laget till OS ifall hon knackar på dörren?

Detta kommer aldrig att ske, du har uppenbarligen dålig koll på Stina ...
Citera
2021-11-29, 07:59
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nyss tyckte du att Frida var topp-4 i sprint och nu är hon topp-6 enligt dig. Ja, ja ...
Är man topp-4 är man ju även topp-6 🤣
Jag tycker hon är topp-10
Citera
2021-11-29, 09:11
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Tillägg
Edit:
Min topp tio (om alla är friska och hela, vilket de ju tyvärr inte är) är
1. Linn
2. Jonna
3. Maja
4. Johanna
5. Frida/Emma/Anna
8. Linn dä
9. Moa H
10. LL
där åtminstone topp åtta kan ta sig till final i OS bara de blir uttagna - och i en final kan ju allting hända (tänk Sotji) sen skulle det inte förvåna mig om Moa H och LL senare i vinter kommer ta sig till final i nån världscupsprint.
Begränsar man sig till bara klassiskt eller bara fristil blir det mindre ändringar.
Citera
2021-11-29, 09:13
Medlem
Thax21s avatar
Min bedömning av de svenska herrarnas insatser i helgen.

Ska inte uppehålla mig så länge vid sprinten men bra insatser av Grate och Persson att ta sig till semi, första gången i klassiskt för Grate och första gången öht för Persson. Sen fick båda mycket gratis i och med att Pelle och Hakola föll i deras kvartsfinal. Bra av Jonsson och Berglund att klara kvalet (med marginal), första gången i klassiskt för båda - men räckte inte alls till i kvartsfinalerna. Häggas är ju tydligen lite småskadad, annars en insats långt under förväntan. Calle usel oavsett skidor. De fem första bör i alla fall få köra på fredag igen.

Leo Johansson fortsätter leverera stabila lopp, lördagens (22:a) var närmast identiskt med hur bra jag bedömde att det klassiska loppet i Gällivare hade varit i ett internationellt sammanhang. Hade dock, naturligtvis, hoppats på lite mer och att han skulle kunna hota Poromaas 15:e plats från ifjol. Söndagen mycket stabilt, plockade tre placeringar från 16:e (efter norrmäns och Niskanens frånvaro) till 13:e i mål. Fyra lopp nu med vc-poängnivå - en OS-plats på framtidskriterie/stafettplats kommer närmare för varje lopp. Helt given till kommande helger.

Fredrik Andersson gjorde också ett lika bra lopp på lördagen (36:a) som det han gjorde i Gällivare, väldigt snarlikt tidsavstånd fram till Leo Johansson (nu dryga 26 sekunder, då 40 sek med fall). Tycker ändå de två första klassiska loppen för säsongen är de två bästa Fredrik har gjort innan jul någon gång i karriären, så jag har ändå fortsatt tro på att vc-poängen kommer börja trilla in så småningom. Söndagens lopp var däremot direkt svagt. Brukar annars ha lite lättare med fristilen när han kan hänga andra men tappade massa placeringar, framförallt på första varvet känns det som att han inte alls lyckades hänga med i tempot - efter ett tag kom det dock tillräckligt svaga åkare för att han skulle kunna hänga men förlorade sen såklart spurten mot nästan hela gruppen. Hänger löst till nästa helg mtp att det är fristil men samtidigt har vi väl inte några andra vettiga och Fredrik kan behövas på en klassisk sträcka i stafetten i något av lagen.

Eric Rosjö gjorde tyvärr ett mycket svagt lopp på lördagen, långt ifrån det klassiska loppet i Gällivare, och det blev inte mycket bättre på söndagen. Gustaf Berglund åkte relativt bra på lördagen mtp hur svag han varit i klassisk distans historiskt men var sen usel på söndagen. Lite märkligt (men var usel i fristilsdistansen i Gällivare också förvisso). Bara för att illustrera hur långt Andersson, Rosjö och Berglund har fram emot topplaceringar - även på sikt - kan det ju vara värt att nämna hur många jämngamla åkare som slog dem på båda distansloppen. Cyr (-98), Lapalus (-98), Vermeulen (-99), Moch (-00), Lindholm (-98), Leveille (-01) och Schumacher (-00). Då åker ju ändå inte de bästa norrmännen och ryssarna i samma ålder, det finns också fler fransmän och italienare som skulle kunnat vara med.

Fredrik Jonsson hade tyvärr en nattsvart helg, problem med luftrören. Inget som spelar någon roll för svensk herrskidåkning varken på kort eller lång sikt men tråkigt för honom. Calle är fortsatt usel när man vet var han en gång varit men åkte åtminstone bättre än förra helgen. Kanske kan stegras ytterligare till nästa helg. För där kommer han ju få åka mtp hur svag konkurrensen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in