2021-11-28, 21:10
  #26893
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Sid 26 i detta dokument visar tydligt att det går att se korsningen där LJ stod från mordplatsen.
https://drive.google.com/file/d/1fE4oFi11Gbe14CdtSrQrGS1HmxrzY0X4/view

Skulle fotografen stått några meter till vänster, dvs närmare blodfläcken skulle väggen på kulturhuset synas ännu bättre.

Det går tydligt att se ordet "Polis" på polisbilen som står på platsen i bilden på sid 26 i dokumentet där LJ påstod att han stod och där SE påstår att han sett LJ i siluett.
Bilder kan ljuga och den bilden du hänvisar till är tagen i dagsljus. Det finns andra bilder där det är helt svart i gränden. Men rätt har du i sak, det förstår vem som helst som kan tänka logiskt eller någon gång tittat in i en upplyst gränd. SE gick förbi där dagligen och hade nog koll på om det var möjligt att se någon där inne. Och HJ vittnar om att han såg GM långt in i gränden.

Att LJ inte gick att se från mordplatsen och att SE var Grandmannen är rena tramset.
Citera
2021-11-28, 21:18
  #26894
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nu beskriver ju LJ att han, medan GM sprang i trappen, flyttade på sig och stod och tittade ner på Sveavägen (mordplatsen):

"J: Ja, då först sneddar jag över Luntmakargatan själv [från den högra till den vänstra sidan av barackerna från SE:s förmodade håll sett] och ser honom [GM] springa trappan med två, tre trappsteg i taget.
F: Han tar så många steg i taget?
J: Två i alla fall. Och så vänder jag blicken mot Sveavägen och tänkte kolla vad som händer där nere, ska-, om jag ska dit själv och hjälpa-, om jag behövs där nere.
[...]
J: Men jag såg då att det kom folk dit och hjälpte till där nere.
F: Det kan du se, ja.
J: Det kunde jag se då.

F: Han springer då hela tiden uppför trapporna då samtidigt?
J: Samtidigt, ja.
F: Jaha.
J: Jag står precis vid korsningen [Tunnelgatan / Luntmakargatan], så att jag ser både trappan och Sveavägen och Luntmakargatans längd där så att -.
F: Jaha, så du har gått ut ungefär mitt i själva korsningen nu .
J: Ja, ungefär alltså.

F: - när du gör dom här iakttagelserna.
J: Jaha.
F: Var befinner han sig då i trappan?
J: Då är [sic? har?] han nog hunnit över hälften av trappan."

Således kunde LJ bli sedd från Sveavägen och mordplatsen. Och det blev han, av SE:

"Mot denna vägg [kulturhusets], såg han en man i 20-årsåldern, iklädd mörkblå täckjacka. [...] Han tillägger att han inte har någon klar bild av mannen vid väggen och att hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning."

*trumvirvel*

Som sagt, jag personligen bibehåller åsikten att med eller utan baracker är det extremt svårt att urskilja några vettiga detaljer på en människa från mordplatsen. Och detta inkluderar betydligt bättre förhållanden (inga baracker + dagsljus). Så faktumet (vilket jag självklart känner till sedan tidgare) att LJ vänder sig mot Sveavägen spelar väldigt lite roll för mig. Min åsikt bygger alltså inte på att LJ ska ha varit "gömd" bakom något. Jag pratar helt enkelt om det fysiska avståndet från mordplatsen.

Självklart är jag ödmjuk för att det faktiskt existerar människor med höksyn, men jag tvivlar starkt på att SE var en utav dem. Och jag ställer mig fortfarande extremt tvivlande på att någon kan utskilja det SE påstår att han gör. Färg på jackan, ålder samt frisyr (som du valde att inte ta med).

Observera att jag inte argumenterar för SE som GM.
Jag säger bara att det avståndet är så pass långt att det är extremt svårt att se detaljer. Till och med i dagsljus.
Citera
2021-11-28, 21:28
  #26895
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Som sagt, jag personligen bibehåller åsikten att med eller utan baracker är det extremt svårt att urskilja några vettiga detaljer på en människa från mordplatsen. Och detta inkluderar betydligt bättre förhållanden (inga baracker + dagsljus). Så faktumet (vilket jag självklart känner till sedan tidgare) att LJ vänder sig mot Sveavägen spelar väldigt lite roll för mig. Min åsikt bygger alltså inte på att LJ ska ha varit "gömd" bakom något. Jag pratar helt enkelt om det fysiska avståndet från mordplatsen.

Självklart är jag ödmjuk för att det faktiskt existerar människor med höksyn, men jag tvivlar starkt på att SE var en utav dem. Och jag ställer mig fortfarande extremt tvivlande på att någon kan utskilja det SE påstår att han gör. Färg på jackan, ålder samt frisyr (som du valde att inte ta med).

Observera att jag inte argumenterar för SE som GM.
Jag säger bara att det avståndet är så pass långt att det är extremt svårt att se detaljer. Till och med i dagsljus.
Har du varit på platsen eller tittar du bara på foton?

Det är ungefär samma avstånd från IM till mordplatsen som från mordplatsen till LJ. Det är inget långt avstånd och gränden var upplyst. Om SE talar sanning tittade han noga eftersom han trodde att det var GM!
Citera
2021-11-28, 21:33
  #26896
Medlem
ursprungligens avatar
Hur beskriver TP sina källor för att manipulera sina läsare?

https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget-stig-engstrom/
Den andra personen han plockat ut, Karin Johansson, var flitigt exponerad i media och henne kunde han alltså känna igen från tidningar och TV-inslag. Därutöver påstod Engström att Karin Johansson var flickan som varit först framme vid Olof Palme, men det var i själva verket hennes väninna Anna Hage
Låt oss undersöka hur "flitig" media var på att exponera KJ;

Under 3 månader mellan 1 mars och 1 maj förekommer KJ i:

2 artiklar i DN.
4 artiklar i Expressen.
3 artiklar i SvD
9 artiklar i AB (Som jag är tveksam till om SE ens läste)

De tidningar som SE rimligen läste snittar på en artikel i månaden med KJs namn.
Jag gissar att det knappast fanns bild på KJ i alla dessa 9 artiklar spridda i tre tidningar som var aktuella för SE.

Källa: https://tidningar.kb.se/?q=%22karin%2Bjohansson%22&from=1986-03-01&to=1986-05-01&page=1

Jag påstår inte att SE inte kunde sett KJs bild i tidningen men att som TP påstå att "KJ var flitigt exponerad i media" är ett sätt att beskriva faktiska förhållanden som är felaktig rent objektivt. Det är väldigt tydligt att TP driver en agenda här och inte seriös journalistik.

Edit: Olof Palme nämns 2851 gånger i olika artiklar under samma period. Säkert handlar inte alla om själva mordet, men att OP var "flitigt exponerad i media" vore en saklig och korrekt iakttagelse. TP slarvar med språket när det passar honom och han tror att ingen märker det.
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-28 kl. 21:47.
Citera
2021-11-28, 21:41
  #26897
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Bilder kan ljuga och den bilden du hänvisar till är tagen i dagsljus. Det finns andra bilder där det är helt svart i gränden. Men rätt har du i sak, det förstår vem som helst som kan tänka logiskt eller någon gång tittat in i en upplyst gränd. SE gick förbi där dagligen och hade nog koll på om det var möjligt att se någon där inne. Och HJ vittnar om att han såg GM långt in i gränden.

Att LJ inte gick att se från mordplatsen och att SE var Grandmannen är rena tramset.

Bilden på natten är inte tagen från mordplatsen utan lite för långt söder ut. "Synvinkeln" på fotot gör att platsen där LJ stod blir lite skymd av hörnet på baracken. Man ser också hur blixten från kameran reflekteras i skylten på baracken så att det som inte reflekteras nästan blir kolmörkt i bilden.

Tittar man på bilderna ute på Sveavägen tagna vid samma tidpunkt inser man att det mänskliga ögat kompenserar svag belysning bättre än analoga kameror gjorde 1986. Bilderna från den fullt upplysta Sveavägen ser också väldigt mörka ut tagna av samma fotograf på mordnatten.

Jag tyckte därför att bilden tagen i dagsljus tydligare visade att inget skymmer sikten mellan mordplatsen och väggen på kulturhuset där LJ stod.

Nej, det fanns som du säger inga svårigheter för SE att se LJs siluett från mordplatsen i gränden på den plats han påstår.
Citera
2021-11-28, 21:41
  #26898
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Som sagt, jag personligen bibehåller åsikten att med eller utan baracker är det extremt svårt att urskilja några vettiga detaljer på en människa från mordplatsen. Och detta inkluderar betydligt bättre förhållanden (inga baracker + dagsljus). Så faktumet (vilket jag självklart känner till sedan tidgare) att LJ vänder sig mot Sveavägen spelar väldigt lite roll för mig. Min åsikt bygger alltså inte på att LJ ska ha varit "gömd" bakom något. Jag pratar helt enkelt om det fysiska avståndet från mordplatsen.

Självklart är jag ödmjuk för att det faktiskt existerar människor med höksyn, men jag tvivlar starkt på att SE var en utav dem. Och jag ställer mig fortfarande extremt tvivlande på att någon kan utskilja det SE påstår att han gör. Färg på jackan, ålder samt frisyr (som du valde att inte ta med).

Observera att jag inte argumenterar för SE som GM.
Jag säger bara att det avståndet är så pass långt att det är extremt svårt att se detaljer. Till och med i dagsljus.

LJ menar på att han såg silhuetter nere på Sveavägen, när han tittade ditåt. SE hävdar att han kunde erfara en silhuett inne på Tunnelgatan. När det gäller åldern så påpekar han att bedömningen "grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning".

När Extra Rapport låter kameran zooma in i gränden samma natt går det att urskilja viss färg i skenet från lamporna. Se 0:58 in:

https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA

HJ uppger att han kunde se GM börja springa uppför de första trappstegen. LJ och SE befann sig närmare varann än HJ och GM.

Var hittar du det om frisyr? Var det inte i så fall konturen av silhuetten som SE syftade på:

Bullig jacka och bullig frisyr?
__________________
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-28 kl. 21:52.
Citera
2021-11-28, 21:51
  #26899
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Har du varit på platsen eller tittar du bara på foton?

Det är ungefär samma avstånd från IM till mordplatsen som från mordplatsen till LJ. Det är inget långt avstånd och gränden var upplyst. Om SE talar sanning tittade han noga eftersom han trodde att det var GM!

Jag jobbar i princip på mordplatsen (och har gjort i ca 5 år).
Jag går sträckan (från mordplatsen till trappan) varje dag, flera gånger.

Och jag struntar i om man tittar "noga"

Det krävs på riktigt en jäkla höksyn om du ska se något vettigt på det avståndet.
Vad som är långt är självklart subjektivt, men jag kan iaf inte urskilja detaljer på människor på det avståndet. Och jag har inget fel på min syn. Och då pratar vi fortfarande dagsljus.

Har du varit där?

Ställ dig på mordplatsen och titta in mot Tunnelgatan.
Det är bra med folk i rörelse som kommer ut ur tunneln (under trappan) hela tiden.
Försök att urskilja detaljer (tex färg på jackan) när de befinner sig i korsningen.
Eller varför inte frisyren?

Lyckas du är du en utav få med höksyn.

Som sagt, jag argumenterar fortfarande inte för SE som GM, men avståndet är betydligt längre än vad merparten av alla bilder som florerar påvisar.
Citera
2021-11-28, 21:52
  #26900
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp
Jag vill minnas, att du (i vanlig ordning) spottade och pissade på mig, när jag påstod att alla inte lästa alla tidningar gällande MOP, du skrek dig då så smurfblå (så det hördes från Ystad till Haparanda) över om hur FEL jag hade, skrev även att jag var lågbegåvad, osv. Du slog dig flertalet ggr för bröstet i tråden Att ALLA i HELA Sverige läste ALLA tidningar gällande MOP. Men, helt plötsligt har du nu alltså gjort en kovändning. Intressant. Och givetvis helt i sin ordning. Det tar sig killen. Fortsätt så! Bravo!

MJAU!

Du får gärna länka inlägg där jag skriver "Att ALLA i HELA Sverige läste ALLA tidningar gällande MOP."! Du kommer tyvärr inte att hitta något sånt inlägg från mig.

Tråden blir inte bättre av att du hittar på inlägg som inte finns.
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-28 kl. 21:55.
Citera
2021-11-28, 21:57
  #26901
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Ställ dig på mordplatsen och titta in mot Tunnelgatan.
Det är bra med folk i rörelse som kommer ut ur tunneln (under trappan) hela tiden.
Försök att urskilja detaljer (tex färg på jackan) när de befinner sig i korsningen.
Eller varför inte frisyren?


Spännande! Vad är ditt personbästa från mordplatsen och upp till trappans krön?

Varifrån kan SE då ha fått uppgiften om färgen på jackan? Från LP?

Vad gäller frisyren så var det väl konturen av silhuetten som SE grundade uppfattningen på?
Citera
2021-11-28, 22:03
  #26902
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag jobbar i princip på mordplatsen (och har gjort i ca 5 år).
Jag går sträckan (från mordplatsen till trappan) varje dag, flera gånger.

Och jag struntar i om man tittar "noga"

Det krävs på riktigt en jäkla höksyn om du ska se något vettigt på det avståndet.
Vad som är långt är självklart subjektivt, men jag kan iaf inte urskilja detaljer på människor på det avståndet. Och jag har inget fel på min syn. Och då pratar vi fortfarande dagsljus.

Har du varit där?

Ställ dig på mordplatsen och titta in mot Tunnelgatan.
Det är bra med folk i rörelse som kommer ut ur tunneln (under trappan) hela tiden.
Försök att urskilja detaljer (tex färg på jackan) när de befinner sig i korsningen.
Eller varför inte frisyren?

Lyckas du är du en utav få med höksyn.

Som sagt, jag argumenterar fortfarande inte för SE som GM, men avståndet är betydligt längre än vad merparten av alla bilder som florerar påvisar.

Det är ännu längre till trappkrönet än till mordplatsen från LJs position. Så Trappkrönet är inte troligare då belysningen där LJ stod borde varit samma? Trappkrönet är sämre än mordplatsen för att göra iakttagelsen av LJ.
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-28 kl. 22:06.
Citera
2021-11-28, 22:04
  #26903
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
LJ menar på att han såg silhuetter nere på Sveavägen, när han tittade ditåt. SE hävdar att han kunde erfara en silhuett inne på Tunnelgatan. När det gäller åldern så påpekar han att bedömningen "grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning".

När Extra Rapport låter kameran zooma in i gränden samma natt går det att urskilja viss färg i skenet från lamporna. Se 0:58 in:

https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA

HJ uppger att han kunde se GM börja springa uppför de första trappstegen. LJ och SE befann sig närmare varann än HJ och GM.

Var hittar du det om frisyr? Var det inte i så fall konturen av silhuetten som SE syftade på:

Bullig jacka och bullig frisyr?

Absolut, under det klippet finns det lite mysigt sken från lamporna bakom baracken!
Men hur mycket ser man innan inzooming inleds? Pausa vid 0:56.

Faktum är att denna video faktiskt påvisar avståndet ganska bra!


Jag har inga förhör med SE framför mig, men vill påstå att han nämnde färgen på jackan (vilket enligt mig innebär höksyn) åldern (vilket han då ska uppskattat efter kroppsbyggnad) samt kommentarer gällande frisyren. Att den var stor och "yvig". Jag vill också minnas att han öppnade för att det kan ha varit en mössa - i så fall av större natur.
Citera
2021-11-28, 22:07
  #26904
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är ännu längre till trappkrönet än till mordplatsen. Så Trappkrönet är inte troligare då belysningen där LJ stod borde varit samma? Trappkrönet är sämre än mordplatsen för att göra iakttagelsen av LJ.

Kan du påvisa det?
Alltså finns det bilder som är uppmätta som styrker att avståndet från trappkrönet till korsningen är längre än från korsningen till mordplatsen?

För det känns verkligen inte alls så när man är på plats.
Kan bero på nivåskillnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in