2021-11-28, 18:49
Medlem
President Cyril Ramaphosa will address the nation at 20h00 today, Sunday, 28 November 2021, on developments in the country’s response to the COVID-19 pandemic.
19:00 Svensk tid, livesändning har startat här:
https://www.youtube.com/watch?v=0Sq6Nv-DSxA
Citera
2021-11-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Såg du mitt inlägg här?:

(FB) Coronaviruset och covid-19

Jag ska lusläsa studien ikväll. Kan hinta om varför man ser återinfektioner och varför vacciner kanske kan fungera bättre. Definitivt gör ju infektion + vaccin det.

Jag är helt övertygad om att vi i Sverige har haft massor med återinfektioner redan. Särskilt bland dem som tidigt blev sjuka med milda symptom som aldrig testades, Vi har också en hög vaccinationstäckning upp till 85%. Det verkar som att man lytt råden om att vaccinera oss fast vi har haft COVID19. Det gör att många har den starka hybridimmunbiteten och kan kanske förklara det ljusare läget vi har trots allt när det gäller smittspridning och sjukdom idag.

Den tredje sprutan verkar också ge mycket starkt skydd t.o.m. bättre än hybridskyddet:

Dr. Ali Nouri
@AliNouriPhD
📌Study of individuals who got booster shot (3rd mRNA dose) shows antibody (IgG) concentrations shot up 25X.

Antibody levels after booster were much higher than from natural infection.

Even higher than 2-dose vaccine+infection!

Preprint: https://bit.ly/3rewM4P H/T @PeterHotez
https://twitter.com/AliNouriPhD/status/1464963985208397832?s=20

Pre-print:

Antibody titers before and after booster doses of SARS-CoV-2 mRNA vaccines in healthy adults

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.11.19.21266555v1.full?s=09
Tyvärr funkar inte länken till ditt inlägg för mig.

Att vaccinet skulle producera högre antikroppsnivåer än sjukdomen mot specifikt S-proteinet är inte så konstigt. Det är snarare det som är problemet.

Omicron har 30 mutationer i S-proteinet, men inga i N-proteinet. Omicron har skapats i en kropp som vet hur man producerar antikroppar mot S-proteinet, men inte mot N-proteinet. Det låter som nåt typiskt för en vaccinerad person som är/blir immunsvag. N-proteinet utmanas helt enkelt inte av några antikroppar, och är därför inte under evolutionärt tryck för immune-escape.

Omicron är helt enkelt den första renodlat vaccinresistenta varianten vi ser. Men sannolikt inte den sista.
Citera
2021-11-28, 18:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Plötsligt döende atleter, ja. Jag noterade din sifferexercis här för att försöka sopa det under mattan, så det finns nog inget som övertygar dig. Som Stenmark sa: "Hä löns int förklar för den som int begrip".

Det mesta har nog redan länkats här i forumet. Jag vill vänta in de ordentliga långtidsstudierna, och när olika sjukhus etc slår larm så väljer jag försiktighetsprincipen.
Det får du. Men många av larmen som kommer in nu beror på just att vi är i en pandemi med osäkerhet. Osäkerhet gör att människor börjar se saker som annars ingen hade höjt ögonbrynen för innan. Jag sopade det inte under matten. Jag bara belyste att det varit ett problem i flera år och inget som uppkommit just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Exempel:

https://www.thetimes.co.uk/article/mystery-rise-in-heart-attacks-from-blocked-arteries-m253drrnf

https://thecovidworld.com/sudden-spike-in-deaths-of-newborn-babies-sparks-investigation-in-scotland/
Ofan, händer allting i Skottland med 5.5 miljoner invånare?

Om det är just Skottland det händer i så misstänker jag att det är Skottland det beror på.

Inget av detta övertygar mig kan jag säga.
Citera
2021-11-28, 19:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ingen lär bekosta sin egen karantän så då måste man lösa det. Regler är ju nazityskland enligt nästan alla på FB 😅

Staten får såklart ta den kostnaden eller låta resenären betala genom att researrangören blir ansvarig om det är möjligt.

När folk är egoistiska o anser sig ha rätt att sprida smittan så behövs det lite nazi regler ;-)
Citera
2021-11-28, 19:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Vad skulle det göra för skada?

Hursomhelst, ditt immunförsvar bombarderas av patogener varje dag så det håller nog för en tredje dos. Och en fjärde. Femte med, sjätte, sjunde.....
Det var ju en expert i Nya Zeeland som varnade för att vissa personer med autoimmun sjukdom kunde få allvarliga problem av vaccinet, särskilt uppföljande doser. Det var inte bara några få, utan uppskattades till 20 % om jag minns rätt, för det tillstånd han var erkänd expert på.

För mig betyder det att man ska vara försiktig även med vaccinering och inte bara ösa på i blindo för att immunförsvaret, som du så vackert beskriver det "nog håller". Jo immunförsvaret håller kanske, men för många är det immunförsvarets överaktivitet som är problemet.

Man kan säkert påverkas av själva infektionen med, men det är i alla fall inte något man aktivt utsätts för tre gånger på ett halvår.

Experten ifråga har skrivit till Jacinda och förklarat att dessa patienter inte bör förväntas vaccinera sig. Få se om hon bryr sig.
Citera
2021-11-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vadå "först nu"? Att många av offren hade omfattande samsjuklighet har jag nämnt i inlägg för länge sedan.
Fast ändå förstår du inte att en svårt sjuk person som är döende i cancer per definition inte dör av ett relativt harmlöst virus?

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jo, men det jag frågade efter var pålitligt underlag för påstående att många dödsoffer har dött "med och inte av" Covid.
Du litar alltså inte på statliga myndigheter och media som faktiskt rakt ut säger att folk dör med c19 och inte av?
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-11-28 kl. 19:20.
Citera
2021-11-28, 19:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tyvärr funkar inte länken till ditt inlägg för mig.

Att vaccinet skulle producera högre antikroppsnivåer än sjukdomen mot specifikt S-proteinet är inte så konstigt. Det är snarare det som är problemet.

Omicron har 30 mutationer i S-proteinet, men inga i N-proteinet. Omicron har skapats i en kropp som vet hur man producerar antikroppar mot S-proteinet, men inte mot N-proteinet. Det låter som nåt typiskt för en vaccinerad person som är/blir immunsvag. N-proteinet utmanas helt enkelt inte av några antikroppar, och är därför inte under evolutionärt tryck för immune-escape.

Omicron är helt enkelt den första renodlat vaccinresistenta varianten vi ser. Men sannolikt inte den sista.
Oj, men här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-11-28, 19:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var ju en expert i Nya Zeeland som varnade för att vissa personer med autoimmun sjukdom kunde få allvarliga problem av vaccinet, särskilt uppföljande doser. Det var inte bara några få, utan uppskattades till 20 % om jag minns rätt, för det tillstånd han var erkänd expert på.

För mig betyder det att man ska vara försiktig även med vaccinering och inte bara ösa på i blindo för att immunförsvaret, som du så vackert beskriver det "nog håller". Jo immunförsvaret håller kanske, men för många är det immunförsvarets överaktivitet som är problemet.

Man kan säkert påverkas av själva infektionen med, men det är i alla fall inte något man aktivt utsätts för tre gånger på ett halvår.

Experten ifråga har skrivit till Jacinda och förklarat att dessa patienter inte bör förväntas vaccinera sig. Få se om hon bryr sig.
Autoimmuna reaktioner och vaccin som i fallet Pandremix är kopplade till traditionella vacciner och framförallt adjuvanserna man använder för att förstärka immunsvaret med. Något sådant finns inte i mRNA-/vektorvaccinerna. Det är faktiskt det som gör dem intressanta. Verkligen "rena" produkter och icke-invasiva medel.
Citera
2021-11-28, 19:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Autoimmuna reaktioner och vaccin som i fallet Pandremix är kopplade till traditionella vacciner och framförallt adjuvanserna man använder för att förstärka immunsvaret med. Något sådant finns inte i mRNA-/vektorvaccinerna. Det är faktiskt det som gör dem intressanta. Verkligen "rena" produkter och icke-invasiva medel.
Poängen är väl att det retar immunförsvaret och provocerar fram en lavin av antikroppar. Är det alltid så nödvändigt?
Citera
2021-11-28, 19:37
Avslutad
En läkare i Sydafrika som träffat 30 patienter med den nya varianten säger att ingen av dom varit svårt sjuk, att man upplever mildare symptom. Det kan såklart vara slump och man måste veta mer innan man kan säga något om detta.

Men det vore det bästa som kunnat hända. Om det omvandlas av sig självt eller med flit om det gått så det blivit mildare. Då är den här skiten över i princip.
Citera
2021-11-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Om Omikron är mildare än Delta kan det eventuellt vara en god idé att medvetet låta varianten breda ut sig.

Inte för att jag är så insatt men enligt min amatörmässiga analys då borde det inte vara så att eftersom de tror att den som är immun mot delta ändå kan få omikron eftersom den är så mycket muterad, borde det inte fungera motsatt också dvs den som haft omikron skulle ändå kunna få delta?
De säger ju att virus varianterna skiljer sig så mycket åt i det här avgörande proteinet?
Som sagt kanske en amatörmässig analys, men ändå…
Citera
2021-11-28, 19:51
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Poängen är väl att det retar immunförsvaret och provocerar fram en lavin av antikroppar. Är det alltid så nödvändigt?
Naturligtvis inte. Ett vaccin som ej provocerar antikroppar vore väl jättebra...eller? En stund på FB så är man inte längre så förvånad över PISA-resultaten....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in