2021-11-28, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Bra sammanfattning. Jag är helt med dig här. För mig finns det inte på kartan att han har pratat med LP, sprungit i gränden o.s.v. Det är lite som du säger. Hans påstådda aktioner stämmer in om han från början vet att det är LOP och vill bli hjälte för en dag. Med hans ombevittnade feghet tvivlar jag starkt på att han gjort ett dyft om det rört sig om en helt okänd person. Han hade gärna stått vid sidan av och sett på som frugan uttryckte i en sådan kontext.

Därför landar jag i att han troligtvis befinner sig på 30 m avstånd från platsen och iakttar den i 10-15 minuter innan han återvänder till Skandia. Möjligtvis stöter han ihop med någon som lämnar platsen i slutet som säger att det är OP därav chocken. Det näst mest troliga i min bok är att han är GM.

Som oskyldig känns det verkligen som det mest troliga. Det hade ju varit bra, om just denna person trädde fram, och berättade om detta möte med SE. Det skulle (på riktigt) bli en viktig pusselbit i pusslet med SE som oskyldig.
Citera
2021-11-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Så HO beskriver hur SE brukade vara klädd, och inte exakt hur han var klädd den aktuella kvällen?

HO kanske fortfarande var kvar, mentalt, i det berömda partiet bridge ...

Nej, inte lätt att komma ihåg hur folk är klädda, i synnerhet inte tre månader senare.

Därmed är det oklart om SE bar en keps med öronlappar, på mordnatten. Det gjorde han inte, enligt honom själv.

Och detta ska man också ha i åtanke när det gäller samtalslängd mm. Kommer han ihåg hur långt samtalet var just den kvällen? Eller säger han bara något om hur länge SE brukar stanna och prata?
Citera
2021-11-28, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Finns en sak som jag tycker Engström borde pressats mkt mer på....

Är Engström GM så blir hans gång från Skandia till brottsplatsen troligen bakom paret Palme o sen skjuter vid Dekorima !

Då blir det rätt svårt för Engström att ljuga vad han upplever på vägen från Skandia till Brottsplatsen i förhör...

Han kanske säger att han går fort mot o sen kollar klockan o hör en smäll o sen snubblar in i Olof o liten folksamling..

Är Engström däremot vittne så borde han beskriva det mkt mer målande o är han dessutom lite sen o skotten kom innan han kom ut så borde denna folksamling vara på 10-15 st o skrikande Lisbeth o första Polisen vara på väg...

Jag tycker inte Engström beskriver det som en brottsplats med panik o ljud ...

40 meter är så kort avstånd att det är omöjligt att inte se o höra något....

Ja SEs påstådda resa från Entreen fram mot brottsplatsen är fullständigt osannolik om den sker efter skotten.

Han säger ju något om hur han upplever gatulivet, människor och bilar. Det är normalbilden och han reagerar inte för något särskilt, knappt för skotten. Denna beskrivning av stämningen på Sveavägen passar inte alls med hur det är efter skotten. Men väldigt bra med hur det är före skotten.
Citera
2021-11-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vaddå hon är hysterisk runt 20sek efter skotten..Ingen lögn alls !

Engström märker ju inget från Skandia fram till brottsplatsen förutom en avgasknall några meter innan o sen snubblar in i Palme..

Men om Engström kommer ut ungefär några sekunder efter skotten borde han både se o höra saker från brottsplatsen...är så pass kort avstånd att det inte borde missas !

Lampers snackar en del om ljudnivån från revolvern i ett av de senare avsnitten av podden palmemordet. Något som han själv inte tänkt på innan och det är att både GM och LP bör ha blivit lomhörda av smällarna. Dvs att de temporärt borde ha fått mycket nedsatt hörsel.

Om SE är GM som vänder sig om mot mordplatsen 20 m in i gränden. Finns möjligheten att skotten fortfarande ringer i huvudet och han ser då LP springa runt för att stoppa bilar. Men uppfattar inte några skrik.
Citera
2021-11-28, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det har redan stipulerats vid flertalet tillfällen i denna tråd att Jeppsson kan man se var man än står
Spelar ingen roll om man står i trappan, på mordplatsen eller runt hörnet.

Jag har redan lagt fram min åsikt att till och med i dagsljus är det rätt knepigt att från mordplatsen få en bra blick av en person som står där Jeppsson ska ha stått. Det är som sagt ett ganska bra avstånd och flertalet av bilder från mordplatsen visar inte på ett bra sätt det faktiska avståndet. Jag personligen kunde tex inte urskilja färg på kläder från det avståndet. Och då var det i dagsljus (tidig skyming).

Men SE ska ha lyckats pricka in ungefärlig ålder, färg på jacka samt en beskrivning av frisyren från mordplatsen.

Uppenbarligen går åsikterna isär gällande denna fråga (och det är helt OK) och jag är öppen för att vi har ett gäng här i tråden med höksyn.

Ja, jag delar din uppfattning. Bara det faktum att ingen annan sett Jeppsson i gränden talar starkt för att han inte var synlig från mordplatsen.
Citera
2021-11-28, 13:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Och detta ska man också ha i åtanke när det gäller samtalslängd mm. Kommer han ihåg hur långt samtalet var just den kvällen? Eller säger han bara något om hur länge SE brukar stanna och prata?

God invändning, men som bekant indikerar även den andra väktaren att ett samtal av en viss längd ägde rum. AK säger åt PH att de pratade med SE "en stund".
Citera
2021-11-28, 15:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Ja, jag delar din uppfattning. Bara det faktum att ingen annan sett Jeppsson i gränden talar starkt för att han inte var synlig från mordplatsen.

Nu var han bara i den positionen i några sekunder. Vad ställs det gör krav på de andra vittnena? Att de ska se precis allt? De har ju annat att titta på än in i gränden. Att bara 1-2 ser LJ är inte speciellt konstigt.
Citera
2021-11-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nu var han bara i den positionen i några sekunder. Vad ställs det gör krav på de andra vittnena? Att de ska se precis allt? De har ju annat att titta på än in i gränden. Att bara 1-2 ser LJ är inte speciellt konstigt.

Men det är väl ändå högst troligt att de som var där emellanåt tittade åt hållet dit mördaren försvann. Om LJ syntes så bra från mordplatsen att SE kunde uppfatta hans ålder och kläder så tycker man att även andra borde ha sett LJ. Och varför påtalade inte SE för andra att han såg den förmodade mördaren?
Citera
2021-11-28, 17:57
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Palmemordet från polisens sida är bland de största skämten i modern tid. I nutid har polisen blivit mindre av en pajasorganisation men den är ändock klart sämst i Norden åtminstone. Att inga reprimander hände med tanke på hur oerhört inkompetent de skötte insatsen från början till slut är väl dock självklart med tanke på politruksituationen redan då.

Den sanslöst långsamma förmågan att komma till skarpt läge, det sanslöst värdelösa ingripandet, all tid som gick till spillo, alla felbeslut och alla chefsidioter på fel positioner... organisationen kunde och kan bara kalla sig polis till namnet.

Så länge inte polisen får en ordentlig kölhalning och börjar arbeta operativt och i verkligheten så kommer ingenting hända. Dessutom vill inga jobba som poliser när de är så maktlösa och inte gör någon som helst skillnad, för dålig lön och arbetsförhållanden.
Citera
2021-11-28, 18:05
Medlem
ursprungligens avatar
Ursprungligen postat av ursprungligen
Varför ljuger man om att SE skulle haft tid att se LOP utanför Grand innan bion då detta är en omöjlighet?
Citat:
Man märker hur ideer och argument sakta förskjuts. Slutsatsen av de långa tidigare diskussionerna om detta är att SE får mycket bråttom tillbaka till Skandia om han är MPs grandman som börjar gå söderut först efter att LOP börjar gå. D.v.s. att det mest troligt inte är han, alternativt att MP misstar sig om när mannen börjar röra på sig.

Detta har nu tydligen förskjutits till att han omöjligen kan ha hunnit vara där öht.

SE har gott om tid att vara vid grand och hinna tillbaks till Skandia så länge han börjar gå innan LOP. Inte omöjligt på något sätt.

Det går inte för SE att se LOP utanför bion före kl 20.10 eftersom LOP befann sig i Gamla Stan då och inte efter 20.10 eftersom SE då befann sig på Skandia.

Mitt inlägg handlade inte om vad som hände efter biobesöket utan före.
Citera
2021-11-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
God invändning, men som bekant indikerar även den andra väktaren att ett samtal av en viss längd ägde rum. AK säger åt PH att de pratade med SE "en stund".
Först osäkerheten om hur länge Stig stod och babblade med vakterna i Skandiareceptionen.
För babblade gjorde han ju, han hade full koll på när LOP väntades passera i hans närhet, dvs hade ingen stor brådska;-))

Men sedan har vi ju den bestående oklarheten om när skotten föll?! Var det ca kl 23.17 - då faller väl hela KPs scenario, med den gode SE som en skummis man inte kan komma runt?
Citera
2021-11-28, 18:15
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:

Exakt, att SE förnekar samtal men väktarna säger att det var ett samtal betyder att någon misstar sig
det är ett som är säkert.

Om det är väktare eller SE får vi aldrig veta.

Väktarnas beskrivning öär mycket han hade väl det brukar han ha, hade han glasögon ja det hade han alltid etcetc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in