2021-11-28, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ni är korkade.

Samma stödköp kommer inte ske igen, för att det skulle krossa värdena på valutor.

IQn på vissa investerare här alltså, jävlar.

Jag har läst hela tråden och jag kan konstatera att du är den som har minst koll av alla i tråden.

Hade du haft någon som helst koll så hade du begripit att oljeprisfallet kommer att kyla ner inflationsförväntningarna och det kommer att få marknaden att stiga igen.
Citera
2021-11-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Jag har läst hela tråden och jag kan konstatera att du är den som har minst koll av alla i tråden.

Hade du haft någon som helst koll så hade du begripit att oljeprisfallet kommer att kyla ner inflationsförväntningarna och det kommer att få marknaden att stiga igen.

Du säger att jag har noll koll sedan kommer du från ingenstans, när ingen har frågat,

...

och börjar prata om olja.

Du missade bara att aktiemarknaden föll i sidleds med oljemarknaden?

Du glömde också att olja kraschade kraftigt 2020 - med aktiemarknaden. idiot.
Senast redigerad av kajusi 2021-11-28 kl. 14:53.
Citera
2021-11-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Alternativet är en total depression i världen med höga räntor.

FED kan inte bry sig om inflation. Ingen vill vara den som kraschar hela systemet. Därför kommer det pumpas in mer pengar i ekonomin.

Det kommer inte att ske.

Samma tryck igen skulle krascha systemet.
Citera
2021-11-28, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation

Slå på grafen och kolla själv.

https://www.barchart.com/forex/quotes/%5EUSDSEK/overview

mm precis, och kan du läsa grafer?

Dollarn gick ner kraftigt i 2020 fallet mot kronan.

Herregud, hur jävla korkad är du?
Citera
2021-11-28, 15:24
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains

Lär väl ta lite tid innan det yttrar sig i kärninflationen?
Om inte oljepriset har en indirekt effekt på vissa produkter i kärninflationskorgen?

Dock lär ju marknaden oavsett reagera - FOMC mötet den 14 December är det man lär behöva hålla koll på.
Citera
2021-11-28, 15:25
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
The United States' top infectious disease expert, Dr. Anthony Fauci, said on Sunday that Americans should be prepared to do "anything and everything" to fight the spread of the new COVID-19 variant Omicron.

It is "too early to say" whether we need new lockdowns or mandates, Fauci told ABC News.

"You want to be prepared to do anything and everything," he said.
Citera
2021-11-28, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Om inte oljepriset har en indirekt effekt på vissa produkter i kärninflationskorgen?

Dock lär ju marknaden oavsett reagera - FOMC mötet den 14 December är det man lär behöva hålla koll på.

Nee, enligt han kan TSLA inte falla mer pga att oljan har gått ner.
Citera
2021-11-28, 15:36
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det kommer inte att ske.

Samma tryck igen skulle krascha systemet.

Hände inte när corona kom, kommer inte hända den här gången heller. Jobba inte emot trenden.
Citera
2021-11-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Hände inte när corona kom, kommer inte hända den här gången heller. Jobba inte emot trenden.

Jag jobbar inte emot någonting men du verkar inte förstå att pumpa en aktiemarknad har inget med marknadsekonomin att göra, däremot så drabbar det den negativt när majoriteten av marknaden inte äger aktier.

Nej, det kommer inte ske en pump i samma grad.

Tror du det är du dum i huvudet.

Majoriteten av svenskar visste inte ens vad QE var förrän 2020.
Citera
2021-11-28, 15:53
Medlem
Oavsett vad denna nya variant av Covid medför så är det osäkerheten kring hur olika regeringar agerar som avgör - ingen vill sitta med Svarte Petter och inte vara pro-aktiv o därmed i värsta fall medföra stor smitta inom egna landet. Denna osäkerhet på åtgärder är ur ett ekonomiskt sätt allvarligare än virusets egenskaper då förväntningar och girighet styr världens börser.

Det kommer att rasa nästa vecka 10-15 % är mitt stalltips just pga av osäkerheten, vissa kommer att tjäna multum, nervösa småsparare förlora, de tålmodiga sitter still o tar en tillfällig förlust (på skärmen) den som inte säljer har inte förlorat något - kruxet är att hitta lämplig tid och nivå att gå in på.

Den som lever får se, denna gång blir det en käftsmäll - hårda restriktioner kommer att leda till ytterligare civil olydnad (inte i Sverige förstås) närmaste framtiden blir svår att förutspå!
Citera
2021-11-28, 16:05
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps5-smh
När analfabeten syserror skriver och LundNoGo/Paris kommer ur sin dvala så vet ni att det det är köpläge. LundNoGo/Paris har varit kort och likvid sedan 1,5 år tillbaka och har gått minus och gått miste om oändligt mycket avkastning. Desperat hoppas han på nedgång men det omvända händer varje gång. Otroligt underhållande. Denna vända verkar det ha dykt upp några fler puckon men dom kryper tillbaka under jorden inom några dagar/veckor.

LOL

En stark contrarian indikator är retails åsikter.
Baserat på all bulishness i denna tråd och avfärdande så lär det svida rejält nästa vecka.
Citera
2021-11-28, 17:00
Medlem
Ja, det finns en tröghetsmekanism i ekonomin och det kan ta upp till två år innan man ser effekterna av penningpolitiken i ekonomin. Men det betyder inte att marknaden slutar att reagera på förväntningar. Just nu är konsensus att en del av inflationen är övergående medan andra delar verkar hålla i sig. Ett oljeprisfall kommer att sänka de generella inflationsförväntningarna och ge stöd åt aktiemarknaden då ett lägre oljepris sänker kostnaderna för bolagen.

Men oljeprisfallet kommer komma till en punkt där det inte längre kommer att gå att motivera börsuppgången med kostnadsminskningar för bolagen, utan då kommer läget att övergå till oro för den underliggande ekonomin istället.

Enligt min prognos så kommer den amerikanska 10-åringen att stå mellan 2,00-2,40 % om 6-8 månader. Om det sker så betyder det att marknaden prisar in ett mer hökaktigt Federal Reserve.

Du är alldeles för tidig, decembermötet kommer inte att ge något eftersom yielden är för låg. Det är därför jag säger att marknaden kommer att tolka oljeprisfallet till börsens favör, och Omikron kommer vi att se i backspegeln i sikte mot det julrally som kommer det här året, och vi har inte haft ett julrally på ett halvt decennium så det kommer att tas emot med glädje.

Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in