2021-11-28, 13:25
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag tror ViX lär skjuta i höjden nästa vecka då Omicron kommer utplåna alla framsteg vi gjort med vaccinet.
För er som ligger lång kommer ni vara fucked - om ni inte köper puts som skydd.

Alla andra får skynda på att blanka.

Hur kommer ni handla nästa vecka?

Tror skattmasen med kniven är nått på spåren. Trodde först att detta bara var ett litet nedställ. Det var innan amerikanska tioåringen bröt nedåt stenhårt. Samma med oljan som totalt slaktades. När börsen står mot obligationsmarknaden och råvarumarknaden så vinner de senare fyra gånger av fem. De senare styrs av proffs medan börsen har stort inslag av passiva aktörer som indexprodukter och glada amatörer (GME to the moon!) (apes stronk together!).

Den här tråden har många likheter med tråden i början av coronaraset. En samstämmig flashback-kör haussar på så in i helvete. Börsen har gått ned lite mer än 5 % och jävlar vad billigt allt är!!! Vi vet alla vad som hände sedan. Paniken tog över fullständigt efter börsen fallit 11 % på en enda dag. Indexsparare likviderade allt och timeade perfekt botten. Även fast alla säger att de är långsiktiga.

Blir det samma sak nu? Ingen aning. Man blir dock jävligt orolig när man läser den här tråden. Folk tror seriöst inte att börsen kan gå ned. Trots det finns gått om exempel på börser som aldrig mer kommer tillbaka. Eller som är bear market i mer än en generation.
Citera
2021-11-28, 13:30
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Tror skattmasen med kniven är nått på spåren. Trodde först att detta bara var ett litet nedställ. Det var innan amerikanska tioåringen bröt nedåt stenhårt. Samma med oljan som totalt slaktades. När börsen står mot obligationsmarknaden och råvarumarknaden så vinner de senare fyra gånger av fem. De senare styrs av proffs medan börsen har stort inslag av passiva aktörer som indexprodukter och glada amatörer (GME to the moon!) (apes stronk together!).

Den här tråden har många likheter med tråden i början av coronaraset. En samstämmig flashback-kör haussar på så in i helvete. Börsen har gått ned lite mer än 5 % och jävlar vad billigt allt är!!! Vi vet alla vad som hände sedan. Paniken tog över fullständigt efter börsen fallit 11 % på en enda dag. Indexsparare likviderade allt och timeade perfekt botten. Även fast alla säger att de är långsiktiga.

Blir det samma sak nu? Ingen aning. Man blir dock jävligt orolig när man läser den här tråden. Folk tror seriöst inte att börsen kan gå ned. Trots det finns gått om exempel på börser som aldrig mer kommer tillbaka. Eller som är bear market i mer än en generation.

Haha, skattemasen med kniv
Jag är han som flyr med portföljen!

Ja, såg du Tadawul idag?
https://www.google.com/finance/quote/TASI:TADAWUL?sa=X&ved=2ahUKEwjbre755br0AhVQ7rsIHaJ pAbYQ_AUoAXoECAEQAw

Imorgon kommer oljan droppa stenhårt, dra med hela, och Asien lär slaktas fullständigt när det öppnar.

Blir det totala lockdowns så blir det en återuppspelning som tidigare under sena vintern 2020.
Fan, att jag inte la mig i mini s igår, men kanske hinner nu att stoppa in på IG.
Citera
2021-11-28, 13:30
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Det här är annorlunda.
Du har glömt när Deltan kom? Omikron är för sjutton mildare. Tröttsamt att läsa om alla sängvätare som börjar gråta så fort börsen naturligt svajar lite, vilket har skett vid följande tillfällen 2020-2021 (vad jag kommer på):

1. När covid-19 kom (feb-april 2020)
2. Covid-19 gör comeback (okt-nov 2020)
3. Delta/Gamestop/AMC (jan 2021)
4. Evergreen-fartyget i Suezkanalen (mars 2021)
5. Evergrande-skandalen i Kina (sept-okt 2021)
6. Omikron (nov 2021)
Citera
2021-11-28, 13:32
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Du har glömt när Deltan kom? Omikron är för sjutton mildare. Tröttsamt att läsa om alla sängvätare som börjar gråta så fort börsen naturligt svajar lite, vilket har skett vid följande tillfällen 2020-2021 (vad jag kommer på):

6. Omikron (nov 2021)

Det spelar ingen roll vad JAG tror - utan vad MARKNADEN tror.
Just nu är alla skitnervösa då det sprider sig i flera länder bara nu på 2 dagar.

Blir det mer rigorösa lockdowns så kan det eskalera - ja.

Jag tror vix på 45 är inte orealistiskt nästa vecka.
Vad är det?

45/15.85=2.83% 1 STD.
Citera
2021-11-28, 13:37
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas

6. Omikron (nov 2021)

Exakt.
Börsen vänder snart när folk får reda på att Omikron är bara ett mutation som ger mildare symptom.
Citera
2021-11-28, 13:39
Medlem
Jag köper alla bears aktier billigt.
Citera
2021-11-28, 13:40
Medlem
Citat:
Jag tror ViX lär skjuta i höjden nästa vecka då Omicron kommer utplåna alla framsteg vi gjort med vaccinet.
För er som ligger lång kommer ni vara fucked - om ni inte köper puts som skydd.

Alla andra får skynda på att blanka.

Hur kommer ni handla nästa vecka?

Putsen är svindyra, VIX och SKEW är sky high....

Det är försent att hedga tycker jag.

Jag har en liten likvid som jag lägger in vid krasch och korrigeringar... som vanligt.

Det tickar på som katten sa.
Citera
2021-11-28, 13:53
Medlem
kakburks avatar
Det är ju alltid bra att sprida ut sina investeringar. Själv har jag, förutom aktier och fond, ett par samlarfordon, en byggtomt med el och VA som jag köpte billigt för ett par år sen, en liten guldtacka och en lite större i silver samt lite annat som jag samlat på mig.
En krasch påverkar naturligtvis alla investeringar man gör men sprider man ut dem så är det alltid något som håller uppe värdet.

Angående Omicron så har det ropats varg ganska många gånger nu och folk vet vid det här laget att det finns varg i skogen. Skulle det visa sig att just denna vargen inte bits värre än den förra är det snart business as usual. Dock blir det förmodligen ett mindre stålbad med ytterligare nedgång. Som jag skrev tidigare så tror jag att det sjunker till nivån i början av sommaren.
Citera
2021-11-28, 13:58
Medlem
Citat:
Jag hann faktiskt inte korta i Fredags, då jag ligger likvid.
Det blir bara mer nedgångar om det sprider sig till fler länder, vilket det verkar göra.

Oavsett, så ska det bli spännande.
Kanske inte en short, men börjar allt stänga ner igen är det ariiba noche då man kan köpa allt på rea.

Inte bestämt mig än, ligger du likvid eller har du köpt?

Jag kommer inte sälja iallafall, förmodligen fylla på. Såhär kommer det som sagt vara i flera år frammåt...

Tyvärr läser folk bara Aftonbladets-hettsartiklar
Senast redigerad av d3lux 2021-11-28 kl. 14:02.
Citera
2021-11-28, 14:07
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Haha, skattemasen med kniv
Jag är han som flyr med portföljen!

Ja, såg du Tadawul idag?
https://www.google.com/finance/quote/TASI:TADAWUL?sa=X&ved=2ahUKEwjbre755br0AhVQ7rsIHaJ pAbYQ_AUoAXoECAEQAw

Imorgon kommer oljan droppa stenhårt, dra med hela, och Asien lär slaktas fullständigt när det öppnar.

Blir det totala lockdowns så blir det en återuppspelning som tidigare under sena vintern 2020.
Fan, att jag inte la mig i mini s igår, men kanske hinner nu att stoppa in på IG.

Nej den som flyr är ju jag! Ditt nick låter dessutom som nåt skatteformulär. Jag får alltid panik när jag ser dig här på forumet.

Jag lutar åt att du kan ha rätt. Folk är positionerade väldigt aggressivt. För några veckor sedan hade folk en massa hedgar men nu har man övertygat sig om att det blir Santa claus rally. Frågan är hur många aktiva aktörer det är som sitter fast i skiten. Som det såg ut i fredags var det någon/några hedgefonder som var kort amerikanska obligationer, lång olja och lång cykliskt som drog ned hela skiten. Den klassiska reflationstraden alltså som detonerade hårt. Frågan blir hur många sitter fast i den och hur mycket hävstång har de. Jag tror personligen inte virus varianten har så stor betydelse utan det är mer stubinen som får dynamiten att explodera.

Dra inte för stora växlar på USAs handel heller. De hade halvdag och många var inte ens där. När USA öppnar imorgon ser vi första reaktionen.
Citera
2021-11-28, 14:24
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej den som flyr är ju jag! Ditt nick låter dessutom som nåt skatteformulär. Jag får alltid panik när jag ser dig här på forumet.

Jag lutar åt att du kan ha rätt. Folk är positionerade väldigt aggressivt. För några veckor sedan hade folk en massa hedgar men nu har man övertygat sig om att det blir Santa claus rally. Frågan är hur många aktiva aktörer det är som sitter fast i skiten. Som det såg ut i fredags var det någon/några hedgefonder som var kort amerikanska obligationer, lång olja och lång cykliskt som drog ned hela skiten. Den klassiska reflationstraden alltså som detonerade hårt. Frågan blir hur många sitter fast i den och hur mycket hävstång har de. Jag tror personligen inte virus varianten har så stor betydelse utan det är mer stubinen som får dynamiten att explodera.

Dra inte för stora växlar på USAs handel heller. De hade halvdag och många var inte ens där. När USA öppnar imorgon ser vi första reaktionen.

Bäraren av dåliga nyheter - ptja lite schadenfreude har man ändå

Dippar oljan nu rejält, kommer inflationen droppa.
Vanliga inflationen kommer dippa, sen kommer kärninflationen dippa

Vi vet vad det innebär
Skiten kommer gå uppåt igen när FED kommer in och lugnar marknaderna med en "re-assessment" - då, då är det köpdags.
Citera
2021-11-28, 14:29
Medlem
Kommer alla fall bli en intressant vecka, både OMX och DAX nära bryta 8 mån low om det sker då lär vi se en stor möjlighet till väldigt mycket blodbad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in