Citat:
Ursprungligen postat av
JustinTrudeau
Vill bara understryka att tråden alltså inte var en prognos. Tempus jag använder i trådstarten är nästan uteslutande imperfekt och presens. Däremot gäller fortfarande tesen rätt bra ändå. Även om vi fått lite inflation så har inflationsfoliehattarna skruvat upp sina fantasiinflationstal ÄNNU mer. Jag noterar att i stort ingen fattar min poäng med tråden. Det är fortfarande ingen av inflationsmupparna som erkänner att deras siffror är omöjliga om vi inte också har en depression. Det finns dock några som MagnusBengtsen och Mertillen som faktiskt erkänner detta och på fullt allvar menar vi har haft årtionden av krympande ekonomi och depression. Dessa herrar ska ha en eloge för att de är intellektuellt konsekventa.
Så inflationsmuppar... hur mycket ljuger SCB om BNP tillväxten? För om vi har er fantasihöga inflation så har vi en krympande ekonomi. Alltså recession eller depression.
Siffrorna är visst möjliga att ange som inflation trots att vi samtidigt har real tillväxt i BNP mätt i relation till KPI. Det handlar bara vad vi vill ange som bas för att mäta inflationen.
KPI är bara en korg med varor som statistikerna på SCB satt ihop. Tar du prisutvecklingen på varukorgen mot BNP får du mycket riktigt tillväxt.
På motsvarade sätt kan man mäta ”inflationen” i termer av oljepriset, bostadsmarknaden, penningmängden, månadens elräkning eller vad som helst och justera det mot BNP. Det som många mycket riktigt verkar göra. I dessa fall får du mycket riktigt recession
samtidigt som BNP justerat mot KPI visar tillväxt.
Allt är med andra ord bara en lek med ord och siffror. SCB behöver inte alls ljuga om tillväxten (och den kan mycket väl vara korrekt enligt deras mätmetod). Mäter vi BNP i relation till något annat (tex bostadspriser) kan vi dock till synes samtidigt få recession i termer av BNP. Dessa båda definitioner behöver alltså inte utesluta varandra. Vilken som är mest användbar är dock en annan sak.